Seksårigs spisevaner

Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Seksårigs spisevaner

Indlægaf Kanga » 9. dec 2018, 19:43

Vores dreng på seks spiser ikke varm mad. Hovedsagligt består hans aftensmad af rugbrød med kødpålæg og agurkesnacks. Det glider til gengæld nemt ned.
Hvis vi får burger spiser han det, dog kun med bolle, salat, bøf og ketchup. Derudover spiser han suppe, forårsruller, pizza, tortillas, boller i karry uden ris. Får vi pasta med kødsovs, så spiser han pasta.

Førhen spiste han alt; frikadeller, hakkebøf, kødsovs, sovs, kartofler, grøntsager. Det eneste han ikke spiste var ikke-hakket kød og pølser.
Når vi tilbyder ham, siger han, at han ikke kan lide det mere.

Jeg forsøger, at vi 1-2 gange om ugen får noget, jeg ved, han kan lide. Men det bliver meget lidt varieret, og af princip vil jeg simpelthen ikke stå og lave specialkost til ham, mens vi andre spiser det, der er på menuen.

En ting er det irriterende i at han ikke bare spiser. Især, når han før fint har kunne lide tingene. Det er besværligt at tage ud, fordi han ikke vil spise.
Dertil er er ernæringsmæssigt, at jeg kan være bekymret for, om han får det, han skal have.
Forslag?

Kanga
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16112

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Urtekussen » 9. dec 2018, 19:47

Jeg er gammeldags.
Hos os skal man smage, og kan man ikke lide det, så er det fint, men man får ikke andet mad tilbudt.
Så må man spise kartofler uden sovs eller grøntsager uden kød etc.

Jeg har haft udfordringer med, at især den mellemstre ikke spiste så meget. Nu er det blevet bedre, efter at vi vedtog at hun skal spise lige så mange bidder, som hun er år, EFTER hun har sagt hun er mæt.
5
2011
2015
2018
2020
2023
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Kanga » 9. dec 2018, 20:09

Jeg er bare sådan lidt skeptisk overfor tvang og pres, når det kommer til mad. Der er ting, jeg ikke spiser i dag, fordi jeg blev tvunget som barn, og det er jeg faktisk træt af. Så det det med x antal bidder, det vil jeg ikke. Vi heller hverken kan eller vil tvinge maden i ham.

Vi har forsøgt med at inddrage ham i madlavningen, for at skabe interesse. Men det har heller ikke virker.

Kanga
8
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Zonta » 9. dec 2018, 20:23

Jeg var temmelig kræsen som barn. Fik aldrig lavet specielt mad kun til mig. Enten kunne jeg spise aftensmaden ellers kunne jeg få rugbrød - måske i jeres tilfælde kunne det være havregryn i stedet, når nu han er vant til rugbrød.
Jeg er stadig kræsen, men slet slet ikke i samme grad. Jeg ville nok se det an et års tid eller to. Altså med samme regler. Smag på det og hvis du ikke kan li' det, så fint, så får du havregryn eller rugbrød i stedet.
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Pyjamas » 9. dec 2018, 20:25

Jeg har også en dreng på 6, der er ret selektiv i, hvad han spiser. Jeg kan ikke kunne i tanke om noget reelt stykke kød, han faktisk spiser, han spiser kun hakket kød, og han foretrækker det i en kødsovs. Han spiser hverken suppe eller sovs, til gengæld er han glad for de fleste grøntsager.

Jeg vil ikke tvinge ham til at spise, når han har sagt, at han er mæt. Han skal dog blive siddende ved bordet, til jeg er færdig (vi bor kun os to her). Vil han ikke have noget af maden, er alternativet rugbrød med smør eller havregryn med mælk uden sukker. Det får han 1-2 gange om måneden.

Jeg sagde til ham en dag, at det var helt okay, at han ikke spiste kød (for det ville han heller ikke spise noget af for et år siden), men fordi der er vitaminer i kød, som mennesker skal have, så var vi nødt til at finde nogle vitaminpiller til ham. Dem frygtede han åbenbart, for pludselig spiste han gerne en hakkebøf :genert:

Jeg tror på, det er en fase. En meget lang en. Jeg synes, min dreng har rykket sig, og jeg regner med, at han spiser mere forskelligt med tiden.

Altså, til juleaften spiser han hvide kartofler og rødkål. That's it. På et tidspunkt må det da gå op for ham, at sovsen er det, man går efter :lol:
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Sangius » 9. dec 2018, 20:38

For min niece og nevø, var det der virkede bedst, bare at ignorere det. Ikke snakke om det, og være uinteresseret i, hvad de kan lide og ikke lide. Jeg sagde bare hver gang, at jeg egentlig var ligeglad med hvad de kunne lide og ikke lide ved bordet - bare tag det du kan lide, og lad resten være.
Man kunne få rugbrød med smør eller havregryn/havregrød efter maden.
Når det ikke hele tiden blev italesat, så glemte de ofte hvad de ikke kunne lide, især hvis vi snakkede om alt mulig andet, og emnet "hvad kan jeg lide, og hvad spiser vi/jeg" var off the table så at sige.

De er henholdvis 13 og 16 år yngre end mig, og boede hos os i nogle år - så min erfaring er derfra. Mine egne unger er for små til at snakke kræsenhed endnu. :)
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf JoyNips » 9. dec 2018, 20:39

Jeg var kræsen som barn. Idag spiser jeg alt. Jeg ville ikke være så bekymret.

Spis varieret og lad ham se madglæde ved forskellig mad, lad være med at gøre et issue ud af måltidet og sørg for at der altid er én ting I ved han kan lide på bordet. Monkey see, monkey do, er min trosretning når det kommer til kræsenhed. De skal nok få lyst til at smage mere hvis de ser andre have glæde ved maden.

Og tilbyd havregryn eller andet mindre spændende hvis han bliver sulten i løbet af aftenen.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf oOxXxOo » 9. dec 2018, 21:34

Da jeg var barn spiste man det der var på bordet. Maden skulle smages, og hvis der var noget man ikke kunne lide kunne man lade det ligge og spise det man godt kunne lide. Hvis det var helt galt var der er stykke rugbrød med 1 slags pålæg (der skulle ikke stilles større an)
Jeg har fået rigtig meget dårlig mad, men har aldrig været kræsen.
Tror på ingen måde at børn har godt af at få liv at sætte dagsordenen. Er de sultne skal de nok spise.
1
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Tanten » 9. dec 2018, 22:53

Server, hvad du har lyst til. Lad ham spise de dele af maden, han kan lide, og stil rugbrød, pålæg og agurker frem - uden kommentarer af nogen art.

Min vurdering er, at han ernæringsmæssigt er dækket godt nok ind - og min erfaring er, at spiseproblematikker vokser af opmærksomhed.
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Misantropen » 9. dec 2018, 23:15

Kanga skrev:En ting er det irriterende i at han ikke bare spiser. Især, når han før fint har kunne lide tingene. Det er besværligt at tage ud, fordi han ikke vil spise.
Dertil er er ernæringsmæssigt, at jeg kan være bekymret for, om han får det, han skal have.
Forslag?

Kanga

Hvis der er grund til at tro han er/bliver fejlernæret kan du altid få råd af jeres læge. Vedkommende kan evt. henvise jer til en diætist, der kan hjælpe i forhold til din søns kostvaner så han får hvad han har brug for.

Men hvor længe har det stået på? Umiddelbart lyder det ikke som om han er småtspisende eller har problemer med madlede, selvom han spiser meget ensidigt. Det kan sagtens være hans smagsløg og appetit der udvikler sig.

Måske er hans madlyst afhængig af hans dagligdag. Nogle ting er jo mere krævende end andre(leg, sport og andre fysiske aktiviteter) For os voksne er det jo heller ikke ualmindeligt at vores appetit og madlyst ændrer sig i forhold til årstiden, vores aktivitetsniveau og hvad der ellers sker i vores liv. Ikke fordi jeg har grund til at tro han mistrives, sådan må du ikke opfatte det.

Hvis han ellers er frisk og rask ville jeg ikke gøre noget stort nummer ud af det. Det kan være træls han ikke vil spise flere ting, men så længe han spiser det han gør, trives og udvikler sig som han skal kan det ikke være helt skidt.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. dec 2018, 05:23

Hvor længe har det været sådan?

Det lyder jo til at han trods alt spiser, men lige nu ikke vil spise de der ting.

Jeg ville ikke have fokus på det, overhovedet. Servere hvad der blev serveret og så sige at han kan smage det der er, og ellers få en rugbrød. Jeg er ikke top fan af konstante tilbud om alternativer, men hvis han slet ikke vil spise hvad der serveres, nytter det jo ikke noget. Og så længe det ikke er er hvid mad- pasta, toast osv, han kun vil have ville jeg ikke være bekymret.

Læger har sjældent forstand på ernæring, men hvis du er bekymret for hans almene tilstand ift næring, så kan de give dig en henvisning. Men han spiser bare ikke mere at det han ikke har lyst til lige nu fordi en diætist siger at det er bedst. Måske du får mere ud af st læse det link jeg har sat ind. Det er om hvordan man kan tackle det det og tips og tricks


Der er nogle ting min søn ikke kan tåle og vi spiser ikke ret meget kød generelt. Jeg dækker ham ind med vitaminer og mineraler og er 100% in sync med at han er dækket korrekt. Men jeg er jo også uddannet indenfor det, så det er jo nemt at have styr på. Sig til hvis der er noget specifikt i det perspektiv du er bekymret for, så kan jeg godt vejlede.

Hvis du har overskud kan jeg anbefale den her publikation
http://www.smagforlivet.dk/sites/defaul ... 0boern.pdf
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Thestral » 10. dec 2018, 05:39

Min datter havde lange perioder hvor hun spiste f.eks pasta køsdauce men så blev hun træt af det og ville ikke have det mere. Så var det noget andet hvun spiste meget men så blev hun træt af det. Rugbrød f.eks røg helt ud til venstre efter børnehaven hvilket gjorde det svært med madpakker.

Nu som voksen spiser hun det meste. også ting hun ikke ville have da hun var barn for "det kunne hun ikke lide". Dog er rugbrød stadig på listen over ting der ikke kan spises. Det jeg tænker er som Tanten. Server hvad du lyster og lad ham spise uden at kommentere. Det skal nok komme.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Frandsen » 10. dec 2018, 08:44

Vi var igennem det samme med den nu niårige. Fra ca. 5/6 til 8 år spiste hun nærmest intet. Syntes vi. For selvfølgelig fik hun da noget indenbords, for hun blev aldrig underernæret.

Pludselig fra den ene dag til den anden gik det over.

Hendes lillesøster på 7 er igennem præcis det samme. Det startede, da hun var 6.

Med erfaringen fra storesøster frisk i erindringen gør vi ikke det store ud af det. Hun får tilbudt rugbrød, hvis der slet ikke er noget på bordet, hun vil spise. Jeg er ret sikker på, det vender på et tidspunkt.

Da begge piger har været den samme periode igennem, tænker jeg, det er en typisk udviklingsting.

Mon ikke det er det samme med din dreng?
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Bøtte » 11. dec 2018, 18:23

Min datter bliver 6 i næste uge. Hun kan pludselig heller ikke lide ting, hun før spiste med velbehag. Faktisk er hun så selektiv at jeg snakkede med SP på skolen om det. Hun rådede til at fjerne fokus og lade hende være.
Det har vi gjort i 2-3 mdr nu. Og inden for den sidste uge har hun smagt på flere nye ting helt uopfordret.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Ata » 19. dec 2018, 08:18

Det er naturligt at børn har en kræsen fase. Tror det kaldes den neofobiske fase eller sådan noget. Vores ældste datter havde det meget markant i den alder (4-7 år) Hun fylder snart 10 og spiser det meste nu. Vi har altid praktiseret, at man selv vælger, hvad man vil spise - men selvfølgelig opfordret til, at man lige smager (uden tvang). Jeg tror nok, at de skal få dækket deres ernæringsbehov...

Herhjemme må man i øvrigt stadig godt få en rugbrødsmad, hvis man ikke kan lide eller har fået spist sig mæt i aftensmaden. Men det er KUN rugbrødsmad med ikke-sødt pålæg. Det skal helst ikke være alt for attraktivt at fravælge aftensmaden. Det sker nu også sjældent - måske en gang om måneden...
0

Tilbage til "Børn"