Madpakker - inspirationstråd

Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf Danseprinsesse » 30. maj 2019, 16:53

Hvad giver I jeres børn med i madpakken, og hvordan pakker I det ind?

Her er tråden til tips, tricks og gode idéer. :)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf Danseprinsesse » 31. maj 2019, 17:30

Min søn starter i børnehave i næste måned, så nu skal vi i gang med madpakker.

Barnet har bestilt en rød madkasse og en rød drikkedunk. Nu skal jeg bare finde ud af, hvilken størrelse, der er bedst.
Kan jeres børnehavebørn klare sig med en almindelig madkassestørrelse til børn (jeg synes hurtigt et par små bokse med grønt og lign. kan komme til at fylde hele kassen)?
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf Danseprinsesse » 31. maj 2019, 17:39

Med hjælp fra barnet står der dette på vores madpakke-idé-liste nu:

Kogte gulerødder
Kartofler
Avocado
Tomat
Agurk
Peberfrugt
Kogt spidskål
Oliven
Havregrynsboller
Dinosaurpandekager (spinatpandekager)
Pølsehorn
Ostestænger
Vandmelon
Mini-pizza
Mini-tærte
Cornichoner
Tranebær
Figenstang
Mini muslibar
Blåbær
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15168

Re: Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf Zonta » 31. maj 2019, 20:42

Kig evt. på Milles Madkasse på IG :) Hun har en del gode forslag - også til selve madkasserne.
1
J, juli 2018.
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf Undtagelsen » 1. jun 2019, 06:16

Kan virkelig anbefale en Yumbox.
Det gør det overskueligt for mit børnehavebarn, hvad der er med og det ser lækkert og indbydende ud.
Vi har den med 5 rum.

Skal I selv give madpakke med til hele dagen?
I vores børnehave puljer vi sammen til frugt; dvs at alle tager noget med mandag morgen og så bruger børnehaven det i løbet af ugen.
Det betyder så også at vi kun skal have madpakke med til frokosten. Ellers havde en enkelt ikke været nok. Så tror jeg at jeg havde lavet en lille pose ved siden af.
1
didaa
Indlæg: 1708
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2344

Re: Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf didaa » 2. jun 2019, 19:22

Danseprinsesse skrev:Min søn starter i børnehave i næste måned, så nu skal vi i gang med madpakker.

Barnet har bestilt en rød madkasse og en rød drikkedunk. Nu skal jeg bare finde ud af, hvilken størrelse, der er bedst.
Kan jeres børnehavebørn klare sig med en almindelig madkassestørrelse til børn (jeg synes hurtigt et par små bokse med grønt og lign. kan komme til at fylde hele kassen)?


Anskaf jer lidt forskellige madkasser. Det er irriterende at skulle vaske den samme af hver eneste dag, og det er smart at man kan finde en som passer til indholdet. Vi har vel 6-7 forskellige efterhånden. Til børnehavebørn er det fint at der ikke er alt for mange små bokse med, for de kan være svære at åbne og tager for meget fokus fra at spise. Sigma har en god en i 2 lag, hvor der er et stort rum, og så åbnes den anden del i 2 eller 3 mindre rum, så tingene kan være adskilt men del hele ses på en gang.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf Bøtte » 2. jun 2019, 20:18

Danseprinsesse skrev:Min søn starter i børnehave i næste måned, så nu skal vi i gang med madpakker.

Barnet har bestilt en rød madkasse og en rød drikkedunk. Nu skal jeg bare finde ud af, hvilken størrelse, der er bedst.
Kan jeres børnehavebørn klare sig med en almindelig madkassestørrelse til børn (jeg synes hurtigt et par små bokse med grønt og lign. kan komme til at fylde hele kassen)?


Min datter skal have maden fordelt på tre madkasser. Det skal helst være madkasser og ikke poser, så barnet kan kende sin egen (og det ville også være et frygteligt miljøsvineri). Men det er nok en god ide lige at spørge i børnehaven hvad de gerne vil have. Jeg havde købt en større rumfærge af en madkasse inden jeg fandt ud af det, så den er alt for stor til et måltid.


I og med de begge skal have 3 stk med om dagen har vi pænt mange madkasser, jeg gider nemlig ikke stå og vaske 6 stk om dagen, så de ryger i opvaskeren, og derfor er det en fordel at de kan skilles helt af (altså låget kan tages helt af) for så fylder de mindre i opvaskemaskinen. :-D


Jeg har intet børnehavebarn pt, men min yngste på 2,5 vil gerne have den samme madpakke med hver dag, i hvert fald til frokost. Så der har hun rugbrød med leverpostej og makrel og peberfrugt og agurk med og også ind i mellem andet grønt. Ind i mellem har hun et halvt æg, et stykke pølse, pasta eller lignende med. (Kommer der andet pålæg på rugbrødet er det altid pillet af og ikke spist.)
Til formiddag har hun en halv grovbolle med smør og frugt med. Og så er der ofte en spegepølse, ostehaps, grøntsager, æg, smoothie osv med.
Til eftermiddagsmad ligner det formiddagsmaden der er dog ofte lidt mere, fx et stykke knækbrød eller et halvt stykke rugbrød med.

Jeg husker fra den ældste at det med genkendeligheden er vigtigt, når de starter, fordi maden er deres tryghed i en ny verden, de blev vi i hvert fald rådet til af pædagogerne.


Min ældste datter som er 6,5 år nu, skal have variation nu ellers spiser kører hun træt i det, så der er det alt muligt forskelligt hun har med.
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf Olaf » 2. jun 2019, 21:51

Nu går begge mine skole og det er derfor vigtigt at maden er nem og hurtig at spise. Så de får ikke alt får mange småting med med primært rugbrød og grønt og evt. Pølse/delle/lign. Maden pakkes i madpapir og det grønne normalt i film med mindre det er helt stykke. Vi er glade for sistemas madkasser som også har en god pris. pt bruger vi snack attack duo hvor der er to små rum til lidt frugt/snacks. Det er gerne bær eller kiwi som er nemt at spise. Snacks er nødder, små riskiksting, små grissinistænger, tørret frugt mv. Ellers en af deres cube udgaver - her er ulempen dog at den passer dårligt i skoletasken. De har også formiddagsmad med, der bruger vi small split fra sistema med to mindre rum, her pakkes maden ikke yderligere ind.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf Danseprinsesse » 8. jun 2019, 14:29

Undtagelsen skrev:Kan virkelig anbefale en Yumbox.
Det gør det overskueligt for mit børnehavebarn, hvad der er med og det ser lækkert og indbydende ud.
Vi har den med 5 rum.

Skal I selv give madpakke med til hele dagen?
I vores børnehave puljer vi sammen til frugt; dvs at alle tager noget med mandag morgen og så bruger børnehaven det i løbet af ugen.
Det betyder så også at vi kun skal have madpakke med til frokosten. Ellers havde en enkelt ikke været nok. Så tror jeg at jeg havde lavet en lille pose ved siden af.


Yumbox ser virkelig fine ud. Jeg tror desværre ikke, den findes i rød.
Jeg har kigget på bento-kassen fra Mepal i 2 forskellige størrelser. Hvis vi får brug for flere at skifte mellem, kan det blive en Yumbox.

Der er frugtordning i børnehaven, men jeg skal lige høre, om vi selv skal sørge for noget til formiddag.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf Danseprinsesse » 8. jun 2019, 14:40

Bøtte skrev:
Danseprinsesse skrev:Min søn starter i børnehave i næste måned, så nu skal vi i gang med madpakker.

Barnet har bestilt en rød madkasse og en rød drikkedunk. Nu skal jeg bare finde ud af, hvilken størrelse, der er bedst.
Kan jeres børnehavebørn klare sig med en almindelig madkassestørrelse til børn (jeg synes hurtigt et par små bokse med grønt og lign. kan komme til at fylde hele kassen)?


Min datter skal have maden fordelt på tre madkasser. Det skal helst være madkasser og ikke poser, så barnet kan kende sin egen (og det ville også være et frygteligt miljøsvineri). Men det er nok en god ide lige at spørge i børnehaven hvad de gerne vil have. Jeg havde købt en større rumfærge af en madkasse inden jeg fandt ud af det, så den er alt for stor til et måltid.


I og med de begge skal have 3 stk med om dagen har vi pænt mange madkasser, jeg gider nemlig ikke stå og vaske 6 stk om dagen, så de ryger i opvaskeren, og derfor er det en fordel at de kan skilles helt af (altså låget kan tages helt af) for så fylder de mindre i opvaskemaskinen. :-D


Jeg har intet børnehavebarn pt, men min yngste på 2,5 vil gerne have den samme madpakke med hver dag, i hvert fald til frokost. Så der har hun rugbrød med leverpostej og makrel og peberfrugt og agurk med og også ind i mellem andet grønt. Ind i mellem har hun et halvt æg, et stykke pølse, pasta eller lignende med. (Kommer der andet pålæg på rugbrødet er det altid pillet af og ikke spist.)
Til formiddag har hun en halv grovbolle med smør og frugt med. Og så er der ofte en spegepølse, ostehaps, grøntsager, æg, smoothie osv med.
Til eftermiddagsmad ligner det formiddagsmaden der er dog ofte lidt mere, fx et stykke knækbrød eller et halvt stykke rugbrød med.

Jeg husker fra den ældste at det med genkendeligheden er vigtigt, når de starter, fordi maden er deres tryghed i en ny verden, de blev vi i hvert fald rådet til af pædagogerne.


Min ældste datter som er 6,5 år nu, skal have variation nu ellers spiser kører hun træt i det, så der er det alt muligt forskelligt hun har med.


Ja, jeg skal lige over til dem en dag og høre, hvad de helst vil have mht. madpakker.

Min søn glæder sig meget til det med madpakke (der er madordning i vuggestuen) og nævner dagligt nye ting, han gerne vil have med i den.
Det er godt lige at have i tankerne, at maden måske ikke skal være for udfordrende i starten.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf Danseprinsesse » 8. jun 2019, 14:43

Flere ting til idélisten:

Små buketter blomkål
Friske ærter
Rødbedepandekager rullet med fetacreme
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf godtnavn » 8. jun 2019, 21:48

Vi er også rigtig glade for yumboks, det er også som om jeg laver mere spændende madpakker når jeg bruger den fordi jeg skal finde ngoet at komme i rummene, det gør jeg ikke bare ender emd et par rugbrødsmadder. Vi bruger den kun når vi er på tur da datteren jo går i dagpleje og derfor ikke skal have madpakke med der, men jeg tænker vi skal have købt flere af dem når hun rammer børnehavestart :) Måske allerde nu her hvor jeg er på barsel og hun skal sjældnere i pasning, men det må tiden vise, det kommer lidt an på hvordan vi får lavet vores hverdag, altså hvor ofte en stor amdpakke er påkrævet og ikke bare en snack hvis vi alligevel er hjemme før frokost :)

Kan i øvrigt anbefale at komme frosne ærter i en salat, det holder madpakken dejlig kold :)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf Danseprinsesse » 30. jun 2019, 17:45

Jeg var glad for tråden, da jeg skulle planlægge indkøb til madpakke i går, så jeg kører videre med den.

Rugbrødsbolle med tunsalat (i madpapir).
Spinatpandekager med fetacreme.
Kogte gulerødder, cornichons, oliven.
Ærter, nødder, tranebær og kiks.

22484098-1620-4934-8230-3A82A68F04DC.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9463

Re: Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf Sorenspige » 30. jun 2019, 19:21

Mine børns madpakker er meget traditionelle og kedelige med 3-4 stykker rugbrød m. fx ost, leverpostej, røget medister, makrel, torskerogn, spegepølse, figenpålæg og mørk pålægschokolade. Derudover en halv bolle med smøreost af en art.

Af grønt får de oftest agurk, små tomater, gulerødder (ikke den mindste), peberfrugt, sugar snaps, blåbær og vindruer med.

Min dreng får ofte mandler med, men det tør jeg ikke med den mindste endnu. De kan også få lidt havrefras med. Der er også ofte en lille ekstra ting med fx en kyllingepølse, en halv frikadelle, en fiskefrikadelle, en ostehaps, salamistang eller frugtstang (de små).

Når det går vildt for sig, får de en pizzasnegl eller et pølsehorn med, men det er langt fra hver dag.

Ind til videre er der ingen brok over indholdet, men det kommer måske, og så må jeg blive mere kreativ.

Min drengs bolle plus lidt grønt kommer nu i en bøtte for sig, da deres formiddagsmad skal være afskilt fra madpakken i førskolen, men ellers kommer det hele i samme madkasse uden opdeling af rum. Det er sådan en madkasse med motiv, som man fx kan købe i Bilka. Den er nem at åbne for de små.
0
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Madpakker - inspirationstråd

Indlægaf Honningprut » 1. jul 2019, 15:31

I min søns klasse har de en mikrobølgeovn. Det er simpelthen det smarteste EVER. Min søn er ikke til den traditionelle madpakke, han har ADHD og er meget selektiv omkring mad. Min søn holder meget af varm mad, og derfor får han ofte rester af aftensmaden med, som han kan varme op og spise.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:

Tilbage til "Børn"