Alene hjemme hvornår?

ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27071

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf ajnaM » 12. aug 2019, 17:51

TomKah skrev:
ajnaM skrev:Hvis jeg stak min store en mobiltelefon, kunne han i princippet alt, jeg kan, har jeg lyst til at sige. :lol: Ej, selvfølgelig ikke, men han kan selv ringe til mormor og morfar, kan nummeret til brandvæsenet osv. Og har han først et device foran sig, er han fuldstændig pacificeret i flere timer.

Så det er nok bare noget med at prøve sig lidt frem, egentlig. :gruble: Han siger, han sagtens kunne være hjemme, mens jeg cyklede op efter lillebror i børnehaven - det tror jeg måske, vi skal prøve, hvis han stadig er syg i morgen. Det er jo lidt synd, at han skal slæbes med rundt, hvis det ikke er nødvendigt.

Jeg synes stadig, han er for lille til at gå udenfor alene, så der går nogle år endnu, før han skal være alene hjemme i lang tid. Jeg ved, at nogle af de større børn fra skolen har fået lov at gå alene hjem, når de kommer i 4. klasse - og er blevet udstyret med telefoner i samme ombæring - og det passer nok meget godt med min dreng, der lige er startet i 1. klasse.


Det tænker jeg også er fordi I bor i byen. Herude i forstæderne med stisystemer er der ingen i 4. Klasse som ikke farter rundt på egen hånd.
Mine tog selv (begge to hver især) til fritidsinteresser i 1. Klasse, dvs cyklede fra fritten ned til et center i byen og derfra hjem.
De blev fulgt de første 2-3. Gange.
I 4.-5. Klasse ville jeg forvente at man kunne finde steder hen man aldrig havde været før vhja Google Maps. Det kunne min store i hvert fald.


Det er det klart - det er trafikken herinde, der holder mig fra det. Jeg er selv vokset op på landet, og jeg tog selv skolebussen frem og tilbage fra første dag i børnehaveklassen. Havde trafikken været til det, havde han selv taget af sted nu - men myldretidstrafikken i indre by er bare ikke noget for et lille barn, synes jeg.

Tænker nærmest først, han får lov at cykle selv i morgentrafikken, når han bliver teenager. :genert:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf kidkomb » 12. aug 2019, 17:51

ajnaM skrev:
TomKah skrev:Jeg kan faktisk ikke huske det. Men kort tid som du beskriver har de været længe.
Jeg er der hvor jeg overvejer at give min 13 årige lov til at være alene hjemme i 2 dage. Er det for længe eller har nogen erfaringer med det?



Jeg var alene en weekend som 13-årig. Jeg husker først og fremmest, at jeg holdt fest, hvor vi fandt min fars barskab, og min veninde faldt ud af vinduet og brækkede armen - og så prøvede jeg at lave spaghetti med kødsovs, og fuckede både pastaen og kødsovsen op, fordi jeg ikke fattede, at der skulle vand i pastagryden, og at kødsovs ikke smager godt, når det er lavet på hakket kalv og flæsk.

Men jeg er sikker på, andre 13-årige er mere ansvarlige, end jeg var. :D

Bwahaha, det er præcis sådan noget der ville være sket, hvis min søster havde fået lov at være alene hjemme som 13-årig.
Jeg kan huske at have holdt en fest som 16-årig, hvor min søster havde inviteret over 80 mennesker, men i sidste øjeblik besluttede sig for at hun ikke gad at være hjemme og feste alligevel og skred. Efterladende mig med over 100 gæster der ødelagde ting og jeg ved ikke hvad.
Mægtig spændende.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf TomKah » 12. aug 2019, 18:07

kidkomb skrev:
ajnaM skrev:
TomKah skrev:Jeg kan faktisk ikke huske det. Men kort tid som du beskriver har de været længe.
Jeg er der hvor jeg overvejer at give min 13 årige lov til at være alene hjemme i 2 dage. Er det for længe eller har nogen erfaringer med det?



Jeg var alene en weekend som 13-årig. Jeg husker først og fremmest, at jeg holdt fest, hvor vi fandt min fars barskab, og min veninde faldt ud af vinduet og brækkede armen - og så prøvede jeg at lave spaghetti med kødsovs, og fuckede både pastaen og kødsovsen op, fordi jeg ikke fattede, at der skulle vand i pastagryden, og at kødsovs ikke smager godt, når det er lavet på hakket kalv og flæsk.

Men jeg er sikker på, andre 13-årige er mere ansvarlige, end jeg var. :D

Bwahaha, det er præcis sådan noget der ville være sket, hvis min søster havde fået lov at være alene hjemme som 13-årig.
Jeg kan huske at have holdt en fest som 16-årig, hvor min søster havde inviteret over 80 mennesker, men i sidste øjeblik besluttede sig for at hun ikke gad at være hjemme og feste alligevel og skred. Efterladende mig med over 100 gæster der ødelagde ting og jeg ved ikke hvad.
Mægtig spændende.


Stoler jeg på ham. Ja, det gør jeg. Stoler jeg på hans venner. Ikke rigtig.
Jeg tror dog ikke de er kommet til alkohol endnu overhovedet. Jeg kunne også godt selv have tømt min fars barskab da jeg var 13.
1
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf Fynerfin82 » 12. aug 2019, 19:32

Min store dreng begyndte så småt som 3,5 årig, hvor han var "alene“ hjemme, mens jeg gik rundt om vænget med barnevognen. Han er lige begyndt i 2 klasse, i slutningen af sidste skoleår tog han nogen gange bussen hjem selv og var alene hjemme i op til 30 minutter. Han er også alene hjemme, hvis jeg skal ned og handle.

Lillebror på 4,5 er engang imellem alene hjemme med storebror mens jeg lufter hunden. Men han er lidt af en røv, så tør ikke lade ham være alene ret længe ad gangen. Han kunne sikkert sagtens, hvis jeg ellers var indstillet på at komme hjem til tomme køkkenskabe og tegninger på væggene.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf Madam Pomfrey » 12. aug 2019, 20:46

fisken80 skrev:Det handlet mere om parathed end om alder har jeg lært. Jeg har en veninde, der har en søn på 10 og jeg undrede mig såre over, at han ikke kunne være alene nogle timer (altså jeg sagde ikke noget, jeg undrede mig bare i mit stille sind, fordi jeg syntes, at det måtte en tiårig da kunne).
I en anden sammenhæng fortæller min veninde dog, at drengen er ekstremt impulsstyret og gør ting uden at tænke over dem, også ting, der er temmelig farlige. Og ja, så giver det jo ganske god mening, at hun ikke lader ham være alene hjemme.


Men man skal dælme ikke undervurdere hvor meget børn vokser med ansvar.
Jeg har en 9 årig ADHD-knægt, og guderne ved at han i den grad er impulsiv og kreativ og finder på temmelig mange tossede ting, også farlige ting.
Men jeg har ALDRIG oplevet ham gøre det når han er helt alene hjemme, eller alene med storebrødre og/eller lillebror.
Så jeg kan trygt lade ham være alene hjemme, uden at komme hjem til et nedbrædt hus, bål i haven eller andre sjove ting ;)

Og han har vel fået lov til at være alene i korte intervaller fra 6 års alderen, og kan nu godt være alene en del timer uden at der er nogle problemer i det. Han har dog mobiltelefon, så han kan komme i kontakt med mig ved behov.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf Madam Pomfrey » 12. aug 2019, 20:56

TomKah skrev:Jeg kan faktisk ikke huske det. Men kort tid som du beskriver har de været længe.
Jeg er der hvor jeg overvejer at give min 13 årige lov til at være alene hjemme i 2 dage. Er det for længe eller har nogen erfaringer med det?



Lige det med at være alene om natten, der er jeg nok lidt en hønemor.
Mine 2 ældste må nu, de er 15 og 13, eller det vil sige, ham på 15 må være alene-alene, uden nogen andre i huset, ham på 13 år må være alene med storebror. Og så har vi en sød dame boende til leje der gerne lige ser efter dem.
Det gjorde hun bl.a da jeg var på en 4 dages koloni tur med arbejdet. Super fedt at de kunne få lov til at blive hjemme, alternativet var mormor og morfar - og de giiiiider ikke, primært fordi mormor ryger og de synes det er mega klamt at stinke af røg.

Men det er trygt og godt at forlade sine børn, når man ved der er andre voksne lige i nærheden, til at hjælpe og støtte, hvis der opstår noget praktisk, eller bare hvis de alligevel bliver lidt utrygge og ensomme.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf fisken80 » 13. aug 2019, 05:55

Madam Pomfrey skrev:
fisken80 skrev:Det handlet mere om parathed end om alder har jeg lært. Jeg har en veninde, der har en søn på 10 og jeg undrede mig såre over, at han ikke kunne være alene nogle timer (altså jeg sagde ikke noget, jeg undrede mig bare i mit stille sind, fordi jeg syntes, at det måtte en tiårig da kunne).
I en anden sammenhæng fortæller min veninde dog, at drengen er ekstremt impulsstyret og gør ting uden at tænke over dem, også ting, der er temmelig farlige. Og ja, så giver det jo ganske god mening, at hun ikke lader ham være alene hjemme.


Men man skal dælme ikke undervurdere hvor meget børn vokser med ansvar.
Jeg har en 9 årig ADHD-knægt, og guderne ved at han i den grad er impulsiv og kreativ og finder på temmelig mange tossede ting, også farlige ting.
Men jeg har ALDRIG oplevet ham gøre det når han er helt alene hjemme, eller alene med storebrødre og/eller lillebror.
Så jeg kan trygt lade ham være alene hjemme, uden at komme hjem til et nedbrædt hus, bål i haven eller andre sjove ting ;)

Og han har vel fået lov til at være alene i korte intervaller fra 6 års alderen, og kan nu godt være alene en del timer uden at der er nogle problemer i det. Han har dog mobiltelefon, så han kan komme i kontakt med mig ved behov.


Men ham her gør det også, hvis han er alene.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf Afskylia » 13. aug 2019, 05:56

Min 8 årige og 6 årige, cykler ofte hjem fra skole om eftermiddagen og er alene op til en time, i sommerferien var det lidt længere da der var meget få børn i SFO. Den lille må ikke køre hjem uden storebror. Storebror må godt være alene hjemme, men han gider kun være alene hvis lillebror også er der. En gang i mellem i weekenden tager min mand og jeg også ud og handler uden børn i et par timer, hvis de ikke vil med.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf TinaW » 13. aug 2019, 08:50

Min søn på 10 1/2 kan godt være alene op til en hel arbejdsdag.
Jeg synes bare det er mange timer, og foretrækker at han max er alene 4-5 timer.
Hvis han er syg og min mand ude at arbejde, så kommer det an på, hvad han fejler om jeg f.eks tager ind på kontoret et par timer.
Men vi bor så også kun 7 min kørsel væk.
Er det opkast eller høj feber, så bliver jeg hjemme ved ham.
Han har været alene hjemme i 20-30 minutter siden han var omkring 4, da han for det meste foretrak at se tegnefilm, i stedet for at skulle med ud med hunden.
Til gengæld får han ikke lov til til, at tage alene hjem efter skole, da bussen stopper ret langt fra hvor vi bor.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27071

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf ajnaM » 13. aug 2019, 16:21

TinaW skrev:Min søn på 10 1/2 kan godt være alene op til en hel arbejdsdag.
Jeg synes bare det er mange timer, og foretrækker at han max er alene 4-5 timer.
Hvis han er syg og min mand ude at arbejde, så kommer det an på, hvad han fejler om jeg f.eks tager ind på kontoret et par timer.
Men vi bor så også kun 7 min kørsel væk.
Er det opkast eller høj feber, så bliver jeg hjemme ved ham.
Han har været alene hjemme i 20-30 minutter siden han var omkring 4, da han for det meste foretrak at se tegnefilm, i stedet for at skulle med ud med hunden.
Til gengæld får han ikke lov til til, at tage alene hjem efter skole, da bussen stopper ret langt fra hvor vi bor.


Ja, det er jo også noget af det, jeg overvejer - nogle af mine kollegaer kan finde på at tage deres halvsyge børn med på arbejde, og jeg tænker, at hvis det nogensinde blev nødvendigt (I hope not!), ville min dreng helt sikkert foretrække at blive hjemme. Og jeg bor 400 meter fra mit arbejde, så det ville jo ikke være værre end, at jeg kunne komme hurtigt hjem, hvis der pludselig var noget.

Men der går nu nok nogle år endnu...
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf FruKuk » 13. aug 2019, 18:25

TinaW skrev:Min søn på 10 1/2 kan godt være alene op til en hel arbejdsdag.
Jeg synes bare det er mange timer, og foretrækker at han max er alene 4-5 timer.
Hvis han er syg og min mand ude at arbejde, så kommer det an på, hvad han fejler om jeg f.eks tager ind på kontoret et par timer.
Men vi bor så også kun 7 min kørsel væk.
Er det opkast eller høj feber, så bliver jeg hjemme ved ham.
Han har været alene hjemme i 20-30 minutter siden han var omkring 4, da han for det meste foretrak at se tegnefilm, i stedet for at skulle med ud med hunden.
Til gengæld får han ikke lov til til, at tage alene hjem efter skole, da bussen stopper ret langt fra hvor vi bor.


Det lyder meget som min på 9,5 år. Hun kan også godt være alene hjemme en hel arbejdsdag, hvis hun er småsløj/har fri, men efter en 5 timer så er hun oftere og oftere på telefon med spørgsmål, som jeg nok mest tolker som behov for kontakt, så vi lader hende helst ikke være hjemme mere end de 4-timer, som du også nævner. Og er hun rigtig syg, bliver en af os hjemme ved hende.
Hun har været alene hjemme fra hun var 5 år. Frem til hun fyldte 8 år og fik en mobil kontaktede hun os via Facetime.

Lillebror på 6,5 år kan være alene 1-1,5 time. Hvis storesøster er hjemme, kan de være alene rimeligt længe.
1
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf Bergen » 14. aug 2019, 00:07

I er så seje forældre og børn.

Mit 2 klasse barn har ikke været alene hjemme endnu. Ved sygdom hyrer vi barnepige eller hjælpes ad i vennekredsen med børene.

Vi må nok til at arbejde med at være alene hjemme, men især jeg kan mærke, at jeg ikke har det godt med at lade hende være alene længere end bære skrald ned.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf vibbsen » 14. aug 2019, 07:24

Mini Vibbsen er 7 år og er lige startet i 1.klasse....

Hun har det sidste års tid være alene hjemme nogen enkelte gange når vi har været væk i kortere perioder. F.eks. for at køre op og handle enkelte ting ect.

Når det ikke har været mere, så har det egentlig blot været fordi behovet ikke har været der. Hun er enormt fornuftig og ganske tryg ved at være alene hjemme. Det sidste skyldes at vi altid har ladet det være hendes egen beslutning.

Hvornår børn er klar til at være alene hjemme er efter min mening en individuel vurdering som afhænger meget af hvordan barnet er generelt. MiniVibbsen er ekstremt fornuftig, hun ved godt hvad hun må og hvad hun ikke må, og har ikke behov for at udfordre disse ting, og er generelt ikke sådan en der gør hverken dumme eller farlige ting. Og det ændrer sig ikke bare fordi hun er alene hjemme. For vores tilstedeværelse er ikke det bærende element i denne adfærd.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27071

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf ajnaM » 14. aug 2019, 08:55

vibbsen skrev:Mini Vibbsen er 7 år og er lige startet i 1.klasse....

Hun har det sidste års tid være alene hjemme nogen enkelte gange når vi har været væk i kortere perioder. F.eks. for at køre op og handle enkelte ting ect.

Når det ikke har været mere, så har det egentlig blot været fordi behovet ikke har været der. Hun er enormt fornuftig og ganske tryg ved at være alene hjemme. Det sidste skyldes at vi altid har ladet det være hendes egen beslutning.

Hvornår børn er klar til at være alene hjemme er efter min mening en individuel vurdering som afhænger meget af hvordan barnet er generelt. MiniVibbsen er ekstremt fornuftig, hun ved godt hvad hun må og hvad hun ikke må, og har ikke behov for at udfordre disse ting, og er generelt ikke sådan en der gør hverken dumme eller farlige ting. Og det ændrer sig ikke bare fordi hun er alene hjemme. For vores tilstedeværelse er ikke det bærende element i denne adfærd.


Enig!

Min dreng udviser også et større og større behov for at være alene. Eksempelvis vil han gerne sidde ude i bilen, når vi køber ind, hvis vi køber ind i bil, han vil gerne tage elevatoren, hvis vi tager rulletrappen osv. :D Små ting, men alligevel - det vidner jo om, at han gerne vil prøve det af.

Så det skal vi bare køre videre med, tror jeg. I hans tempo, selvfølgelig.

(Og jeg er i øvrigt også enig i, at det ikke har så meget med vores tilstedeværelse at gøre, om han laver åndssvage ting. Det kan han sagtens gøre alligevel. :D)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf vibbsen » 15. aug 2019, 06:14

ajnaM skrev:
vibbsen skrev:Mini Vibbsen er 7 år og er lige startet i 1.klasse....

Hun har det sidste års tid være alene hjemme nogen enkelte gange når vi har været væk i kortere perioder. F.eks. for at køre op og handle enkelte ting ect.

Når det ikke har været mere, så har det egentlig blot været fordi behovet ikke har været der. Hun er enormt fornuftig og ganske tryg ved at være alene hjemme. Det sidste skyldes at vi altid har ladet det være hendes egen beslutning.

Hvornår børn er klar til at være alene hjemme er efter min mening en individuel vurdering som afhænger meget af hvordan barnet er generelt. MiniVibbsen er ekstremt fornuftig, hun ved godt hvad hun må og hvad hun ikke må, og har ikke behov for at udfordre disse ting, og er generelt ikke sådan en der gør hverken dumme eller farlige ting. Og det ændrer sig ikke bare fordi hun er alene hjemme. For vores tilstedeværelse er ikke det bærende element i denne adfærd.


Enig!

Min dreng udviser også et større og større behov for at være alene. Eksempelvis vil han gerne sidde ude i bilen, når vi køber ind, hvis vi køber ind i bil, han vil gerne tage elevatoren, hvis vi tager rulletrappen osv. :D Små ting, men alligevel - det vidner jo om, at han gerne vil prøve det af.

Så det skal vi bare køre videre med, tror jeg. I hans tempo, selvfølgelig.

(Og jeg er i øvrigt også enig i, at det ikke har så meget med vores tilstedeværelse at gøre, om han laver åndssvage ting. Det kan han sagtens gøre alligevel. :D)


Præcis. Ligeså stille begynder de at løsrive sig fra os....Og så længe det sker i deres tempo, så tænker jeg at det er en process man bare skal lade ske...Selvom vi nok nogen gange synes at det er liiiiiiidt mærkeligt at vores Små Babyer (Som jo faktisk er 7 år og går i 1.klasse, og dermed ikke er så små mere) pludselig ikke længere har det samme behov for os...

Hvis MiniVibbsen fornemmer at der ikke er noget at "komme" efter på dagens handletur, så vil hun faktisk ligeså gerne sidde i bilen...Og hvis vi skal i RC så er det første hun siger altid "Må jeg så være i Puff imens" De har sådan en opsyns-ordning som koster 25 kroner oven i den almindelige timepris...Og hun synes så absolut at det er mere interessant at lege end det er at være med mig i Føtex....Og under en nylig campingtur med Momserne valgte hun - til min mors store fortrydelse - uden at blinke Momserne fra til fordel for en dreng der hed Tue og som boede med sine bedsteforældre 3 pladser henne....Momserne og Tue's Bedster kunne så sidde og kigge på hinanden, mens deres børnebørn var over alle bjerge :lol: :lol:

Vi er også nået dertil nu hvor MiniVibbsen nogle dage beder om at vi laver Kys-og-Kør om morgenen på skolen. Så sætter vi hende bare af, kysser farvel og hun går selv op i klassen. Det tager jeg som et tegn på at hun netop er ved ligeså stille at "løsrive" sig fra os. Vi går med op hvis hun beder om det...Men hvis hun selv foreslår at vi bare sætter hende af, så gør vi det. Hendes største ønske er at få lov til at gå hjem fra skole alene....Men det kan jeg mærke at jeg ikke rigtig er klar til endnu :-D Vi har en enkelt gang lavet et forsøg hvor hun gik selv og så ventede jeg 5 minutter og fulgte efter....Hr.vibbsen var hjemme, så hun skulle ikke noget med døre eller noget....Det synes jeg var virkelig grænseoverskridende....Og hun synes at det var VIRKELIG grænseoverskridende at jeg tillod mig at stå og holde øje med hende bagude "MOR...Du skal gå ind bag hækken så du ikke kan se mig" :-D
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Børn"