Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf Knirkemis » 31. okt 2018, 11:35

Idun er 2½ år, og jeg er ved at ødelægge min ryg på at bære hende op til vores lejlighed på 4.sal. Hun gik selv op ad trapperne i en periode for et par måneder siden, så hun kan godt, men nu nægter hun. Og hun er stædig. Jeg har nogle gange ladet hende blive ude på trappen, og jævnligt kigget til hende, men jeg bryder mig ikke om, at efterlade hende derude, da der trods alt er en risiko, for at falde ned.

Jeg har prøvet at overtale hende, men det ender med, at hun bliver vred, og ligger og græder højlydt derude. Forleden kom en nabo ud, for at se hvad der foregik, og det er egentlig lidt ufedt, når det kan stå på i 30-45 minutter. Her ender jeg med at give efter, og bære hende op, og selv være rimelig indebrændt, fordi jeg ikke ved hvordan jeg får vendt det her dårlige mønster. Hun får jo sin vilje, så der er noget der skal være anderledes.

Jeg vil selvfølgelig hjælpe hende, ved at holde i hånd osv. Men jeg mangler noget, der kan lokke hende afsted.

Er der andre som har nogle gode erfaringer, de vil dele?
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf Urtekussen » 31. okt 2018, 11:38

Jeg er helt vildt upædagoisk, så jeg ville (i en periode) lokke med vingummi, frugt, ipad eller andet, som hun har lyst til på det tidspunkt.
Og så selvfølgelig rose helt vildt, når hun går op af trappen.
Men fjerde sal er godt nok også langt (synes den højgravide).
10
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf Knirkemis » 31. okt 2018, 13:38

Jeg har faktisk prøvet at lokke med chokoladeknapper :blush: Men det prellede helt af. Jeg tror ikke, hun helt forstod konceptet med, at der ville være noget godt i den anden ende.

Jeg er helt med på, at det er langt. Jeg forventer heller ikke, at hun bare går helt selv. Jeg vil gerne holde i én eller begge hænder, og jeg har også foreslået, at hun kravlede noget af vejen, hvilket hun gjorde den ene dag. Men ideen om fx at skulle fange en bamse eller bold op ad trappen, kunne måske godt virke som lokkemiddel.
1
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf Knirkemis » 31. okt 2018, 19:30

Det virkede, med at skulle fange en bamse på vej op :banan: Så håber jeg bare, at det er en leg, som bliver ved med at være sjov.
11
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf Bergen » 31. okt 2018, 19:52

Hvem kommer først legen virkede her og lov at se 10 min Netflix tegnefilm. Og dejligt du ikke lader hende sidde i opgangen på egen hånd.
Jeg synes, at det var ret ufedt de mange måneder vores overbo lod deres sidde barn og skrige i opgangen i +30 mi
fordi han ikke ville gå op til deres lejlighed. Jeg bar ham jævnligt op for at få ro.
2
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf Knirkemis » 5. nov 2018, 19:55

Det virkede én dag, og jeg bærer hende igen, for at undgå konflikt :rulle:
Jeg overvejer at invitere sundhedsplejersken en tur herhjem, for jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skal greje den. Min kollega som er ergoterapeut, siger at jeg ødelægger mig krop, ved at slæbe rundt på hende på den måde. Hun er bare så stædig og alt hvad jeg lokker med, preller af.
Jeg har prøvet at sige til hende, at man skal sidde på sengen og kede sig, hvis man ikke selv vil gå, og der har hun så siddet to gange, men det med “straf” fungerer slet ikke for mig. Og hun går i øvrigt heller ikke selv af den grund.
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf Knirkemis » 6. nov 2018, 06:41

Trappestige skrev:Vil hun heller ikke kravle op ad trapperne? Går du bag hende? Ville det mon hjælpe hvis du gik op ad trapperne, en række af gangen og lokkede med lidt godt på den måde? Sådan “kom her op og tag denne håndfuld rosiner” eller whatever agtigt.
Min ene datter var (og er stadig ;)) en stædig banan og det var en kamp at få hende til at gå selv op på bare 1. sal. Hun var hurtigt alt for tung til at jeg kunne bære hende og jeg har ofte tudet af frustration på vej op, fordi ALT bare prellede af på hende. Så kunne vi stå der og være stædige sammen. :sarkasme: Straf fungerede heller ikke for mig. For det første er de i den alder ikke gamle nok til at forstå det og for det andet var det også bare træls og trak konflikten ud.
De fleste dage hjalp det at lege fange, med hende først og mig i hælene på hende. Andre gange gik jeg først op og kiggede ned mod hende med noget lækkert. Nogle dage satte hun sig bare ned og skreg til hun fik det jeg nu engang havde, for hun skulle i hvert fald ikke selv op efter det. Andre (sjældne) gange fløj hun op på 0,5 helt af sig selv. Lidt ligesom tingene stadig er, bare med andre kampe, her på 11. år, nu jeg tænker over det. :genert:

Det kan godt være, at "lokkemidlet" skal være synligt for hende, for at have en effekt. Fangeleg kan vi også prøve, men kender jeg hende ret, sætter hun sig ned, i det øjeblik, hun ser trappen :sarkasme:
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf Urtekussen » 6. nov 2018, 07:02

Hun er ikke helt stor nok til "hvem kommer først" endnu, er hun? Det har altid været fantastisk til at få mine børn til at spise op/tage tøj på osv
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf hotlips » 6. nov 2018, 08:02

Jeg ville droppe alt om tiden og så sige at hveranden trappe bliver hun båret og hveranden klarer hun selv, om det så kræver pause med lidt guf og at du kravler ved siden af på dem hun skal tage, whatever, det er et kæmpe krav og hvis ikke du kan få gjort den negative opfattelse til noget om ikke positivt så ihvertfald knap så slemt så sker der ikke nogen ændring for alvor og indstil dig på at det ikke er noget der er klaret på en uge eller to.
Jeg synes det er et meget stort krav til så lille et barn at hun skal gå til fjerde sal og også at det er for stort, og det er jo noget der skal trænes over tid hvis de skal presse sig selv til noget nær max og jeg tror det bliver en vedvarende krig hvis ikke du kan få det vendt fra at det er skidt når hun ikke gør det til at det bare er super når hun gør det.

Men det er jo en god ting for hende at blive god til at gå på trapper, at få rørt sig og at lære at hun efterhånden får let ved noget der har været så forskrækkeligt svært og hårdt.
0
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf Kakro05 » 6. nov 2018, 09:11

Jeg havde nok bare viklet hende (for at skåne min krop) og så båret hende. Jeg har stadig svært ved at få min 3 årige til at gå selv hjem fra børnehave (400m), men nu er jeg gravid og min krop kan ikke holde til at jeg vikler ham længere :(
1
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf Bergen » 6. nov 2018, 10:29

Knirkemis skrev:Det virkede én dag, og jeg bærer hende igen, for at undgå konflikt :rulle:
Jeg overvejer at invitere sundhedsplejersken en tur herhjem, for jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skal greje den. Min kollega som er ergoterapeut, siger at jeg ødelægger mig krop, ved at slæbe rundt på hende på den måde. Hun er bare så stædig og alt hvad jeg lokker med, preller af.
Jeg har prøvet at sige til hende, at man skal sidde på sengen og kede sig, hvis man ikke selv vil gå, og der har hun så siddet to gange, men det med “straf” fungerer slet ikke for mig. Og hun går i øvrigt heller ikke selv af den grund.


Jeg ville få ergoterapeutkollegaen til at vise, hvordan du skåner din krop bedst, når du bærer barnet evt. ved hjælp af en vikle eller andet hjælpemiddel.

Heldigvis løser problemet sig jo indenfor kortere tid, da din datter bliver ældre og mere selvhjulpen. Og også kognitivt mere moden og nemmere at motivere.

Jeg ville blive ved at træne barnet til at gå/kravle op af trapperne. Fysisk kan de jo godt, men efter en dag i institution er et barn jo også træt og af og til umotiveret, men ikke fokusere på det - så bliver din datter måske blot mere Rasmus modsat.

Mest fokusere på at finde en måde, hvor du fysisk kommer bedst igennem de måneder, som I skal gennem indtil problemet er løst formentlig af sig selv. Men det handler jo om temperament. Mit er ikke til at sidde med bøger etc i opgangen og bruge lang tid på det. Jeg har stor respekt for dem, der kan holde til den tilgang.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf ajnaM » 6. nov 2018, 16:10

Zinde skrev:Jeg tror, jeg ville tage en bog med, og så sætte mig øverst på det første trappeafsnit og sige til hende, at i dag vil jeg ikke løfte dig, du skal gå selv. Jeg venter her, til du kommer. Og så sætte mig til at vente. Evt tage madpakke med også. Det skal jo så gentages for hver etage, og det kommer sandsynligvis til at tage en evighed, men når hun finder ud af, du mener det, går det forhåbentlig hurtigere.

Når hun så giver efter og kommer op til dig, kan I måske følges resten af vejen. Lad være med at tale om det eller rose, tal om noget andet, mens I går. Hvis hun nægter igen, går du bare i forvejen til næste afsnit, hvor I stadig kan se hinanden, og giver hende samme besked, hvorefter du giver dig til at læse og være kedelig.


Helt enig.

Min 2,5-årige kan godt blive træt af at gå op ad trappen. Han brokker sig dog sjældent (højlydt), og vi har pt. ikke nogen underboer, så han får lov at sidde derude, og som regel kommer han selv op i løbet af 5 minutter - og ellers kommer jeg ud og hjælper ham. Det hjælper også med en storebror, men det er selvfølgelig ikke noget, man bare lige kan skaffe. ;)

Jeg tager ham i hånden, og så går vi op sammen. Hvis han ikke vil, hjælper det tit at stå bag ham eller ved siden af ham. Ikke nødvendigvis sige noget, bare signalere, at vi er på vej op ad trappen. Vi kan godt stå sådan et par minutter, og herfra plejer han at tage min hånd, og så går vi op sammen.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf Knirkemis » 8. nov 2018, 13:37

Tak for jeres svar :)

Hun er ikke helt stor nok til "hvem kommer først". Hun skal gerne holde mig i hånden (når hun en sjælden gang selv går op ad trapper).
Jeg er helt med på, at det er store krav til én på 2½ år, og jeg vil jo hjælpe hende, så meget som hun har behov for. Men det er heller ikke umuligt. Vi havde besøg af mødregruppen i går, og de to andre børn gik selv hele vejen op, og vores tidligere nabo lærte også deres datter det i den alder. Jeg tror den største forhindring er uviljen. Og projektet er, at få hende til at komme af med den.

Min kollega har anbefalet at bære hende på ryggen, fordi så bærer jeg med benene. Det er helt klart bedre for ryggen, end at bære hende på arm. men stadig hårdt.

Jeg tror ikke rigtig, at jeg har tålmodigheden til at sidde derude i timevis. De gange jeg har siddet og ventet, er jeg blevet pænt irriteret efter en halv times tid, fordi hun også begynder at blive sur og insistere på, at blive båret. Og så starter gråd og konflikt. Og det vil jeg gerne undgå.

Jeg har overvejet mange gange at flytte, men vi har bare en rigtig god og billig lejlighed, så det er heller ikke vejen frem. Og mon ikke hun lærer det, inden hun skal flytte hjemmefra :sarkasme:
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf Zombie » 8. nov 2018, 14:20

Start med at forberede hende om morgenen. "Når vi kommer hjem fra vuggestue, skal du selv gå op af trapperne, for du er en stor pige, der kan selv."

Når du henter hende, så med mindre det er lige efter frugt, så hav en rosinbolle eller lign samt en juice eller vand, så hun tanker op på energi på vejen hjem.
Her snakker du igen med hende og forbereder hende: "Når vi kommer hjem, skal du selv gå op af trappen."

Derhjemme tager du alt overtøj af hende inden for gadedøren, så hun ikke er hæmmet eller varm. Og så gentager du, "Så! Så er du klar til at gå op af trappen sammen med mig," og så tilbyder du at holde hende i den hånd, der ikke holder ved gelænderet.

Og vil du gøre ekstra ud af det, så hver gang I når et plateau, siger du "Hurra, så kom vi herop, lad os lige passe en chokolade inden vi går op til den næste. Der kan vi få en til."

Bliv ved med at gentage, hold tonen positiv og anerkendende. Bliver hun sur, så sig "Ja, jeg synes også det er hårdt, der er langt op. Se, vi er der næsten!"

Det vigtige er, at du beslutter dig for, at den her dag, de er er det slut med at bære hende. Om du så skal sidde 2 timer på den trappe, skrive en seddel til naboerne, Whatever.

Nu forventer jeg ikke en vuggestue pædagogs tålmodighed fra almindelige dødelige. :lol: Men min stue ligger på 2. sal og elevatoren er tit optaget. Børnene går selv ned og op fra legepladsen. Og jeg tror, det handler om, at de ved, vi er mere stædige end dem.
Ingen skæld-ud eller straf (straf forstår de slet ikke i den alder). Men vi bærer dem ikke og sådan er det.

Så forbered dig mentalt, forbered din datter mentalt, afviser naboerne hvis du kan bukke under for socialt pres.
Og så træf beslutningen.

(Nemmere sagt end gjort!)
6
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Hvordan får jeg min datter til at gå op ad trapperne?

Indlægaf Zombie » 8. nov 2018, 15:20

Zinde skrev:
Zombie skrev:Start med at forberede hende om morgenen. "Når vi kommer hjem fra vuggestue, skal du selv gå op af trapperne, for du er en stor pige, der kan selv."

Når du henter hende, så med mindre det er lige efter frugt, så hav en rosinbolle eller lign samt en juice eller vand, så hun tanker op på energi på vejen hjem.
Her snakker du igen med hende og forbereder hende: "Når vi kommer hjem, skal du selv gå op af trappen."

Derhjemme tager du alt overtøj af hende inden for gadedøren, så hun ikke er hæmmet eller varm. Og så gentager du, "Så! Så er du klar til at gå op af trappen sammen med mig," og så tilbyder du at holde hende i den hånd, der ikke holder ved gelænderet.

Og vil du gøre ekstra ud af det, så hver gang I når et plateau, siger du "Hurra, så kom vi herop, lad os lige passe en chokolade inden vi går op til den næste. Der kan vi få en til."

Bliv ved med at gentage, hold tonen positiv og anerkendende. Bliver hun sur, så sig "Ja, jeg synes også det er hårdt, der er langt op. Se, vi er der næsten!"

Det vigtige er, at du beslutter dig for, at den her dag, de er er det slut med at bære hende. Om du så skal sidde 2 timer på den trappe, skrive en seddel til naboerne, Whatever.

Nu forventer jeg ikke en vuggestue pædagogs tålmodighed fra almindelige dødelige. :lol: Men min stue ligger på 2. sal og elevatoren er tit optaget. Børnene går selv ned og op fra legepladsen. Og jeg tror, det handler om, at de ved, vi er mere stædige end dem.
Ingen skæld-ud eller straf (straf forstår de slet ikke i den alder). Men vi bærer dem ikke og sådan er det.

Så forbered dig mentalt, forbered din datter mentalt, afviser naboerne hvis du kan bukke under for socialt pres.
Og så træf beslutningen.

(Nemmere sagt end gjort!)

Jeg ville give hende den ærlige grund i stedet - “du er blevet stor, og jeg kan ikke holde til at løfte dig længere”. At hun kan selv er ikke et argument for, at hun skal imo. Jeg kan også selv lave kaffe, men jeg bliver glad, når min mand gør det, og jeg ville føle mig dum/forkert, hvis han afviste at lave en kop til mig med den begrundelse, at jeg godt kan selv.

Og så ville jeg blive på egen banehalvdel og derfor ikke sige “Nu er du klar til at gå op af trappen”.


Hun forstår ikke det med, at man ikke kan holde til det. Den form for direkte empati har en 2 1/2 årig ikke. Og de har heller ikke refleksionsniveau til det andet, du skriver, så man kan sagtens sige "Du er blevet så stor, at nu skal du selv ". Det er jo en del af, at der stilles større krav til børn, jo ældre de bliver.

Men det er en bagatel, Knirke kan sige det som hun vil.
1
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Børn"