Alene hjemme hvornår?

Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf vibbsen » 15. aug 2019, 13:13

SurSødSovs skrev:
vibbsen skrev:Mini Vibbsen er 7 år og er lige startet i 1.klasse....

Hun har det sidste års tid være alene hjemme nogen enkelte gange når vi har været væk i kortere perioder. F.eks. for at køre op og handle enkelte ting ect.

Når det ikke har været mere, så har det egentlig blot været fordi behovet ikke har været der. Hun er enormt fornuftig og ganske tryg ved at være alene hjemme. Det sidste skyldes at vi altid har ladet det være hendes egen beslutning.

Hvornår børn er klar til at være alene hjemme er efter min mening en individuel vurdering som afhænger meget af hvordan barnet er generelt. MiniVibbsen er ekstremt fornuftig, hun ved godt hvad hun må og hvad hun ikke må, og har ikke behov for at udfordre disse ting, og er generelt ikke sådan en der gør hverken dumme eller farlige ting. Og det ændrer sig ikke bare fordi hun er alene hjemme. For vores tilstedeværelse er ikke det bærende element i denne adfærd.


Ud over at være fornuftig og ikke gøre dumme ting, skal barnet også være i stand til at reagere korrekt ved ildebrand, hvis det kommer til skade og den slags.


Vi har naturligvis talt rigtig meget om hvad man gør hvis der opstår brand, hvis hun/vi/eller andre kommer til skade eller lign.....Men det er noget vi taler om på et generelt plan. Og ikke som et led i "at være alene hjemme". Hun er 7 år. Og de rammer som vi lader hende være alene hjemme under er derfor alderssvarende....

Jeg må indrømme, at jeg ser det som langt mere sandsynligt at mit barn bliver utryg eller ked af det, mens vi er væk, end at hun kommer til skade eller der opstår en spontan ildebrand.....Vi har endnu til gode at hun kommer alvorligt til skade i hjemmet mens vi er tilstede.....Og jeg har svært ved at se hvorfor hun pludselig skulle komme til skade bare fordi vi ikke er der......Og den der med ildebrand....Det betragter jeg faktisk ikke som en reel trussel i forbindelse med at mit barn er alene hjemme i det nuværende omfang.....Antallet af spontant selvantændte ildebrande i parcelhuse er faktisk ret begrænset.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf MrMister » 15. aug 2019, 21:55

Vores har været 10-11-ish før de fik lov at være alene hjemme efter eks skole. De skulle være klare og rationelle nok.

Ift det med farer: En kollegas 13-årige søn blev fysisk holdt tilbage af en nabo, da han - efter at have antændt hele huset med et stearinlys, forsøgte at hente hunden i det overtændte hus. 13-år! Det var så sindsygt. Han fik bare en “hjerneblødning” lige der og da.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf ajnaM » 16. aug 2019, 13:03

Den store var syg igen i dag - nu med halsbetændelse :rulle: - og han ville gerne være alene hjemme, mens jeg hentede lillebror.

Så det fik han lov til, med min telefon og efter han havde vist, at han sagtens kunne finde ud af at ringe til far, og det gik selvfølgelig så fint. Og han var pavestolt. Store dreng. :lun:
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Alene hjemme hvornår?

Indlægaf HappyHippo » 16. aug 2019, 16:35

Min store på 6 år kan sagens være alene hjemme, mens jeg handler, afleverer/henter lillebror osv, men ikke i længere tid.
Det jeg er mest bange for er,hun spiser noget og får det galt i halsen.
0

Tilbage til "Børn"