De manglende pædagoger

Bergen
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11948

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Bergen » 3. mar 2023, 14:14

Delfin skrev:
Bergen skrev:
Mit bud er, at det er for egen regning at ansætte maids i Hongkong og fx expats er lønnede godt nok til at ansætte maids fra er fremmede fattigere lande. Der er nok færre rettigheder end i Danmark på arbejdsmarkedet.


Helt enig. Det har ingen gang på jord økonomisk for familien Pedersen Vestergade 4. sal tv


Realistisk set, så koster det vel en pædagogmedhjælpers løn. Jeg ved ikke, hvad den er på, men det er en høj udgift for en familie. Og det er næppe noget, som samfundet vil sponsorere.
Så lige det issue, at en pædagogmedhjælperløn næppe rækker til et arbejdsvisa for en maid fra et fattigt ikke EU land.

Dertil skal der vel sprogundervisning og så videre. Jeg formoder ikke, at det er holdbart, at børn passes 40 timer om ugen af et ikke dansk talende menneske. Sprogundervisning er jo også en del af aupair ophold og betales af værtsfamilien.
1
Bergen
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11948

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Bergen » 3. mar 2023, 14:20

Petrix skrev:
Bergen skrev:
Delfin skrev:
Petrix skrev:
Delfin skrev:
Petrix skrev:
Delfin skrev:
Petrix skrev:Man kunne eventuelt goere det muligt at ansaette en maid fra fattigere lande i en begraenset periode. Ihvertfald indtil man har paedagoger nok til at daekke behovet.



Mener du at ansætte en maid i børnehaven :forvirret:


Nej selvfoelgelig ikke, men goere det muligt for folk at ansaette en maid i eget hjem.
Vi bor i Hong Kong, hvor den slags er helt normalt, og jeg vil sige det er en kaempe hjaelp.


Det løser for mig at se ikke problemet med manglende pædagoger i Danmark


Det er vel til dels en politisk prioritering at vi ikke har paedagoger nok og det vil jo tage tid at fra uddannet nok.

For dem der der har raad, vil muligheden for en domestic helper helt sikkert vaere attraktivt, og jo flere boern der bliver holdt derhjemme, jo mindre pres vil der vaere paa institutionerne hvor paedagogerne er ansat.


Når jeg tillader mig et øjeblik at se bort fra alt det kedelige med kvalificeret pædagogisk arbejde, så vil jeg gerne vide, hvor alle de der husholdersker skal bo henne, og hvor pengene skal komme fra til at betale dem en ordenligt dansk løn? Det vil alt andet lige blive temmelig dyrt, hvis samfundet skal betale x antal husholdersker fuld løn for at passe hver 1-2 børn, hvis familien kun skal betale det som en børnehave normalt koster


Mit bud er, at det er for egen regning at ansætte maids i Hongkong og fx expats er lønnede godt nok til at ansætte maids fra er fremmede fattigere lande. Der er nok færre rettigheder end i Danmark på arbejdsmarkedet.


Der er helt klart faerre rettigheder i Hong Kong naar det drejer sig om lavt loennede domestic helpers, men det boer jo selvfoelgelig ikke vaere gaeldende i Danmark.
Jeg snakker jo ikke om en permanent ordning, men blot en ordning der kunne muliggoeres i en periode, indtil vi kan loese paedagog problemet med egen arbejdskraft.
Det er altsaa ikke saerlig smart, hvis folk bliver noedt til at opsige deres stillinger pga. pasningsproblemer.



Det er nok et smartere træk at styrke daginstitutionerne fremfor at samfundet bruger skattepenge på maids fra ikke EU lande.

Velfærdsuddannelserne og jobs i de tilhørende brancher lider simpelthen fordi man har sparet og sparet ver så mange år, at det ikke er attraktive steder at arbejde.

De samme udfordringer er jo indenfor ansættelse fastholdelse af lærere, sygeplejersker, sosu, socialrådgivere, fængselsbetjente - you name it. Det er jo på ingen måder begrænset til ansættelse og fastholdelse af pædagoger.
5
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6682

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf 1234 » 3. mar 2023, 14:20

Jeg vil hellere hjemmepasse end overlade mit barn til en engelsk talende maide/ au-pair uden uddannelse.
5
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25797

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Delfin » 3. mar 2023, 14:21

Petrix skrev:
Bergen skrev:
Petrix skrev:
Bergen skrev:
Petrix skrev:Man kunne eventuelt goere det muligt at ansaette en maid fra fattigere lande i en begraenset periode. Ihvertfald indtil man har paedagoger nok til at daekke behovet.


Det hedder aupair...


Det kan ogsaa hedde en domestic helper.

En Aupair kan ikke rigtigt daekke behovet for fuldtidspasning af et vuggestue/boernehavebarn da en aupair kun maa arbejde mellem 3 og 5 timer om dagen.


Og en ufaglært maid fra de fattige lande er kvalificeret til at varetage et dansk barns behov 40 timer om ugen?
Jeg ville ærlig talt nødigt vælge en maidløsning fremfor en almindelig dansk institution.


Vi har en maid og det fungerer glimrende.
Fordi man kommer fra et fattigt land, betyder ikke at man er uden evner til at varetage boernes trivsel og behov.


Det er jeg for så vidt enig i, om end man ikke kan vare lige kan overføre en asiatisk, afrikansk, indisk, filippinsk, østeuropæisk etc opvækst til danske forhold.
Et dansk barns behov er dog ikke nødvendigvis lig med et Thailandsk barns behov. Bare for at nævne et enkelt udviklingsområde. Hvordan skal den udenlandske husholderske understøtte barnets sproglige udvikling?
4
14 11 14
02 05 22
30 08 23
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6682

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf 1234 » 3. mar 2023, 14:22

Delfin skrev:
Petrix skrev:
Bergen skrev:
Petrix skrev:
Bergen skrev:
Petrix skrev:Man kunne eventuelt goere det muligt at ansaette en maid fra fattigere lande i en begraenset periode. Ihvertfald indtil man har paedagoger nok til at daekke behovet.


Det hedder aupair...


Det kan ogsaa hedde en domestic helper.

En Aupair kan ikke rigtigt daekke behovet for fuldtidspasning af et vuggestue/boernehavebarn da en aupair kun maa arbejde mellem 3 og 5 timer om dagen.


Og en ufaglært maid fra de fattige lande er kvalificeret til at varetage et dansk barns behov 40 timer om ugen?
Jeg ville ærlig talt nødigt vælge en maidløsning fremfor en almindelig dansk institution.


Vi har en maid og det fungerer glimrende.
Fordi man kommer fra et fattigt land, betyder ikke at man er uden evner til at varetage boernes trivsel og behov.


Det er jeg for så vidt enig i, om end man ikke kan vare lige kan overføre en asiatisk, afrikansk, indisk, filippinsk, østeuropæisk etc opvækst til danske forhold.
Et dansk barns behov er dog ikke nødvendigvis lig med et Thailandsk barns behov. Bare for at nævne et enkelt udviklingsområde. Hvordan skal den udenlandske husholderske understøtte barnets sproglige udvikling?

For ikke at tale om børnesyn og pædagogisk tilgang.
1
Bergen
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11948

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Bergen » 3. mar 2023, 14:23

1234 skrev:
Delfin skrev:
Petrix skrev:
Bergen skrev:
Petrix skrev:
Bergen skrev:
Petrix skrev:Man kunne eventuelt goere det muligt at ansaette en maid fra fattigere lande i en begraenset periode. Ihvertfald indtil man har paedagoger nok til at daekke behovet.


Det hedder aupair...


Det kan ogsaa hedde en domestic helper.

En Aupair kan ikke rigtigt daekke behovet for fuldtidspasning af et vuggestue/boernehavebarn da en aupair kun maa arbejde mellem 3 og 5 timer om dagen.


Og en ufaglært maid fra de fattige lande er kvalificeret til at varetage et dansk barns behov 40 timer om ugen?
Jeg ville ærlig talt nødigt vælge en maidløsning fremfor en almindelig dansk institution.


Vi har en maid og det fungerer glimrende.
Fordi man kommer fra et fattigt land, betyder ikke at man er uden evner til at varetage boernes trivsel og behov.


Det er jeg for så vidt enig i, om end man ikke kan vare lige kan overføre en asiatisk, afrikansk, indisk, filippinsk, østeuropæisk etc opvækst til danske forhold.
Et dansk barns behov er dog ikke nødvendigvis lig med et Thailandsk barns behov. Bare for at nævne et enkelt udviklingsområde. Hvordan skal den udenlandske husholderske understøtte barnets sproglige udvikling?

For ikke at tale om børnesyn og pædagogisk tilgang.


Men der er sikkert gjort rent, vasket tøj og skrællet kartofler, når man kommer hjem.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25797

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Delfin » 3. mar 2023, 14:25

1234 skrev:[
For ikke at tale om børnesyn og pædagogisk tilgang.


Det ville også bekymre mig
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25797

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Delfin » 3. mar 2023, 14:25

Man begynder at forstå, hvorfor pædagoger er dårligt lønnede. Vi kan erstattes af hvem som helst der har to ben
10
14 11 14
02 05 22
30 08 23
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6682

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf 1234 » 3. mar 2023, 14:27

Delfin skrev:Man begynder at forstå, hvorfor pædagoger er dårligt lønnede. Vi kan erstattes af hvem som helst der har to ben

Ja pædagogers faglighed bliver desværre ikke værdsat tilstrækkeligt.
4
Bergen
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11948

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Bergen » 3. mar 2023, 14:27

Delfin skrev:Man begynder at forstå, hvorfor pædagoger er dårligt lønnede. Vi kan erstattes af hvem som helst der har to ben


Det kan alle offentlige ansatte jo efterhånden, når det "kommer til varme hænder".
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25797

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Delfin » 3. mar 2023, 14:30

Bergen skrev:
Delfin skrev:Man begynder at forstå, hvorfor pædagoger er dårligt lønnede. Vi kan erstattes af hvem som helst der har to ben


Det kan alle offentlige ansatte jo efterhånden, når det "kommer til varme hænder".


Ja herregud da. Jeg kan da også sagtens dele termometre og mad ud og hente en brækpose, hvis maden kommer op igen
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Bergen
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11948

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Bergen » 3. mar 2023, 14:37

Petrix skrev:
Bergen skrev:
Petrix skrev:
Bergen skrev:
Petrix skrev:
Bergen skrev:
Petrix skrev:Man kunne eventuelt goere det muligt at ansaette en maid fra fattigere lande i en begraenset periode. Ihvertfald indtil man har paedagoger nok til at daekke behovet.


Det hedder aupair...


Det kan ogsaa hedde en domestic helper.

En Aupair kan ikke rigtigt daekke behovet for fuldtidspasning af et vuggestue/boernehavebarn da en aupair kun maa arbejde mellem 3 og 5 timer om dagen.


Og en ufaglært maid fra de fattige lande er kvalificeret til at varetage et dansk barns behov 40 timer om ugen?
Jeg ville ærlig talt nødigt vælge en maidløsning fremfor en almindelig dansk institution.


Vi har en maid og det fungerer glimrende.
Fordi man kommer fra et fattigt land, betyder ikke at man er uden evner til at varetage boernes trivsel og behov.


Super. Så der står en hær af kvalificeret pædagogisk arbejdskraft fra fattige lande, som vi med god samvittighed kan importere hertil for at passe børn. Det lyder godt. Hvordan finansieres det? Skattemidler? (realistisk?...).

En almindelig familie kan simpelthen ikke betale for 40 timers hushjælp om ugen. En løn, der matcher et arbejdsvisa i Danmark for borgere udenfor EU. Der er de meget få familier, der har en indkomst, der kan dække den udgift i Danmark.


Jeg mener ikke der er nogen mindsteløn i Danmark. Jeg mener heller ikke at hoejtloennede familier har mange andre valg, hvis ikke de kan faa deres boern passet.


Der er er et lønkrav, hvis man skal have arbejdsvisa i Danmsrk som ikke EUborger.
Så man kan ikke bare ansatte en billig hushjælp til 25 kr i timen fra et fattigt land.

Hvorfor tror du, at folk ikke kan få passet deres børn i Danmark i vuggestuer, børnehaver, sfo og klub?
Det er jo slet ikke tilfældet.
2
Petrix
Indlæg: 3763
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3652

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Petrix » 3. mar 2023, 14:47

1234 skrev:
Delfin skrev:Man begynder at forstå, hvorfor pædagoger er dårligt lønnede. Vi kan erstattes af hvem som helst der har to ben

Ja pædagogers faglighed bliver desværre ikke værdsat tilstrækkeligt.


Der er jo altsaa vaesentlig forskel paa at tage vare paa 1-2 boern og saa 7-10 boern i en institution. Det har intet at goere med ikke at vaerdsaette danske paedagoger. Problemet er at der ikke er nok af Jer pt og at det tager tid at loese dette.
0
27102021
Petrix
Indlæg: 3763
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3652

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Petrix » 3. mar 2023, 14:52

Bergen skrev:
Petrix skrev:
Bergen skrev:
Petrix skrev:
Bergen skrev:
Petrix skrev:
Bergen skrev:
Petrix skrev:Man kunne eventuelt goere det muligt at ansaette en maid fra fattigere lande i en begraenset periode. Ihvertfald indtil man har paedagoger nok til at daekke behovet.


Det hedder aupair...


Det kan ogsaa hedde en domestic helper.

En Aupair kan ikke rigtigt daekke behovet for fuldtidspasning af et vuggestue/boernehavebarn da en aupair kun maa arbejde mellem 3 og 5 timer om dagen.


Og en ufaglært maid fra de fattige lande er kvalificeret til at varetage et dansk barns behov 40 timer om ugen?
Jeg ville ærlig talt nødigt vælge en maidløsning fremfor en almindelig dansk institution.


Vi har en maid og det fungerer glimrende.
Fordi man kommer fra et fattigt land, betyder ikke at man er uden evner til at varetage boernes trivsel og behov.


Super. Så der står en hær af kvalificeret pædagogisk arbejdskraft fra fattige lande, som vi med god samvittighed kan importere hertil for at passe børn. Det lyder godt. Hvordan finansieres det? Skattemidler? (realistisk?...).

En almindelig familie kan simpelthen ikke betale for 40 timers hushjælp om ugen. En løn, der matcher et arbejdsvisa i Danmark for borgere udenfor EU. Der er de meget få familier, der har en indkomst, der kan dække den udgift i Danmark.


Jeg mener ikke der er nogen mindsteløn i Danmark. Jeg mener heller ikke at hoejtloennede familier har mange andre valg, hvis ikke de kan faa deres boern passet.


Der er er et lønkrav, hvis man skal have arbejdsvisa i Danmsrk som ikke EUborger.
Så man kan ikke bare ansatte en billig hushjælp til 25 kr i timen fra et fattigt land.

Hvorfor tror du, at folk ikke kan få passet deres børn i Danmark i vuggestuer, børnehaver, sfo og klub?
Det er jo slet ikke tilfældet.


Man kan jo altsaa godt dispensere i saerlige tilfaelde.


Jeg taenker grunden til at folk ikke kan faa passet deres boern er fordi der ikke er paedagoger nok?
Det er vel selve overskriften i denne traad. Sandsynligvis fordi loennen er for daarlig.
0
27102021
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25797

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Delfin » 3. mar 2023, 14:52

Petrix skrev:
1234 skrev:
Delfin skrev:Man begynder at forstå, hvorfor pædagoger er dårligt lønnede. Vi kan erstattes af hvem som helst der har to ben

Ja pædagogers faglighed bliver desværre ikke værdsat tilstrækkeligt.


Der er jo altsaa vaesentlig forskel paa at tage vare paa 1-2 boern og saa 7-10 boern i en institution. Det har intet at goere med ikke at vaerdsaette danske paedagoger. Problemet er at der ikke er nok af Jer pt og at det tager tid at loese dette.


Der er heller ikke nok sygeplejersker. Kan man ikke hente nogle billige udenlandske sygeplejersker herover, der kan passe patienterne i eget hjem

Der findes pædagoger som har forladt faget. Man kunne jo bla starte med at gøre det mere attraktivt for dem at vende tilbage i folden.
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Børn"