Alder til at cykle i skole selv

ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27053

Re: Alder til at cykle i skole selv

Indlægaf ajnaM » 12. jun 2020, 08:40

hotlips skrev:Min dreng er ni og meget fornuftig men han har først lige fået lov til at gå hjem selv for første gang, det varer lidt endnu før han får lov på cykel.

Vi har en stor vej hvor han selv helst vil tage tunnelen under og et pænt stykke af de næsten to km til skole er en decideret industrivej hvor der ikke er nogen boliger, der ligger en børnehave men forældrene der er mindst lige så slemme som de store køretøjer der altid kører der og ikke altid ser noget som helst, der er også en del taxaer og de er heller ikke super imponerende.

Jeg er sådan set ikke i tvivl om han godt kan klare det efter reglerne og så videre, men der er bare for mange der er utilregnelige på den strækning og det er ikke altid hans hoved helt kan finde ud af hvad han så gør, selvom jeg synes han har godt styr på at tage den på fortorvet når der er en kæmpe lastbil der ligger og prøver at komme ud på for lidt plads fra den ene side eller en taxa der er ved at presse os over i den forkerte side fordi den kører i slowmotion og kigger efter husnumre.

Jeg henter ham der hvor han når til industrivejen og der ligger der en købmand der har mit telefonnummer, men selvom han kun har kørt halvdelen af vejen så har han alligevel været ude for at skulle køre en omvej fordi der har været spæret af på grund af byggeri eller træfældning.

Det er meget få der har kørt eller gået selv i længere tid hos os og dem jeg har set har nærmest givet mig dårlige nerver, jeg synes de skal kunne håndtere det hvis der sker noget uventet for det vil der gøre før eller siden.


Enig.

Jeg tænkte på det forleden, da lyset var gået i de to store kryds, vi skal gennem på vej til skole. Det var jo totalt kaos i myldretidstrafikken, hvor både fodgængere, bilister og mange (!) cyklister skulle prøve at finde ud af, hvem der må gå frem hvornår. Jeg prøvede at spørge min dreng, hvad han ville gøre, hvis han havde været alene, og han havde tydeligvis ingen anelse.

Det var et ret fint tegn på, at han ikke er stor nok endnu.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Alder til at cykle i skole selv

Indlægaf Zombie » 12. jun 2020, 09:22

ajnaM skrev:Da jeg tog kørekort for et par år siden, talte jeg i øvrigt med ham politibetjenten, jeg kørte med til køreprøven, om børn i trafikken i Indre By. Hans anbefaling var, at børn først selv cyklede, når de blev 12. Han sagde, at de så mange uheld med mindre børn, der ikke kunne overskue trafikken.


Jeg stoppede med at cykle på arbejde, fordi jeg i en alder af 33 simpelthen blev for stresset og usikker af at køre fra Vesterbro til Ydre Østerbro.

Kbh er crazy og ikke for børn. Knapt for voksne. :P
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Alder til at cykle i skole selv

Indlægaf hotlips » 12. jun 2020, 13:24

ajnaM skrev:
hotlips skrev:Min dreng er ni og meget fornuftig men han har først lige fået lov til at gå hjem selv for første gang, det varer lidt endnu før han får lov på cykel.

Vi har en stor vej hvor han selv helst vil tage tunnelen under og et pænt stykke af de næsten to km til skole er en decideret industrivej hvor der ikke er nogen boliger, der ligger en børnehave men forældrene der er mindst lige så slemme som de store køretøjer der altid kører der og ikke altid ser noget som helst, der er også en del taxaer og de er heller ikke super imponerende.

Jeg er sådan set ikke i tvivl om han godt kan klare det efter reglerne og så videre, men der er bare for mange der er utilregnelige på den strækning og det er ikke altid hans hoved helt kan finde ud af hvad han så gør, selvom jeg synes han har godt styr på at tage den på fortorvet når der er en kæmpe lastbil der ligger og prøver at komme ud på for lidt plads fra den ene side eller en taxa der er ved at presse os over i den forkerte side fordi den kører i slowmotion og kigger efter husnumre.

Jeg henter ham der hvor han når til industrivejen og der ligger der en købmand der har mit telefonnummer, men selvom han kun har kørt halvdelen af vejen så har han alligevel været ude for at skulle køre en omvej fordi der har været spæret af på grund af byggeri eller træfældning.

Det er meget få der har kørt eller gået selv i længere tid hos os og dem jeg har set har nærmest givet mig dårlige nerver, jeg synes de skal kunne håndtere det hvis der sker noget uventet for det vil der gøre før eller siden.


Enig.

Jeg tænkte på det forleden, da lyset var gået i de to store kryds, vi skal gennem på vej til skole. Det var jo totalt kaos i myldretidstrafikken, hvor både fodgængere, bilister og mange (!) cyklister skulle prøve at finde ud af, hvem der må gå frem hvornår. Jeg prøvede at spørge min dreng, hvad han ville gøre, hvis han havde været alene, og han havde tydeligvis ingen anelse.

Det var et ret fint tegn på, at han ikke er stor nok endnu.


Min kender området godt nok til at han altid kan tage en anden vej, men de skal alligevel lige have lidt størrelse for at kunne stoppe og tænke sig nok om til at gøre det, hvis vi boede inde i København ville der gå ihvertfald et år endnu før han fik lov.

Men nogle af de andre børn har væsentligt kortere til skole eller kan holde sig til stier hele vejen, jeg tror det har lige så stor betydning som hvor gamle de er.
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Alder til at cykle i skole selv

Indlægaf fisken80 » 12. jun 2020, 15:35

Der ville også være strækninger her i Odense jeg ikke ville lade børn under 11-12 år cykle selv. Jeg ser i øvrigt heller aldrig mindre børn alene på de strækninger.

Så det afhænger helt klart også af, hvilken type vejstrækning der er tale om.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Børn"