Hvad man gør med andres børn

Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Hvad man gør med andres børn

Indlægaf Kanga » 3. jul 2022, 11:37

Jeg er havnet i et lille dilemma.
Min søn har en kammerat, hvis mor er meget impulsiv. Det har nu medført to episoder, hvor jeg får lidt ondt i maven.

Min søn var hos dem for nogle uger siden. Der var de taget ud og bade. Jeg ved ikke hvor, men tæt på deres hjem, og jeg antager, at der var en voksen med, men jeg ved det faktisk ikke. Min søn kan ikke svømme og er i det hele taget ikke nogen vandhund.
Jeg ville aldrig tage et andet barn med ud at bade/sejle/i svømmehallen uden at forældrene vidste det. Netop fordi jeg ikke kender barnet og ved, hvad det kan.

Anden episode, der troede jeg, at drengene var hjemme hos kammeraten. Men da jeg havde et ærinde ude i byen, fandt jeg dem på skaterbanen. Der kan være et kedeligt miljø, og jeg ville ikke lade min dreng være der alene, heller ikke med en kammerat. Og jeg ville slet ikke bare sætte dem af, uden at det var clearet med forældrene. Hvis vi havde aftalt legeaftale og jeg regnede med, at vi skulle på skaterbanen, så ville jeg sige på forhånd, at vi nok tog derhen

Drengene er 9 år.
Hvordan ville I håndtere sådanne situationer?
0
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7264

Re: Hvad man gør med andres børn

Indlægaf Fruity » 3. jul 2022, 11:44

Kan du ikke tale med moren om dine forventninger til forældretilstedeværelse/placering, når de er sammen?

Hvis ikke, så ville jeg ikke sende mit barn derhen
2
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Hvad man gør med andres børn

Indlægaf Kanga » 3. jul 2022, 11:47

Fruity skrev:Kan du ikke tale med moren om dine forventninger til forældretilstedeværelse/placering, når de er sammen?

Hvis ikke, så ville jeg ikke sende mit barn derhen

Der er bestemt også planen. Jeg var bare nysgerrig på, om det er mig, der er sippet. Altså, om det bare er normen at tage et fremmed barn med ud og bade, uden at forældrene er spurgt/ved det.
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3015
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 36
Likede indlæg: 5214

Re: Hvad man gør med andres børn

Indlægaf AFK » 3. jul 2022, 11:49

Jeg ville ikke synes der var noget, der skulle håndteres i de situationer?

Da jeg var ni år gammel, rendte vi rundt udendørs hele sommeren fra morgen til aften. Vi kunne da godt sige hvor vi startede med at tage hen, men det ændrede sig jo mange gange i løbet af dagen. Og vi løb ikke hjem for at opdatere hver gang vi tog et nyt sted hen. Det var også før mobiltelefoner blev udbredt. Normalt fik vi bare at vide hvad tid, vi skulle være hjemme til spisning, og det var det.
5
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Hvad man gør med andres børn

Indlægaf Kanga » 3. jul 2022, 12:20

AFK skrev:Jeg ville ikke synes der var noget, der skulle håndteres i de situationer?

Da jeg var ni år gammel, rendte vi rundt udendørs hele sommeren fra morgen til aften. Vi kunne da godt sige hvor vi startede med at tage hen, men det ændrede sig jo mange gange i løbet af dagen. Og vi løb ikke hjem for at opdatere hver gang vi tog et nyt sted hen. Det var også før mobiltelefoner blev udbredt. Normalt fik vi bare at vide hvad tid, vi skulle være hjemme til spisning, og det var det.

Nu er der sket end del gennem årene. Og ting er forskellige fra familie til familie. Da jeg var 9 år rendte jeg ikke rundt på må og få. Jeg var heller ikke på stranden med kammeraters familie.

Det springende punkt for mig i forhold til stranden er, at min søn ikke kan svømme. Jeg ville få et giga chok, hvis jeg blev ringet op med besked om, at han havde været udefor en badeulykke, hvis jeg slet ikke vidste, at han havde været ude og bade. For jeg har ikke haft en chance for at forventningsafstemme og informere om manglende svømmeegenskaber. Noget som andre måske tager som en selvfølge, at børn kan, hvis deres eget kan.
1
Brugeravatar
Musenmor
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 11. apr 2018, 18:07
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2468

Re: Hvad man gør med andres børn

Indlægaf Musenmor » 3. jul 2022, 12:25

Hvor godt kender du kammeratens mor?

Den gang min søn var 9, havde han ofte kammerater på besøg, hvor vi tog på ture eller de selv gik ud og legede. Det samme gjorde min søns kammeraters forældre. Men de havde også gået sammen i mange år, og jeg kendte forældrene godt. Der var nogle enkelte drenge fra min søns klasse, hvor jeg bad min søn ringe, hvis de gik ud, da jeg vidste deres forældre havde andre grænser for deres børn end jeg havde.

Hvis din søn har en mobil, kan du aftale med ham, at han ringer til dig, hvis de tager ud af huset. Ved din søn godt, at han ikke må være alene på skaterbanen ? Hvis ikke så ville jeg snakke med ham om det, så han ved, at han skal sige, det må jeg ikke, kan vi ikke gå et andet sted hen.

Jeg tænker, det er bedst at blive på egen banehalvdel, da forældre tit bliver ked af det/sure, hvis der stilles spørgsmål ved sådanne ting, og det kan ødelægge børnenes venskab. Så jeg ville anbefale dig at snakke med din søn, og fortælle ham om de regler, som i har derhjemme.

Hvis du slet ikke har tillid til moren, er det måske en ide, at alle legeaftaler forgår hjemme hos jer?
3
"All you need is faith, trust and a little pixie dust." - :preggo1:
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7264

Re: Hvad man gør med andres børn

Indlægaf Fruity » 3. jul 2022, 12:31

Kanga skrev:
AFK skrev:Jeg ville ikke synes der var noget, der skulle håndteres i de situationer?

Da jeg var ni år gammel, rendte vi rundt udendørs hele sommeren fra morgen til aften. Vi kunne da godt sige hvor vi startede med at tage hen, men det ændrede sig jo mange gange i løbet af dagen. Og vi løb ikke hjem for at opdatere hver gang vi tog et nyt sted hen. Det var også før mobiltelefoner blev udbredt. Normalt fik vi bare at vide hvad tid, vi skulle være hjemme til spisning, og det var det.

Nu er der sket end del gennem årene. Og ting er forskellige fra familie til familie. Da jeg var 9 år rendte jeg ikke rundt på må og få. Jeg var heller ikke på stranden med kammeraters familie.

Det springende punkt for mig i forhold til stranden er, at min søn ikke kan svømme. Jeg ville få et giga chok, hvis jeg blev ringet op med besked om, at han havde været udefor en badeulykke, hvis jeg slet ikke vidste, at han havde været ude og bade. For jeg har ikke haft en chance for at forventningsafstemme og informere om manglende svømmeegenskaber. Noget som andre måske tager som en selvfølge, at børn kan, hvis deres eget kan.


Men han er ni? Han kan tale og selv fortælle, når der er noget, han ikke kan.

Objektivt set kan jeg ikke se, moren har gjort noget galt, men der er heller ikke noget galt i, du ønsker noget andet - så må du blot melde det ud
18
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Hvad man gør med andres børn

Indlægaf Kanga » 3. jul 2022, 12:33

Musenmor skrev:Hvor godt kender du kammeratens mor?

Den gang min søn var 9, havde han ofte kammerater på besøg, hvor vi tog på ture eller de selv gik ud og legede. Det samme gjorde min søns kammeraters forældre....

....

Hvis du slet ikke har tillid til moren, er det måske en ide, at alle legeaftaler forgår hjemme hos jer?


Her går de også på legepladsen, men det, synes jeg, er noget andet end at tage på stranden.

Jeg har nogen tillid, men observerer også, at hun er meget impulsiv og måske hellere vil være en sej mor, end at hun gennemtænker nogle scenarier, eller tænker over, at andre måske har andre grænser... Eller at ikke alle børn kan svømme. Det er noget af et ansvar at stå med, synes jeg.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad man gør med andres børn

Indlægaf Sangius » 3. jul 2022, 12:41

Jeg synes du skal pakke alle "fordomme" om den anden mor væk. Jeg synes ikke objektivt hun gør noget forkert, og tænker det er lidt over grænsen at mene at hun hellere vil være "sej" end at gennemtænke scenarier. Jeg ville i hvert fald blive ked af, at folk tænkte sådan om mig.

Det sagt, så er dine grænser fuldstændig i orden, man skal jo være tryg ved de ting, som ens barn gør.

Men du bliver nødt til at kommunikere det ud til moren, at du gerne vil have overblik over din søns dag, og en lille sms hvis de skal noget andet, end hvad der umiddelbart er planlagt/aftalt.

Jeg synes hverken du er sippet, eller hun er for impulsiv/"ravnemor" - I er bare forskellige mennesker, og når man opdager det, så giver man lige lyd fra sig, så ens grænser kan respekteres.
32
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Musenmor
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 11. apr 2018, 18:07
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2468

Re: Hvad man gør med andres børn

Indlægaf Musenmor » 3. jul 2022, 12:44

Kanga skrev:
Musenmor skrev:Hvor godt kender du kammeratens mor?

Den gang min søn var 9, havde han ofte kammerater på besøg, hvor vi tog på ture eller de selv gik ud og legede. Det samme gjorde min søns kammeraters forældre....

....

Hvis du slet ikke har tillid til moren, er det måske en ide, at alle legeaftaler forgår hjemme hos jer?


Her går de også på legepladsen, men det, synes jeg, er noget andet end at tage på stranden.

Jeg har nogen tillid, men observerer også, at hun er meget impulsiv og måske hellere vil være en sej mor, end at hun gennemtænker nogle scenarier, eller tænker over, at andre måske har andre grænser... Eller at ikke alle børn kan svømme. Det er noget af et ansvar at stå med, synes jeg.


Ja jeg ville nu også mene, det var almindelig pli lige at ringe og sige, de tog i svømmehallen, specielt når hun ikke ved om din søn kan svømme. Hvis jeg ikke vidste om barnet kunne svømme, havde jeg da bestemt ringet til forældrene eller lige smidt en sms afsted.

Jeg forstår dig godt :) Måske næste gang de leger sammen, så kan du lige byde på en kop kaffe og en lille snak? Nu ved jeg jo ikke om hun er typen, du ville byde på kaffe.

Jeg har altid brugt en del tid på forældrekontakt, det hyggeligt og samtidig lærer man noget om hinandens opdragelse og grænser. Det skaber jo også tillid mellem jer som forældrene.

Men vær lidt forsigtig, når du omtaler svømning, for det kan hurtig komme til at lyde som om, du ikke har tillid til, at hun passer på din søn.
Senest rettet af Musenmor 3. jul 2022, 13:04, rettet i alt 1 gang.
0
"All you need is faith, trust and a little pixie dust." - :preggo1:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Hvad man gør med andres børn

Indlægaf Mani » 3. jul 2022, 13:01

Vi har haft andres børn med til stranden mange gange. I 9 års alderen ville jeg nok bare have spurgt dem selv om de kunne svømme og ikke nødvendigvis forældrene.
5
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Hvad man gør med andres børn

Indlægaf Misantropen » 3. jul 2022, 13:05

Jeg synes det lyder mystisk at tage et barn med på tur uden at forældrene ved det, medmindre det er kutyme og man som forældre har en god relation. Om det er stranden eller på museum er underordnet. Det handler om at være tryg ved vedkommendes dømmekraft og opførsel, ikke om strandturen i sig selv.

Det andet eksempel synes jeg lyder mere uskyldigt, men det er lidt uklart om din søn har trodset dig eller om moren har taget en dårlig beslutning om at sende dem derhen?
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hvad man gør med andres børn

Indlægaf Bergen » 3. jul 2022, 13:32

Jeg forventer at blive spurgt om udflugter og badning ved legeaftaler og spørger altid andre forældre, om det er ok.
Vores skal i 4 klasse efter ferien.

Undtagen bedstevennen - ham skalter og valter jeg med efter behov. Efter aftale med forældrene og de gør de samme med vores. Men det forhold er opbygget siden mødregruppetid.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Hvad man gør med andres børn

Indlægaf Mani » 3. jul 2022, 13:43

Bergen skrev:Jeg forventer at blive spurgt om udflugter og badning ved legeaftaler og spørger altid andre forældre, om det er ok.
Vores skal i 4 klasse efter ferien.

Undtagen bedstevennen - ham skalter og valter jeg med efter behov. Efter aftale med forældrene og de gør de samme med vores. Men det forhold er opbygget siden mødregruppetid.

Jeg ville heller aldrig tage nogen med på første legeaftale, fordi jeg selv gerne vile have en ide om hvordan barnet er før man tager på tur. Men efter adskillige legeaftaler ville jeg ikke have haft de store betænkeligheder. Men i 9 års alderen gik de også selv hjem fra skole til legeaftalerne i sommerhalvåret.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hvad man gør med andres børn

Indlægaf Bergen » 3. jul 2022, 13:58

Mani skrev:
Bergen skrev:Jeg forventer at blive spurgt om udflugter og badning ved legeaftaler og spørger altid andre forældre, om det er ok.
Vores skal i 4 klasse efter ferien.

Undtagen bedstevennen - ham skalter og valter jeg med efter behov. Efter aftale med forældrene og de gør de samme med vores. Men det forhold er opbygget siden mødregruppetid.

Jeg ville heller aldrig tage nogen med på første legeaftale, fordi jeg selv gerne vile have en ide om hvordan barnet er før man tager på tur. Men efter adskillige legeaftaler ville jeg ikke have haft de store betænkeligheder. Men i 9 års alderen gik de også selv hjem fra skole til legeaftalerne i sommerhalvåret.


Der er formentlig stor forskel på, hvor man bor.

Her er meget trafik og børnene hentes efter legeaftaler ihvertfald mønsteret her efter 3. klasse. Om det bliver anderledes i 4. klasse vil vise sig.

Jeg spørger altid. Det synes nemmest.
0

Tilbage til "Børn"