Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Fru Sunshine » 5. dec 2018, 10:27

Sophies-mor skrev:
Fru Sunshine skrev:Hun er jo bare på vej i puberteten. Det er da ret normal adfærd for sådan en ung dame.

Ja. Derfor spørger jeg ind til det.

Jeg tror ikke, jeg forstår, hvad det er, du spørger om.

Handler det om, at få hende til at rydde op på sit værelse eller at anerkende, at hun er under ombygning og derfor er på vej ind i de der svære år?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Sophies-mor » 5. dec 2018, 11:02

Fru Sunshine skrev:
Sophies-mor skrev:
Fru Sunshine skrev:Hun er jo bare på vej i puberteten. Det er da ret normal adfærd for sådan en ung dame.

Ja. Derfor spørger jeg ind til det.

Jeg tror ikke, jeg forstår, hvad det er, du spørger om.

Handler det om, at få hende til at rydde op på sit værelse eller at anerkende, at hun er under ombygning og derfor er på vej ind i de der svære år?

Jeg troede faktisk først, at den der store ombygning trådte i kraft omkring 13-14 års alderen. Derfor spørger jeg hvordan en tweenie hjerne virker.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Stars » 5. dec 2018, 11:09

Sophies-mor skrev:
Fru Sunshine skrev:
Sophies-mor skrev:
Fru Sunshine skrev:Hun er jo bare på vej i puberteten. Det er da ret normal adfærd for sådan en ung dame.

Ja. Derfor spørger jeg ind til det.

Jeg tror ikke, jeg forstår, hvad det er, du spørger om.

Handler det om, at få hende til at rydde op på sit værelse eller at anerkende, at hun er under ombygning og derfor er på vej ind i de der svære år?

Jeg troede faktisk først, at den der store ombygning trådte i kraft omkring 13-14 års alderen. Derfor spørger jeg hvordan en tweenie hjerne virker.

Piger nu til dags udvikler bryster tidligere og får menstruation tidligere, så det er vel naturligt, at ombygningen også kommer tidligere.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Fru Sunshine » 5. dec 2018, 11:24

Sophies-mor skrev:
Fru Sunshine skrev:
Sophies-mor skrev:
Fru Sunshine skrev:Hun er jo bare på vej i puberteten. Det er da ret normal adfærd for sådan en ung dame.

Ja. Derfor spørger jeg ind til det.

Jeg tror ikke, jeg forstår, hvad det er, du spørger om.

Handler det om, at få hende til at rydde op på sit værelse eller at anerkende, at hun er under ombygning og derfor er på vej ind i de der svære år?

Jeg troede faktisk først, at den der store ombygning trådte i kraft omkring 13-14 års alderen. Derfor spørger jeg hvordan en tweenie hjerne virker.

Det er meget forskelligt, hvornår det sætter ind, men præpubertet, som din datter nok er i nu, kan være lige så svær at være i, som når puberteten for alvor begynder.
Jeg kan f.eks. se det på min 6. klasse, hvor nogle af pigerne allerede sidste år, begyndte at få det svært med sig selv, mens andre først er begyndt at få det sådan nu midt i 6.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Rapfisk » 5. dec 2018, 11:27

Min mor fik engang - det må være 25 år siden - at vide af en dame på vejen, at når en pige fylder 11, er der ikke mere at gøre. Så er hjernen lukket ned. I dag er vi heldigvis bedre til at tale med børnene, men den med de 11 år tror jeg godt, man kan bruge som rettesnor.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Ata » 5. dec 2018, 12:29

Min datter på snart 10 år har helt klart en hjerne under ombygning. Hun har normalt et meget roligt temperament, men det seneste halve år er hun begyndt at fare op og blive irriteret over de mindste ting. Jeg siger også hele tiden noget på en forkert måde eller træder ved siden af på anden vis. Tror det er meget normalt, når hormonerne begynder at køre i kroppen! Jeg prøver at være tålmodig og tale med hende om, at det er det, der sker. Og så at sætte grænser på en stille og rolig måde...
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf dgd2007 » 5. dec 2018, 12:50

Sophies-mor skrev:Jeg troede faktisk først, at den der store ombygning trådte i kraft omkring 13-14 års alderen. Derfor spørger jeg hvordan en tweenie hjerne virker.

Som nævnt var vores datters mareridtsperiode ca. 11 år med at spille totalt dum og stille jordens dummeste spørgsmål, så faren var ved at blive desperat.
Det undrede mig selvfølgelig såre, fordi det er en periode hvor drengene er lige omvendte og gerne vil skjule hvis der er noget de ikke ved. :gruble:
Men hun blev faktisk en (i vidt omfang) fornuftig teenager efterfølgende :fløjt:
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Ata » 5. dec 2018, 13:40

Min datter på 9 er i øvrigt bedre til at holde orden end jeg er. Så det er ikke en simpel opgave for alle. :blush:
4
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Ata » 5. dec 2018, 19:03

Sophies-mor skrev:Jeg troede faktisk først, at den der store ombygning trådte i kraft omkring 13-14 års alderen. Derfor spørger jeg hvordan en tweenie hjerne virker.


Det troede jeg også. Men min snart 10-årige er allerede så småt ved at få bryster og hår + at hun bruger deo og som sagt har humørsvingninger. Så her er der helt klart noget pubertet, der er startet. Det starter også gennemsnitligt ved 10 år, læste jeg. Så der blev krisen lige rykket 3 år frem. :-D
2
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Sophies-mor » 5. dec 2018, 22:57

Mistermor skrev:
Sophies-mor skrev:
hotlips skrev:Uanset alder så er det for mig noget der skal tages alvorligt hvis det der fylder når de ligger i deres seng er at de tænker at de ikke er ønskede.. Og jeg kunne nu ikke finde på at pålægge dem ansvar og bebrejdelser for hvad jeg måtte føle ved det og når man gør det så synes jeg det er helt forståeligt og forventeligt at de så mener at det er deres skyld hvad der end er gået forud.

Det er ikke sjovt at høre at ens børn føler noget der absolut ikke har været hensigten, men hvis ikke de kan sige det uden det betyder de så bliver bebrejdet at de har gjort mor ked af det så tror jeg ikke man får andet ud af det end at de holder op med at sige det selvom de tænker det.

Jeg synes det lyder voldsomt at noget oprydning kan føre til det, men jeg kan godt forstå det kan være svært for dem at finde ud af hvad der har betydning for de voksne og hvis hun vitterligt tror det er vigtigt for jer og bare ikke kan så er det måske derfor hun er kommet frem til de ting.

Så som forældre må man aldrig knække kæden..?
Ellers misforstår jeg dit indlæg.

Når man gennem 3 uger har bedt om simpel opgave løses - på linje med tømme postkasse, være skrald ud - og det ikke sker, hvordan ville du så gribe det an?

Jeg spørger om biologien er årsag til "manglerne" så det bliver nemmere at forstå...?
Jeg forsøger netop at forstå HENDE, men der er også en minimusbarre, vi ikke skal under. Der er nogle ting, Hun selv skal og naturligvis er hun elsket og vi hjælper hjertens gerne. Men som sagt så må hun bede om det, vi har også ting i huset, vi skal have lavet.


Jeg tænker, at du skal starte med at anerkende, at det ikke er en simpel opgave, du har stillet. Lige nu er det uoverskueligt for hende at rydde op på sit værelse.

Jeg husker tydeligt, hvor meget jeg selv skulle tage tilløb til at rydde op og gøre rent på mit værelse. - Jeg husker også, hvor grænseoverskridende jeg syntes det var, da min mor bare havde gjort rent en dag, mens jeg var i skole. Så jeg har hjulpet mine unger med at holde deres værelse. - Ikke på ugentlig basis, - men når det blev for slemt, har jeg spurgt, om ikke vi skulle hjælpe hinanden, og hvornår det skulle være. Så har vi ordnet det, og det er ikke noget, vi har haft konflikter på.

Børn uanset alder, er jo bare mennesker med op og nedture, forskellige behov på forskellige dage; vi voksne kan godt glemme somme tider, at vi har retten til at definere, hvad der "skal" gøres, og hvornår noget er ok - bare fordi vi er voksne, - men det er, når vi glemmer, hvor træls det er at blive bestemt over eller kommanderet med, at ungerne bliver sure og kede.

I dette tilfælde taler vi om gennemgå 2 skuffer med tøj.
Kan du passe/ ikke passe?
Ud eller gem?

Bortset fra det... enig i sidste afsnit.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf hotlips » 6. dec 2018, 06:13

Sophies-mor skrev:
hotlips skrev:Uanset alder så er det for mig noget der skal tages alvorligt hvis det der fylder når de ligger i deres seng er at de tænker at de ikke er ønskede.. Og jeg kunne nu ikke finde på at pålægge dem ansvar og bebrejdelser for hvad jeg måtte føle ved det og når man gør det så synes jeg det er helt forståeligt og forventeligt at de så mener at det er deres skyld hvad der end er gået forud.

Det er ikke sjovt at høre at ens børn føler noget der absolut ikke har været hensigten, men hvis ikke de kan sige det uden det betyder de så bliver bebrejdet at de har gjort mor ked af det så tror jeg ikke man får andet ud af det end at de holder op med at sige det selvom de tænker det.

Jeg synes det lyder voldsomt at noget oprydning kan føre til det, men jeg kan godt forstå det kan være svært for dem at finde ud af hvad der har betydning for de voksne og hvis hun vitterligt tror det er vigtigt for jer og bare ikke kan så er det måske derfor hun er kommet frem til de ting.

Så som forældre må man aldrig knække kæden..?
Ellers misforstår jeg dit indlæg.

Når man gennem 3 uger har bedt om simpel opgave løses - på linje med tømme postkasse, være skrald ud - og det ikke sker, hvordan ville du så gribe det an?

Jeg spørger om biologien er årsag til "manglerne" så det bliver nemmere at forstå...?
Jeg forsøger netop at forstå HENDE, men der er også en minimusbarre, vi ikke skal under. Der er nogle ting, Hun selv skal og naturligvis er hun elsket og vi hjælper hjertens gerne. Men som sagt så må hun bede om det, vi har også ting i huset, vi skal have lavet.


Det gør du nok for jeg ved ikke hvad du mener med at knække kæden.

Men udover at biologien jo kan svinge meget tidsmæssigt, jeg fik selv menstruation da jeg var 11,så er der bare ting vi kan synes er små men som bliver uproportionalt store når man bare ikke kan og medmindre du tror hun gør sig umulig med vilje eller er doven så havde hun vel gjort det hvis hun kunne, det er nok ikke sjovt at have jer på nakken i flere uger og så er det i hendes hoved blevet til noget som hun virkelig tror betyder noget.

Tøj og oprydning skal ikke fylde så meget at det bliver til at de ligger i sengen og tænker som hun gør, så jeg havde også hjulpet hende, så kan hun sikkert noget andet de fleste børn har jo ting der er en kamp hver gang og ting de klarer med den ene hånd på ryggen og hvis du nu fortæller hvorfor hvad ryger i hvilken bunke så kan hun måske næste gang eller gangen efter.

Hun har brug for hjælp, og hvad der ellers skal laves i huset, det er ikke hendes problem.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 6. dec 2018, 07:02

Jeg synes flere af jer er ret stride ved TS. Hun efterspørger jo råd og erfaringer til at tolke og tackle fordi det ikke fungerer lige nu. Og så får hun lige spark om at den stakkels pige jo er under ombygning og de kræver for meget og gør dit og dat forkert. Den del har TS jo altså selv gennemskuet og har derfor oprettet tråden. Dét fortjener al ære og respekt at man tager hånd om det istedet for at insistere på at hun skal få ryddet op i de skide skuffer om det så koster selvdestruktive tanker. Det er jo netop det hun vil undgå.

TS- alt sympati din vej. Jeg ved intet om det og kan ikke trække erfaringer fra min egen tid fordi min forældre var totalt inkompetente og sikkert havde ladet mig siddet på værelset til de skuffer var ordnet. Og jeg appellerede til dem i langt mere triste vendinger end din datter...uden at opleve dem lydhøre. Respekt for at du reagerer.
10
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Fru Sunshine » 6. dec 2018, 07:28

Sophies-mor skrev:I dette tilfælde taler vi om gennemgå 2 skuffer med tøj.
Kan du passe/ ikke passe?
Ud eller gem?

Bortset fra det... enig i sidste afsnit.

Som mor er det dybt frustrerende, når man nu gerne vil have det overstået, men nogle gange tror jeg, at lige sådan et projekt må vente, til hun er klar.
Da min datter (i pubertet for fuld udblæsning) skulle gennem samme proces med sit tøj, krævede det, at der stod nogen, der gerne ville overtage noget af hendes brugte. Det appellerede til hendes medfølelse, at nogen havde brug for det. Til gengæld sad hun nærmest og græd hjerteskærende over hvert enkelt stykke, hun valgte at give videre. Hun følte det som om, hun opgav en del af sin barndom, og det var godt nok en hård proces.

Jeg sad selvfølgelig sammen med hende, men hun alene valgte, hvad der skulle afsted, og hvad der skulle blive - og så trøstede jeg hende bagefter.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Ata » 6. dec 2018, 08:28

Hvor gammel er pigen helt præcist? Kan ikke få øje på det...
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Ata » 6. dec 2018, 08:38

Jeg sorterer i øvrigt også tøj med min datter på snart 10. Selvom hun er meget ordentlig, synes hun, det er lidt svært at overskue at skulle gennemgå tøj og vurdere og sortere det hele.
0

Tilbage til "Børn"