Hjemmeundervisning-nogen erfaringer?

natsvaermer
Indlæg: 567
Tilmeldt: 21. okt 2016, 08:05
Kort karma: 84
Likede indlæg: 717

Hjemmeundervisning-nogen erfaringer?

Indlægaf natsvaermer » 10. jan 2020, 15:00

Er der nogen herinde, der har erfaring med at hjemmeundervise deres børn og vil fortælle lidt om det?

- Har I hjemmeundervist børnene i alle skoleår?
- Hvem står for undervisningen, hvis I ikke har haft kompetencer i alle fag?
- Hvad med job? Kræver det at den ene forælder går hjemme eller har I undervist i rul?
- Er der noget der har overrasket enten positivt/negativt?
- Andet som kunne være godt at vide :)

Jeg håber at nogen har lyst til at dele :blomst:
0
Kakadu
Indlæg: 3484
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10294

Re: Hjemmeundervisning-nogen erfaringer?

Indlægaf Kakadu » 10. jan 2020, 15:24

Der er en del gode fb-grupper, fx “Frie børn og forældre - Hjemmeskole - Alternative skoler”. Det er altså én gruppe, der har et langt og lidt spøjst navn.
1
Hvis hesten er død, så stå af.
natsvaermer
Indlæg: 567
Tilmeldt: 21. okt 2016, 08:05
Kort karma: 84
Likede indlæg: 717

Re: Hjemmeundervisning-nogen erfaringer?

Indlægaf natsvaermer » 10. jan 2020, 15:58

Kakadu skrev:Der er en del gode fb-grupper, fx “Frie børn og forældre - Hjemmeskole - Alternative skoler”. Det er altså én gruppe, der har et langt og lidt spøjst navn.

Tak skal du ha. Det vil jeg undersøge nærmere.
1
Brugeravatar
Musenmor
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 11. apr 2018, 18:07
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2468

Re: Hjemmeundervisning-nogen erfaringer?

Indlægaf Musenmor » 15. mar 2020, 23:21

natsvaermer skrev:Er der nogen herinde, der har erfaring med at hjemmeundervise deres børn og vil fortælle lidt om det?

- Har I hjemmeundervist børnene i alle skoleår?
- Hvem står for undervisningen, hvis I ikke har haft kompetencer i alle fag?
- Hvad med job? Kræver det at den ene forælder går hjemme eller har I undervist i rul?
- Er der noget der har overrasket enten positivt/negativt?
- Andet som kunne være godt at vide :)

Jeg håber at nogen har lyst til at dele :blomst:


Jeg ved ikke om du stadig søger efter viden?

- Jeg har 100 % hjemmeundervist min søn i 2 år, men har løbende igennem hans barndom hjemmeundervist ham pga hans immunforsvarsnedsættelse.
- Jeg har undervist ham i næsten alle fag, men har brugt mentorer / privatlærer ift. visse fag.
- Jeg har arbejdet og selv studeret.
- Det der overraskede mig mest, er hvor meget et barn lærer hjemme ift. i skolen. Hvor meget psykisk stress der forsvandt, og hvor glad min søn blev. Hans selvtillid og selvværd blev meget meget bedre. Han begyndte selv at søge viden, og begyndte selv at læse bøger m.m. Hvis jeg kunne, var min søn aldrig startet på en alm. skole, han var nok blevet hjemmeundervist eller havde gået på en international skole, som jeg selv har gjort.

Ps. Min søn har top karakterer, så børn lærer ligeså meget omend mere ved hjemmeundervisning.
Der er rigtig meget hjælp at hente ift. hjemmeundervisning, så du siger bare til :D
0
"All you need is faith, trust and a little pixie dust." - :preggo1:
natsvaermer
Indlæg: 567
Tilmeldt: 21. okt 2016, 08:05
Kort karma: 84
Likede indlæg: 717

Re: Hjemmeundervisning-nogen erfaringer?

Indlægaf natsvaermer » 19. mar 2020, 19:26

Musenmor skrev:
natsvaermer skrev:Er der nogen herinde, der har erfaring med at hjemmeundervise deres børn og vil fortælle lidt om det?

- Har I hjemmeundervist børnene i alle skoleår?
- Hvem står for undervisningen, hvis I ikke har haft kompetencer i alle fag?
- Hvad med job? Kræver det at den ene forælder går hjemme eller har I undervist i rul?
- Er der noget der har overrasket enten positivt/negativt?
- Andet som kunne være godt at vide :)

Jeg håber at nogen har lyst til at dele :blomst:


Jeg ved ikke om du stadig søger efter viden?

- Jeg har 100 % hjemmeundervist min søn i 2 år, men har løbende igennem hans barndom hjemmeundervist ham pga hans immunforsvarsnedsættelse.
- Jeg har undervist ham i næsten alle fag, men har brugt mentorer / privatlærer ift. visse fag.
- Jeg har arbejdet og selv studeret.
- Det der overraskede mig mest, er hvor meget et barn lærer hjemme ift. i skolen. Hvor meget psykisk stress der forsvandt, og hvor glad min søn blev. Hans selvtillid og selvværd blev meget meget bedre. Han begyndte selv at søge viden, og begyndte selv at læse bøger m.m. Hvis jeg kunne, var min søn aldrig startet på en alm. skole, han var nok blevet hjemmeundervist eller havde gået på en international skole, som jeg selv har gjort.

Ps. Min søn har top karakterer, så børn lærer ligeså meget omend mere ved hjemmeundervisning.
Der er rigtig meget hjælp at hente ift. hjemmeundervisning, så du siger bare til :D

Tak for dine input, musenmor! Det lyder meget tiltalende, det du skriver.

Nu hvor vi er hjemme og mine børn skal lave deres skolearbejde sammen med mig, har det bestemt skubbet til tankerne om hjemmeundervisning igen.
Min søn var også hjemme sidste uge af andre årsager og to uger væk fra skolen har givet et mere glad og roligt barn, og der er langt færre konflikter.
Han har også åbnet op for langt mere af det, der fylder for ham i skolen, og helt ærligt har jeg ikke lyst til at han skal tilbage.
Omvendt har jeg stadig svært ved af se, hvordan vi skal få det til at fungere. Jeg arbejder 37 timer ugentligt og er glad for mit arbejde og mine kollegaer.
Min mand er nyopstartet selvstændig og arbejder for fuld skrue.
Jeg ville måske kunne gå ned på 30 timer ugentligt, men hvordan skulle det så struktureres?
Vil du dele lidt ud af konkrete erfaringer, såsom
- Hvor mange timer har du kunnet arbejde ved siden af?
- Hvor meget tid har du brugt på undervisning ugentligt?
- hvordan arbejder din søn? Min søn er ikke super selvmotiverende og går hurtigt i stå, så jeg forestiller mig ikke, at han får meget fra hånden, mens vi er på arbejde.

:blomst:
0

Tilbage til "Børn"