Børn, computer og sociale kompetencer!

ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf ajnaM » 12. jul 2018, 10:24

Min ældste er 6, og han ville helt sikkert blive en skærmzombie som 10-årig, hvis jeg ikke stoppede ham. Men det gør jeg så.

Vi har meget lidt skærmtid, og når vi har, er det begrænset til en film eller spil sammen med en anden. Eksempelvis har vi spilledag mandag aften, hvor han typisk vælger at spille Nintendo med far og lillebror. Jeg ved godt, at sådan kan det ikke fortsætte for evigt, men jeg tror, det er vigtigt at give dem et godt fundament med.

Han er lige begyndt i skolen, og der har de den regel, at de må have elektronik med/fremme om mandagen i SFO'en, og der har han så sin iPad med. Vi ville nok foretrække, at der slet ikke var elektronik - men når nu alle andre gør det, så får han også lov. Heldigvis er det mit indtryk, at pædagogerne spiller aktivt med, og også er ret gode til at få dem trukket væk fra skærmene - og så er elektronik også en social ting dernede på en anden måde, end det er herhjemme. Han sidder tit med nogle af de større drenge og spiller MineCraft, og så bytter de iPads eller han får hjælp til noget, og på den måde er det jo meget fint.

Men det der med at få lov at tage skærmen frem efter forgodtbefindende derhjemme, det kommer ikke til at ske. Og det gør det i øvrigt heller ikke for os voksne, der også har skærmfri tid.




Vi har i øvrigt prøvet flere gange, at det er gået over gevind med skærmene, eksempelvis i perioder med meget sygdom. Den store bliver helt apatisk og kan slet ikke styre det. Han gider ingenting, andet end at sidde med en iPad eller foran fjernsynet, han bliver tvær og sur og idéforladt.
Vi har så taget en kold tyrker, og efter omkring 10 dage er han tilbage til sit 'normale jeg' og begynder selv at tage initiativ til lege, finder på ting, vil gerne tegne/spille brætspil/læse bøger osv. Han bliver også langt bedre socialt, både til at tage hensyn, til at 'se' andre omkring ham og til at navigere i en leg.
Jeg tror 100%, at det er vejen frem at begrænse skærmene, så man kan lære dem at se ud af vinduet, kommunikere med andre mennesker og alt det andet.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf ajnaM » 12. jul 2018, 10:37

Artem skrev:Med at drenge skal have en aktivitet at mødes om, så er jo ikke anderledes med voksne mænd. På det punkt er der bare forskel på drenge og piger.

Med at din dreng ikke gider at cykle rundt i byen. Så troede jeg faktisk det var forældrene der var problemet på det punkt. For når jeg ser på mine søskendes børn osv. Så virker det ikke som om at de har haft den samme frihed som vi havde som børn. Hvor børn i dag skal køres rundt til ALT, legeaftaler skal gå gennem forældrene osv. Til forskel fra da jeg var barn og man bare løb over vejen eller cyklede hen til dem som boede lidt længere væk.
Men kan være at jeg tager fejl? Og at det er børnene der ikke selv gider i dag?


Det tror jeg er meget rigtigt.

Jeg er vokset op på landet i slut 80'erne og start 90'erne, og udover at vi selv tog skolebussen som 5-årige, og selv styrede om vi tog hjem til en ven efter skole, så længe ens forældre ikke udtrykkeligt havde sagt, at man ikke måtte - så var vi også bare langt mere alene. Vi havde tidligt fri fra skole - typisk ved 13-tiden, og jeg gik ikke i SFO. Jeg legede meget ude og meget med venner, hvor vi var ude uden voksenkontakt i mange timer. Vi gik også til og fra hinandens huse, selvom det var over markerne.

Det var så noget andet, da vi flyttede til Nordsjælland, og i dag bor jeg midt i København, hvor jeg har meget svært ved at se, hvordan min dreng skulle kunne rende frit rundt (eller hvad han i øvrigt skulle lave). Men jeg ved, at vi ikke skal længere tilbage end min mor, der er født i '60, før børn i højere grad passede sig selv. var måske en mor, der gik hjemme, som man så var hos med nogle venner, eller man legede på gaden. Og i byen var det i gårdene.

Jeg tænker tit, at mine børn går glip af noget dér. Min største dreng HIGER efter alenetid, men jeg har virkelig svært ved at se, hvordan det skal kunne lade sig gøre.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf Wizzze » 12. jul 2018, 10:58

*mimre* *mimre* året er 1982, og Wizzze på 9år får sin første computer, og forsvandt ind i en verden af hoppende figurer, fladmaste frøer, hobitter, trolde, orker, nazister, kanoner og meget meget mere.
Nogen (mange? :gruble: ) vil nok mene at jeg aldrig kom ud igen, og stadig er på en 9årigs plan, og mangler alle former for sociale kompetencer :genert: Men jeg synes nu jeg klarer det meget godt, og 25års erfaring i IT Branchen er ikke en helt dårlig platform ;)
Jeg lærte virkelig meget om sprog (primært engelsk) af computeren, læste en masse bøger både skønlitteratur og faglitteratur om historie, teknik og computere for at blive bedre til mine spil, og ihvertfald dengang var computer og spil en meget social aktivitet, vi var altid 2-3-4 mange omkring skærmen, og man lærte virkelig meget af og om hinanden, når man så hvordan de forskellige klarede diverse prøver og udfordringer i spillene.

Dengang var de store problemer som de voksne harcelerede over, Video og tegneserier. Børn der så video hele dage, eller læste tegneserier med blod og vold osv. Nu er det så computer, consoller eller mobilen, som de voksne bekymrer sig om. Der vil hele tiden komme noget nyt, og forældre vil hele tiden bekymre sig. Jeg tror børn er fantastiske, og nok skal finde ud af verden omkring dem, og hvordan de interagerer med den. Det eneste jeg ville sørge for, var at det ikke skete alene / i isolation hele tiden. Så vil de gerne spille computer, se video eller lege med mobilen, så lad dem, men det skal også være sammen med andre (kammerater, søskende, naboens unger whatever).
2
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf ajnaM » 12. jul 2018, 11:28

Wizzze skrev:*mimre* *mimre* året er 1982, og Wizzze på 9år får sin første computer, og forsvandt ind i en verden af hoppende figurer, fladmaste frøer, hobitter, trolde, orker, nazister, kanoner og meget meget mere.
Nogen (mange? :gruble: ) vil nok mene at jeg aldrig kom ud igen, og stadig er på en 9årigs plan, og mangler alle former for sociale kompetencer :genert: Men jeg synes nu jeg klarer det meget godt, og 25års erfaring i IT Branchen er ikke en helt dårlig platform ;)
Jeg lærte virkelig meget om sprog (primært engelsk) af computeren, læste en masse bøger både skønlitteratur og faglitteratur om historie, teknik og computere for at blive bedre til mine spil, og ihvertfald dengang var computer og spil en meget social aktivitet, vi var altid 2-3-4 mange omkring skærmen, og man lærte virkelig meget af og om hinanden, når man så hvordan de forskellige klarede diverse prøver og udfordringer i spillene.

Dengang var de store problemer som de voksne harcelerede over, Video og tegneserier. Børn der så video hele dage, eller læste tegneserier med blod og vold osv. Nu er det så computer, consoller eller mobilen, som de voksne bekymrer sig om. Der vil hele tiden komme noget nyt, og forældre vil hele tiden bekymre sig. Jeg tror børn er fantastiske, og nok skal finde ud af verden omkring dem, og hvordan de interagerer med den. Det eneste jeg ville sørge for, var at det ikke skete alene / i isolation hele tiden. Så vil de gerne spille computer, se video eller lege med mobilen, så lad dem, men det skal også være sammen med andre (kammerater, søskende, naboens unger whatever).


Min lillebror er/var gamer (til han fik to børn og en kone, og nu er gameriet henført til kælderen om natten), og mine forældre har godt nok hevet sig i håret mange gange over det der. De havde netop også hørt forskere sige, at børn jo bliver meget bedre til sprog, og min mors bror er datalog og har i høj grad skabt en karriere, fordi han var en af de allerførste spiludviklere. Så de holdt længe fast i, at min bror bare skulle have lov, og der nok skulle komme noget godt ud af det.

Det gjorde der på nogle måder også. Min bror talte flydende engelsk meget tidligt og er ved at færdiggøre en teknisk kandidat. Men det tror jeg reelt kun er sket, fordi mine forældre endte med at skubbe på, lukke internetforbindelsen og få ham ud af døren. Han gik fuldkommen i sump, boede hjemme da han var 23, sad foran computeren hele natten og sov hele dagen. Han var fuldkommen afhængig af den, havde hele sit sociale liv på nettet, kunne ikke få det til at fungere med hverken fritidsjob, kærester eller venner i virkeligheden og droppede ud af den ene ungdomsuddannelse efter den anden på grund af fravær og manglende motivation.

I dag ved jeg, at mine forældre er kede af, at de ikke noget tidligere satte ind. Det kom virkelig alt for langt ud. Men de havde også hørt om alt det positive, computerspil kunne gøre, og de ville i hvert fald ikke være sådan nogle teknologiforskrækkede typer.

Jeg siger ikke, at det altid er sådan, det går. Der er helt sikkert børn og unge, der godt kan styre det. Men der er godt nok også mange, der ikke kan.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf milisa » 12. jul 2018, 17:26

Hvis man er bekymret for ens ungers skærmtid, kunne man jo starte med at begrænse den. Hvis man er bekymret for, at ens unger ikke er ude nok, må man jo tage dem i hånden og gå med ud.

Børn gør jo, hvad de får lov til...
3
Tally-ho
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf 1234 » 22. jul 2018, 23:39

Jeg er 27 år og er nok den først generation, der har siddet rigtig meget foran en skærm. Ikke på niveau med nu, hvor de starter med en iPad som 2 årig men jeg sad der i hvert fald sindsygt meget fra jeg var 7 år. Min mand er cirka samme historie. Vi er altså begge to helt normale, velfungerende og meget udadvendte voksne med to gode jobs.

Selvfølgelig skal børn ikke sidde 16 timer foran computeren hver dag, men jeg tror altså ikke man skal være så bange for teknologien. Det er jo en balance ligesom alt andet, men jeg er i hvert fald glad for mine forældre ikke var helt skærm forskrækket, især fordi min it kundskaber har reddet mig og mine kollegaer utrolig mange gange på mit arbejde.
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf hotlips » 6. aug 2018, 13:10

Omkring det med at cykle så er det klart min erfaring at det er helt og aldeles noget der er op til forældrene, min dreng har været vant til at gå rundt i kvarteret og nu cykler eller går vi de halvanden kilometer til skole hver dag og der er en verden til forskel fra ham og til de der bliver kørt i bil, en af hans venner kigger konsekvent uforstående på mig når vi når til en vej og jeg så siger de skal se om vi må gå men min er jo begyndt at måtte gå på legepladsen og han får nok lov til at gå til købmanden her efter ferien.

Og det er bestemt ikke ungerne der ikke vil, de er så stolte når de har været på legepladsen uden en voksen og når de har fået cykel med i skole og vi så cykler hjem sammen, jeg får dem til at køre på fortovet nogle steder for de er virkelig begyndere, og på vej kører de imellem os, men de klarer det fint og de vil meget gerne.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf hotlips » 6. aug 2018, 13:39

ajnaM skrev:
Wizzze skrev:*mimre* *mimre* året er 1982, og Wizzze på 9år får sin første computer, og forsvandt ind i en verden af hoppende figurer, fladmaste frøer, hobitter, trolde, orker, nazister, kanoner og meget meget mere.
Nogen (mange? :gruble: ) vil nok mene at jeg aldrig kom ud igen, og stadig er på en 9årigs plan, og mangler alle former for sociale kompetencer :genert: Men jeg synes nu jeg klarer det meget godt, og 25års erfaring i IT Branchen er ikke en helt dårlig platform ;)
Jeg lærte virkelig meget om sprog (primært engelsk) af computeren, læste en masse bøger både skønlitteratur og faglitteratur om historie, teknik og computere for at blive bedre til mine spil, og ihvertfald dengang var computer og spil en meget social aktivitet, vi var altid 2-3-4 mange omkring skærmen, og man lærte virkelig meget af og om hinanden, når man så hvordan de forskellige klarede diverse prøver og udfordringer i spillene.

Dengang var de store problemer som de voksne harcelerede over, Video og tegneserier. Børn der så video hele dage, eller læste tegneserier med blod og vold osv. Nu er det så computer, consoller eller mobilen, som de voksne bekymrer sig om. Der vil hele tiden komme noget nyt, og forældre vil hele tiden bekymre sig. Jeg tror børn er fantastiske, og nok skal finde ud af verden omkring dem, og hvordan de interagerer med den. Det eneste jeg ville sørge for, var at det ikke skete alene / i isolation hele tiden. Så vil de gerne spille computer, se video eller lege med mobilen, så lad dem, men det skal også være sammen med andre (kammerater, søskende, naboens unger whatever).


Min lillebror er/var gamer (til han fik to børn og en kone, og nu er gameriet henført til kælderen om natten), og mine forældre har godt nok hevet sig i håret mange gange over det der. De havde netop også hørt forskere sige, at børn jo bliver meget bedre til sprog, og min mors bror er datalog og har i høj grad skabt en karriere, fordi han var en af de allerførste spiludviklere. Så de holdt længe fast i, at min bror bare skulle have lov, og der nok skulle komme noget godt ud af det.

Det gjorde der på nogle måder også. Min bror talte flydende engelsk meget tidligt og er ved at færdiggøre en teknisk kandidat. Men det tror jeg reelt kun er sket, fordi mine forældre endte med at skubbe på, lukke internetforbindelsen og få ham ud af døren. Han gik fuldkommen i sump, boede hjemme da han var 23, sad foran computeren hele natten og sov hele dagen. Han var fuldkommen afhængig af den, havde hele sit sociale liv på nettet, kunne ikke få det til at fungere med hverken fritidsjob, kærester eller venner i virkeligheden og droppede ud af den ene ungdomsuddannelse efter den anden på grund af fravær og manglende motivation.

I dag ved jeg, at mine forældre er kede af, at de ikke noget tidligere satte ind. Det kom virkelig alt for langt ud. Men de havde også hørt om alt det positive, computerspil kunne gøre, og de ville i hvert fald ikke være sådan nogle teknologiforskrækkede typer.

Jeg siger ikke, at det altid er sådan, det går. Der er helt sikkert børn og unge, der godt kan styre det. Men der er godt nok også mange, der ikke kan.


Min drengs far har tre venner der reelt er gået ned på at computeren fylder for meget, jeg tror ikke det er det de vil sige hvis man spørger dem, men jeg har selv boet og arbejdet sammen med dem, dengang passede de dog nogenlunde deres arbejde men der var ikke andet end det, og det var selvom vi trods alt var en pæn stak unge mennesker med tilhørende fester, kærester og så videre, de brugte al fritid på computere og deltog overhovedet ikke i hvad vi andre nu havde gang i og det på trods af at det jo jævnligt foregik rundt om dem mens de spillede.

Idag er de fuldstændig dysfunktioner, de har ikke haft et job i de 20 år der er gået og det varer normalt et par måneder før de ringer tilbage når min drengs far har ringet eller skrevet en besked, den ene blev smidt ud af sin lejlighed fordi han ikke betalte for sit net og så brændte huslejen af på netcafeer.

Vi fik video i 81 og computer og så videre tidligt og ja der hørte vi på at vi blev skærmnarkomaner fordi vi havde hele to bånd på betamax med optagede så er der tegnefilm fra dr, men der er en verden til forskel på det og så på idag, de kan tage en tablet og så er der med det samme fri adgang, de kan have den med alle vegne så hvis ikke man begrænser det så kan de jo for den sags skyld sidde med den mens man spiser aftensmad og de behøver ikke at lægge den bortset fra når de er i bad.

Det gør en stor forskel i forhold til da det for det første var en ting der stod fast et sted men også som man skulle dele med andre og der var pauser fordi alt tog så lang tid, selv de første år med net der ventede man på siderne blev hentet og man skulle først vente på modemmet fik forbindelse, det gav trods alt noget besvær og nogle pauser, det var ikke det der hvor det bare kørte og man blev jævnligt tvunget til at se op og lige vågne et øjeblik.

Jeg ved ikke om man finder en formel for hvor meget der skal til for at det giver problemer og der er sikkert også stor forskel på hvor meget der skal til, men jeg tror ikke der er ret mange der ikke har set nogle der er forsumpet foran en skærm i et eller andet omfang, og i et eller andet tidsrum, så jeg undrer mig jævnligt over det kan være noget man skal diskutere endnu.
0
Nemon.
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 18:27
Kort karma: 8
Likede indlæg: 99

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf Nemon. » 7. aug 2018, 11:02

Min søn er lidt yngre end din. Han har legeaftale ca en gang om ugen, hvor der bliver leget. Så går han til en ting, en gang om ugen.
Han kan godt lege selv, selvom han foretrækker jeg er med. Ved siden af det, spiller en del på sin iPad.
Han spiller bla Minecraft som Mavis også har gjort, det er et spil som jeg forbinder med leg.
Jeg tegnede byer og mine glansbilleder blev brugt som familier. Det er på en måde, den samme leg han leger, når han spiller Minecraft. Målet er i hvert fald det samme.
Jeg bestemmer i øvrigt, hvad han må spille og han spiller kun det jeg opfatter som leg eller lærings spil.

Jeg er på ingen måde nervøs for hvordan min søns sociale kompetencer er, for jeg ved de er gode.

Jeg kan til gengæld godt være nervøs for hvad han senere, kommer til at opleve på de sociale medier. Men det er mit ansvar at han kommer til at kunne begå sig der.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf Moxy-lady » 7. aug 2018, 13:19

Læser resten af tråden senere, men vil lige besvare startindlægget.

Da jeg var 13 I 1996 var vi på biltur til Italien. Hele turen derned og hjem igen foregik med hovedet begravet i en bog. Min far forsøgte desperat at gøre mig interesseret i den smukke og, for os danskere, særprægede alpe-natur, hvilket blev besvaret med et: "det er da meget pænt" og så tilbage til bogen. Jeg var bare ikke specielt interesseret, med mindre der stod en pæn italiener og pyntede i landskabet. Jeg kan dog stadig huske rigtig mange ting fra den ferie, og også noget af turen derned - på samme måde som man kan huske alle mulige andre ture så mange år efter; ikke det hele, men væsentlige punkter der skilte sig ud. Det har ikke nødvendigvis så meget med computere mv at gøre, selvom et større antal børn selvfølgelig bruger computere/tablets/telefoner meget, fremfor at være læseheste som jeg.

Min kæreste er 5 år yngre end mig, og er i højere grad opvokset med computere. Han havde kammerater hjemme hos sig og spille i flere timer, uden at de vekslede et ord der ikke omhandlede hvad der skete på skærmen. Men de hyggede sig. I dag er han ret involveret i forskellige ting vedr. Online spil, hvor der er ret skrappe regler for hvordan man interagerer og hvor sociale kompetencer i høj grad er nødvendige - ellers ryger man ud. Og her snakker vi altså mennesker fra hele verden oh alle samfundslag, hvilket jeg vil vove at påstå giver en større forståelse for at mennesker er forskellige, end kun at omgås de mennesker man kender fra nabolaget eller skolen. Men for min kæreste er det superfedt, han trives langt bedre i det end han gør med sociale interaktioner i den virkelige verden, da der er faste regler og ikke så stor risiko for at træde ved siden af fordi man ikke opfanger nogle signaler, som man hurtigt kan komme til irl. Han er også aspergers, men mange af hans irl bekendtskaber oh venner har det på samme måde, uden diagnoser. Der er noget trygt i det for dem.

Det er ikke fordi jeg siger at det ikke er problematisk, og det skal ikke erstatte al menneskelig kontakt, men jeg synes oftest at det gøres til et langt større problem end det egentlig er. Hvis man ser tilbage i tiden, så er der sket et stort skred i hvordan drenge/mænd opfører sig overfor hinanden og bbordan de er sammen. Dem der er lidt ældre end min generation (jeg er 35) har, på trods af "god gammeldags" opvækst, hvor man legede sammen og var udenfor hele dagen enormt svært ved at tale om følelser og at drage omsorg overfor hinanden. I dag er problemet stort set udryddet i de fleste sociale lag. Drenge og mænd krammer hinanden, komplimenterer hinanden oh drager reel omsorg for hinanden. Ikke mere "et klap på skulderen svarer til 6 års terapi". Mænd opfordrer hinanden til at søge hjælp med fysiske såvel som psykiske problemer, og mange stereotyper forsvinder eller konfronteres. Det har ikke (direkte, I hvert fald) noget med internettet og computere at gøre, men det er for at understrege at de der gode gamle dage hvor alle havde det godt og legede med hinanden og var "rigtigt" sammen er bullshit. Det er nemt at skyde skylden på problemer på ting der er anderledes end da vi var børn, uden at se på at der er andre omstændigheder der gør sig gældende og at samfundsudviklingen ikke kun bringer noget negativt med sig.

*jeg tror så faktisk at internettet har haft en indflydelse på at det er blevet mere okay ikke at passe ind i de kasser som man ellers omgiver sig med, og at man konfronteres med andre holdninger end dem som ens nærmeste besidder. Det åbner øjnene, på godt og ondt, for at man godt kan være mand/kvinde/jordegern på en anden måde end dem man omgiver sig med, og derfor giver plads til at kønsrollerne kan udvides og giver plads til flere typer end ultramacho sparke-til-hjulkapsler-mens-man-taler-om-vejret maskulinitet.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf Moxy-lady » 7. aug 2018, 13:27

hotlips skrev:men jeg tror ikke der er ret mange der ikke har set nogle der er forsumpet foran en skærm i et eller andet omfang.


Men spørgsmålet er om det havde været velfungerende medlemmer af samfundet hvis computere oh internettet ikke eksisterede? Jeg mistænker nemlig kraftigt at langt de fleste af de der forsumpede typer der bor i deres mors kælder, er folk der gemmer på nogle ret massive psykiske problemer, hvor computeren er den nemme løsning. Det er jo en afhængighed som så mange andre, og misbrugere har jo generelt problemer med misbrug o.l. Uanset hvilken form det tager. Vi render jo ikke rundt og giver alkohol skylden for at folk bliver afhængige, men anerkender at det er misbrugeren psyke der gør det svært at kontrollere mængden.
3
My world 12-10-18 :lun:
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf ajnaM » 21. aug 2018, 18:16

Andre der har set DR's eksperiment om familiens skærmtid? Virkelig interessant. Og også lidt skræmmende.

https://www.dr.dk/tv/se/eksperimentet-2 ... junkier#!/
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf ajnaM » 21. aug 2018, 19:35

Lathyrus skrev:
ajnaM skrev:Andre der har set DR's eksperiment om familiens skærmtid? Virkelig interessant. Og også lidt skræmmende.

https://www.dr.dk/tv/se/eksperimentet-2 ... junkier#!/



Ja, og det bekræftede mig i, at vi herhjemme har gjort det helt rigtige ved at fjerne Ipad’en fuldstændigt og skære fjernsyn ned til 2-3 timer pr uge.

Det var skræmmende at se børnenes reaktioner på det voldsomme skærm-forbrug. Glæder mig til at se det næste program!


Helt enig. Jeg tænker også, at vi som voksne måske i virkeligheden bliver mere påvirket, end jeg umiddelbart tænker. Jeg sidder HELE dagen med flere skærme - 2 computerskærme, to fjernsyn og en mobiltelefon - på arbejdet alene. Og jeg kan sagtens genkende det, moderen taler om med den korte lunte... :ninja:

Kan være, jeg skulle sætte en ekstra presser på mit eget forbrug.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf ajnaM » 21. aug 2018, 19:44

Lathyrus skrev:
ajnaM skrev:
Lathyrus skrev:
ajnaM skrev:Andre der har set DR's eksperiment om familiens skærmtid? Virkelig interessant. Og også lidt skræmmende.

https://www.dr.dk/tv/se/eksperimentet-2 ... junkier#!/



Ja, og det bekræftede mig i, at vi herhjemme har gjort det helt rigtige ved at fjerne Ipad’en fuldstændigt og skære fjernsyn ned til 2-3 timer pr uge.

Det var skræmmende at se børnenes reaktioner på det voldsomme skærm-forbrug. Glæder mig til at se det næste program!


Helt enig. Jeg tænker også, at vi som voksne måske i virkeligheden bliver mere påvirket, end jeg umiddelbart tænker. Jeg sidder HELE dagen med flere skærme - 2 computerskærme, to fjernsyn og en mobiltelefon - på arbejdet alene. Og jeg kan sagtens genkende det, moderen taler om med den korte lunte... :ninja:

Kan være, jeg skulle sætte en ekstra presser på mit eget forbrug.


Det er bestemt værd at tænke over vi voksnes forbrug også. Jeg arbejder ikke med skærme, så mit forbrug er i fritiden og lidt i pauser, hvor jeg lige tjekker SMS eller skimmer nyheder. Men klart mest om aftenen når ungerne er puttet.
Jeg kunne dog også sagtens selv se på om jeg kunne lave andet end Debatten og TV om aftenen - måske især undlade at have gang i både tv og debat på en gang, som jeg faktisk har lige nu :ninja:


:D

Jeg burde slet ikke tænde skærmen, når jeg er hjemme - jeg er så rigeligt på på jobbet. Men jeg tror, det er svært at vænne mig af med tanken om, at det er afstressende. Også at ligge med mobilen, inden jeg falder i søvn. Det ved jeg godt, det ikke er, men det kan alligevel føles sådan. Så er det fint med sådan et program til lige at få det vendt i hovedet. For grundlæggende tror jeg ikke på, at skærmene gør ret meget godt i fritiden.

Så NU slukker jeg computeren. :-p
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf Dane » 23. sep 2018, 11:04

Når man er oppe i årene og ikke er vokset op med elektronik virker det skræmmende at børnebørnenes besøg inkluderer iPads, men det gælder heldigvis kun de yngste, hvorimod de ældste er uden og derfor langt mere nærværende.
Jeg husker da vore børn var små og alle advarede mod firkantede øjne og manglende samvær grundet husalteret, men sammenlignet med idag hvor hver især har sin egen skærm var datidens ene skærm nok at foretrække da man trods alt var fælles om indholdet.
Spændende at se hvad fremtiden bringer :-)
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'

Tilbage til "Børn"