Det store juledilemma!

Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Det store juledilemma!

Indlægaf Tux » 25. nov 2015, 06:45

Okay, så stort er det måske heller ikke - men det fylder alligevel lidt :sarkasme:

Sagen er den, at vores datter på to måneder har det med ikke at sove ret meget i løbet af dagen, og derfor bliver træt og umulig hen af eftermiddag/aften. Det i kombination med, at det hurtigt tager en times tid før hun falder rigtig i søvn om aftenen gør, at min hustru for det meste går i seng sammen med datteren kl 7-8 stykker.

Og nu til dilemmaet, vi holder jul for den nærmeste familie (bliver 7 i alt), og damen har nu foreslået, at vi holder julemiddagen allerede til frokost, så vi er færdige med det hele ved en 4-5 stykker. På den måde har vi ikke en umulig pige under middagen, og vi risikerer ikke at den ene af os må gå glip af det meste af aftenen.

Den plan har jeg det lidt svært med, jeg ved dog ikke rigtig hvorfor - egentlig burde det vel ikke gøre nogen forskel? :gruble:
0
Akehurst2
Indlæg: 14202
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1268
Likede indlæg: 40837

Re: Det store juledilemma!

Indlægaf Akehurst2 » 25. nov 2015, 11:29

Tux skrev:
Den plan har jeg det lidt svært med, jeg ved dog ikke rigtig hvorfor - egentlig burde det vel ikke gøre nogen forskel? :gruble:


Næ, det burde det jo ikke - men det ville det gøre for mig som gæst. Jeg ville synes det var fladt at skulle tage hjem fra jul så tidligt, og så var det slut. For mig er det en aften-ting, som gerne varer til sent hvor man sidder og snakker i stearinlysenes skær.

Men jeg ville strække mig langt for en nybagt mor. Synes dog som polavyk foreslår, at det ligger mere lige for, at det så er nogle andre end jer, der holder jul, for det er da et ordentligt projekt med lillebitte baby under alle omstændigheder.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det store juledilemma!

Indlægaf kidkomb » 25. nov 2015, 11:56

Som gæst ville jeg blive skuffet og nok også tænke, at mor og barn altså godt kunne overleve en juleaften.
Som søvnløs i perioder ville jeg dog godt kunne forstå, hvordan overskud kan være så meget i minus, at udsigten til bare een dag, hvor alting sejler ville give mig lyst til, at slå fuld bak på det.

Er jeres bolig stor nok til, at mor og barn kan gå afsides, hvis det kokser?
Kan I invitere til eftermiddagskaffe/hygge/tænd juletræet/giv lidt gaver til barnet og hygge og så have fuld middag, gaver, dans om træet osv bagefter?
Hvis det så bliver for meget, så kan mor gå til køjs eller tage en lur.
Hvis jeg fik den melding, som gæst, så ville jeg synes, at det var en super måde, at tage hensyn til alle på. Og jeg ville med glæde dukke op til eftermiddagskaffe og hygge inden maden.
Så bliver gæsterne måske heller ikke helt så længe, som ellers.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Re: Det store juledilemma!

Indlægaf Tux » 25. nov 2015, 12:16

Tak for input allesammen, godt at høre, at det ikke bare er mig, der synes at det er en sub-optimal løsning :)

Rakel skrev:Jeg ville nok som mor undlade at gå tidligt i seng d. 24 og indrette maden, så baby kunne puttes fx mellem hovedret og dessert og gæsterne hygge sig lidt.

Og så tage det roligt med, at babypigen 'fester' lidt - det stopper aldrig. De ændrer bare temaet.

Jeg ville som gæst undre mig, hvis værterne juleaften sluttede kl 16-17 stykker. Jeg ville gøre noget negativt ud af det, dog.


Jeg er også mest af den opfattelse, at det nok skal gå alt sammen, og skrækscenariet hvor den ene misser det meste af aftenen ikke bliver virkelighed..

polavyk skrev:Har i overvejet at ændre planer? Det giver ingen mening at ville holde juleaften for andre og så ikke gøre det. For juleAFTEN er jo altså om aftenen. Er det en fælles beslutning? Det lyder som om det er et stort pres for din kone. Hvis hun ikke magter at deltage i et juleaftensarrangement, kunne i måske besøge familien til frokost og så holde juleaften selv. At du så måske kommer til at sidde alene en del af aftenen, klarer du nok dette ene år.

Alternativt må i planlægge, at hun kan få sovet middagssøvn, og at i kan skiftes til at tage baby, når den bliver utidig. Hvis man er usikker som mor og træt konstant, er det ikke nogen fornøjelse at have gæster.


Nej det er bestemt ikke en fælles beslutning - endnu, jeg er i en process med mig selv, hvor jeg prøver at finde ud af hvad jeg synes om det - umiddelbart er jeg ikke fan jo..

Det kan muligvis afhjælpes ved at jeg tager lillepigen natten op til (så meget som det nu lader sig gøre), og lader mor tage en middagslur eller lign.

Jeg tror meget af det bunder i en frygt for "hvad nu hvis det hele kokser og en af os går glip af det hele fordi vi skal håndtere baby?"..

Jeg klarer udmærket at holde jul "selv", så det kunne sagtens være udgangen på det hele. Nu har vi bare "lovet" at holde jul, men realiteterne kan selvfølgelig kommer i vejen. Ærlig talt er jeg nok mest til den her løsning, også af hensyn til vores gæster, der jo nok gerne vil holde juleaften.

Akehurst2 skrev:
Tux skrev:
Den plan har jeg det lidt svært med, jeg ved dog ikke rigtig hvorfor - egentlig burde det vel ikke gøre nogen forskel? :gruble:


Næ, det burde det jo ikke - men det ville det gøre for mig som gæst. Jeg ville synes det var fladt at skulle tage hjem fra jul så tidligt, og så var det slut. For mig er det en aften-ting, som gerne varer til sent hvor man sidder og snakker i stearinlysenes skær.

Men jeg ville strække mig langt for en nybagt mor. Synes dog som polavyk foreslår, at det ligger mere lige for, at det så er nogle andre end jer, der holder jul, for det er da et ordentligt projekt med lillebitte baby under alle omstændigheder.


Ja enig, sådan har jeg det også. Søgte også lidt efter om det bare er mig der er for firkantet og sidder fast i traditionerne, eller der er noget om det.

kidkomb skrev:Som gæst ville jeg blive skuffet og nok også tænke, at mor og barn altså godt kunne overleve en juleaften.
Som søvnløs i perioder ville jeg dog godt kunne forstå, hvordan overskud kan være så meget i minus, at udsigten til bare een dag, hvor alting sejler ville give mig lyst til, at slå fuld bak på det.

Er jeres bolig stor nok til, at mor og barn kan gå afsides, hvis det kokser?
Kan I invitere til eftermiddagskaffe/hygge/tænd juletræet/giv lidt gaver til barnet og hygge og så have fuld middag, gaver, dans om træet osv bagefter?
Hvis det så bliver for meget, så kan mor gå til køjs eller tage en lur.
Hvis jeg fik den melding, som gæst, så ville jeg synes, at det var en super måde, at tage hensyn til alle på. Og jeg ville med glæde dukke op til eftermiddagskaffe og hygge inden maden.
Så bliver gæsterne måske heller ikke helt så længe, som ellers.


En anden grund er også, at mor jo får sovet mindre, og derfor er træt når klokken nærmer sig 7-8 stykker. Der er fin mulighed for, at mor og barn kan gå afsides - men det er jo lidt det mor vil undgå, så hun (og barn) også kan være med til festen.

Det kunne måske godt være en løsning at bytte lidt rundt på det hele, den vil jeg lige tænke lidt over.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4835

Re: Det store juledilemma!

Indlægaf milisa » 25. nov 2015, 13:16

Under ingen omstændigheder! :-D Det ville jeg simpelthen ikke gide, hverken som gæst eller vært.

Jeg ville nok begynde med at overveje, hvorvidt det virkelig er jer, der skal holde juleaften. Personligt, ville jeg nok bare melde ud, at det ikke kommer til at ske med så lille en baby. Dernæst så ville jeg overveje at holde det med så få som muligt, således det lettere kan rykkes rundt. Dvs evt spise senere, så I begge kan være med, fordi ungen ER puttet, eller den anden vej rundt: Spis så tidligt, at ungen er vågen og frisk. (Så meget som det nu kan lade sig gøre ift manglende rytme....)

Endelig, så husk nu at barnet er 100% ligeglad. Ungen ANER jo ikke, hvad der foregår, så drop al tanke om, "vi skal danse om juletræ på det og det tidspunkt, så den lille kan være med" eller "hun skal jo også være med til gaveuddeling". Glem det nu! Det skal tids nok komme, at ungen oplever juleaften, så tænk nu på at gøre til en hyggelig aften for jer voksne, FØR det går løs med "ER DET SNART JULEAFTEN"-plageri! :D
7
Tally-ho
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Re: Det store juledilemma!

Indlægaf Tux » 28. nov 2015, 21:25

Lige en lille opdatering. Vi er endt på en model hvor vi eftermiddagshygger med gaver og juletræ, og så spiser vi omkring en 5-6 stykker. Så kan mor og barn gå i seng relativt tidligt uden at mor går glip af festen, og gæsterne kan blive til ud på aftenen.

Tusind tak for input, det har været rigtig hjælpsomt :)
3

Tilbage til "Børn"