Det der med fødselsdagsinvitationer

Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Det der med fødselsdagsinvitationer

Indlægaf Delfin » 27. mar 2019, 19:10

Ellin skrev:
Delfin skrev:
Ellin skrev:
Delfin skrev:
Ellin skrev:Alle børn eller alle drenge/alle piger.
Jeg kender mange der tænker “herregud, jeg inviterer jo kun 3-4 stykker, så det er jo ikke fordi jeg holder enkeltpersoner udenfor.”

Jo du gør. Hvad så, hvis der er 1-2-3 børn i klassen, som aldrig er nogens “3-4 stykker”? :( Bliver helt trist ved tanken.



På den anden side kan det så i stedet være synd for det barn, der aldrig kan holde børnefødselsdag, fordi forældrene af en eller anden grund ikke ser sig i stand til at tage vare på 10-20 børn alene. Så deler man selvfølgelig ud udenfor skoletid, men de andre børn ved da alligevel udmærket godt, at der er en der holder fødselsdag.


Jeg vil vove den påstand, at det gør større skade på den/de børn der aldrig kommer til fødselsdag/bliver holdt udenfor, end det gør at man som forældre må sige til sit barn, at man ikke har plads/tid/overskud til at holde fødselsdag hjemme.

Jeg mener virkelig ikke at manglende plads/tid/overskud berettiger til at holde nogen udenfor. Så må man sende noget med, som barnet kan dele ud i klassen til sin fødselsdag.


Jeg er dybt uenig med dig i din sondren mellem, hvem det er mest synd for. Det er lige galt for begge børn


Jeg mener bestemt det er værre, at blive holdt udenfor i skolen, end ikke at kunne holde fødselsdag.
Det er OGSÅ synd, hvis ens forælder har kræft eller lignende, det giver sig selv. Men det berettiger ikke til at holde andre udenfor.


Jeg taler ikke om at holde udenfor, men om at invitere færre gæster, så mit (fiktive) barn også kan opleve at have børn med hjem til sin fødselsdag. Forklar mig hvorfor mit barn skal straffes for at have kronisk syg/handikappet/anden årsag mor, der gør det så godt hun kan.

Det er selvfølgelig rigtig rigtig trist, hvis der er et barn, der aldrig bliver inviteret, men så tænker jeg, at man skal få skolen til at kigge lidt på dynamikken i klassen i stedet for at lægge ansvaret over på en mor, der bare ikke kan det, som andre kan. Måske skal man prøve at være den, der ikke kan for at forstå det
1
14 11 14
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Det der med fødselsdagsinvitationer

Indlægaf BlueBunny » 27. mar 2019, 19:15

Delfin skrev:
Ellin skrev:
Delfin skrev:
Ellin skrev:
Delfin skrev:
Ellin skrev:Alle børn eller alle drenge/alle piger.
Jeg kender mange der tænker “herregud, jeg inviterer jo kun 3-4 stykker, så det er jo ikke fordi jeg holder enkeltpersoner udenfor.”

Jo du gør. Hvad så, hvis der er 1-2-3 børn i klassen, som aldrig er nogens “3-4 stykker”? :( Bliver helt trist ved tanken.



På den anden side kan det så i stedet være synd for det barn, der aldrig kan holde børnefødselsdag, fordi forældrene af en eller anden grund ikke ser sig i stand til at tage vare på 10-20 børn alene. Så deler man selvfølgelig ud udenfor skoletid, men de andre børn ved da alligevel udmærket godt, at der er en der holder fødselsdag.


Jeg vil vove den påstand, at det gør større skade på den/de børn der aldrig kommer til fødselsdag/bliver holdt udenfor, end det gør at man som forældre må sige til sit barn, at man ikke har plads/tid/overskud til at holde fødselsdag hjemme.

Jeg mener virkelig ikke at manglende plads/tid/overskud berettiger til at holde nogen udenfor. Så må man sende noget med, som barnet kan dele ud i klassen til sin fødselsdag.


Jeg er dybt uenig med dig i din sondren mellem, hvem det er mest synd for. Det er lige galt for begge børn


Jeg mener bestemt det er værre, at blive holdt udenfor i skolen, end ikke at kunne holde fødselsdag.
Det er OGSÅ synd, hvis ens forælder har kræft eller lignende, det giver sig selv. Men det berettiger ikke til at holde andre udenfor.


Jeg taler ikke om at holde udenfor, men om at invitere færre gæster, så mit (fiktive) barn også kan opleve at have børn med hjem til sin fødselsdag. Forklar mig hvorfor mit barn skal straffes for at have kronisk syg/handikappet/anden årsag mor, der gør det så godt hun kan.

Det er selvfølgelig rigtig rigtig trist, hvis der er et barn, der aldrig bliver inviteret, men så tænker jeg, at man skal få skolen til at kigge lidt på dynamikken i klassen i stedet for at lægge ansvaret over på en mor, der bare ikke kan det, som andre kan. Måske skal man prøve at være den, der ikke kan for at forstå det

Børnene kan fint holde fødselsdag sammen. I min søns 0. Klasse har TRE drenge inviteret klassens ca 15 drenge til fælles fødselsdag i legeland. Fin løsning! Jeg er sikker på klassens øvrige forældre vil være meget åbne for forskellige løsninger der i mødekommer de forældre som efterspørger. Intet kan forsvare implicit mobning som jeg opfatter det andet kan være.
6
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Det der med fødselsdagsinvitationer

Indlægaf Delfin » 27. mar 2019, 19:23

Ellin skrev:
Delfin skrev:
Jeg taler ikke om at holde udenfor, men om at invitere færre gæster, så mit (fiktive) barn også kan opleve at have børn med hjem til sin fødselsdag. Forklar mig hvorfor mit barn skal straffes for at have kronisk syg/handikappet/anden årsag mor, der gør det så godt hun kan.

Det er selvfølgelig rigtig rigtig trist, hvis der er et barn, der aldrig bliver inviteret, men så tænker jeg, at man skal få skolen til at kigge lidt på dynamikken i klassen i stedet for at lægge ansvaret over på en mor, der bare ikke kan det, som andre kan. Måske skal man prøve at være den, der ikke kan for at forstå det


Jeg synes ikke det er synd, ikke at få holdt fødselsdag. Uanset om årsagen er at forældrene er syge eller de bare ikke gider. Der findes alternativer, f.eks. dele ud i skolen.

Men jeg synes man skylder at støtte op om et godt klassefællesskab - børnene går der trods alt i 10 år - hvilket indebærer at man ikke kun inviterer dem man lige synes er "gode nok".

Men det er da nemt at tørre den af på lærene, at forældrene lader sine børn holde andre børn udenfor.


Jeg må indrømme, at den holdning gør mig så trist, at jeg bliver nødt til at lade den ligge her.

Jeg har prøvet at have det barn, der blev holdt udenfor i perioder, så jeg er ikke blind overfor den side. Det handler bare ikke kun om børnefødselsdage.
1
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Det der med fødselsdagsinvitationer

Indlægaf Delfin » 27. mar 2019, 19:24

BlueBunny skrev:[q
Børnene kan fint holde fødselsdag sammen. I min søns 0. Klasse har TRE drenge inviteret klassens ca 15 drenge til fælles fødselsdag i legeland. Fin løsning! Jeg er sikker på klassens øvrige forældre vil være meget åbne for forskellige løsninger der i mødekommer de forældre som efterspørger. Intet kan forsvare implicit mobning som jeg opfatter det andet kan være.


Det findes der også forældre, som ikke magter
0
14 11 14
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Det der med fødselsdagsinvitationer

Indlægaf BlueBunny » 27. mar 2019, 19:33

Delfin skrev:
BlueBunny skrev:[q
Børnene kan fint holde fødselsdag sammen. I min søns 0. Klasse har TRE drenge inviteret klassens ca 15 drenge til fælles fødselsdag i legeland. Fin løsning! Jeg er sikker på klassens øvrige forældre vil være meget åbne for forskellige løsninger der i mødekommer de forældre som efterspørger. Intet kan forsvare implicit mobning som jeg opfatter det andet kan være.


Det findes der også forældre, som ikke magter

Men som magter 6 udvalgte til en fejring, og stå for det alene? Og som ikke kan spørge en anden forælder om de kan holde det sammen i stedet? Evt i den andens hjem? Evt række lidt ud? Beklager jeg kommer ikke til at synes det er en god løsning at ekskludere nogen fra klassen. Hvis det er gentagende år efter år, så bør forælderen finde en løsning eller åbne op for læreren og bede om hjælp. Hvis det ikke er år efter år, så mener jeg det enkelte barn kan springe en fest over et enkelt år og dele ud i klassen. Og så må forælderen forklare at det er et særlig hårdt år hvor de kan fejre på anden vis. 1-2 venner er ok (som svarer til antal på almindelig legeaftale).
7
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Det der med fødselsdagsinvitationer

Indlægaf TinaW » 27. mar 2019, 19:39

avdotja skrev:I og med at hun har inviteret alle (pigerne) fra sin egen klasse, synes jeg faktisk ikke der er gjort noget galt. Når hun nu har venner udenfor den klasse hun går i, synes jeg da de skal have lov til at komme også, uden at man er tvunget til også at invitere vennernes klasser.


Umiddelbart hedder det sig bare, i hvert fald i vores klasse, at så skal det holdes helt udenfor skoleregi.
Dvs f.eks i weekenden. Ikke lige efter skole, hvor nogen så kan stå og se på de andre, der skal af sted til fødselsdag.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Det der med fødselsdagsinvitationer

Indlægaf Delfin » 27. mar 2019, 19:40

Ellin skrev:
Jeg ved ikke, hvorfor det skulle gøre dig trist. Det gør mig mere trist, at man kan forsvare at holde nogen børn udenfor.


Måske fordi jeg er den mor, der smadrede mig selv i flere uger for at gøre som det forventedes af mig. Jeg gider ikke forklare hvorfor jeg blev så smadret af det. Jeg forventer alligevel ikke at møde forståelse for det
2
14 11 14
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Det der med fødselsdagsinvitationer

Indlægaf Sophies-mor » 27. mar 2019, 21:17

TinaW skrev:Når der deles ud i skoletiden, synes jeg det sender et meget uheldigt signal, at nogle får stukket en invitation i hånden og andre ikke gør.
Så må man sende invitationerne ud privat med posten eller selv køre ud med dem, på folks adresser.

Enig med alle eller ingen.
Men sidste sætning ville slet ikke kunne lade sig gøre her. Forældrenes adresser.... jeg tror ikke engang, at der nogensinde er kommet sådan én ud i revideret tilstand siden 0.klasse her.
Jeg har kun adresser på legekammeraterne, der primært er fra parallelklassen.
:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Det der med fødselsdagsinvitationer

Indlægaf Sophies-mor » 27. mar 2019, 22:36

Trappestige skrev:
Sophies-mor skrev:
TinaW skrev:Når der deles ud i skoletiden, synes jeg det sender et meget uheldigt signal, at nogle får stukket en invitation i hånden og andre ikke gør.
Så må man sende invitationerne ud privat med posten eller selv køre ud med dem, på folks adresser.

Enig med alle eller ingen.
Men sidste sætning ville slet ikke kunne lade sig gøre her. Forældrenes adresser.... jeg tror ikke engang, at der nogensinde er kommet sådan én ud i revideret tilstand siden 0.klasse her.
Jeg har kun adresser på legekammeraterne, der primært er fra parallelklassen.
:gruble:

Det er fordi alt foregår på intra nu. Derinde kan du under kontakt scrolle forbi de forskellige børn og se deres adresser.

Jeg kan ikke finde en hujende fis derinde :stoned: andet end kontaktbog, beskeder og den irriterende opslagstavle med 800 ugentlige opslag. Jeg har i hvert fald aldrig fundet adresser....
Håber virkelig at Aula bliver bedre.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det der med fødselsdagsinvitationer

Indlægaf hotlips » 29. mar 2019, 15:42

Sophies-mor skrev:
Trappestige skrev:
Sophies-mor skrev:
TinaW skrev:Når der deles ud i skoletiden, synes jeg det sender et meget uheldigt signal, at nogle får stukket en invitation i hånden og andre ikke gør.
Så må man sende invitationerne ud privat med posten eller selv køre ud med dem, på folks adresser.

Enig med alle eller ingen.
Men sidste sætning ville slet ikke kunne lade sig gøre her. Forældrenes adresser.... jeg tror ikke engang, at der nogensinde er kommet sådan én ud i revideret tilstand siden 0.klasse her.
Jeg har kun adresser på legekammeraterne, der primært er fra parallelklassen.
:gruble:

Det er fordi alt foregår på intra nu. Derinde kan du under kontakt scrolle forbi de forskellige børn og se deres adresser.

Jeg kan ikke finde en hujende fis derinde :stoned: andet end kontaktbog, beskeder og den irriterende opslagstavle med 800 ugentlige opslag. Jeg har i hvert fald aldrig fundet adresser....
Håber virkelig at Aula bliver bedre.


Jeg har fået telefonnumrene ved at få dem jeg havde nummeret til til at sende de numre de havde, det tog lidt tid men det gik da.
Der er sådan en stor seddel hvor man kan skrive sit navn og nummer hvis man vil have legeaftaler, den er for alle børn i 1 og der er tre spor og jeg aner da ikke hvilken en af de 5 der hedder Viktor der er ham der går i b og så fremdeles, der er bare for mange genganger navne og det er også lidt dumt de ikke har delt den op i klasser.

Men der er nu ingen der hidtil har blandet sig i at vi jævnligt lægger ting i andre børns tasker, vi låner bøger og lægger penge når vi har slået os sammen om gaver, og jeg kan ikke rigtig se dem begynde at sige at vi ikke måtte lægge en kuvert i nogle tasker.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det der med fødselsdagsinvitationer

Indlægaf hotlips » 29. mar 2019, 15:46

TinaW skrev:
avdotja skrev:I og med at hun har inviteret alle (pigerne) fra sin egen klasse, synes jeg faktisk ikke der er gjort noget galt. Når hun nu har venner udenfor den klasse hun går i, synes jeg da de skal have lov til at komme også, uden at man er tvunget til også at invitere vennernes klasser.


Umiddelbart hedder det sig bare, i hvert fald i vores klasse, at så skal det holdes helt udenfor skoleregi.
Dvs f.eks i weekenden. Ikke lige efter skole, hvor nogen så kan stå og se på de andre, der skal af sted til fødselsdag.


Det er jo ikke noget skolen har nogen som helst mulighed for at blande sig i, de kan ikke blande sig i hvem der henter børnene eller hvad de skal efter skole.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Det der med fødselsdagsinvitationer

Indlægaf godtnavn » 29. mar 2019, 19:05

Men hvis det bare er et par børn fra en klasse kan jeg ikke se problemet. Selvfølgelig er det ikke sjot aldrig at være en del af fødselsdagene, men sådan er det jo med alt, må man så heller ikke tage 3 venner emd hjem og lege fordi det er synd for de andre børn der aldrig er med andre med hjemme og lege?
JEg er enig i det mest optimale er at inviterer alle, men sker det en gang i mellem at det kun er ganske få så ville det ikke kunne gøre mig sur :) Hvis det var f.eks. 7/10 var det noget andet, men jeg læser det som det var et par enkelte fra parallelklassen, og det kan jeg ikke se større problem i end når det er andre legeaftaler.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Det der med fødselsdagsinvitationer

Indlægaf Luffegås » 29. mar 2019, 21:52

Lad os sige de også har den aftale i den anden klasse... Der vil altid være nogen der bare bryder reglerne og er ligeglade.. Der er jo ingen konsekvens..
Den er ikke god, men hvad kan man gøre ved det?
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Det der med fødselsdagsinvitationer

Indlægaf Kanga » 31. mar 2019, 20:04

Vi har vist ingen regler. Vi har integreret undervisning, hvor en grundklasse er sammensat af elever fra 0., 1., 2., og 3. klasse. De er delt i fire huse, a, b, c, d, som hver er delt i to grupper.
Man må invitere alle fra ens klassetrin på kryds af huse og grupper, man må invitere alle drengene fra sin gruppe eller hus... kombinationsmulighederne er uendelige. Sådan føles det i hvert fald.

Da min søn havde fødselsdag sidst, inviterede vi alle piger og drenge i 0.a.

Kanga
0

Tilbage til "Børn"