Julekalender / pakkekalender ræset

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf Wizzze » 25. nov 2019, 14:01

Er dette en genial julekalender til ungerne, eller et stort svigt?

Billede

En norsk mor har sat sindene i kog, efter hendes måde at stå af pakke-/julekalenderræset på.
https://www.bt.dk/udland/mor-har-faaet- ... lekalender

Hvad siger i, er der gået for meget pres i at finde og give ungerne gaver hver dag op til jul, eller stoppe dem med chokolade eller andre søde sager?
0
Do as I say! :whip:
Kakadu
Indlæg: 3484
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10294

Re: Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf Kakadu » 25. nov 2019, 14:03

Der er ikke noget ræs. Man kan jo bare lade være.

Vi bruger ikke pakkekalendere. Jeg synes, tanken om klimaaftrykket af at skulle producere de ting, burde være nok til at afholde enhver forælder fra det.
7
Hvis hesten er død, så stå af.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf JoyNips » 25. nov 2019, 14:06

Det er jo komplet umuligt at knække en række af på den lange led...
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Fynerfin82
Indlæg: 1483
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4066

Re: Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf Fynerfin82 » 25. nov 2019, 14:48

Jeg gider heller ikke pakkeræset. Mine får store ting, de kan bruge om søndagen. Det er delvist deres eget valg.

De synes jeg er virkelig ondt, da jeg ikke vil købe en julekalender til dem, på trods af de får 3 andre. Det har i den grad taget overhånd og forventningerne til december er tårnhøje.

Mine børn tror jeg hader julen (det gør jeg næsten også), så de ved godt at jeg ikke gider alt det pjat.
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2611
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3908

Re: Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf Anlewi » 25. nov 2019, 14:56

Jeg syntes at hver familie skal gøre det der falder mest naturligt.
Derudover mener jeg at man skal stå ved hvad man står for og ikke underlægge sig andres gøren og laden.

Hvis man gør noget for at statuere et eksempel på sine børns vegne så syntes jeg det er forkert, stå ved hvem du er og hvad du vil.

Vi har droppet julekalendere hjemme i min familie, ganske enkelt fordi jeg syntes det er unødvendigt med chokolade i hverdagene, til gengæld er der lidt lækker chokolade om søndagen, sammen med en adventsgave.
Adventsgaverne er noget drengene skulle have alligevel
På den ene eller anden måde.
3
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf Bergen » 25. nov 2019, 15:26

Her kommer nissen med ting, som vi alligevel skulle have. Der er ikke noget overforbrug i det.
Man må gøre, hvad der passer til ens temperament.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf Daine » 25. nov 2019, 15:39

Det er jo hvad man selv gør det til. Man behøver jo ikke give 24 pakker, det er muligt at nøjes med weekendpakker/adventspakker og som andre her i tråde, give noget barnet alligevel skulle have haft på et tidspunkt. Det findes også alternative udgave af julekalendere, som enten ikke indeholder slik eller kun indeholder små stykker.

Det kan være svært at stå af gaveræset og/eller ændre vaner når “det altid har været sådan”, og indser man at det ikke behøver ske på en gang, går det ofte nemmere. Men øvelse gør meste, sådan lige så stille :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf Æble » 25. nov 2019, 16:02

Det er lidt amatøragtigt det der. For man kan ikke brække det af sådan. Nej man skal have fat i sådan en her :)

Det er ikke mere et ræs end man gør det til.

Det er lidt forskelligt hvad vi gør. Nogle gange adventsgave og nogle gange kalendegaver og nogle gange kæbekalender. I år får den store en lkridspibekalender, den mellemste får en slik kalender og den lille får en Gurli gris fruststang kalender. Den mellemste får også en pakkekalender som skal deles lidt med lillesøster.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf milisa » 25. nov 2019, 16:23

Min unge får ikke nogen købt pakke/julekalender. Vi har et juletog med 24 ringe, hvor der hænger en gave hver dag. Det er for det meste 2-3 stykker slik, og en gang imellem en ting. I år er der lidt hama-perler, et par pixi bøger, lidt hårpynt, nye vanter osv. Med andre ord, max 30 kr pr gave, om end det på ingen måde er afgørende. Det afgørende for mig er, at det ikke er noget "pjat" - dvs overforbrug. Det er også afgørende, at det ikke er en gave hver dag eller noget "spændende" hver gang. Det er mig magtpåliggende, at hun lærer at værdsætte de ting, hun får uden, at barren hæves fra gang til gang.
0
Tally-ho
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf Sof » 25. nov 2019, 16:23

Jeg synes folk må gøre som de vil, store pakkekalendere eller ingenting, men jeg er så, så træt af den person der har opfundet at putte ræs bag på jul, gave eller andet i den dur. Man kan bare lade være, der er faktisk ingen der tvinger nogen til noget her.


Vores søn får adventspakker, alt sammen noget han alligevel havde fået eller mangler. Fx kan han se frem til et sæt cykellygter, en refleksvest (os til cykelturen fra vuggestue) og nogle små legetøjsbiler og schleich dyr, legetøj er købt brugt.

Og så er vi sådan nogle onde, onde forældre der ikke giver ham nogen julegave...


Det eneste vi har en holdning til som sådan er 0 chokoladekalendere de næste par år. Vi kunne godt finde på at lægge en lille snack ved i en adventspakke, men vi er ikke så meget til slik hver dag.
2
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. nov 2019, 18:18

Mine får adventsgaver, de fik valget imellem adventsgaver eller at køre fælles pakkekalender hvor de ville få på skift.
De får gaver til en gennemsnitlig værdi på ca. 100 kr.

De 2 små får en chokolade kalender hver, de 2 store en skrabekalender.
Og så har jeg joket med den ældste om at han kan få en ramme pepsi max som julekalender, der er lige en til hver dag ;) Det ville han gerne ha haft
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55896
Kontakt:

Re: Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf Ado » 25. nov 2019, 18:23

Det er hvad man selv gør det til. I år giver vi vores børn/svigerbørn en adventkalender. Det er ikke noget voldsomt. Bare ting, som passer til dem, og deres personlighed. Nogen får franske specialiteter, andre får wellness-ting, andre får gode pakker med te osv osv. Noget, der ikke vælter budgettet, men noget som de kan glæde sig over.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf Knirkemis » 25. nov 2019, 19:16

Jeg giver den fuld skrue i december med både pakkekalender og chokoladekalender. Vi kommer også til at spise utroligt mange æbleskiver og juleslik.
Jeg gør det, fordi jeg elsker december og julen. Der er ingen, heller ikke min datter, som har nogle forventninger. Vi er kun os to i hverdagen. Sidste år fik hun pakkekalender af mig og adventsgaver fra min mor. Hun kan svagt huske, at der var en sok med pakker.

Jeg synes det er mega hyggeligt, at vi sammen finder en pakke i sokken hver morgen, og hun bliver glad, lige meget hvad det er i pakken. Jeg er ikke bange for at hun får opskruede forventninger til gaver, for i hverdagen er vi ret mådeholdne, og ting man gerne vil have når vi er i butikker, kan man ønske sig til jul og fødselsdag. Hun ved ikke, hvad det vil sige at plage.

Hvis man elsker julen og alt det med pakker, så skal man gøre det man har lyst til. Hvis man synes det er et ræs, og man ikke vil bruge pengene/gøre børnene forvænte/belaste klimaet, så skal man også gøre hvad man vil. Man skal vel ikke stå til ansvar for andre end sig selv?
10
Kakadu
Indlæg: 3484
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10294

Re: Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf Kakadu » 25. nov 2019, 19:22

Knirkemis skrev:Jeg giver den fuld skrue i december med både pakkekalender og chokoladekalender. Vi kommer også til at spise utroligt mange æbleskiver og juleslik.
Jeg gør det, fordi jeg elsker december og julen. Der er ingen, heller ikke min datter, som har nogle forventninger. Vi er kun os to i hverdagen. Sidste år fik hun pakkekalender af mig og adventsgaver fra min mor. Hun kan svagt huske, at der var en sok med pakker.

Jeg synes det er mega hyggeligt, at vi sammen finder en pakke i sokken hver morgen, og hun bliver glad, lige meget hvad det er i pakken. Jeg er ikke bange for at hun får opskruede forventninger til gaver, for i hverdagen er vi ret mådeholdne, og ting man gerne vil have når vi er i butikker, kan man ønske sig til jul og fødselsdag. Hun ved ikke, hvad det vil sige at plage.

Hvis man elsker julen og alt det med pakker, så skal man gøre det man har lyst til. Hvis man synes det er et ræs, og man ikke vil bruge pengene/gøre børnene forvænte/belaste klimaet, så skal man også gøre hvad man vil. Man skal vel ikke stå til ansvar for andre end sig selv?

Man skal også stå til ansvar for sine børn. Det er dem, der skal leve med konsekvenserne af vores absurde overforbrug.
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Julekalender / pakkekalender ræset

Indlægaf Sorenspige » 25. nov 2019, 19:31

Jeg bliver så træt af ordet juleræs... For mig er det ikke et ræs, men noget jeg stadig ser frem til og glæder mig til.

Mine børn har fået pakkekalender de sidste par år. Ikke noget vildt, men fx tandbørster med sjovt motiv eller pixibøger. Om fredagen var det altid lidt juleslik. Legetøjet/bøgerne var oftest købt brugt.

I år får de adventskalender, fordi det især er blevet sværere at købe små meningsfyldte ting til min ældste. Hans store interesse er Lego, så nu får han det 3 ud af 4 søndage. Æskerne er ikke kæmpe store, men har en værdi på ca. 70-80kr købt på tilbud. Min pige får også gaver hver søndag (fx modellervoks, som vi ikke har mere af), og så får de begge lidt juleslik hver fredag.

Begge børn plejer at få en chokoladekalender af min mor, og de plejer at glæde sig sådan til det lille stykke chokolade. For dem er det en kæmpe ting.
2

Tilbage til "Børn"