Samvær - 13 år

mufle
Indlæg: 85
Tilmeldt: 13. jun 2016, 13:45
Kort karma: 4
Likede indlæg: 28

Samvær - 13 år

Indlægaf mufle » 3. sep 2018, 11:09

Er der nogen, der har erfaringer med et barn, der ikke længere vil over til den anden forælder?
Min søn har levet et svært liv de sidste 5 år og vil nu ikke længere afsted til sin far. Han har det ikke godt der, kort sagt er hans far bare ikke en ordentlig far. Min søn er desuden nu så gammel, at han gerne vil bo ét sted og ikke fortsætte med at være en uge hvert sted.

Jeg kan ikke tale med faderen, han ønsker ikke at samarbejde og det er 120% sikkert at jeg ikke kan få det forklaret til ham så han accepterer det.

Jeg talte med en advokat der sagde at man tvinger børn på samvær helt op til 17-18 års alderen. Min advokat må jo kende reglerne, men jeg synes bare det lyder helt vildt! Hvis han ikke vil derover og min eksmand står fast på, at det skal han - vil man så virkelig slæbe dem afsted, skrigende og sparkende? :gruble:

Er der nogen, der har prøvet noget lignende - please fortæl mig, at det er vildt overdrevet og at man i 90% af tilfældene ikke griber ind og tvinger barnet afsted i den alder?
Senest rettet af mufle 13. sep 2018, 13:26, rettet i alt 1 gang.
0
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Samvær - 13 år

Indlægaf Bergen » 3. sep 2018, 11:28

Hvis I ikke kan blive enige om samvær må i Statsforvaltningen og tale sammen om det.

Din søn kan i øvrigt anmode om følgende: ''Et barn, der er fyldt 10 år, kan anmode statsforvaltningen om at indkalde forældrene til et møde om forældremyndigheden, barnets bopæl eller samvær.”

Det betyder ikke, at det unge menneske kan bestemme samvær - men det har ret til at blive taget alvorligt. Og initiativet kan komme fra det unge menneske selv, hvilket kan være et godt udgangspunkt for at finde en løsning, der kan fungere - for det er jo at forvente, at en far ikke nødvendigvis vil droppe alt samvær.

I realiteten er tvang meget vanskeligt at udøve med teenagere. Det siger jo sig selv.
3
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4380
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Samvær - 13 år

Indlægaf BlueBunny » 3. sep 2018, 11:40

Det er meget svært for alle i sådan en situation. Din dreng har en alder hvor han kan blive hørt og have indflydelse på statsforvaltningens afgørelse. Det vil uden tvivl være et stort pres at have en stor indflydelse på. Og jeg tænker det er supervigtigt at det er hans eget valg, og ikke et farvet valg.

Det lyder som om du kan få fat i en bedre advokat.
Hvad med at prøve at ringe til "Børns vilkår"? Jeg tænker de må have nogle gode råd til netop hvordan samvær tager mest hensyn til barnet?
https://bornsvilkar.dk/faa-gode-raad/
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne

Tilbage til "Børn"