5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Lulu » 28. mar 2019, 20:52

Bøtte skrev:
Lulu skrev:
Bøtte skrev:
Lulu skrev:
JoyNips skrev:Jeg rider lige min kæphest omkring sanseintegration:
viewtopic.php?f=13&t=12242
viewtopic.php?f=13&t=13002


Jeg fulgte med i begge tråde (da dette jo surprise ikke er kommet over nat). Googlede som sindssyg, og fandt nogle af de "hjemmetest" man kunne prøve for at indikere om der var noget. Han slog ikke ud på noget. Så uden at have en faglig baggrund for at afvise det, så tror jeg bare ikke det er det der er galt.


Jeg er ergoterapeut, og jeg tænker altså ikke nødvendigvis, at der er sanseintegrstionsproblemer.

Jeg tror måske bare, han er en 5 årig med krudt i rumpen og at I gør de rigtige ting allerede. Når han helst vil være ude hele dagen, tænker jeg bare, at han ikke er en ‘stillesidende’ type. Og der er et år til han skal i førskole/SFO. Jeg ville slet ikke være bekymret, tværtimod synes jeg, det er relativt hurtigt, børnehaven har kaldt jer til samtale.


Det tænkte jeg også lidt. Men omvendt er jeg også enig i, at det ikke nytter noget de først går i gang med noget i børnehaven til januar.

Men kan man gøre noget (trykke på fødder eller sådan), som kan holde ham lidt i ro til samling? De har jo heller ikke flere timers samling.


Nej, selvfølgelig ikke. Men der er alligevel også et stykke tid til. Han skal jo lige lære at være blandt de store og være til samling.
Giver det måske noget ro at de kommende skolebørn skal rykke nu her?
Det synes jeg, at jeg har observeret at det gjorde hos et par af drengene i vores børnehave begge år, inden vores datter selv rykkede.

Kan han sidde på en rund luftpude, hvor det er meningen man skal sidde lidt uroligt?
Eller måske sidde med en ting i hænderne?

Ved du hvad pædagogerne selv tænker?


Her i kommunen rykker de i forårs sfo 1. Marts så de tidligere store er allerede rykket.

Ved ikke om de har sådan en. Da han rykkede i børnehave fra VS fik han en kuglepude at sidde på, fordi han slet ikke kunne sidde stille, og det var et problem når de skulle spise. Det hjalp, men til samling sidder de på gulvet.
Jeg har også overvejet om vi skal finde hans fidgetspinner frem så han måske kan sidde med den.

Jeg ved ikke hvad pædagogerne tænker, det gør jeg først til mødet i starten af næste uge.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Bøtte » 28. mar 2019, 21:37

Jeg har i øvrigt lige overværet undervisning i min datters 0. klasse. Og hold nu op en flok bavianer :lol: :genert:
Tror mindst halvdelen af børnene ‘tabte’ deres blyant på gulvet. En af drengene ‘tabte’ den i hvert fald 8 gange. De sejlede rundt på stolene og generelt sad de temmelig uroligt. Især drengene.
Min datter sad naturlig eksemplarisk, men nu sad jeg jo også lige bagved hende og det havde HELT sikkert indflydelse på hvor roligt hun sad. Næste dag kom hun i hvert fald hjem og fortalte at hun var faldet over stolebenet, da hun skulle samle sin blyant op fra gulvet midt i timen.
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Bøtte » 28. mar 2019, 21:41

Jeg tror en fidget spinner bliver for interessant at sidde med. Fordi børnene kender dem. Tror det skal være noget andet. Men man kan jo godt starte med den.

Mht puden tænker jeg at den ergo, der er knyttet til institutionen må have en i kan prøve/låne.

Hvis du googler ‘siddepude til urolige børn’ kommer den, jeg tænker på frem.
1
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Honningprut » 29. mar 2019, 10:05

Hvis han lige er startet i "storbørnsgruppen" kan det jo også være omstillingen der gør, at han bliver mere urolig end han plejer at være. Han er 5 år gammel. Børn reagere når ting ikke er som de plejer at være. Der er nye børn, andre lyde, måske andre voksne - You name it.

Jeg ville ikke råbe "jagt i gevær". Herre Gud altså, han har et helt år endnu. Hvis pædagogerne har brug for hjælp, og problemet virkelig er så stort, så tænker jeg at man måske kan søge nogle støttetimer til ham, hvor han så får hjælp til at lærer at sidde stille.

Som en anden skriver er det pædagogernes opgave at inkludere alle børn i fællesskabet - dermed også at lave en samling der kan tilgodese alles behov. (Det er selvfølgelig lettere sagt en gjort - I know). Men helt ærligt - jeg bliver sådan lidt :gisp: - noget af det første man lærer på pædagog uddannelsen i dag er at inkludere og tilrettelægge aktiviteter som alle børn kan deltage i. Så at de ikke ved hvordan de skal "tilgå" problemstillingen, siger for mig noget om deres faglighed.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 4. apr 2019, 13:44

Jeg er pædagog i børnehave og det følgende er områder vi kigger på, når vi har med et “aktivt” barn at gøre.
Kan han sidde roligt og lege med noget der interesserer ham- fx LEGO?
Når han leger med andre, er han så opmærksom på hvad børn, der ikke er med i legen laver?
Hvilken rolle har han i lege? Bestemmer han?
Når han ikke er i et højt gear, er han så i et meget lavt gear- som om der ikke er et “midtergear”?
Bliver han let vred/ ophidset/ føler sig urimeligt behandlet? Kan han falde til ro når han har været ophidset?
Trives han bedst i rutiner, og bliver påvirket når der bliver ændret planer?
Hvordan har han det med berøring?
Hvordan er hans søvnmønster?

Ud fra den smule du skriver, lyder det som en dreng med meget uro i kroppen. Spørgsmålet er hvor den uro kommer fra- om han føler ubehag i selve kroppen, om han har svært ved at regulere sig selv, om han har opmærksomhedsproblemer osv.

Mange børn bliver urolige, når de keder sig. Men det lyder som om din dreng har en uro i kroppen, der er strækker sig bredere end kun kedelige situationer, og det er kun godt børnehaven har bedt om en samtale.
Dog undrer det mig, at de ikke ved hvad de skal gøre for at hjælpe ham.
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: 5 år og kan ikke sidde stille til samling i børnehaven

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 4. apr 2019, 13:47

Honningprut skrev:Hvis han lige er startet i "storbørnsgruppen" kan det jo også være omstillingen der gør, at han bliver mere urolig end han plejer at være. Han er 5 år gammel. Børn reagere når ting ikke er som de plejer at være. Der er nye børn, andre lyde, måske andre voksne - You name it.

Jeg ville ikke råbe "jagt i gevær". Herre Gud altså, han har et helt år endnu. Hvis pædagogerne har brug for hjælp, og problemet virkelig er så stort, så tænker jeg at man måske kan søge nogle støttetimer til ham, hvor han så får hjælp til at lærer at sidde stille.

Som en anden skriver er det pædagogernes opgave at inkludere alle børn i fællesskabet - dermed også at lave en samling der kan tilgodese alles behov. (Det er selvfølgelig lettere sagt en gjort - I know). Men helt ærligt - jeg bliver sådan lidt :gisp: - noget af det første man lærer på pædagog uddannelsen i dag er at inkludere og tilrettelægge aktiviteter som alle børn kan deltage i. Så at de ikke ved hvordan de skal "tilgå" problemstillingen, siger for mig noget om deres faglighed.

Der er skam grund til at råbe vagt i gevær, når barnet har så svært ved at finde ro. Og mht at søge støttetimer til et barn der ikke kan sidde stille, så er det ren utopi at tro, man der bliver brugt ressourcer til den slags.
1

Tilbage til "Børn"