TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf ajnaM » 28. maj 2019, 17:36

MrMister skrev:
DenBruneMunk skrev:
Delfin skrev:
DenBruneMunk skrev:Sjit,

Børn som råber "Fucking bøsse"... Så har jeg glemt min barndom og hvad sprog jeg kunne tale dengang :) Sjit det ville overrakse mig, hvis jeg hørte en dreng tale sådan til andre.

Det er så nok kun en lille brøkdel af problemet men det sprog :8:


Det kommer til at lyde fordomsfuldt, men det har været normalt sprog i ghettoerne i mange år, sammen med din luder, gå hjem og knep din mor og mere af samme skuffe. Det lærer de af de ældre børn hjemme i gården.

Jeg har ikke så mange børn i min omgangskreds, og dem som er, de er ikke så gamle og jeg håber da ikke de lærer at tale sådan, selvom forældre godt nok har et skidt sprog engang imellem, som der nedarves som du nævner.


Når en 3-4 årig forsøger sig med et “fuck dig”, “fucking”, “jeg hader dig” og “jeg slår dig ihjel” for at få forklaret, hvad det betyder, ved man som regel hvem af børnene det handler om. Det er (næsten) altid dem med ældre brødre...

Den dokumentar viser blot, at varme hænder ikke er alt. Kompetente hænder er bedre.


Min 3-årige kopierer sin storebror - og storebror i 0. klasse kopierer drengene i 2. og 3. Sådan tror jeg altid, det har været. Men derudover tror jeg, der har været en forråelse af sproget hos børn, i takt med at de har fået adgang til mere ikke-voksenstyret digital underholdning.

Og dokumentaren viser i mine øjne, at der er nødt til at være både varme og komptetente hænder. Problemet er bare, at det kommer til at koste usigeligt mange penge, hvis man skal gennemføre det. Det er jo også derfor, S slår sig sådan i tøjret - selvfølgelig er det en god idé, det er bare virkelig, virkelig mange penge, der er tale om, hvis det skal have en reel effekt.

Jeg tror ikke på, at vi får reelle minimumsnormeringer - i hvert fald ikke nogen, der gælder hele dagen, hvilket vel reelt vil være en minimumsbemanding - og hvis vi gør, bliver det ikke med fokus på komptetent arbejdskraft. Det tror jeg simpelthen ikke, politikerne er klar til at prioritere.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf ajnaM » 28. maj 2019, 17:39

Kommer i øvrigt til at tænke på dette fremragende interview med Manu Sareen, efter han stoppede, hvor han taler om sin tid som minister, og hvordan han har følt sig nødsaget til at sige nogle helt åndssvage ting.

»Ja, det gjorde jeg nemlig. Det, der sker, er, at du spørger mig om ting, som du godt ved, at jeg ikke kan svare på. Og jeg ved udmærket godt, at jeg ikke skal gå ind i det der. Vi går ind i en præmis, som er helt vildt usund. Jeg var ved at brække mig over mig selv, over at jeg ikke kunne svare og sige tingene, som de var. For eksempel det der med minimumsnormeringer på børneområdet. Der ville jeg bare gerne have sagt: Jeg vil gerne have minimumsnormeringer, fordi det er en rigtig god idé, men der er bare ikke penge til det lige nu. Men jeg endte med at svare, at minimumsnormeringer også kan gå hen og blive maksimumsnormeringer og alt muligt andet. Det var bare sådan: Come on, hold nu op«.


Nogle gange kunne man godt ønske sig nogle politikere, der turde være ærlige, også MENS de er ministre.

https://politiken.dk/indland/politik/ar ... %A5-mit-cv
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf Wizzze » 28. maj 2019, 17:39

Delfin skrev:
Wizzze skrev:Jeg troede i det mindste man pustede på en klemt finger, men åbenbart ikke?

http://nyheder.tv2.dk/2019-05-28-skjult ... r-i-klemme


Nej det er da helt vildt vigtigt at få ryddet op, og det er helt umuligt at tage resten, når børnene er faldet i søvn. Det må du da kunne forstå.


Ja, det kan jeg godt se, dumme mig :genert:
Tænk hvis et barn, eller en af de ansatte blev beskidte :shock:
:sarkasme:
1
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf ajnaM » 28. maj 2019, 17:46

Wizzze skrev:
Delfin skrev:
Wizzze skrev:Jeg troede i det mindste man pustede på en klemt finger, men åbenbart ikke?

http://nyheder.tv2.dk/2019-05-28-skjult ... r-i-klemme


Nej det er da helt vildt vigtigt at få ryddet op, og det er helt umuligt at tage resten, når børnene er faldet i søvn. Det må du da kunne forstå.


Ja, det kan jeg godt se, dumme mig :genert:
Tænk hvis et barn, eller en af de ansatte blev beskidte :shock:
:sarkasme:


Altså, ikke at det undskylder ham, for selvfølgelig skulle han have trøstet både pigen med fingeren og det andet barn - men han er jo medhjælper og er blevet sat til at rydde op. Når børnene sover, er der typisk én der skal sidde med dem, mens de andre afvikler pause og møder. Så der er ikke tid til at rydde op senere, og det er jo ikke en mulighed at lade det stå.

Skulle man afhjælpe problemet, skulle man have mere personale og/eller man skulle se på mødeaktiviteterne. Pausen er nem at skyde skylden på, men i praksis er man ude på en seriøs glidebane, hvis man tænker i at inddrage personalets pauser... og det gør man mange steder, skal jeg hilse at sige.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22963

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf POCKETKITTEN » 28. maj 2019, 17:50

Tror I egentligt, denne sag kunne have fået så stor opmærksomhed, hvis TV2 ikke havde kunnet vise de skjulte optagelser? Hvis undercover-journalisten f.eks. bare havde gengivet oplevelserne skriftligt?
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf MrMister » 28. maj 2019, 17:53

Jeg savner politisk vilje og - måske ikke overraskende - større konkurrenceudsættelse og tilsyn.

Ift konkurrenceudsættelse: Hvis det var enklere at åbne private institioner, eks. at pladsanvisningen OGSÅ skulle tilbyde plads i private institioner for opnåelse af pladsgarantien eks., kunne man som kunde (hvad vi forældre er), enklere vælge tilbud efter serviceniveau. Man kunne eks prioritere en ældre institution med højere nominering og en særlig pædagogisk linje, istedet for at blive tvunget ind i en offentlig institution (eller stå uden indkomst eller job fordi barslen skal forlænges).

Jeg har haft kontakt til 6 forskellige institioner. Ti spillede perfekt i perioden (1er i tiden fra første til sidste barn fordoblet i størrelse og halveret i kvalitet - den vi overvejer at flytte fra). 2 var skræmmende ringe (herunder en der ikke overholdt regler for indrapportering af fysisk magtanvendelse over for børnene...). Den bedste opererede med et klart pædagogisk sigte i alt. De tog ikke på ture til Zoo, men på gåtur til den lokale park inkl udsigten til forbikørende tog (enklere for børnene, mindre stressende for alle, og turlængden og gåturen tillod de naturlige ophold for at “undersøge” / sanse. De havde også klar udtalt politik om, at ansatte ikke drak kaffe på stuerne (“Man kan ikke sidde med et barn på skødet, være engageret og holde en fyldt kop i hånden”), ikke stod sammen i klynger på legepladsen (“de skal strategisk placere sig for overblik og medinddragelse af de børn, der ufrivilligt udelades / gemmer sig”) og - bedst af alt - altid anerkendte alle børn ved ankomst og afsked med et “hej x, hvor er det dejligt at se dig.” Den værste så ikke børnene medmindre de blev sat på dem...

Ift tilsyn: Der mangler uanmeldte tilsyn. Mange flere. For vi forældre kan netop ikke se, hvad der sker. Og vi har sjældent kompetencer til at vurdere, hvad der er hensigtsmæssigt / bedst (udover “jeg kender mit barn bedst”). For med den nye generation af meget krævende / usikre forældre, vil det nok være en hjælp at henvise til tilsyn (som man også kan på friskoler).

Skulle man tilføje noget, skulle det være en kraftig forhøjelse til kvalificerede ledere. Springer fra pædagog til leder er ikke tilstrækkelig højt til at motivere ift den ekstra arbejdsmængde og pres.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf Delfin » 28. maj 2019, 17:53

ajnaM skrev:
MrMister skrev:
DenBruneMunk skrev:
Delfin skrev:
DenBruneMunk skrev:Sjit,

Børn som råber "Fucking bøsse"... Så har jeg glemt min barndom og hvad sprog jeg kunne tale dengang :) Sjit det ville overrakse mig, hvis jeg hørte en dreng tale sådan til andre.

Det er så nok kun en lille brøkdel af problemet men det sprog :8:


Det kommer til at lyde fordomsfuldt, men det har været normalt sprog i ghettoerne i mange år, sammen med din luder, gå hjem og knep din mor og mere af samme skuffe. Det lærer de af de ældre børn hjemme i gården.

Jeg har ikke så mange børn i min omgangskreds, og dem som er, de er ikke så gamle og jeg håber da ikke de lærer at tale sådan, selvom forældre godt nok har et skidt sprog engang imellem, som der nedarves som du nævner.


Når en 3-4 årig forsøger sig med et “fuck dig”, “fucking”, “jeg hader dig” og “jeg slår dig ihjel” for at få forklaret, hvad det betyder, ved man som regel hvem af børnene det handler om. Det er (næsten) altid dem med ældre brødre...

Den dokumentar viser blot, at varme hænder ikke er alt. Kompetente hænder er bedre.


Min 3-årige kopierer sin storebror - og storebror i 0. klasse kopierer drengene i 2. og 3. Sådan tror jeg altid, det har været. Men derudover tror jeg, der har været en forråelse af sproget hos børn, i takt med at de har fået adgang til mere ikke-voksenstyret digital underholdning.

Og dokumentaren viser i mine øjne, at der er nødt til at være både varme og komptetente hænder. Problemet er bare, at det kommer til at koste usigeligt mange penge, hvis man skal gennemføre det. Det er jo også derfor, S slår sig sådan i tøjret - selvfølgelig er det en god idé, det er bare virkelig, virkelig mange penge, der er tale om, hvis det skal have en reel effekt.

Jeg tror ikke på, at vi får reelle minimumsnormeringer - i hvert fald ikke nogen, der gælder hele dagen, hvilket vel reelt vil være en minimumsbemanding - og hvis vi gør, bliver det ikke med fokus på komptetent arbejdskraft. Det tror jeg simpelthen ikke, politikerne er klar til at prioritere.


Du har fuldstændig ret. Der ER jo ikke penge til det, så arbejdet skal også lægges i, hvordan man så bruger de hænder man har. Nogle institutioner fungerer jo langt bedre, end det vi ser her, så det er ikke helt umuligt. Vi er også nødt til at fokusere mere på, at behovene kan være forskellige i forskellige områder alt efter børnegruppens sammensætning.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf Persnikedy » 28. maj 2019, 17:59

Nu begynder programmet om lidt og jeg debatter stadig med mig selv om jeg skal se det eller ej. Jeg ved simpelthen ikke om jeg kan gøre det uden at tude
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf Delfin » 28. maj 2019, 18:06

ajnaM skrev:
Wizzze skrev:
Delfin skrev:
Wizzze skrev:Jeg troede i det mindste man pustede på en klemt finger, men åbenbart ikke?

http://nyheder.tv2.dk/2019-05-28-skjult ... r-i-klemme


Nej det er da helt vildt vigtigt at få ryddet op, og det er helt umuligt at tage resten, når børnene er faldet i søvn. Det må du da kunne forstå.


Ja, det kan jeg godt se, dumme mig :genert:
Tænk hvis et barn, eller en af de ansatte blev beskidte :shock:
:sarkasme:


Altså, ikke at det undskylder ham, for selvfølgelig skulle han have trøstet både pigen med fingeren og det andet barn - men han er jo medhjælper og er blevet sat til at rydde op. Når børnene sover, er der typisk én der skal sidde med dem, mens de andre afvikler pause og møder. Så der er ikke tid til at rydde op senere, og det er jo ikke en mulighed at lade det stå.

Skulle man afhjælpe problemet, skulle man have mere personale og/eller man skulle se på mødeaktiviteterne. Pausen er nem at skyde skylden på, men i praksis er man ude på en seriøs glidebane, hvis man tænker i at inddrage personalets pauser... og det gør man mange steder, skal jeg hilse at sige.


Man skal selvfølgelig ikke inddrage personalets pauser udover det ekstraordinære, og det er også mit indtryk, at mødeaktivitet og krav om skriftlig dokumentation er blevet større, siden jeg sidst var på 0-6 års-området i 2006, men det var der også dengang. Jeg havde i hvert fald en medpædagog, som havde meget af det administrative og ofte måtte forlade stuen midt i det hele. Men jeg vil tillade mig at hævde, at der findes muligheder for at organisere spidsbelastningerne, det har jeg oplevet ved selvsyn og egen erfaring med forskellige rutiner
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf ajnaM » 28. maj 2019, 18:07

Delfin skrev:
ajnaM skrev:
MrMister skrev:
DenBruneMunk skrev:
Delfin skrev:
DenBruneMunk skrev:Sjit,

Børn som råber "Fucking bøsse"... Så har jeg glemt min barndom og hvad sprog jeg kunne tale dengang :) Sjit det ville overrakse mig, hvis jeg hørte en dreng tale sådan til andre.

Det er så nok kun en lille brøkdel af problemet men det sprog :8:


Det kommer til at lyde fordomsfuldt, men det har været normalt sprog i ghettoerne i mange år, sammen med din luder, gå hjem og knep din mor og mere af samme skuffe. Det lærer de af de ældre børn hjemme i gården.

Jeg har ikke så mange børn i min omgangskreds, og dem som er, de er ikke så gamle og jeg håber da ikke de lærer at tale sådan, selvom forældre godt nok har et skidt sprog engang imellem, som der nedarves som du nævner.


Når en 3-4 årig forsøger sig med et “fuck dig”, “fucking”, “jeg hader dig” og “jeg slår dig ihjel” for at få forklaret, hvad det betyder, ved man som regel hvem af børnene det handler om. Det er (næsten) altid dem med ældre brødre...

Den dokumentar viser blot, at varme hænder ikke er alt. Kompetente hænder er bedre.


Min 3-årige kopierer sin storebror - og storebror i 0. klasse kopierer drengene i 2. og 3. Sådan tror jeg altid, det har været. Men derudover tror jeg, der har været en forråelse af sproget hos børn, i takt med at de har fået adgang til mere ikke-voksenstyret digital underholdning.

Og dokumentaren viser i mine øjne, at der er nødt til at være både varme og komptetente hænder. Problemet er bare, at det kommer til at koste usigeligt mange penge, hvis man skal gennemføre det. Det er jo også derfor, S slår sig sådan i tøjret - selvfølgelig er det en god idé, det er bare virkelig, virkelig mange penge, der er tale om, hvis det skal have en reel effekt.

Jeg tror ikke på, at vi får reelle minimumsnormeringer - i hvert fald ikke nogen, der gælder hele dagen, hvilket vel reelt vil være en minimumsbemanding - og hvis vi gør, bliver det ikke med fokus på komptetent arbejdskraft. Det tror jeg simpelthen ikke, politikerne er klar til at prioritere.


Du har fuldstændig ret. Der ER jo ikke penge til det, så arbejdet skal også lægges i, hvordan man så bruger de hænder man har. Nogle institutioner fungerer jo langt bedre, end det vi ser her, så det er ikke helt umuligt. Vi er også nødt til at fokusere mere på, at behovene kan være forskellige i forskellige områder alt efter børnegruppens sammensætning.


Altså, der er jo penge - det er som altid 'bare' et spørgsmål om prioriteringer. Men det er dyrt. Og også dyrere end S er villige til at prioritere - men så må de i mine øjne sige det, i stedet for at få Pernille Rosenkrantz-Theil til at sige alt muligt om maksimumsnormeringer og kommunalt råderum. :rulle:

Jeg vil personligt mene, at vi kommer til at betale de penge mange gange igen senere, hvis vi ikke laver den tidlige indsats. Jeg tror blandt andet, de opmærksomhedsforstyrrelser, vi ser senere, blandt andet i skolesystemet hvor de har enorm indflydelse på undervisningen og børnenes arbejdsmiljø - en indflydelse, der rækker langt ind i voksenlivet - har en del af sin rod i børn, der langt fra får den fornødne voksenkontakt i vuggestuealderen.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
godtnavn
Indlæg: 11158
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf godtnavn » 28. maj 2019, 18:09

Sangius skrev:Hvordan kan man overhovedet vide om forholdet i ens barns institution? Min datter starter i børnehave snart. Hvad ville I gøre?


Tænker et eller andet sted det er nemmere med en børnehave, fordi man jo bedre kan snakke med barnet om hvordan dagen har været, hvor et vuggestuebarn kan man ikke gøre så meget.

Men det sagt har jeg da også ondt i maven over at Luna skal i børnehave, jeg har dog mulighed for at lade hende starte lidt senere og have en hjemmeperiode med hende først. Og så tænker jeg også at holde godt øje under indkøring, samt vi pt kommer forbi instutionen ofte da der er en masse dyr der vi ofte besøger, så tænker jeg vil holde lidt ekstra øje med hvordan det virker når vi er der i løbet af sommeren :) Og forhåbentlig har jeg det bedre når jeg skal sende hende afsted, sikkert næste sommer, får jeg en umulig baby om lidt så skal hun dog starte før :)
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf ajnaM » 28. maj 2019, 18:10

POCKETKITTEN skrev:Tror I egentligt, denne sag kunne have fået så stor opmærksomhed, hvis TV2 ikke havde kunnet vise de skjulte optagelser? Hvis undercover-journalisten f.eks. bare havde gengivet oplevelserne skriftligt?


Nej.

Jeg synes i øvrigt, det er fint med skjulte optagelser i denne her situation. Det er ubetvivlsomt i samfundets interesse, at de her oplysninger kommer frem. Man har forsøgt at få dem på almindelig vis, og kommunen og institutionernes ledelser har modarbejdet - og forældrene har ikke mulighed for at få oplysningerne, ligesom børnene naturligvis er for små til reelt at kunne sige fra. Det er helt på sin plads, at TV 2 gør, som de gør.

Jeg synes faktisk, dem der seriøst argumenterer ud fra dokumentarens metode, bør have lidt dårlig smag i munden, når de ser den i aften. Det er virkelig grove løjer.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf milisa » 28. maj 2019, 18:33

Rikke skrev:Jeg føler, at jeg på en eller anden måde bliver nødt til at forklare mig selv?

Ja, vi er en af de 22... Jeg knokler røven ud af bukserne hver eneste dag for at være en positiv rollemodel hos mine unger.
Vi har fået en fantastisk leder og vi GØR en forskel!
Vi skal faktisk have nyt pædagogisk tilsyn lige om lidt, og det vil ikke være i nærheden af TV2´s interesse...


Jeg er ked af det... Det stakkels barn... Det er ikke sket hos os...


Du skal ikke forklare noget som helst. Hverken du eller nogen anden pædagog eller -medhjælper skal forklare eller forsvare noget som helst. Hvis ikke skiftende regeringer havde sparet og sparet og sparet, så var det her aldrig sket. Aldrig. Hvis ikke skiftende regeringer havde mere travlt med bureaukrati og krav om guderne ved hvad af papirnusseri fra vores pædagoger, var det her aldrig sket.

Sagen er voldsom og grotesk, men jeg har INGEN dårlig smag i munden over at synes, at TV2 går langt over stregen med deres følelsesporno. Skal vi vædde med, hvad der sker nu? Mere kontrol. Mere dokumentation. Flere regler. Mere håndvask. "Pædagogerne må bare blive bedre og få mere overskud". Min bare r... Giv dem en ordentlig løn. Giv dem nogle menneskelige arbejdsforhold. Lad være med at udstille en ekstrem sag og insinuere, at hvem ved, hvad der sker andre steder.

Der er én løsning på dette, og det er flere hænder, mindre bureaukrati og mere respekt til dem, der passer på, holder af og holder om vores børn.

Rejs du blot nakken.
11
Tally-ho
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf Wizzze » 28. maj 2019, 18:34

POCKETKITTEN skrev:Tror I egentligt, denne sag kunne have fået så stor opmærksomhed, hvis TV2 ikke havde kunnet vise de skjulte optagelser? Hvis undercover-journalisten f.eks. bare havde gengivet oplevelserne skriftligt?


Nej, og deri ligger det moralske dilemma. Næste spørgsmål er så om historien er stor/vigtigt nok til at bruge dette journalistiske supervåben :gruble:
Det er jo trods alt ikke en vicestatsminister der korrumperer sig selv eller sælger sit land til russerne. Og ingen børn er døde eller noget så voldsomt.

Jeg er usikker på hvor jeg selv lander på det spørgsmål, for det er jo ikke nationens sikkerhed, men jeg læser historierne og jeg ser videoerne, og jeg bliver påvirket, og jeg skal huske mig selv på at dette ikke at alle børneinstitutioner, og det gør alle måske ikke, så det vil nok ramme mange uskyldige pædagoger, og er det fair? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: TV2 dokumentar om forhold i børnehaver og vuggestuer

Indlægaf ajnaM » 28. maj 2019, 18:51

milisa skrev:
Rikke skrev:Jeg føler, at jeg på en eller anden måde bliver nødt til at forklare mig selv?

Ja, vi er en af de 22... Jeg knokler røven ud af bukserne hver eneste dag for at være en positiv rollemodel hos mine unger.
Vi har fået en fantastisk leder og vi GØR en forskel!
Vi skal faktisk have nyt pædagogisk tilsyn lige om lidt, og det vil ikke være i nærheden af TV2´s interesse...


Jeg er ked af det... Det stakkels barn... Det er ikke sket hos os...


Du skal ikke forklare noget som helst. Hverken du eller nogen anden pædagog eller -medhjælper skal forklare eller forsvare noget som helst. Hvis ikke skiftende regeringer havde sparet og sparet og sparet, så var det her aldrig sket. Aldrig. Hvis ikke skiftende regeringer havde mere travlt med bureaukrati og krav om guderne ved hvad af papirnusseri fra vores pædagoger, var det her aldrig sket.

Sagen er voldsom og grotesk, men jeg har INGEN dårlig smag i munden over at synes, at TV2 går langt over stregen med deres følelsesporno. Skal vi vædde med, hvad der sker nu? Mere kontrol. Mere dokumentation. Flere regler. Mere håndvask. "Pædagogerne må bare blive bedre og få mere overskud". Min bare r... Giv dem en ordentlig løn. Giv dem nogle menneskelige arbejdsforhold. Lad være med at udstille en ekstrem sag og insinuere, at hvem ved, hvad der sker andre steder.

Der er én løsning på dette, og det er flere hænder, mindre bureaukrati og mere respekt til dem, der passer på, holder af og holder om vores børn.

Rejs du blot nakken.


Det, at et voksent menneske har ageret decideret forkert, har altid kunnet ske og har altid gjort det. I vuggestuer, børnehaver, skoler, på sygehuse og på plejehjem. Og det vil også stadig ske, selvom man indfører bedre normeringer.

Det, der man måske kan forebygge, er kulturen, hvor man ikke siger noget til det - eller hvor det ligefrem bliver hverdag. Og det er den kultur, der er interessant at tale om. Hvad gør man for at forebygge, at det udvikler sig sådan? Der tror jeg, bedre normeringer er en klar del af løsningen - sammen med bedre ledelse (min klare erfaring er, at mange pædagoger, som har taget springet til ledere, ikke er klædt ordentligt på og knækker nakken), bedre inddragelse af forældrene og meget, meget mere...

Derudover synes jeg, fagforeningen har et kæmpe arbejde i forhold til at modvirke den tavshedskultur, der breder sig blandt pædagoger. Hvorfor er der ikke nogen, der siger fra? Hvorfor er der ikke breve til forældrene, debatindlæg i aviserne og møder på rådhuset? Hvorfor tager man den på sig og ender med at sige, at "han har haft en god dag" - når han tydeligvis ikke har, og det ikke skyldes pædagogernes arbejde, men at rammerne ikke giver dem mulighed for rent faktisk at udføre deres job? Der er virkelig et stykke vej at gå...

Bureaukrati er en af de ting, der IKKE er behov for. Men mere åbenhed og gennemsigtighed, i høj grad også på kommunen, ville være fint!
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Børn"