Idrætsforeninger, børn, konkurrence og fællesskab

Brugeravatar
SødeSkelet
Indlæg: 284
Tilmeldt: 26. jun 2016, 15:12
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1251

Idrætsforeninger, børn, konkurrence og fællesskab

Indlægaf SødeSkelet » 19. aug 2020, 16:49

Min otte-årige søn har gået til fodbold i to års tid, men er på det seneste blevet mindre og mindre glad for det. I dag fik han så fortalt, at han ikke havde lyst til at tage af sted, fordi han ikke rigtigt følte, at han var blevet venner med nogen der Vi fik en fin snak om det og om, at man ikke kan være venner med alle og sådan. Han er super vellidt i skolen og har venner fra andre sammenhænge, så det er ikke fordi jeg er bekymret for, at han som sådan er ensom. Men jeg faldt for et par dage siden over denne artikel fra Politiken, som diskuterer det faldende medlemstal blandt børn i danske fodboldklubber og citerer flere eksperter, der peger på, at mange falder fra pga et for stort fokus på konkurrence og resultater frem for leg selv hos de mindre årgange:

https://politiken.dk/sport/art7882102/B ... ldespanden

Det genkender jeg fra min søn, som ikke er specielt ambitiøs, men bare synes, det er sjovt at spille fodbold. Jeg har faktisk længe undret mig over, hvor lidt fokus der har været på fællesskab i min søns klub. Børnene møder til træning og til kampe, og så går de hjem igen. Der har ikke rigtigt været nogen aktiviteter ud over det (og det var der heller ikke før corona) – ingen bestræbelser på at give dem en følelse af at være en del af, og bidrage til, et meningsfuldt fællesskab. Det undrer mig lidt. For det var helt centralt i den klub, jeg selv havde min gang i som barn.

Hvordan fungerer det i de sportsforeninger, jeres børn har jeres gang i?
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Idrætsforeninger, børn, konkurrence og fællesskab

Indlægaf Frandsen » 2. sep 2020, 09:37

Mine piger svømmer konkurrencesvømning, og i deres klub er der et rigtig stort fokus på, at det skal være sjovt at gå til sport. Der er selvfølgelig stævner, medaljer, personlige rekorder osv., men cheftræneren har en idé om, at ved at fokusere på det sociale og fællesskabet, så holder han længere på svømmerne.

Svømning er jo en individuel sport, så her er det især vigtigt at forsøge at skabe en holdånd og sammenhold.

Han har faktisk fortalt mig, at der ofte er forældre, der ringer og spørger, om deres barn må træne mere og komme til flere stævner. Der holder han hårdt på, at han vurderer individuelt, hvem der er 'træningsmodne' til at putte flere timer på.

Derfor svømmer konkurrencesvømmerne i vores klub forholdsvist lidt, når man sammenligner med andre klubbers konkurrenceafdeling.
1

Tilbage til "Børn"