Zombie skrev:Depeche_Mama skrev:Vi bruger meget energi på at tale om retorik og afhængighed af spil med vores syvårige. Han får lov at spille Fortnite, men vores PC'ere står i stuen, så vi kan følge med over skulderen.
Han får ikke lov at spille hver dag, og han er med på, at man godt kan snakke ordentligt, selvom man skyder hinanden i spillet. Nu er Fortnite så heller ikke så grafisk som f.eks. Counterstrike. Han får ikke lov at spille hvad som helst, og før vi slap ham fri i Fortnite, havde hans far også spillet det noget tid, for at teste hvor voldsomt det er.
Volden er jeg ikke så bekymret for.
Er CS grafisk? Der er jo ikke blod, udover for at vise, man har ramt fjenden (ellers ved man ikke, der er en træffer, når de ikke dør af det).
CC:GO er meget mere virklighedstro rent grafisk, både scener, personer og våben.
Hvor Fortnite er meget mere tegnefilmsagtig i udtrykket, og man kan f.x. få sin fjende til at danse, for at "lamme" denne i spillet en kort periode.
Fortnite tilbyder også andre muligheder en kamp, der er f.x. et kreativ modul, hvor man selv bygger div. ting og sager.
Det sagt, så har jeg en 15 årig der siden han var 11 år har gamet CS, og det har ikke påvirket ham negativt på nogen måde.
Han spiller en del, men han er ikke spille afhængig, spil kommer ikke før div. sociale events, - men vennerne er også online.
Han passer sin sengetid, klarer sig flot i skolen osv. Jeg vil faktisk sige at CS, og gaming i det hele taget, har givet ham en masse positvt.
Han er med i et stort fællesskab omkring gaming, både online og lokalt (går til esport lokalt, deltager i div lans med vennerne osv.)
Han er pisse dygtig til engelsk, både forstå, tale og skrive. Han er en pisse dygtig taktiker og leder, han har et kæmpe overblik, tænker strategisk, beregner, forudser, tilrettelægger. Det kommer han i den grad til at kunne få glæde af fremadrettet.
Han her i perioder talt grimt, råbt højt osv. - det slår jeg ned på når jeg hører det, for jeg gider det ikke. Men han har nu altid skelnet fint imellem at være online og offline, og hvad man kan sige til hvem, hvor og hvornår.
Lillebror på 13 gamer noget bredere, han spiller lidt cs, mere fortnite, og alle mulige roblox spil.
Han har klart gemt sig i cyberspace da virkeligheden en overgang var lidt for svær at håndtere for ham, men det er han igennem nu.
Han har dog lidt sværere ved at slippe maskinen, når mor siger sluk, men han gør det - og han får ikke lov til at fravælge sociale ting for at spille, så er der bare lukket og slukket for nettet. Som hos storebror oplever jeg at hans gaming påvirker ham positivt på mange måder, ifht færdigheder, sprog, at tænke i strategier, reaktioner osv.
Nr. 3 er knap 9 år og har ADHD. Han har spillet fortnite et halvt års tid. Han er begyndt at komme med til esport indimellem.
Han elsker det. Han har i flere år været en dreng med uro, vrede, nedsmeltninger, og udadreagerende adfærd, og jeg har bestemt ikke oplevet at hans gaming påvirker dette i yderlig negativ retning, tværtimod tror jeg faktisk han oplever en form for afløb for det i gaming, og at det derfor reduceres i den virkelige verden. Han bliver dog vred og ked når nogle af hans venner ødelægger tingene for ham i spil, men samtidig er han tvunget til at håndtere det verbalt, sætte ord på sine følelser og frustrationer, fordi han ikke bare kan lange sin mod/medspiller et par på kassen rent fysisk. Og det at han oplever at være med i et fællesskab om gaming, i form af at komme med til esport, giver ham også nogle styrker og ressourcer, for han er nødt til at kunne holde på sig selv i den kontekst, for han ved godt de andre ikke gider ham hvis han flipper ud, han er "underdog" i den forsamling, og det påvirker ham positivt.
Nu har jeg som game-mor fulgt en del med i medierne, osv. og der er jo en evig diskussion om for og imod, om ulemper og fordele.
Jeg ser på mine egne drenge, og ser at de trives, udvikler sig, lærer - jeg ved, og viser dem, at jeg er den voksne der sætter regler og rammer, for det kan de naturligvis ikke selv styre, endnu. Jeg er sikker på de nok skal blive til noget, og ikke fortaber sig i cyberspace, når de forlader reden en dag.