Virksomheder bruger ulovligt børn som reklamesøjler: - De spørger ikke om min alder

Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Virksomheder bruger ulovligt børn som reklamesøjler: - De spørger ikke om min alder

Indlægaf annellaII » 15. okt 2018, 06:56

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-12-virksomheder-bruger-ulovligt-boern-som-reklamesoejler

Ifølge Børns Vilkår er det ikke bare ulovligt, men også dybt uetisk, at virksomheder bruger børn til at reklamere uden deres forældres samtykke.

I Karla Mønsteds indbakke ligger stribevis af mails fra virksomheder, der spørger, om hun vil teste deres produkter.

- HURRA! Vi har netop fået vores nyudviklede makeup på lager. Den er endnu ikke sat til salg, men vi vil gerne sende produktet til dig, så du kan teste, står der skrevet i en mail fra virksomheden Danish Skin Care, som sælger hudplejeprodukter og makeup.

- Vi håber, at du vil lave en omtale af produktet, slutter de mailen.

Det vil Karla Mønsted gerne. Få dage senere ligger der en pudder i forældrenes postkasse, og hun går straks i kast med at optage en video, hvor hun prøver den på.

Men Karla Mønsted er 12 år og går i sjette klasse. Når ikke hun er i skole, går hun som så mange andre børn til gymnastik og fodbold – og så producerer hun reklamevideoer hjemme på børneværelset.

Danish Skin Care er blot én af de virksomheder, der har fået øjnene op for den 12-årige mikroinfluent.

Udover hudplejeprodukter og makeup har Karla Mønsted også reklameret for smykker og tøj fra mindre virksomheder. I nogle tilfælde har hun selv kontaktet virksomhederne for at spørge, om de vil sende hende nogle gratis produkter, hvis hun lover at reklamere for dem. Andre gange har virksomhederne selv kontaktet hende.

Fælles for dem alle er dog, at ingen har spurgt hende, hvor gammel hun er eller bedt om hendes forældres samtykke.

- Mine forældre har selv sagt, at jeg skal fortælle til dem, når jeg laver en reklame – også før jeg udleverer min adresse, siger Karla Mønsted og fortsætter:

- Men der er ikke nogen, der har spurgt om mine forældres accept.



Hvad mener du om at bruge en 12-årig pige til reklame som bl.a. i omtalte tilfælde af pudder?

(Karlas beskrivelse af pudderproduktet kan læses i det indsatte link).

For mig er en 12-årig pige slet ikke kompetent til at gøre reklame for kosmetik, men nu skal Karlas reklame sikkert heller appellere til voksne men til jævnaldrende, og jeg er overbevist om, at jævnaldrende begejstres af reklamen og bliver potentielle købere. Derudover mener jeg, at Danish Skin Care misbruger et barn til at gøre reklame for produkter, som børn helt sikkert har brug for.
0
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: Virksomheder bruger ulovligt børn som reklamesøjler: - De spørger ikke om min alder

Indlægaf ajnaM » 15. okt 2018, 07:06

Der er flere problemer i det. Jeg tænker først og fremmest på, at barnet jo reelt bliver en virksomhed, der modtager belønning - og at det vil kræve nogle voksne mennesker, der sætter sig ind i reglerne og sørger for, at der bliver betalt skat, at det fremgår at der er tale om sponsoreret indhold osv. Det kan man ikke forvente, at en 12-årig ved.

Men hele denne her influent-verden er bare så ny, at mange ikke kender reglerne. De virker altså også noget diffuse for mig i øvrigt.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Virksomheder bruger ulovligt børn som reklamesøjler: - De spørger ikke om min alder

Indlægaf twinkle » 15. okt 2018, 07:10

Hm, jeg synes det er rimelig uetisk - og det siger meget om firmaet, at de ligefrem bruger en 12-årig pige til at reklamere for et makeup-produkt. Jeg troede egentlig man skulle indhente samtykke fra forældrene?

Fra et markedsføringsmæssigt perspektiv forstår jeg det slet ikke. Hvad er det lige for en målgruppe de forsøger at ramme? Går så mange 12-årige med makeup til hverdag? Jeg ville som en snart 30-årig kvinde have svært ved at tage det seriøst, hvis der landede en mail i min indbakke med et billede af et barn, der promoverede en pudder.
2
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Virksomheder bruger ulovligt børn som reklamesøjler: - De spørger ikke om min alder

Indlægaf Tux » 15. okt 2018, 07:15

Jeg synes man skal overholde loven.
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Virksomheder bruger ulovligt børn som reklamesøjler: - De spørger ikke om min alder

Indlægaf girl_beat » 15. okt 2018, 07:17

Uetisk og useriøst - netop fordi der er en masse ‘formalia’, der i dette tilfælde ikke overholdes, og fordi virksomheden sætter sit renommé på spil ved at gå så hardcore efter ukritiske kunder.
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Virksomheder bruger ulovligt børn som reklamesøjler: - De spørger ikke om min alder

Indlægaf hotlips » 15. okt 2018, 07:31

Jeg tror ikke de taber meget ved at holde på de skal spørge forældrene, jeg har indtryk af de fleste ville sige ja til alt der giver poderne eksponering og måske vil de ligefrem dele videoen på deres egen Facebook oveni.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Virksomheder bruger ulovligt børn som reklamesøjler: - De spørger ikke om min alder

Indlægaf Wizzze » 15. okt 2018, 07:49

girl_beat skrev:Uetisk og useriøst - netop fordi der er en masse ‘formalia’, der i dette tilfælde ikke overholdes, og fordi virksomheden sætter sit renommé på spil ved at gå så hardcore efter ukritiske kunder.


Problematikken er bare at mange af disse virksomheder ikke har et renomme! Det er typisk ikke etablerede brands der laver den her slags ting, men små niche producenter der prøver at score noget hurtig eksponering og penge. De store etablerede brands har marketingafdelinger og budgetter og kender reglerne. De små har måske Yrsa med en instagram konto, eller benytter et "mediebureau" som i mange tilfælde en ex-blogger/instagrammer/youtuber som sammen med 1-2 ulønnede "praktikanter" hustler sig gennem en underskov af mindre mediebudgetter. De finere detaljer i forbrugerjura, arbejdsret osv. er ikke på deres lystavle.
1
Do as I say! :whip:
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Virksomheder bruger ulovligt børn som reklamesøjler: - De spørger ikke om min alder

Indlægaf Bergen » 15. okt 2018, 13:59

Jeg synes måske det mest problematiske er at forældrene ikke selv er på banen, når så unge mennesker eksponerer sig selv så voldsomt. Virksomhederne skal holde loven, bestemt, men forældre må også selv være på, hvis de lader deres børn udfolde sig på denne vis.
2
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Virksomheder bruger ulovligt børn som reklamesøjler: - De spørger ikke om min alder

Indlægaf Sof » 15. okt 2018, 19:03

Udover at jeg er enig med flere af jer, så synes jeg også det er lidt problematisk at de her unge de sender deres adresser og andre informationer ud til højre og venstre for at få produkter.

I det klip der blev spillet i nyhederne her til aften, var der tydeligt at, i hvert fald den ene pige, så det det vildeste sådan at få "gaver" (det tror jeg endda hun kaldte det) og fik sagt noget ala "de skriver bare og spørger hvor de skal sende tingene hen og så får jeg dem". Måske jeg bare er lidt for skeptisk anlagt sådan helt generelt, men synes de her unge mennesker og måske specielt pigerne, er alt for naive/umodne til det de laver, når de så velvilligt sælger deres informationer for en gave....


De to piger de brugte som eksempler, var begge nogen der spurgte deres forældre om lov og generelt snakkede med dem, men tænker da at det nok er de færreste der tænker videre over det de gør.
0
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: Virksomheder bruger ulovligt børn som reklamesøjler: - De spørger ikke om min alder

Indlægaf ajnaM » 16. okt 2018, 12:05

twinkle skrev:Hm, jeg synes det er rimelig uetisk - og det siger meget om firmaet, at de ligefrem bruger en 12-årig pige til at reklamere for et makeup-produkt. Jeg troede egentlig man skulle indhente samtykke fra forældrene?

Fra et markedsføringsmæssigt perspektiv forstår jeg det slet ikke. Hvad er det lige for en målgruppe de forsøger at ramme? Går så mange 12-årige med makeup til hverdag? Jeg ville som en snart 30-årig kvinde have svært ved at tage det seriøst, hvis der landede en mail i min indbakke med et billede af et barn, der promoverede en pudder.


Det er jo der, de begynder. Og der, de er villige til at prøve alt muligt crap af. Og så er de en gruppe, der mere eller mindre indirekte har overraskende mange penge til forbrug.

Til gengæld er de ikke nemt påvirkelige gennem de 'almindelige' former for reklamer. Derfor vokser markedet for influencers voldsomt, fordi man har set, at det er en vej ind til de helt unge forbrugere, der ellers er svære at nå.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: Virksomheder bruger ulovligt børn som reklamesøjler: - De spørger ikke om min alder

Indlægaf ajnaM » 16. okt 2018, 12:07

Og jeg synes jo, forældre burde gå meget mere aktivt ind i deres børns adfærd på de sociale medier. Og blandt andet tale med dem om at være kritisk over for blandt andet influencers og andre former for skjult reklame.

Jeg kender en del, der måske ikke helt selv forstår mekanismerne på instagram og youtube, og som derfor bare lader deres børn sidde selv. Det synes jeg faktisk er lidt 'uansvarligt' - i hvert fald mener jeg ikke, man kan regne med, at børnene automatisk forstår, hvad der foregår, eller formår at være kritiske over for det, de bliver påvirket af.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Børn"