Hvad er din legetøjspolitik.

Sofakartoflen
Indlæg: 3761
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 424
Likede indlæg: 8878

Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf Sofakartoflen » 1. jun 2022, 18:30

Inspireret af min anden tråd om dukker synes jeg, det kunne være interessant at høre andres tanker om legetøj.

Hvilken slags legetøj synes du, børn "skal" have i forskellige aldre?
Er der legetøj, du tænker, er mere værd end andet.
Kan man have for meget eller for lidt legetøj.

Er der legetøj, du foretrækker at give i gave?

Hvad gør du i forhold til dit eget barn og familie?

Alle tanker om legetøj er velkomne.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf Urtekussen » 1. jun 2022, 18:35

Vi drukner i legetøj.
5 børn som arver ned til hinanden og som intet mangler.
Sidst måtte jeg direkte skrive, at vi ikke manglede tøj eller bamser i fødselsdagsgave, og så fik vi (endnu) en dukkevogn.

Jeg ønsker kun at de får legetøj, hvis vi selv skriver noget på ønskesedlen.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf Mette » 1. jun 2022, 18:37

Ved den første skulle al legetøj være i træ. I afdæmpede farver. Hurtigt fandt vi ud af, at det slet ikke var interessant for knægten.
Så det blev til alt fra det kulørte plastikhelvede. Med larm/lyd.
Det er da heldigvis så kort en periode de gider den slags så det går nok.

Nu er jeg glad hvis de leger med lego, krea, rollespil (udklædning, dukker, mor/far/børn, røver/soldater) og udenfor.

Jeg gad virkelig godt, at de legede med dyr. Har købt sindsygt mange Sleisch-dyr. Ingen af dem har nogensinde været interesseret.

Mine børn har alt for meget legetøj (6 og 8 år) og bruger det alt for lidt. Men så er der alligevel dage, hvor det meste bliver leget med. Ham på 8, er ved at være færdig med legetøj. Det er mere dimse-ting og krea.
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf Neenah » 1. jun 2022, 18:42

Vi er meget "less is more" typerne. Jeg kasserer og sælger ud med hård hånd, og gemmer væk når noget ikke lige fanger mere - ellers kommer der bare til at rode helt vildt meget. Jeg mener også at have læst om undersøgelser der viser at børn har nemmere ved at finde på at lege noget, når der er mindre legetøj at vælge imellem.

Jeg synes egentlig allerede vi har alt for meget, og vores datter leger med alt muligt mærkeligt hun finder og lader som om det er noget andet. Så i virkeligheden har vi rigtig meget legetøj, der heller ikke bliver brugt. Hvis jeg lige tænker mig om, så har vi i vores legeværelse især legetøjsdyr (wannabe schleich), bolde, byggeklodser og brætspil som sjældent bliver brugt.

Her er det klart mest dukker (uden særlige funktioner), duploklodser, bøger og legemad/legekøkken der er blevet leget med indtil videre.

I gave giver vi meget sjældent legetøj. Det har folk typisk rigeligt af.
2
Cosi
Indlæg: 999
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:33
Kort karma: 150
Likede indlæg: 2229

Re: Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf Cosi » 1. jun 2022, 19:06

Kort og godt; ingen legetøjspolitik her. Her er det go with the flow. Så det de interesserer sig for.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf JoyNips » 1. jun 2022, 19:11

Vi forsøger at begrænse lidt. Men til gengæld er der så ting, vi har rigtig meget af, fx Lego eller brio. Det er ikke sjovt at kunne bygge et lille ottetal i brio, men det er det når man kan bygge en kæmpe togbane i hele stuen. Synes også tingene bliver leget mere med når de kan fonde dem end når de ikke kan se skoven for bare træer.

Og så prøver vi at undgå “skrammel”. Særligt farmor vil rigtig gerne give en masse småting hist og pist. Og langt det meste er uinteressant efter 5 minutter. Eller går i stykker lynhurtigt. Og så er hun slem til kønsrolle-legetøj. Traktor og biler til drengene, dukker og pink halløj til piger
Nu er hun blevet bedre til at købe en bog i stedet for.

Og så gider jeg ikke legemusikinstrumenter. Legetøj der udelukkende har til formål at larme skal ikke ind i mit hjem.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf TomKah » 1. jun 2022, 19:30

Vi har haft alt og aldrig sat nogen begrænsning på mængde og type.
Jeg synes Duplo har været det allerstørste hit. Lego er fint men duplo indbyder til langt mere kreativ selvbyg og mine børn har alle leget med det til de var "gamle". Min yngste på 7 leger stadig lystigt med duplo.
0
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1957
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6279

Re: Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf MrsHyacinth » 1. jun 2022, 19:40

Mette skrev:Ved den første skulle al legetøj være i træ. I afdæmpede farver. Hurtigt fandt vi ud af, at det slet ikke var interessant for knægten.
Så det blev til alt fra det kulørte plastikhelvede. Med larm/lyd.
Det er da heldigvis så kort en periode de gider den slags så det går nok.

Nu er jeg glad hvis de leger med lego, krea, rollespil (udklædning, dukker, mor/far/børn, røver/soldater) og udenfor.

Jeg gad virkelig godt, at de legede med dyr. Har købt sindsygt mange Sleisch-dyr. Ingen af dem har nogensinde været interesseret.

Mine børn har alt for meget legetøj (6 og 8 år) og bruger det alt for lidt. Men så er der alligevel dage, hvor det meste bliver leget med. Ham på 8, er ved at være færdig med legetøj. Det er mere dimse-ting og krea.


Det eneste, min søns velvoksne samling af dyr foretager sig, er at komme med på rutschebanen og få et crazy ride ned derfra.

Til morens store fortrydelse. Jeg håber stadig.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf POCKETKITTEN » 1. jun 2022, 20:10

Min familie ved godt, at vi ikke gider have alt muligt plasticcrap med lys og lyd, så det har vi indtil videre ikke fået.

Men vi køber der selv. For gæt hvad min datter gerne vil lege med. :rulle:
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
DannyZuko
Indlæg: 426
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf DannyZuko » 1. jun 2022, 20:18

Har aldrig overvejet at have en legetøjspolitik.
Vi har gladeligt taget imod gaver og arvet legetøj. Det, der ikke bliver brugt, ryger bare videre. Jeg forsøger at lave lidt rotation i hvad der står fremme.

Vi har ikke haft behov for at købe så meget selv, fordi vi er så velforsynede fra venner og familie. Så vi har prioriteret lidt større/dyrere motoriklegetøj, når vi selv har købt.
Det er klart det motoriske legetøj som ribbe, gymnastikringe, klatretårn osv. der bruges mest herhjemme.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf LadyFox » 1. jun 2022, 20:32

Det eneste er i forhold til sikkerhed - jeg vil ikke have noget fra eBay som sikkert er pisse giftigt, eller noget man kan få galt i halsen f.eks.

Der er da ting jeg helt vil være fri for, men omvendt er det jo ikke mig der skal lege med det - så selvom jeg da ville synes det var vildt fedt hvis hun bare elskede pænt, neutralt legetøj der ikke forstyrrede, men det synes hun bare ikke er fedt - så derfor har jeg affundet mig med plastik, pangfarver, lyd, lys og Lamaze.

Når hun bliver ældre ville jeg synes det ville være det fedeste hvis hun er vild med Lego, racerbaner og konsolspil, fordi så vil jeg elske at lege med hende - men hvis hun hellere vil dukker og teselskab så er det jo bare sådan det er, og så finder vi jo nok også ud af det.

Derudover så handler det for mig om at få legetøjet ud af hjemmet når det ikke længere er interessant. Men det er mest et spørgsmål om at bo småt, så det er begrænset hvor meget legetøj vi kan have uden at drukne i det.
1
...
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf Alphilia » 1. jun 2022, 21:03

Der er ikke rigtig nogen egentlig politik her, men jeg kan da godt lide at det hun har er i hæderlig kvalitet og passer til den alder hun har.
Jeg synes nogle gange hun har for lidt legetøj, men hun er ikke så gammel og er lige så interesseret i et stykke sammenkrøllet papir som noget af det hun har.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. jun 2022, 22:20

Jeg har ikke haft de store holdninger til der, men købt/ønsket det de har vist interesse for.

Men jeg har selv prioriterer ting man man bygge med, selv skabe konstruktioner og baner.
Mine børn har haft rigtig meget mego, både duplo og alm.
Og de har været skide gode til at samle efter byggevejledning selv, også de mere komplekse ring.

Og så brio bane, i meter vis.
Vi har kunne fylde vore stue med en lang fed snørklet bane i niveauer, så fedt :D og vi har haft plads til at det kunne stå i en uges tid førend bane blev pakket ned, så legen kunne fortsætte.
Det samme med flexitrax bane. Brio er bare mere lækkert og tidsløst, langtidsholdbart. Der ligger nu på lofter og venter på børnebørn, sammen med duplo.


Og så har de alle udvist interesse for fx værktøj, og fået lov til at bruge det, hamre, save, banke,væeer med til at skrue ting i væggen,smule ikea møbler,male en væg.
Og de har alle fået børne versioner af værktøj, eller billige voksen ting, haft egne hammer og skruetrækker.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Sofakartoflen
Indlæg: 3761
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 424
Likede indlæg: 8878

Re: Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf Sofakartoflen » 2. jun 2022, 00:28

.
Senest rettet af Sofakartoflen 5. jan 2023, 02:49, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Hvad er din legetøjspolitik.

Indlægaf Mi55y » 2. jun 2022, 04:14

Skal man have det? :genert: :lol:

Ej, den eneste politik vi har er vist, at vi forsøger ikke at skelne mellem pige- og drengelegetøj.
Hele vores hjem ligner et legeland, men vi har så også en del legeskum. Og vi får jævnligt arvegods fra højre og venstre.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Børn"