Psykologhjælp til 11 årig

Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 1. nov 2018, 20:11

Hvad gør man hvis en 11 årig har brug for psykologhjælp? Er det for egen betaling?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. nov 2018, 20:18

Det er sådan grundlæggende kommunen ansvar at tilbyde det, - og det kan ske ved at man henvender sig til kommunens PPR afdeling.
Men det kræver så også at de er enige i at barnet har behov for psykolog, at få det sat i stand.
Det kan evt også ske i samarbejde med skolen, hvis dette er relevant, at de tager kontakt til PPR, med en anbefaling om at der laves en indsats ifht barnet gr. f.x. mistrivsel.

Egen læge kan også anmode kommunen om at sætte ind med en indsats, det sker via en "bekymringsskrivelse" som egentligt er lig med underretning. Lægen vil typisk skrive årsag til at der anbefales at sætte ind.

Men i kan også vælge selv at betale, eller hvis i har en sundhedsforsikring der også dækker børn, kan i komme igang den vej.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf Bergen » 1. nov 2018, 20:28

PPR er et fornuftigt og godt sted at starte med at henvende sig, men mange ting spiller ind i vurderingen af, hvad tilbud kan gives. Og som der nævnes egen læge kan have nogle muligheder fx om problemstillingen passer ind under børnepsykiatrisk.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. nov 2018, 20:29

Bergen skrev:PPR er et fornuftigt og godt sted at starte med at henvende sig, men mange ting spiller ind i vurderingen af, hvad tilbud kan gives. Og som der nævnes egen læge kan have nogle muligheder fx om problemstillingen passer ind under børnepsykiatrisk.


Psykiatrien kræver dog typisk at PPR kommer ind over også.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf Kanga » 1. nov 2018, 20:39

Madam Pomfrey skrev:
Bergen skrev:PPR er et fornuftigt og godt sted at starte med at henvende sig, men mange ting spiller ind i vurderingen af, hvad tilbud kan gives. Og som der nævnes egen læge kan have nogle muligheder fx om problemstillingen passer ind under børnepsykiatrisk.


Psykiatrien kræver dog typisk at PPR kommer ind over også.

Kan det variere fre region til region? Jeg oplever da jævnligt, at børn henvises til børnepsyk. via egen læge. Typisk, når forældrene synes, de har mødt tilstrækkeligt med lukkede døre ved PPR/kommunen.

Kanga
2
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. nov 2018, 20:41

Kanga skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Bergen skrev:PPR er et fornuftigt og godt sted at starte med at henvende sig, men mange ting spiller ind i vurderingen af, hvad tilbud kan gives. Og som der nævnes egen læge kan have nogle muligheder fx om problemstillingen passer ind under børnepsykiatrisk.


Psykiatrien kræver dog typisk at PPR kommer ind over også.

Kan det variere fre region til region? Jeg oplever da jævnligt, at børn henvises til børnepsyk. via egen læge. Typisk, når forældrene synes, de har mødt tilstrækkeligt med lukkede døre ved PPR/kommunen.

Kanga


Det kan da godt være...
Jeg fik bare en direkte afvisning fra børnepsyk, med krav om at skulle sagen revurderes skulle PPR udføre x antal punkter, som en forudgående undersøgelse og vurdering.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf Bergen » 1. nov 2018, 20:47

[url]9[/url]
Madam Pomfrey skrev:
Bergen skrev:PPR er et fornuftigt og godt sted at starte med at henvende sig, men mange ting spiller ind i vurderingen af, hvad tilbud kan gives. Og som der nævnes egen læge kan have nogle muligheder fx om problemstillingen passer ind under børnepsykiatrisk.


Psykiatrien kræver dog typisk at PPR kommer ind over også.


Ikke nødvendigvis.
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf Depeche_Mama » 2. nov 2018, 02:15

I udgangspunktet vil det være via egen læge og ved egenbetaling, afhængig af årsagen, da psykologsamtaler som udgangspunkt hører under Sundhedsloven og ikke Lov om Social Service eller Folkeskoleloven

Der KAN dog være kommunale forskelle, så jeg vil anbefale en kontakt til både egen læge, PPR og familieafdelingen for yderligere afklaring.

Mvh en socialrådgiver
2
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf Freya » 3. nov 2018, 12:41

Jeg har indtil videre fået 2 afvisninger fra børnepsykiatrien - og det på trods af, at det er en genhenvisning og min datter har haft udredning og forløb indtil for 2 år siden. Der var hun ikke moden nok, det er hun nu. Det henviser også til PPR på trods af, at min datter har en OCD-diagnose og skolen desuden været ind over uden stor succes.
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf MOGA » 3. nov 2018, 16:44

Madam Pomfrey skrev:Det er sådan grundlæggende kommunen ansvar at tilbyde det, - og det kan ske ved at man henvender sig til kommunens PPR afdeling.
Men det kræver så også at de er enige i at barnet har behov for psykolog, at få det sat i stand.
Det kan evt også ske i samarbejde med skolen, hvis dette er relevant, at de tager kontakt til PPR, med en anbefaling om at der laves en indsats ifht barnet gr. f.x. mistrivsel.

Egen læge kan også anmode kommunen om at sætte ind med en indsats, det sker via en "bekymringsskrivelse" som egentligt er lig med underretning. Lægen vil typisk skrive årsag til at der anbefales at sætte ind.

Men i kan også vælge selv at betale, eller hvis i har en sundhedsforsikring der også dækker børn, kan i komme igang den vej.


Nej, det er det altså ikke - det er forældrenes. PPR kommer ind over, hvis der er mistrivsel i skole eller institution, men de giver ikke egentlig behandling. Psykolog kan efter konkret vurdering bevilliges efter Serviceloven, men det sker ikke bare fordi forældrene - eller praktiserende læge - ønsker det.

Derimod kan forældrene bede praktiserende læge vurdere hvorvidt der kan gives henvisning til psykolog, så forældrene kan få tilskud.
5
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf ajnaM » 3. nov 2018, 17:17

Kommer det ikke an på årsagen? Hvis barnet skal bruge psykologbehandling i forbindelse med et dødsfald eller lignende, er det jo noget andet, end hvis barnet skal udredes.

Hvis jeg kunne undgå det kommunale system, ville jeg i øvrigt helt klart det. Mit indtryk er, at det ikke er noget, man skal gå ind i, med mindre man ikke har andre muligheder eller skal bruge systemet til hjælp i eksempelvis skolesammenhænge.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
AlmostFamous35
Indlæg: 241
Tilmeldt: 4. jan 2016, 08:41
Kort karma: 30
Likede indlæg: 372

Re: Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf AlmostFamous35 » 4. nov 2018, 20:52

ajnaM skrev:Kommer det ikke an på årsagen? Hvis barnet skal bruge psykologbehandling i forbindelse med et dødsfald eller lignende, er det jo noget andet, end hvis barnet skal udredes.

Hvis jeg kunne undgå det kommunale system, ville jeg i øvrigt helt klart det. Mit indtryk er, at det ikke er noget, man skal gå ind i, med mindre man ikke har andre muligheder eller skal bruge systemet til hjælp i eksempelvis skolesammenhænge.


Det samme her. Ville gå meget langt, og betale meget ag egen lomme for at undgå, at der står noget i min søns journal (eller hvad det hedder i kommunale sammenhænge), der kan misbruges/misforståes senere hen.
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf Depeche_Mama » 5. nov 2018, 05:31

Ej nu er I altså SUPER paranoide over det kommunale system :lol:

Jeg er socialrådgiver, og jeg arbejder i en børne- og familieafdeling, og jeg har da lige godt aldrig oplevet, at det ligger et barn til last, at der har været behov for støtte på et tidspunkt.
Altså det hvis man får bank af sine forældre og så videre i den boldgade, bliver vi da voldsomt bekymrede! Men der kan saftsusme være mange årsager til, at man har behov for støtte. Uden at der 'står noget i ens papirer'.
4
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf Fru Sunshine » 5. nov 2018, 07:43

Man kan kun få psykologhjælp via PPR, hvis det har noget med skole/institution at gøre.

Og hvis det skal gå stærkt, vil jeg anbefale, at man betaler selv. Det andet tager tid, fordi der er så mange.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Psykologhjælp til 11 årig

Indlægaf Depeche_Mama » 5. nov 2018, 08:15

SurSødSovs skrev:
Depeche_Mama skrev:Ej nu er I altså SUPER paranoide over det kommunale system :lol:

Jeg er socialrådgiver, og jeg arbejder i en børne- og familieafdeling, og jeg har da lige godt aldrig oplevet, at det ligger et barn til last, at der har været behov for støtte på et tidspunkt.
Altså det hvis man får bank af sine forældre og så videre i den boldgade, bliver vi da voldsomt bekymrede! Men der kan saftsusme være mange årsager til, at man har behov for støtte. Uden at der 'står noget i ens papirer'.


Min bror har papirer så lange fra sin barndom. At få sagsbehandlere til at læse dem er umuligt. Det gider de da ikke :generr: er slet ikke sikker på, de ved, hvor de ligger


Voksensystemet ved ikke nødvendigvis, hvad børnesystemet har foretaget sig.
Men vi går vist off topic :)

En har tildelt mig et kort og kommenteret på, at jeg i mit forrige indlæg har lavet en grinende smiley. Den er altså henvendt til, at det kan være farligt at søge hjælp ved kommunen, fordi det så skulle ligge en til last senere i livet. Det er det IKKE.
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.

Tilbage til "Børn"