Danske expatbørn

Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Danske expatbørn

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 12. jun 2019, 10:17

Hvad med en tråd for dem der har børn udenfor Danmarks grænser. Hvis der er andre.

Hvad man har med erfaring og problemer med ting som tillæring af sprog, dansk kultur og normer, religion, og dansk mad.

Selv må jeg sige jeg er noget tvivlsom på hvordan Projekt Dansk kommer til at gå, nu når jeg faktisk ikke har sat mine ben i Danmark i over fem år. Mit dansk er sikker allerede lidt mystisk dateret.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Danske expatbørn

Indlægaf Ladysparrow » 2. jul 2019, 13:57

Vlad Kalashnikov skrev:Hvad med en tråd for dem der har børn udenfor Danmarks grænser. Hvis der er andre.

Hvad man har med erfaring og problemer med ting som tillæring af sprog, dansk kultur og normer, religion, og dansk mad.

Selv må jeg sige jeg er noget tvivlsom på hvordan Projekt Dansk kommer til at gå, nu når jeg faktisk ikke har sat mine ben i Danmark i over fem år. Mit dansk er sikker allerede lidt mystisk dateret.


Nu er jeg gravid og har ikke børn endnu - jeg har boet udenfor Danmark siden 2004 og bor med min egelske kæreste. Jeg har mange venner som har børn og de kan fint dansk. Det tror jeg bliver samme med vores - jeg taler dansk med vores kommende barn og min kæreste engelsk. Traditioner og normer, her plukker vi det som vi er glade for fra hhv. England og Danmark. Men vi anser det også som vigtigt at vi følger de traditioner og normer som er i landet vi bor i. Vi har ikke intentioner om at vores barn skal blive mere dansk eller engelsk end svensk. Jeg vil foretrække at han/hun føler sig svensk, med danske/engelske familier. Både min kæreste og jeg taler/skriver ubehindret svensk (ingen af os har dog gået i svensk skole) Vi bor og arbejder i Sverige og bor i en meget lille landsby hvor svenske traditioner holdes i hævd.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Danske expatbørn

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 9. jul 2019, 06:46

Er lige kommet tilbage til Sydøst-Asien efter at have være et års tid oppe nord på. De steder hvor vi har boet er der typisk få vesterlændinge. Der kan gå år imellem jeg møder danskere. Så har været lidt i tvivl om det med immersion. Men tror faktisk det går udemærket, kun lige 1 år, så han siger ikke noget endnu, men kan forstå en del dansk. Får også hjælp fra mine andre børn der kommer ned og bor, 2-3 mdr. om året. Og så Rasmus Klump, Mummitroldende og Postmand Per på YouTube. Lærer nok at tale dansk, men bliver aldrig dansk på den måde man er som hvis man er opvokset i Danmark. Men det er også ok. Havde sagt før, at for drenge vil jeg havde dem opdraget 80% vestligt og 20% asiatisk, for piger 80% asiatisk, 20% vestligt.
0
Grab them by the pussy
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Danske expatbørn

Indlægaf Bergen » 9. jul 2019, 07:51

Vlad Kalashnikov skrev:Havde sagt før, at for drenge vil jeg havde dem opdraget 80% vestligt og 20% asiatisk, for piger 80% asiatisk, 20% vestligt.


Ren nysgerrighed hvordan skal det forstås?
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Danske expatbørn

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 9. jul 2019, 11:13

Bergen skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Havde sagt før, at for drenge vil jeg havde dem opdraget 80% vestligt og 20% asiatisk, for piger 80% asiatisk, 20% vestligt.


Ren nysgerrighed hvordan skal det forstås?
At jeg for drenge vil have de bliver opdraget mere vestligt end østligt; for piger at de bliver opdraget mere østligt end vestligt.
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Danske expatbørn

Indlægaf kidkomb » 9. jul 2019, 11:30

Bergen skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Havde sagt før, at for drenge vil jeg havde dem opdraget 80% vestligt og 20% asiatisk, for piger 80% asiatisk, 20% vestligt.


Ren nysgerrighed hvordan skal det forstås?

Et gæt: Piger bør være mere dydige end danske, men ikke så dydige som asiatiske og drenge bør være mindre selvcentrerede og have mere respekt for kvinder end de asiatiske?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Danske expatbørn

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jul 2019, 11:40

Vores dreng på knap 6 går i en Engelsk sproget skole og alt læring foregår på Uk. Begge forældre er danske og derfor holder han det ved lige. Han taler både dansk og engelsk, men mest engelsk. Vi har sommerhus i Dk og her sommer og jul. Han lærer skriftlig dansk før engelsk, det bekymrer mig ikke. Matematik og andre fag lærer han også på engelsk først. Det skal nok gå.

Vi rykkede til Dk da han var 2,5 og var der i 2,5 år. Der talte han meget lidt dansk, men forstod alt. Det var engelsk tale, men han kom hurtigt efter det danske.

Vi har IP tv så han har både dansk og engelsksproget tv.

Vi bor i Myanmar
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Danske expatbørn

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 9. jul 2019, 13:47

kidkomb skrev:
Bergen skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Havde sagt før, at for drenge vil jeg havde dem opdraget 80% vestligt og 20% asiatisk, for piger 80% asiatisk, 20% vestligt.


Ren nysgerrighed hvordan skal det forstås?

Et gæt: Piger bør være mere dydige end danske, men ikke så dydige som asiatiske og drenge bør være mindre selvcentrerede og have mere respekt for kvinder end de asiatiske?
Drenge mere selvstændige og rebelske og mindre respektfulde (overfor forældre).
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Danske expatbørn

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 9. jul 2019, 13:56

FormerlyKnownAs skrev:Vores dreng på knap 6 går i en Engelsk sproget skole og alt læring foregår på Uk. Begge forældre er danske og derfor holder han det ved lige. Han taler både dansk og engelsk, men mest engelsk. Vi har sommerhus i Dk og her sommer og jul. Han lærer skriftlig dansk før engelsk, det bekymrer mig ikke. Matematik og andre fag lærer han også på engelsk først. Det skal nok gå.

Vi rykkede til Dk da han var 2,5 og var der i 2,5 år. Der talte han meget lidt dansk, men forstod alt. Det var engelsk tale, men han kom hurtigt efter det danske.

Vi har IP tv så han har både dansk og engelsksproget tv.

Vi bor i Myanmar
Så er i lidt i den samme del af verdenen. Jeg havde lidt planer om at prøve at undgå den international Engelsk/USA expat rute, netop fordi den virker lidt rodløs og kulturløs. Men måske det bare er en fordom. Ender nok med at slå os ned mere permanent i Phnom Penh og sende sønnen i en international skole, og døtrene i en lokal privatskole. Med dansk pas kan de altid tage til Europa når de bliver voksne, hvis de vil.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Danske expatbørn

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jul 2019, 15:13

Vlad Kalashnikov skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Vores dreng på knap 6 går i en Engelsk sproget skole og alt læring foregår på Uk. Begge forældre er danske og derfor holder han det ved lige. Han taler både dansk og engelsk, men mest engelsk. Vi har sommerhus i Dk og her sommer og jul. Han lærer skriftlig dansk før engelsk, det bekymrer mig ikke. Matematik og andre fag lærer han også på engelsk først. Det skal nok gå.

Vi rykkede til Dk da han var 2,5 og var der i 2,5 år. Der talte han meget lidt dansk, men forstod alt. Det var engelsk tale, men han kom hurtigt efter det danske.

Vi har IP tv så han har både dansk og engelsksproget tv.

Vi bor i Myanmar
Så er i lidt i den samme del af verdenen. Jeg havde lidt planer om at prøve at undgå den international Engelsk/USA expat rute, netop fordi den virker lidt rodløs og kulturløs. Men måske det bare er en fordom. Ender nok med at slå os ned mere permanent i Phnom Penh og sende sønnen i en international skole, og døtrene i en lokal privatskole. Med dansk pas kan de altid tage til Europa når de bliver voksne, hvis de vil.


Vores går på Montessori. Vi vil ikke have ham på de typiske internationale skoler. Og kan heller ikke betale for det. Det koster min. 25.000 US plus 5-8000 i enrollment
0

Tilbage til "Børn"