Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Sofakartoflen
Indlæg: 3952
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 440
Likede indlæg: 9427

Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf Sofakartoflen » 7. mar 2022, 08:41

.
Senest rettet af Sofakartoflen 5. jan 2023, 04:55, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15467

Re: Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf HappyPaww » 7. mar 2022, 08:57

Det er også sådan i vores institution, affødt af Coronarestriktioner. Der er retningslinjerne nu, at man teknisk set godt må gå med ind på stuen, men de anbefaler at man afleverer og henter i døren fordi de har oplevet at situationen er blevet nemmere for børnene, og det også forstyrrer de øvrige børn mindre, end når der er et rend af forældre på stuen.
Jeg synes det er fint - netop især af hensyn til de andre børn og manglende afbrydelse og distraktioner.
2
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf MrsHyacinth » 7. mar 2022, 09:05

Hos os foregår det i døren. Under indkøring måtte vi gerne være på stuen, og de var også fleksible ift den efterfølgende periode, hvis der var behov for det.

Desuden spiser han altid færdig, hvis han er i gang med eftermiddagsmad, når vi henter. Det synes jeg er en fin balance, og selvom jeg selvfølgelig prøver at ramme udenom spisetidspunkter, synes jeg faktisk i al hemmelighed at det er dødhyggeligt at sidde lidt med til bords - ungerne på hans stue er skønne, og det er fedt at få et lille blik ind i deres verden.

Henter jeg inden eftermiddagsmad, er de søde til lige at give ham en bolle eller hvad de nu skal have med i hånden. Min søn er meget glad for eftermiddagsmad, så det er altid et kæmpe hit :-D

I det hele taget synes jeg, vores institution har ramt en god balance. Her til morgen rendte han ind på stuen og havde faktisk ikke tid til at vinke farvel, så det er selvsagt også nemmere for mig, end hvis han var ked af at skulle afleveres.
4
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf MrsHyacinth » 7. mar 2022, 09:08

Jeg ved ikke, hvordan de officielle retningslinjer er, men da jeg hentede på legepladsen den anden dag, var det også helt ok, at jeg blev lidt, så han lige kunne vise mig diverse ting og lege færdig. Jeg er virkelig glad for, at det får lov at foregå på hans præmisser fremfor styret af rigide regler.
2
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8561
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1302
Likede indlæg: 15281

Re: Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf Zonta » 7. mar 2022, 09:09

Min oplevelse fra da vi kørte vores søn ind i vuggestue (præ-corona) var, at vi gerne måtte være med inde på stuen, men da først han var kørt ind, afleverede vi oftest i døren ind til stuen og hentede på samme måde. Det har vi aldrig tænkt var et problem.

I børnehaven var det på samme måde - vi måtte gå med ind på stuen under indkøring, men derefter går vi kun med ind i garderoben. Vi har vist aldrig oplevet det som et problem.

Jeg synes i øvrigt det er fint i forhold til ikke at blive forstyrret 20+ gange på stuen af forældre, der skal aflevere og hente - det skaber mange afbrydelser. Men samtidig tænker jeg også, at hvis der er nogle børn, der har ekstra brug for lidt støtte til at komme ind og komme i gang, så kan forældrene måske godt være med lidt længere end bare den gængse indkøring. Jeg ved det ikke. Vi har dog været heldig, især i børnehaven, at vores søn er virkelig nem at aflevere. Vuggestuen var lidt noget andet, men jeg ved ikke, om det havde været nemmere, hvis vi havde måtte være med på stuen. Det er jeg ikke sikker på.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8561
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1302
Likede indlæg: 15281

Re: Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf Zonta » 7. mar 2022, 09:11

MrsHyacinth skrev:Jeg ved ikke, hvordan de officielle retningslinjer er, men da jeg hentede på legepladsen den anden dag, var det også helt ok, at jeg blev lidt, så han lige kunne vise mig diverse ting og lege færdig. Jeg er virkelig glad for, at det får lov at foregå på hans præmisser fremfor styret af rigide regler.

Vi må i øvrigt også gerne hænge lidt ud på legepladsen, når vi henter udendørs. Jeg synes også det er ret hyggeligt - og især fordi det giver vores dreng mulighed for lige at forstå, at der skal ske en overgang og at der er tid til lige at gynge lidt mere/lave en sandkage mere/gå balance på en bom. Han har jo ingen tidsfornemmelse, så han aner ikke om kl. er 15, 15.30 eller 16.15 i forhold til, at jeg jo som forældre ved, at jeg henter kl. x den pågældende dag.
2
J, juli 2018.
Oak123
Indlæg: 2180
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4080

Re: Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf Oak123 » 7. mar 2022, 09:12

Inden vires datter skiftede institution afleverede og hentede vi i døren ind til institutionen under corona - så der kom vi i lange perioder slet ikke ind - netop for at undgå smitte.
Og jeg synes det har virket fint, også fordi vi i perioder indimellem har måttet komme ind igen.
De har også først for nyligt haft corona dernede, og er ellers gået fri de andre 2 år.

Det giver helt sikkert mere ro på stuerne uden nogen der henter og aflevere i store dele af åbningstiden.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8561
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1302
Likede indlæg: 15281

Re: Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf Zonta » 7. mar 2022, 09:14

Sofakartoflen - og så ville jeg nok skubbe afhentning, så eftermiddagsmad var overstået i stedet for, at de skal pakke sammen midt i måltidet. Det virker mærkeligt, at institutionen ikke har nævnt, at det kunne være en god idé at komme før eller efter. Det har de i hvert fald nævnt for os. Og hvis vi på et tidspunkt er kommet og har hentet midt i maden fordi tidspunktet er blevet skubbet lidt af en eller anden grund, så får han lov til at spise færdigt.
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf MrsHyacinth » 7. mar 2022, 09:16

Zonta skrev:
MrsHyacinth skrev:Jeg ved ikke, hvordan de officielle retningslinjer er, men da jeg hentede på legepladsen den anden dag, var det også helt ok, at jeg blev lidt, så han lige kunne vise mig diverse ting og lege færdig. Jeg er virkelig glad for, at det får lov at foregå på hans præmisser fremfor styret af rigide regler.

Vi må i øvrigt også gerne hænge lidt ud på legepladsen, når vi henter udendørs. Jeg synes også det er ret hyggeligt - og især fordi det giver vores dreng mulighed for lige at forstå, at der skal ske en overgang og at der er tid til lige at gynge lidt mere/lave en sandkage mere/gå balance på en bom. Han har jo ingen tidsfornemmelse, så han aner ikke om kl. er 15, 15.30 eller 16.15 i forhold til, at jeg jo som forældre ved, at jeg henter kl. x den pågældende dag.


Jeg er faktisk overrasket over, hvor fedt jeg synes det er at være på legeplads :lol: Havde troet, det ville være kedeligt, men nu hvor han kan gå, er det så hyggeligt, at han stæser rundt og skal vise mig alting - total herremand der viser kongeriget frem :cool:
0
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf MrsHyacinth » 7. mar 2022, 09:18

Zonta skrev:Sofakartoflen - og så ville jeg nok skubbe afhentning, så eftermiddagsmad var overstået i stedet for, at de skal pakke sammen midt i måltidet. Det virker mærkeligt, at institutionen ikke har nævnt, at det kunne være en god idé at komme før eller efter. Det har de i hvert fald nævnt for os. Og hvis vi på et tidspunkt er kommet og har hentet midt i maden fordi tidspunktet er blevet skubbet lidt af en eller anden grund, så får han lov til at spise færdigt.


Hos os kan det være svært at ramme udenom, fordi de til tider spiser kl 14 og andre dage først kl 15. Jeg går ud fra, det er fordi, der visse dage er børn der sover længe, og maden så bliver skubbet, men på de dage ender jeg ofte med at hente midt i maden.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1060
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18463

Re: Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf Mi55y » 7. mar 2022, 09:20

Vi afleverer i garderoben - før var der et max på 2 forældre pr. stue ad gangen, men det er fjernet nu. Ved afhentning må vi nu gerne selv gå ind på stuen og hente.
Vi har netop for nyligt ændret hentetidspunkt på de korte dage til 14:15, så vi er sikre på, at de er færdige med cafe-madpakkerne i børnehaven. Og så lillebror evt. får lov at sove lidt længere.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8561
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1302
Likede indlæg: 15281

Re: Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf Zonta » 7. mar 2022, 09:21

MrsHyacinth skrev:
Zonta skrev:Sofakartoflen - og så ville jeg nok skubbe afhentning, så eftermiddagsmad var overstået i stedet for, at de skal pakke sammen midt i måltidet. Det virker mærkeligt, at institutionen ikke har nævnt, at det kunne være en god idé at komme før eller efter. Det har de i hvert fald nævnt for os. Og hvis vi på et tidspunkt er kommet og har hentet midt i maden fordi tidspunktet er blevet skubbet lidt af en eller anden grund, så får han lov til at spise færdigt.


Hos os kan det være svært at ramme udenom, fordi de til tider spiser kl 14 og andre dage først kl 15. Jeg går ud fra, det er fordi, der visse dage er børn der sover længe, og maden så bliver skubbet, men på de dage ender jeg ofte med at hente midt i maden.

Det var kun fordi Sofakartoflen skriver, at hun som regel kommer mens der er eftermiddagsmad :) Vi har også af og til hentet midt i eftermiddagsmad eller afleveret midt i formiddagsmad fordi der har været en lægetid eller sådan noget og det tænker jeg også der er forståelse for. Det lød bare som om Sofakartoflen havde mulighed for at styre lidt udenom - og det tænker jeg ville være en god idé, hvis det vitterligt betyder, at måltidet slutter med det samme for pigerne. Alternativt ville jeg bede pædagogerne om at lade dem spise færdigt inden de kom ud. Synes det er mærkeligt (af pædagogerne) at afbryde børnenes måltider på den måde :genert:
2
J, juli 2018.
Sofakartoflen
Indlæg: 3952
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 440
Likede indlæg: 9427

Re: Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf Sofakartoflen » 7. mar 2022, 09:27

Zonta skrev:Sofakartoflen - og så ville jeg nok skubbe afhentning, så eftermiddagsmad var overstået i stedet for, at de skal pakke sammen midt i måltidet. Det virker mærkeligt, at institutionen ikke har nævnt, at det kunne være en god idé at komme før eller efter. Det har de i hvert fald nævnt for os. Og hvis vi på et tidspunkt er kommet og har hentet midt i maden fordi tidspunktet er blevet skubbet lidt af en eller anden grund, så får han lov til at spise færdigt.


Det virker på mig, som om de spiser eftermiddagsmad glidende, efterhånden som børnene kommer op fra lur. Der er i alt fald altid børn, der spiser, mens andre børn går rundt på gulvet og interagerer med hinanden. (jeg vil ikke sige leger, for der er intet legetøj fremme) Jeg er kommet mellem 14.15 og 15, hvor det har set sådan ud.

Det er forskelligt, hvor længe pigerne sover -- både hver dag og også fra barn til barn. Så jeg har ikke prøvet så tit, at de begge er ved at spise.

Men vi spiser bare, når vi kommer hjem, så er den seneste vågnede alligevel også bedre i stand til at spise.

Og det er selvfølgelig også bare anderledes, at vi skal have to med hjem.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8561
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1302
Likede indlæg: 15281

Re: Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf Zonta » 7. mar 2022, 09:30

Sofakartoflen skrev:
Zonta skrev:Sofakartoflen - og så ville jeg nok skubbe afhentning, så eftermiddagsmad var overstået i stedet for, at de skal pakke sammen midt i måltidet. Det virker mærkeligt, at institutionen ikke har nævnt, at det kunne være en god idé at komme før eller efter. Det har de i hvert fald nævnt for os. Og hvis vi på et tidspunkt er kommet og har hentet midt i maden fordi tidspunktet er blevet skubbet lidt af en eller anden grund, så får han lov til at spise færdigt.


Det virker på mig, som om de spiser eftermiddagsmad glidende, efterhånden som børnene kommer op fra lur. Der er i alt fald altid børn, der spiser, mens andre børn går rundt på gulvet og interagerer med hinanden. (jeg vil ikke sige leger, for der er intet legetøj fremme) Jeg er kommet mellem 14.15 og 15, hvor det har set sådan ud.

Det er forskelligt, hvor længe pigerne sover -- både hver dag og også fra barn til barn. Så jeg har ikke prøvet så tit, at de begge er ved at spise.

Men vi spiser bare, når vi kommer hjem, så er den seneste vågnede alligevel også bedre i stand til at spise.

Og det er selvfølgelig også bare anderledes, at vi skal have to med hjem.

Ah ja, det giver selvfølgelig god mening :)
0
J, juli 2018.
Sofakartoflen
Indlæg: 3952
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 440
Likede indlæg: 9427

Re: Aflevering/afhentning af børn i vuggestue/børnehave.

Indlægaf Sofakartoflen » 7. mar 2022, 09:35

Zonta skrev:Det var kun fordi Sofakartoflen skriver, at hun som regel kommer mens der er eftermiddagsmad :) Vi har også af og til hentet midt i eftermiddagsmad eller afleveret midt i formiddagsmad fordi der har været en lægetid eller sådan noget og det tænker jeg også der er forståelse for. Det lød bare som om Sofakartoflen havde mulighed for at styre lidt udenom - og det tænker jeg ville være en god idé, hvis det vitterligt betyder, at måltidet slutter med det samme for pigerne. Alternativt ville jeg bede pædagogerne om at lade dem spise færdigt inden de kom ud. Synes det er mærkeligt (af pædagogerne) at afbryde børnenes måltider på den måde :genert:


Jeg har det også rigtig ambivalent med, at deres madpakke bare bliver pakket hurtigt sammen, og de bliver sat ud i garderoben til mig.

Omvendt når jeg næsten ikke at være sammen med dem, hvis jeg skal vente med at hente til efter 15, for de spiser 17.15 ca. for at de kan komme i seng i god ro og orden. Det er mit mål at se dem en gang i løbet af ugen og en gang i weekenden. (med forældrenes velsignelse, skal jeg nok lige tilføje)

Heldigvis er de ved at være så store, at jeg snart kan holde fridage med dem i stedet. Eller hente dem klokken 10. Så kan de sove til middag hjemme. (Jeg har ikke syntes, jeg kunne holde til eller overskue at have dem begge alene, det tror jeg godt, jeg kan nu)
0

Tilbage til "Børn"