det der med at følges med nogen

Brugeravatar
Teni
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12. aug 2016, 08:09
Kort karma: 3
Likede indlæg: 76

det der med at følges med nogen

Indlægaf Teni » 24. okt 2019, 14:25

min datter på snart 10 vil enormt gerne med til en overnatning i klubben ifm. halloween. Men desværre kan hun ikke rigtigt finde nogen at følges med. Alle de andre piger fra klassen følges med hinanden i grupper af 2-3. Hun har i dag spurgt den ene gruppe, hvor den ene pige lige skulle tænke over det. Det gjorde ondt i mit morhjerte da hun fortalte det.
Vi flyttede fra Fyn til Sjælland sidste forår, og siden min datter i forvejen er til den generte side er jeg meget obs på om hun har nogen at lege med.
Hun leger egentlig oftest med nogen men det skifter meget hvem det er, og hun har ikke fundet den der bedste veninde.
ift. det der med at følges med nogen, kom jeg til at tænke på hvad det egentlig betyder?? at man så ikke snakker med andre i løbet af aftenen eller hvad? dengang jeg gik i skole, husker jeg ikke noget med at det blev aftalt hvem man fulgtes med. Man dukkede ligesom bare op.
Det er ret brugt i klassen at man følges med nogen til diverse ting, og hun får da som regel også lov til at gå med, hvis hun spørger.
Men ikke rigtigt denne her gang.
Jeg er meget i tvivl om hvorvidt der skal gøres et nummer ud af det her eller ej, men jeg fornemmer bare at hun bliver holdt lidt ude.
jeg kan simpelthen ikke finde ud af om jeg overreagerer her?
hvad ville I gøre?
0
she is still there ... inside you ... waiting
let´s go get her
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: det der med at følges med nogen

Indlægaf Umulius » 24. okt 2019, 14:31

Spørge børnenes forældre til den/dem hun gerne vil følges med. Det har jeg gjort før.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: det der med at følges med nogen

Indlægaf TinaW » 25. okt 2019, 06:25

Marott skrev:
Umulius skrev:Spørge børnenes forældre til den/dem hun gerne vil følges med. Det har jeg gjort før.


Jeg gør det samme. Enkelte gange har jeg sendt barnet alene af sted og på forhånd gjort personalet i SFO/klub opmærksom på, at hun kom alene og om de ville få hende med i legen/det sociale, hvis hun ikke gjorde det af sig selv.


Det ville jeg også gøre.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: det der med at følges med nogen

Indlægaf hotlips » 25. okt 2019, 06:37

Har hun slet ikke nogen hun leger mere med end andre? For så ville jeg nok lige sende deres forældre en besked, de andre har måske lavet ret faste grupper for længst og så kan det godt være det kræver en indsats at få en ny ind.

Jeg ville forvente det betød det samme som for voksne at man følges ad, man behøver ikke tage afsted og rent praktisk følges derhen men man holder lige lidt sammen, passer lidt mere på de andre i den gruppe, køber noget slik sammen eller sådan noget.

Man følges jo også ad til skolehalløj, men min dreng render og leger eller er rundt og dikke på de små søskende og jeg får som regel en sludder med de andre forældre, men vi holder lige lidt øje med hvor den anden er, og det er jo så også en selvfølge at man ikke går uden at sige det, og det ville nok være meget det samme jeg ville forvente det betød at man følges ad til den slags.
0
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: det der med at følges med nogen

Indlægaf Fynerfin82 » 25. okt 2019, 11:18

Jeg ville starte med at spørge i klubben om de kender til andre, der mangler nogen at følges med og om de eventuelt har et forslag til, hvem hun kan følges med.

Selvfølgelig kan man skrive til de forældre som hun helst vil følges med, men da de ikke virker helt indstillet på det, kan det altså have en træls effekt, hvis de voksne laver aftalen hen over hovedet på en. Så heller finde en i samme båd hvis muligt.
2
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: det der med at følges med nogen

Indlægaf Fynerfin82 » 25. okt 2019, 11:21

Og med følges med, tror jeg mere det drejer sig om at komme sammen og holde sammen i løbet af aftenen. Hvis vores følges med nogen, bliver gruppen hurtigt dobbelt så stor, når de først er ankommet.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: det der med at følges med nogen

Indlægaf Tibbler » 25. okt 2019, 12:08

Vores den ældste havde nogle af de samme udfordringer, da han var på samme alder. Han havde gode venner, men ikke nogle tætte venner, og kom flere gange ud for, at de allerede havde lavet aftaler, når der var diverse arrangementer. En af grundene var nok, at han ikke selv var opsøgende nok - og eller hurtigt nok ude.
Talte med ham løbende om, selv at være mere opsøgende på at spørge i god tid. Være mere sammen med vennerne i fritiden, hvor det var på hans initiativ.
Når han nævnte forskellige arrangementer, mindede vi ham om, at få spurgt vennerne, om de skulle følges - og fulgte op på, om han havde spurgt.

I dag er han 14 og har en gruppe gode, tætte venner - hvor han er en naturlig del af de aftaler der bliver lavet.

Jeg håber, I finder en god løsning, så din datter kan få en god overnatning i klubben. Synes der er kommet fine forslag i tråden.
2
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: det der med at følges med nogen

Indlægaf BlueBunny » 25. okt 2019, 12:52

Prøv evt at tale med mødrene til et par af veninderne og hør om de kan hjælpe med at pege på din datter når der skal laves legeaftaler. Spørg om de har en ide til hvorfor hun ikke vælges. Måske er det alt der skal til. Lidt opmærksomhed udefra?

Hvis ikke det er nok...

Jeg synes det betyder rigtig meget. Og det er svært at tale om for mange børn. Fornemmelsen af at være fravalgt eller bare være usynlig/ligegyldig. Kemi og gode venner kan ikke “tvinges” frem.

Min søn savnede at have gode venner. Når han spurgte sagde de andre ofte ja, men der var ikke nogen han rigtig klikkede med.

Som mor kunne jeg godt se at der ikke var nogle oplagte match i klassen. Mange søde, men ingen match. Og min søn blev ikke efterspurgt.

Sidste jul kom han selv med ideen om at flytte skole. En anden lokalskole.

Lang historie kort... efter samtaler og vedholdenhed fra min side om at lærere ikke skulle negligere det, så flyttede han skole efter påske. Lærerne fra den gamle skole kunne ikke se hvad han så - det er jo ligemeget. Det er hans følelser og hans barndom. Den skal ikke være okay - den skal være god! Han har masser af venner i dag :D

Så min opfordring er: tag det seriøst. Hver dag, uge føles lang hvis dit barn ikke trives. Dette er måske blot et symptom. Se om der kan knyttes bånd andre steder. Ved fritidsaktiviteter. Gode venner betyder meget. Og at være efterspurgt, bare af en enkelt veninde, styrker selvværdet.
4
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: det der med at følges med nogen

Indlægaf ajnaM » 25. okt 2019, 13:04

Jeg synes, det lyder helt sært, det med 'at følges'. Er hele pointen ikke, at man følges med alle sine kammerater? Hvorfor er der behov for at lave aftaler på forhånd?

Det ville jeg som forælder sige fra over for - og jeg ville måske også overveje at tage det op på et forældremøde. Det lyder som noget, der lynhurtigt danner kliker, når man på den måde signalerer over for børnene, at der er et behov for, at man på forhånd aftaler, at man taler særligt meget med X/Y og 'skal overveje' om Æ må være med.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: det der med at følges med nogen

Indlægaf BlueBunny » 25. okt 2019, 13:09

ajnaM skrev:Jeg synes, det lyder helt sært, det med 'at følges'. Er hele pointen ikke, at man følges med alle sine kammerater? Hvorfor er der behov for at lave aftaler på forhånd?

Det ville jeg som forælder sige fra over for - og jeg ville måske også overveje at tage det op på et forældremøde. Det lyder som noget, der lynhurtigt danner kliker, når man på den måde signalerer over for børnene, at der er et behov for, at man på forhånd aftaler, at man taler særligt meget med X/Y og 'skal overveje' om Æ må være med.

Der er jo mange arrangementer. Feks halloween. Her mødes en mindre gruppe måske og rasler sammen.

når klubben feks holder fest, så er det slet ikke alle der deltager. Nogen kan ikke. Nogen gider ikke. Nogen går måske i en anden klub? Ikke alle går i samme klasse. Det er desværre ikke alt der bare kan løses på et forældremøde. Jeg er også blevet overrasket over hvor forskelligt forældre ser på visse ting. Og dette er helt sikkert et emne som ville vække stor uenighed.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: det der med at følges med nogen

Indlægaf ajnaM » 25. okt 2019, 13:10

I øvrigt er legeaftaler, fester og den slags noget, vi som forældre er 100% inde over. Min dreng går så også kun i 1., og jeg er sikker på, det kommer til at ændre sig i løbet af de kommende år - men som udgangpsunkt mener jeg, man som forældre har et stort ansvar for at det sociale i børnegruppen spiller.

Det vil sige, at det er forældrene, man aftaler med. Min søn får ikke lov at sige, at han ikke vil lege med X eller kun vil lege med Y - han kan selvfølgelig ønske, men han leger med dem, jeg beslutter, at han leger med. Det er han i øvrigt helt fin med, for sådan har det altid været, og han stiller ikke spørgsmålstegn ved det.

De andre forældre kører samme model, og alle er obs på, at børnene skal kunne lege med alle. Og det gør de vitterligt også. Er der konflikter eller problemer mellem børnene, løser vi det typisk med at styrke relationen gennem flere legeaftaler. Og var der én, der blev holdt uden for, er jeg helt sikker på, at det ville blive taget op i forældregruppen og stoppet aktivt.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: det der med at følges med nogen

Indlægaf ajnaM » 25. okt 2019, 13:14

BlueBunny skrev:
ajnaM skrev:Jeg synes, det lyder helt sært, det med 'at følges'. Er hele pointen ikke, at man følges med alle sine kammerater? Hvorfor er der behov for at lave aftaler på forhånd?

Det ville jeg som forælder sige fra over for - og jeg ville måske også overveje at tage det op på et forældremøde. Det lyder som noget, der lynhurtigt danner kliker, når man på den måde signalerer over for børnene, at der er et behov for, at man på forhånd aftaler, at man taler særligt meget med X/Y og 'skal overveje' om Æ må være med.

Der er jo mange arrangementer. Feks halloween. Her mødes en mindre gruppe måske og rasler sammen.

når klubben feks holder fest, så er det slet ikke alle der deltager. Nogen kan ikke. Nogen gider ikke. Nogen går måske i en anden klub? Ikke alle går i samme klasse. Det er desværre ikke alt der bare kan løses på et forældremøde. Jeg er også blevet overrasket over hvor forskelligt forældre ser på visse ting. Og dette er helt sikkert et emne som ville vække stor uenighed.


Der kan selvfølgelig være særlige ting, der gør, at man mødes i mindre grupper - eksempelvis hvis man vil rasle sammen. Men så synes jeg, man må se på det som en særskilt ting - her lyder det som om, man mødes med det ene formål at følges til festen. Og i så fald er det sært, at der ikke skulle kunne være flere med.

Og at alle ikke kommer til en fest hænger i mine øjne heller ikke sammen med, at man skal bestemme på forhånd, hvem man følges med. Man kender vel hinanden i klubben? Hvorfor ikke bare møde op?

Jeg ville til hver en tid tage diskussionen i forældregruppen. Især hvis jeg oplevede, at der var børn, der blev holdt udenfor. Det er sgu ikke okay, at en 9-årig skal have det dårligt over, at hun ikke på forhånd har aftalt at følges med nogen til et klubarrangement - og får at vide, at de andre piger i klassen 'lige skal tænke over' om hun må være med. Det skal tages op og håndteres.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: det der med at følges med nogen

Indlægaf BlueBunny » 25. okt 2019, 13:24

ajnaM skrev:
BlueBunny skrev:
ajnaM skrev:Jeg synes, det lyder helt sært, det med 'at følges'. Er hele pointen ikke, at man følges med alle sine kammerater? Hvorfor er der behov for at lave aftaler på forhånd?

Det ville jeg som forælder sige fra over for - og jeg ville måske også overveje at tage det op på et forældremøde. Det lyder som noget, der lynhurtigt danner kliker, når man på den måde signalerer over for børnene, at der er et behov for, at man på forhånd aftaler, at man taler særligt meget med X/Y og 'skal overveje' om Æ må være med.

Der er jo mange arrangementer. Feks halloween. Her mødes en mindre gruppe måske og rasler sammen.

når klubben feks holder fest, så er det slet ikke alle der deltager. Nogen kan ikke. Nogen gider ikke. Nogen går måske i en anden klub? Ikke alle går i samme klasse. Det er desværre ikke alt der bare kan løses på et forældremøde. Jeg er også blevet overrasket over hvor forskelligt forældre ser på visse ting. Og dette er helt sikkert et emne som ville vække stor uenighed.


Der kan selvfølgelig være særlige ting, der gør, at man mødes i mindre grupper - eksempelvis hvis man vil rasle sammen. Men så synes jeg, man må se på det som en særskilt ting - her lyder det som om, man mødes med det ene formål at følges til festen. Og i så fald er det sært, at der ikke skulle kunne være flere med.

Og at alle ikke kommer til en fest hænger i mine øjne heller ikke sammen med, at man skal bestemme på forhånd, hvem man følges med. Man kender vel hinanden i klubben? Hvorfor ikke bare møde op?

Jeg ville til hver en tid tage diskussionen i forældregruppen. Især hvis jeg oplevede, at der var børn, der blev holdt udenfor. Det er sgu ikke okay, at en 9-årig skal have det dårligt over, at hun ikke på forhånd har aftalt at følges med nogen til et klubarrangement - og får at vide, at de andre piger i klassen 'lige skal tænke over' om hun må være med. Det skal tages op og håndteres.




At følges til fest synes jeg nu kan være superhyggeligt. Enig i at det ikke er okay at opleve at blive holdt udenfor. Jeg har desværre også oplevet forældre der ser på det helt anderledes. En løsning kan være som forældre at tage teten og arrangere grupperne. Men igen... denne fest og denne gruppedeling er blot een episode. Og måske er det nok bare at gøre opmærksom på det, måske ikke?
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: det der med at følges med nogen

Indlægaf ajnaM » 25. okt 2019, 13:46

BlueBunny skrev:At følges til fest synes jeg nu kan være superhyggeligt. Enig i at det ikke er okay at opleve at blive holdt udenfor. Jeg har desværre også oplevet forældre der ser på det helt anderledes. En løsning kan være som forældre at tage teten og arrangere grupperne. Men igen... denne fest og denne gruppedeling er blot een episode. Og måske er det nok bare at gøre opmærksom på det, måske ikke?


Jeg tror slet ikke, jeg går ind for det der med at følges til fest - især ikke, når det tilsyneladende bliver en udelukkelsesmekanisme.

Og ja, forhåbentlig er det nok at gøre opmærksom på det. :) Jeg ville som forælder i hvert fald tage en snak med mit barn, hvis han på den måde lukkede sig om en gruppe og holdt andre ude. Men her lyder det bare som om, det er noget 'alle gør'. Alle bortset fra dem, der ikke har så nemt ved det.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: det der med at følges med nogen

Indlægaf Fynerfin82 » 25. okt 2019, 14:01

ajnaM skrev:I øvrigt er legeaftaler, fester og den slags noget, vi som forældre er 100% inde over. Min dreng går så også kun i 1., og jeg er sikker på, det kommer til at ændre sig i løbet af de kommende år - men som udgangpsunkt mener jeg, man som forældre har et stort ansvar for at det sociale i børnegruppen spiller.

Det vil sige, at det er forældrene, man aftaler med. Min søn får ikke lov at sige, at han ikke vil lege med X eller kun vil lege med Y - han kan selvfølgelig ønske, men han leger med dem, jeg beslutter, at han leger med. Det er han i øvrigt helt fin med, for sådan har det altid været, og han stiller ikke spørgsmålstegn ved det.

De andre forældre kører samme model, og alle er obs på, at børnene skal kunne lege med alle. Og det gør de vitterligt også. Er der konflikter eller problemer mellem børnene, løser vi det typisk med at styrke relationen gennem flere legeaftaler. Og var der én, der blev holdt uden for, er jeg helt sikker på, at det ville blive taget op i forældregruppen og stoppet aktivt.


Det kræver bare at alle forældre deltager i det ansvar.

Vi er heldige, vores dreng ligger højt i det sociale hierarki i klassen og på skolen. Han er meget empatisk og vi har sammen forsøgt at gøre noget godt for de drenge, der ligger nederst. Inviteret dem hjem og med i Legoland, men der er kommet lige præcis ingenting den anden vej. De inviterer aldrig selv, den ene gang hvor en mor skrev efter en legeaftale, måtte jeg næsten tvinge hende til at det skulle være hos dem (efter flere gange hos os). Så nu er jeg stoppet med at tage ansvar for andre end min egen søns sociale relationer.
De begyndte i slutningen af 1 klasse selv at lave aftaler. Nu kører de fra rundt mellem hinanden uden at vi er ret meget inde over. Til gengæld ringer vi forældre sammen, hvis vi hører der har været konflikter.
2

Tilbage til "Børn"