5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Lulu » 28. mar 2019, 09:27

E er 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven eller når de skal modtage en fælles besked.
Han er lige begyndt i storegruppen i børnehaven da han skal i forårssfo til næste marts.

Børnehaven har indkaldt min mand og jeg til et møde med børnehavelederen og pædagogen i storegruppen, så der kan sættes ind med tiltag der skal hjælpe ham.

Er der nogen der har prøvet noget lignende? Der har nogle fif?

Han har altid haft svært ved at sidde stille, men har det sidste års tid så småt bevæget sig fremad. Han kan nu sidde og lave perler med mig og puslespil (med hjælp når brikkerne ikke vil som han vil). Men vi har mærket samme udfordringer når vi er til gymnastik med ham. Vi mærker det også når vi spiser aftensmad. Hver dag uden undtagelse midt i maden skal han lige ud og tisse. Eller hente mælk eller lignende, og selvom vi beder ham lade være og vente, så skal vi gøre det hver dag.

Jeg vil gerne hjælpe ham, men samtidig er han kun fyldt 5 i starten af marts og jeg synes jo egentlig at det er helt normalt at han ikke kan sidde stille, han er jo kun et lille barn, og jeg synes jo faktisk de forventer alt for meget i skolen med den alder børnene har.
Jeg vil også prøve at snakke med ham i aften om hvordan han oplever det, når de skal sidde til samling etc, men inputs, tanker og gode fifs er velkomne. Også ting vi kan have med til mødet med børnehaven, så vi får vendt det hele og forhåbentligt kan finde frem til en god løsning.
0
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf didaa » 28. mar 2019, 09:50

Jeg synes du skriver det helt rigtige - nemlig at du gerne vil hjælpe ham, og det er præcis det han har brug for. For både han og I møder noget som lige nu er en voksenforventning, og som børn dybest set ikke kan honorere i den alder. Men vi forsøger alle sammen med alle mulige tiltag, hvor noget virker på nogen børn og andet på andre. Husk det til mødet, og spørg derfor hvad børnehaven selv har af erfaringer og forslag til løsninger. Lad være med at gå med på at det er noget I udelukkende skal få styr på som forælder, for det kan man ikke. I ser ikke hans hverdag i institutionen, og han er jo en del af det system han indgår i og bliver påvirket af i børnehaven.

Min ældste er 6 år, og mange af de situationer som de beskriver er helt velkendte her. Jeg skal lige, jeg skal bare lige vise dig noget osv. Og vi lader ham gøre det, men fortæller også hele tiden hvad vores forventninger er, og guider ham til hvad han skal gøre istedet. Er din dreng meget aktiv? Det er vores, og her hjælper det med at få en masse frisk luft, sport, og at give ham ansvar og inddrage ham så vidt muligt i madlavning, borddækning osv. Så starter vi med at fortælle ham at vi hjælper hinanden med at huske hvad vi skal bruge på bordet så vi ikke skal rende frem og tilbage, vi tisser af inden osv.

Du skal også vide at der sker virkelig, virkelig meget på et år. Når han først lige er startet i storegruppe, så kommer der til at ske nogle aktiviteter der som modner ham, og alene hans fysiske og biologiske udvikling gør ham godt det næste år. Jeg vil næsten garantere at tingene ser anderledes ud når han starter i skole.
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Lulu » 28. mar 2019, 12:08

Tak for svar.

Børnehaven har indkaldt fordi de ikke lige ved hvordan de skal gribe det an og vil have vi har en fælles strategi hjemme og i børnehaven så han ikke bliver mødt forskellige hele tiden.
Vi har generelt et godt samarbejde med børnehaven og jeg er forældrerådsformand dernede så jeg kender jo også "de voksne" ret godt.
Da jeg snakkede med den daglige leder i dag, var det også fordi de havde regnet lidt med at den struktur der er i storegruppen ville hjælpe ham, men det har det ikke umiddelbart.

Og ja han er meget aktiv. Ham og lillebror leger ude fra de kommer hjem fra børnehave/vuggestue og til aftensmad (alt i mellem 2 og 4 timer), og i weekenden er de ude hele dagen. Vi har faktisk om sommeren de andre år indført 2 timers inde tid fra frokost og frem, for ingen af ungerne er til at drive ind.

Jeg hælder mest til at de skal lade ham vokse sig ind i opgaven om at sidde stille, men omvendt vil det betyde at han enten forstyrrer helt vildt til samling eller bliver udelukket fra samling for ikke at forstyrre de andre og det er ikke det rigtige noget af det, så der skal jo være en løsning til samling.
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Bergen » 28. mar 2019, 13:00

Jeg ville spørge om en børnefysioterapet kunne tjekke ham. Det giver af og til redskabee.
3
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf JoyNips » 28. mar 2019, 13:03

Jeg rider lige min kæphest omkring sanseintegration:
viewtopic.php?f=13&t=12242
viewtopic.php?f=13&t=13002
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Lulu » 28. mar 2019, 13:57



Jeg fulgte med i begge tråde (da dette jo surprise ikke er kommet over nat). Googlede som sindssyg, og fandt nogle af de "hjemmetest" man kunne prøve for at indikere om der var noget. Han slog ikke ud på noget. Så uden at have en faglig baggrund for at afvise det, så tror jeg bare ikke det er det der er galt.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Lulu » 28. mar 2019, 13:59

Bergen skrev:Jeg ville spørge om en børnefysioterapet kunne tjekke ham. Det giver af og til redskabee.


Jeg forhører mig i børnehaven. Jeg ved at der er ergoterapeuter tilknyttet alle børnehuse i kommunen.
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Charly » 28. mar 2019, 14:28

Lulu skrev:
JoyNips skrev:Jeg rider lige min kæphest omkring sanseintegration:
viewtopic.php?f=13&t=12242
viewtopic.php?f=13&t=13002


Jeg fulgte med i begge tråde (da dette jo surprise ikke er kommet over nat). Googlede som sindssyg, og fandt nogle af de "hjemmetest" man kunne prøve for at indikere om der var noget. Han slog ikke ud på noget. Så uden at have en faglig baggrund for at afvise det, så tror jeg bare ikke det er det der er galt.

Og måske er der slet ikke noget galt, som du også selv er inde på. Han er kun 5 år - det er store forventninger, der er til børn i den alder i dag.
3
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Sorenspige » 28. mar 2019, 16:34

Har børnehaven forsøgt at lade ham sidde og nulre noget mellem fingrene, eller ladet ham sidde på sådan en pude med pigge eller noget andet lignende?

Det er netop sådan noget, man bruger i skolen til de børn, der kan have svært ved at sidde stille.

Hjælper det ham, hvis han sidder ved siden af en voksen?

Min dreng, som starter i førskole på mandag, kan ikke sidde stille derhjemme ved spisebordet, om det så gjalt hans liv, men i børnehave går det ok. Såvi håber, det fortsætter i skolen. Og der sker virkeligt meget på et år.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Bøtte » 28. mar 2019, 16:47

Lulu skrev:
JoyNips skrev:Jeg rider lige min kæphest omkring sanseintegration:
viewtopic.php?f=13&t=12242
viewtopic.php?f=13&t=13002


Jeg fulgte med i begge tråde (da dette jo surprise ikke er kommet over nat). Googlede som sindssyg, og fandt nogle af de "hjemmetest" man kunne prøve for at indikere om der var noget. Han slog ikke ud på noget. Så uden at have en faglig baggrund for at afvise det, så tror jeg bare ikke det er det der er galt.


Jeg er ergoterapeut, og jeg tænker altså ikke nødvendigvis, at der er sanseintegrstionsproblemer.

Jeg tror måske bare, han er en 5 årig med krudt i rumpen og at I gør de rigtige ting allerede. Når han helst vil være ude hele dagen, tænker jeg bare, at han ikke er en ‘stillesidende’ type. Og der er et år til han skal i førskole/SFO. Jeg ville slet ikke være bekymret, tværtimod synes jeg, det er relativt hurtigt, børnehaven har kaldt jer til samtale.
7
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf IrmaPigen » 28. mar 2019, 17:01

Måske kan du hente inspiration her : viewtopic.php?f=13&t=12242
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Lulu » 28. mar 2019, 17:15

Bøtte skrev:
Lulu skrev:
JoyNips skrev:Jeg rider lige min kæphest omkring sanseintegration:
viewtopic.php?f=13&t=12242
viewtopic.php?f=13&t=13002


Jeg fulgte med i begge tråde (da dette jo surprise ikke er kommet over nat). Googlede som sindssyg, og fandt nogle af de "hjemmetest" man kunne prøve for at indikere om der var noget. Han slog ikke ud på noget. Så uden at have en faglig baggrund for at afvise det, så tror jeg bare ikke det er det der er galt.


Jeg er ergoterapeut, og jeg tænker altså ikke nødvendigvis, at der er sanseintegrstionsproblemer.

Jeg tror måske bare, han er en 5 årig med krudt i rumpen og at I gør de rigtige ting allerede. Når han helst vil være ude hele dagen, tænker jeg bare, at han ikke er en ‘stillesidende’ type. Og der er et år til han skal i førskole/SFO. Jeg ville slet ikke være bekymret, tværtimod synes jeg, det er relativt hurtigt, børnehaven har kaldt jer til samtale.


Det tænkte jeg også lidt. Men omvendt er jeg også enig i, at det ikke nytter noget de først går i gang med noget i børnehaven til januar.

Men kan man gøre noget (trykke på fødder eller sådan), som kan holde ham lidt i ro til samling? De har jo heller ikke flere timers samling.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Lulu » 28. mar 2019, 17:17

IrmaPigen skrev:Måske kan du hente inspiration her : http://www.debatten.net/forum/viewtopic ... 13&t=12242


Jeg fulgte meget med i tråden den gang og undersøgte det nærmere da tråden var aktuel, men de ting man selv kan prøve for at se om det er sanseintegrationen det er galt med, passer bare ikke på min dreng.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Bøtte » 28. mar 2019, 20:44

Lulu skrev:
Bøtte skrev:
Lulu skrev:
JoyNips skrev:Jeg rider lige min kæphest omkring sanseintegration:
viewtopic.php?f=13&t=12242
viewtopic.php?f=13&t=13002


Jeg fulgte med i begge tråde (da dette jo surprise ikke er kommet over nat). Googlede som sindssyg, og fandt nogle af de "hjemmetest" man kunne prøve for at indikere om der var noget. Han slog ikke ud på noget. Så uden at have en faglig baggrund for at afvise det, så tror jeg bare ikke det er det der er galt.


Jeg er ergoterapeut, og jeg tænker altså ikke nødvendigvis, at der er sanseintegrstionsproblemer.

Jeg tror måske bare, han er en 5 årig med krudt i rumpen og at I gør de rigtige ting allerede. Når han helst vil være ude hele dagen, tænker jeg bare, at han ikke er en ‘stillesidende’ type. Og der er et år til han skal i førskole/SFO. Jeg ville slet ikke være bekymret, tværtimod synes jeg, det er relativt hurtigt, børnehaven har kaldt jer til samtale.


Det tænkte jeg også lidt. Men omvendt er jeg også enig i, at det ikke nytter noget de først går i gang med noget i børnehaven til januar.

Men kan man gøre noget (trykke på fødder eller sådan), som kan holde ham lidt i ro til samling? De har jo heller ikke flere timers samling.


Nej, selvfølgelig ikke. Men der er alligevel også et stykke tid til. Han skal jo lige lære at være blandt de store og være til samling.
Giver det måske noget ro at de kommende skolebørn skal rykke nu her?
Det synes jeg, at jeg har observeret at det gjorde hos et par af drengene i vores børnehave begge år, inden vores datter selv rykkede.

Kan han sidde på en rund luftpude, hvor det er meningen man skal sidde lidt uroligt?
Eller måske sidde med en ting i hænderne?

Ved du hvad pædagogerne selv tænker?
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Lulu » 28. mar 2019, 20:49

Mistermor skrev:Jeg er tidligere pædagog, og jeg har mødt mange lige-fyldt-fem-årige, der havde svært ved at sidde stille til samling. Fortrinsvis drenge.
De fleste lærer det efterhånden. Selvfølgelig skal det gerne være på plads inden skolestart, men der er jo også et helt år endnu!

Jeg synes, det er fint, at i får talt om det; men at holde en samling, der kan holde børnene fanget, er nu engang pædagogerne opgave.

Er det i storebørnsgruppen, der holdes samling? Og sikrer de sig, at der er variation nok. Jeg har i alt fald oplevet en del, der finder rutinerne dræææbende kedelige.


Der holdes samling i alle børnehave grupperne. Typisk 10 minutters tid før frugt om morgenen, hvor man synger en sang og pædagogerne fortæller lidt om hvad der skal ske om formiddagen. I storegruppen er det så lidt længere tid. Og der hvor det blev tydeligt var også da der kom en fortæller forbi og fortalte historier. Han afbryder hele tiden og har svært ved at huske at han ikke er centrum og at der er andre der også vil høre og fortælle noget. Vi har oplevet det samme til gymnastik med ham.

Og det er jo problemet, for han ved godt hvad han skal. At han til samling skal sidde stille og lytte - han kan bare ikke.
0

Tilbage til "Børn"