Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Sophies-mor » 4. dec 2018, 22:26

S har fået nyt værelse for 3 uger siden og lovede højt og helligt at være med til at rydde op.
Siden... Det gror mere og mere til.
Fx har vi længe bedt hende om at gennemgå sit og lave bunker med ud/ giv væk/ gem.
Det har så tager hende 3 uger og i dag eskalerer situationen til, at jeg efter puttetid får en sms (Ja vi havde glemt telefonen) hvor der står ...noget i stil med, at hun føler hun kunne bo på gaden, ingen vil have hende i sit hjem.
Hvor kom det fra?

Og ender med, at jeg "skælder ud" med meget rolig stemmeføring, men ingen tvivl om at jeg var mindre glad.
Siger at jeg er skuffet, en lille smule sur og meget meget ked af, at hun siger sådan. Og tager min egen del af skylden for at tingene eskalerende, mand lytter med... Men blander sig ikke for ikke at tynge barnet mere.

Og tingene går videre. Hun bliver selvfølgelig ulykkelig og jeg er ulykkelig og vi får løst det igen
Men hun siger så - og det er den her sætning, jeg studser over & får mig til at skrive:
Og mor.. det er ikke dig der gør noget forkert... det er bare noget i min hjerne der ikke helt gider at virke der for mig til at skrive (eller gøre) noget der ikke er rigtigt! jeg ville ikke være sådan!!!! Jeg ville være normal!!!!!!!


Og det har vi så også talt om i god ro og orden.

Men... er der ikke noget med at teenagere og tweenies til en vis grad burde have et skilt i panden "hjernen er under ombygning, vent venligst" ?
:gruble:

Jeg orker ikke faglitteratur lige pt, men Google viser alle mulige for og imod og relevante som irrelevante ting, når jeg forsøger at Google.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Sophies-mor » 4. dec 2018, 22:28

P.S. hun er en pige i god trivsel.
Og normalt ikke som her. Men hun er følsom uden at være hypersensitiv, udviser ikke tegn til diverse diagnoser og lignende.
Fungerer godt og er knivskarp hvad angår viden, om end meget lidt bogligt anlagt. Hun gider det ikke. Ikke fordi hun ikke kan.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Jadajada
Indlæg: 720
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2315

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Jadajada » 4. dec 2018, 23:15

Jeg er selv noget af et rodehoved og der kan godt være enkelte kolonier af nullermænd, så jeg er relativt large med hendes værelse, men én ting gider jeg ikke! Vasketøj! Jeg haaaader det pis, så jeg vil ikke se noget som helst tøj ligge og flyde. Hverken rent eller beskidt og slet slet slet (gyyys) blandet sammen.

Så hun har fået at vide at første gang jeg finder tøj liggende og flyde, så vasker hun selv tøj en måned. Så vasker jeg igen (når hun har vasket alt sit fra måneden). Næste gang 2 måneder, 3 måneder og derefter ordner hun det selv for altid.
Hun havde en måned med at vaske tøj, og det har hjulpet gevaldigt.

Og så er det vist gentagelsernes fest, det er ikke mange minutter huskeren virker af gangen. Og så forundres jeg over spændvidden. I sidste weekend sad hende og en veninde og legede med My Little Pet Shop et par timer, for derefter selv at cykle 3-4 km til det lokale center for "at shoppe". Jeg havde bedt dem om at købe gær og være hjemme senest til den aftalte tid - de var så ved at komme for sent fordii de kom i tanker om gæret i sidste øjeblik :-)
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf dgd2007 » 5. dec 2018, 02:30

Sophies-mor skrev:[...]
Men... er der ikke noget med at teenagere og tweenies til en vis grad burde have et skilt i panden "hjernen er under ombygning, vent venligst" ?
:gruble:
[...]

Ja, helt klart. Min datter drev mig til vanvid ved at stille jordens dummeste spørgsmål ustandseligt - og så ikke engang gide høre svaret. <<smiley-der-sønderriver-sine-klæder>>

Det varede heldigvis ikke så længe i tilbageblik. Det var vist nok omkring 11 års alderen.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf hotlips » 5. dec 2018, 02:54

Uanset alder så er det for mig noget der skal tages alvorligt hvis det der fylder når de ligger i deres seng er at de tænker at de ikke er ønskede.. Og jeg kunne nu ikke finde på at pålægge dem ansvar og bebrejdelser for hvad jeg måtte føle ved det og når man gør det så synes jeg det er helt forståeligt og forventeligt at de så mener at det er deres skyld hvad der end er gået forud.

Det er ikke sjovt at høre at ens børn føler noget der absolut ikke har været hensigten, men hvis ikke de kan sige det uden det betyder de så bliver bebrejdet at de har gjort mor ked af det så tror jeg ikke man får andet ud af det end at de holder op med at sige det selvom de tænker det.

Jeg synes det lyder voldsomt at noget oprydning kan føre til det, men jeg kan godt forstå det kan være svært for dem at finde ud af hvad der har betydning for de voksne og hvis hun vitterligt tror det er vigtigt for jer og bare ikke kan så er det måske derfor hun er kommet frem til de ting.
4
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Sophies-mor » 5. dec 2018, 05:16

SurSødSovs skrev:Jeg er så kedelig, så jeg ville huske på, hun er et barn. Og agere på, det er for stor en opgave for hende lige nu. Og så ville jeg løse den sammen med hende. Igen og igen, til hun igen magter det.

Jeg gider simpelthen ikke konflikter over sådan noget fra et velfungerende barn. Hvis hun siger, det er for meget, så ER det for meget.

Heg har en 16-årig, der fint løser mindre og større opgaver i dag. Og tænker, min tilgang mest af alt har sparet unødig tid på konfliktløsning.

Vi har sagt til hende, at vi hjertens gerne vil hjælpe. Men det kræver at hun fortæller hun har behov.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Sophies-mor » 5. dec 2018, 05:21

hotlips skrev:Uanset alder så er det for mig noget der skal tages alvorligt hvis det der fylder når de ligger i deres seng er at de tænker at de ikke er ønskede.. Og jeg kunne nu ikke finde på at pålægge dem ansvar og bebrejdelser for hvad jeg måtte føle ved det og når man gør det så synes jeg det er helt forståeligt og forventeligt at de så mener at det er deres skyld hvad der end er gået forud.

Det er ikke sjovt at høre at ens børn føler noget der absolut ikke har været hensigten, men hvis ikke de kan sige det uden det betyder de så bliver bebrejdet at de har gjort mor ked af det så tror jeg ikke man får andet ud af det end at de holder op med at sige det selvom de tænker det.

Jeg synes det lyder voldsomt at noget oprydning kan føre til det, men jeg kan godt forstå det kan være svært for dem at finde ud af hvad der har betydning for de voksne og hvis hun vitterligt tror det er vigtigt for jer og bare ikke kan så er det måske derfor hun er kommet frem til de ting.

Så som forældre må man aldrig knække kæden..?
Ellers misforstår jeg dit indlæg.

Når man gennem 3 uger har bedt om simpel opgave løses - på linje med tømme postkasse, være skrald ud - og det ikke sker, hvordan ville du så gribe det an?

Jeg spørger om biologien er årsag til "manglerne" så det bliver nemmere at forstå...?
Jeg forsøger netop at forstå HENDE, men der er også en minimusbarre, vi ikke skal under. Der er nogle ting, Hun selv skal og naturligvis er hun elsket og vi hjælper hjertens gerne. Men som sagt så må hun bede om det, vi har også ting i huset, vi skal have lavet.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Sof » 5. dec 2018, 06:05

Jeg har ikke nogen løsning, men jeg kan genkende mig selv som både pre-teen og teen i den beskrivelse. Det har helt sikkert været nogle rigtige “sjove” år fra omkring 10 år til nærmest 19-20 stykker.

Havde meget store følelser om rigtig mange ting, også ting hvor mine forældre har tænkt wtf. Jeg græd ret tit om aftenen og startede diskussioner med mine forældre, som selvfølgelig fortalte mig at de elskede mig/ikke ville have at jeg flyttede/at jeg var sød/pæn/dygtig, alle ting som jeg egentlig godt vidste, men som var rare at få bekræftet..

Samtidig var jeg god i skolen, passede mine ting, var vellidt og sjov, alt muligt andet, ved ikke om jeg bare var fyldt til max og det så kom til udtryk derhjemme. Følte tit at jeg ikke magtede ting, kunne ikke overskue det og syntes ofte det var mine forældres, særligt min mors, skyld. Dramatiske breve, sms’er og dagbogssidder har de også modtaget.

Mit værelse var også altid rodet og det med at “få et nyt værelse, på betingelse af xxxxx” prøvede mine forældre både omkring de 12-13 år og igen omkring 16 år, det hjalp på ingen måde.

Det var en fase. En meget lang fase, er jeg sikker på at mine forældre syntes/synes.
2
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Sophies-mor » 5. dec 2018, 06:13

Sof skrev:Jeg har ikke nogen løsning, men jeg kan genkende mig selv som både pre-teen og teen i den beskrivelse. Det har helt sikkert været nogle rigtige “sjove” år fra omkring 10 år til nærmest 19-20 stykker.

Havde meget store følelser om rigtig mange ting, også ting hvor mine forældre har tænkt wtf. Jeg græd ret tit om aftenen og startede diskussioner med mine forældre, som selvfølgelig fortalte mig at de elskede mig/ikke ville have at jeg flyttede/at jeg var sød/pæn/dygtig, alle ting som jeg egentlig godt vidste, men som var rare at få bekræftet..

Samtidig var jeg god i skolen, passede mine ting, var vellidt og sjov, alt muligt andet, ved ikke om jeg bare var fyldt til max og det så kom til udtryk derhjemme. Følte tit at jeg ikke magtede ting, kunne ikke overskue det og syntes ofte det var mine forældres, særligt min mors, skyld. Dramatiske breve, sms’er og dagbogssidder har de også modtaget.

Mit værelse var også altid rodet og det med at “få et nyt værelse, på betingelse af xxxxx” prøvede mine forældre både omkring de 12-13 år og igen omkring 16 år, det hjalp på ingen måde.

Det var en fase. En meget lang fase, er jeg sikker på at mine forældre syntes/synes.

Hun fik nu ikke værelset på betingelse af, at hun rydder op.
Men for at få noget, der passer til hendes alder og gør det nemmere at rydde op.
Bare lige for at afklare ;)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23128

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Aragorn » 5. dec 2018, 06:25

dgd2007 skrev: <<smiley-der-sønderriver-sine-klæder>>



Jeg griner så tårerne triller!! Er der ikke mere sværte i dens fjerpen? :-D
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Fru Sunshine » 5. dec 2018, 06:30

Hun er jo bare på vej i puberteten. Det er da ret normal adfærd for sådan en ung dame.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23128

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Aragorn » 5. dec 2018, 06:32

Altså, i det mindste tager I hende alvorligt og prøver at lytte, plus at I ønsker hende.

Jeg er sidst i 30'erne, mine forældre bad mig om at lukke røven når jeg var utilfreds og smed mig ud til hjemløshed som 18 årig.

Der findes meget værre forældre end jer, og det må I huske på.

Lige den der sætning med ønsket om at være normal ville jeg nok selv møde med svaret at 'du er så helt ufattelig normal, men du ved det ikke'.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Rapfisk » 5. dec 2018, 08:02

Jeg kan så godt genkende mig selv i den alder i din beskrivelse. Ja, deres hjerner er under ombygning, og nogle gange har de svært ved opgaver, man ville sætte femårige til. Det er til mindst lige så stor frustration for dem som for deres omgivelser.

Hvis hun også har svært ved at bede om hjælp, er det op ad bakke, men måske kunne du sige, at "du skal rydde op på dit værelse, og hvis du ikke har gjort det klokken x / i morgen, hjælper jeg dig". Så træder du ikke ind på hendes territorium med din hjælp, for det var en del af rammerne.
Senest rettet af Rapfisk 5. dec 2018, 10:28, rettet i alt 1 gang.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Sophies-mor » 5. dec 2018, 10:06

Fru Sunshine skrev:Hun er jo bare på vej i puberteten. Det er da ret normal adfærd for sådan en ung dame.

Ja. Derfor spørger jeg ind til det.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf sansera » 5. dec 2018, 10:12

Sophies-mor skrev:
SurSødSovs skrev:Jeg er så kedelig, så jeg ville huske på, hun er et barn. Og agere på, det er for stor en opgave for hende lige nu. Og så ville jeg løse den sammen med hende. Igen og igen, til hun igen magter det.

Jeg gider simpelthen ikke konflikter over sådan noget fra et velfungerende barn. Hvis hun siger, det er for meget, så ER det for meget.

Heg har en 16-årig, der fint løser mindre og større opgaver i dag. Og tænker, min tilgang mest af alt har sparet unødig tid på konfliktløsning.

Vi har sagt til hende, at vi hjertens gerne vil hjælpe. Men det kræver at hun fortæller hun har behov.


Det fortæller hun jo faktisk ved ikke at kunne magte opgaven. Hun fortæller jer, at hun ikke kan styrte sin hjerne (sine følelser), at hun sidder fast - og også at hun er ulykkelig over det.
Jeg har selv en tween og hold op hvor hun stadig har brug for vejledning og regler. Hjælp til at se en stor opgave i mindre dele. Hjælp til at komme igang. Hjælp til at bede om hjælp.
8

Tilbage til "Børn"