Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Muuh » 30. nov 2015, 07:37

Yngstesønnen er novemberbarn og da han i sin tid skulle starte i skole, kæmpede jeg virkelig får at få lov til, at lade ham vente et år.
Jeg har siden han var 4 år følt at han havde nogle særlige behov, men børnehaven blev ved med at sige, at han jo bare var en dreng og at jeg skulle passe på med ikke at se spøgelser, bare fordi jeg selv var pædagog.

Så han startede i skole som 5 årig og var da rent fagligt godt med og endda til den gode siden, men han var slet ikke moden nok og havde svært ved at koncentrere sig og sidde stille. Da han skulle i 1. kl valgte vi simpelthen efter en måned, at rykke ham ned i 0. kl igen. Dels var der meget uro i den klasse han gik i, hvilket bare forværrede hans indre uro endnu mere og gjorde at han slet ikke fungerede.

Det ekstra år i 0. kl var utrolig god for ham, han fik lov til at modne og den klasse han kom ned i fungerede bare så meget bedre, at han formåede at finde ro.

Han har stadig stor uro i kroppen og efter flere års kamp, er han endelig blevet udredt med konklusion at han har ADHD med forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.



Jeg mener man er nød til at kigge på det enkelte barn og vurdere hvor vidt det er klar til at starte i skole, i stedet for at alle børn absolut skal sendes afsted det år de fylder 6 år. Nogle børn kan sagsten klare det, mens andre har godt af at modnes lidt.
Jeg føler lidt at det enkelte barn bliver lidt glemt, som det er nu. Der er pres på børnehaven om at få sendt så mange som mulig afsted, så der kan komme nye ind, at alle bare bliver skåret over en kamp.

Jeg følte i hvert fald ikke der var meget lytten, da yngstesønnen skulle starte i skole. Det burde i større grad være forældrenes beslutning frem for kommunens.
1
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Akehurst2 » 30. nov 2015, 08:30

Rakel skrev:I andre lande, ved jeg, at der er rullende optag over året, så det kan gøres anderledes end i Danmark.

Jeg er fortaler for at se på det enkelte barn mere end dets alder. Det har fungeret godt for vores ældste børn (snart studenter) og det bliver også tilfældet med den yngste.


Hvordan fungerer det sådan rent praktisk, det med den rullende skolestart? Og hvordan giver det en fordel?

Det er måske dumme spørgsmål, men jeg har lidt svært ved at se det for mig. Og uanset hvad, så er der jo nogen, der skal være de yngste, og det ændrer det vel ikke på.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Bimmerdyret » 1. dec 2015, 16:44

polavyk skrev:Bimmerdyret - jeg synes, du blander tingene sammen. En ting er, hvad du mener, en anden ting er facts som f.eks. lovgivning.

ObservAtioner bør, som du nok ved, være neutrale. Så hvis du har besluttet dig for, hvad du vil se, er dine observationer intet værd.

Loven siger, at børn skal starte i det kalenderår, hvor de fylder seks. Det er ikke noget, pædagoger har opfundet, men det er noget, de skal rette sig efter. Det er et krav, at forældrene søger om udsættelse. https://www.folkeskolen.dk/512186/profe ... lestartere

Det er ikke pædagogernes behov, at forældre sygeliggør deres børn, men i mange kommuner skal ppr bare involveres, hvis der søges om skoleudsættelse. .... Hvis du er lærer, må du selv opleve, at der er en lovgivning, du skal følge, uanset hvad forældre eller andre synes?

Hvorfor er det, du mener, det er pædagogerne, der lægger op til, at børnene skal sygeliggøres?

Din sidste sætning, er direkte tåbelig. I din lærergerning er der formodentlig også ting, forældre ikke altid har ret i?


Du behøver skam ikke recitere lovgivningen for mig, for den beskæftiger jeg med med til daglig, så kender den skam udemærket godt.
Hvad ER det jeg siger:
- at der er børn der starter for tidligt
- at der er børn der starter for sent
- at der altid vil være børn, der enten starter for tidligt eller for sent
- at pædagogerne ikke kan gøre noget for at forhindre et barn i at starte i skolen = det kan resultere enten positivt eller negativt
- at pædagogernes mening, vurdering faktisk ikke har nogen som helst betydning, ofte er den ikke særlig faglig (qua. normeringer etc som jeg tidligere har nævnt), samt at forældre mange gange pga omstændighederne kender deres børn bedre end pædagoger ( og lærere )

Du misforstår fuldstændig min kommentar om sygeliggørelse. Det er ikke en anklage af pædagoger, for nej, jeg ved jo netop og har også skrevet at pædagogernes holdning - uanset om det er en opbakning til skolestart eller til udskydelse ikke er en garanti for noget.
Det er grotesk at "systemet" skal sygeliggøre børn for at de kan få udsat skolestart.
Det er da netop et problem at for noget så banalt at børn skal have seriøse problemer (og det er ikke engang en grund til at de kan få udsat skolestart, hvis de har). Det burde ikke være sådan at man skal have PPR ind over.

Du børn så nok lige se på, at den artikel du henviser til er fra 2012 - der er sket rigtig meget på skoleområdet de sidste 3 år.

Hvad angår min sidste sætning, så holder jeg ved den. Mange pædagoger har slet ikke den indsigt i det enkelte barn eller hvad skolen er for en størrelse til at kunne vurdere på et fornuftigt grundlag.
En 5,5 årig, der har haft 4 forskellige deltidspædagoger og 2 studerende som pæd,medhjælpere giver ikke det mest seriøse billede af hvordan tingene faktisk står til.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Bimmerdyret » 1. dec 2015, 16:54

Akehurst2 skrev:
Rakel skrev:I andre lande, ved jeg, at der er rullende optag over året, så det kan gøres anderledes end i Danmark.

Jeg er fortaler for at se på det enkelte barn mere end dets alder. Det har fungeret godt for vores ældste børn (snart studenter) og det bliver også tilfældet med den yngste.


Hvordan fungerer det sådan rent praktisk, det med den rullende skolestart? Og hvordan giver det en fordel?

Det er måske dumme spørgsmål, men jeg har lidt svært ved at se det for mig. Og uanset hvad, så er der jo nogen, der skal være de yngste, og det ændrer det vel ikke på.


Efter folkeskolereformen giver det ingen mening eller noget godt udgangspunkt at køre med rullende skolestart.
Det skyldes de forenklede fælles mål.
Et barn, der starter halvvejs inde i skoleåret (eksempel - ofte er der optag 4 gange årligt de fleste steder) har dårlige forudsætninger for at kunne leve op til de kompetencer som det skal kunne ved udgangen af børnehaveklassen, da mange af de kompetencer allerede er blevet bearbejdet i første halvår.
Forskning på området sidst i 2012 viste heller ikke nogen sammenhæng mellem faglig udvikling og øget trivsel.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Bimmerdyret » 1. dec 2015, 16:59

adagio skrev:Da min søn blev født i november, var jeg af nysgerrighed inde og tjekke ventelisten for Herlev privatskole (fordi vi boede i Herlev dengang), og der var allerede fuldt reserveret til det år han skal starte i skole. Det må jo være reserveret af børn der er født tidligere på året hvilket må betyde at hvis man gerne vil sende sit barn i en attraktiv privatskole, gælder det om at føde det i januar og skrive det op med det samme. Det må også betyde at børn i attraktive privatskoler er forholdsvis gamle.


Kender flere privatskoler, hvor mange af børnene starter som 5 årige og få måneder +
Da jeg startede var jeg 5 år og 4 mdr og jeg var ikke den yngste i klassen.
Nu kender jeg den pågældende skole du taler om og der er der reserverede pladser til søskendebørn der også kan give lidt mudder i oversigterne :D
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Bimmerdyret » 1. dec 2015, 17:13

Rakel skrev:
Bimmerdyret skrev:
Akehurst2 skrev:
Rakel skrev:I andre lande, ved jeg, at der er rullende optag over året, så det kan gøres anderledes end i Danmark.

Jeg er fortaler for at se på det enkelte barn mere end dets alder. Det har fungeret godt for vores ældste børn (snart studenter) og det bliver også tilfældet med den yngste.


Hvordan fungerer det sådan rent praktisk, det med den rullende skolestart? Og hvordan giver det en fordel?

Det er måske dumme spørgsmål, men jeg har lidt svært ved at se det for mig. Og uanset hvad, så er der jo nogen, der skal være de yngste, og det ændrer det vel ikke på.


Efter folkeskolereformen giver det ingen mening eller noget godt udgangspunkt at køre med rullende skolestart.
Det skyldes de forenklede fælles mål.
Et barn, der starter halvvejs inde i skoleåret (eksempel - ofte er der optag 4 gange årligt de fleste steder) har dårlige forudsætninger for at kunne leve op til de kompetencer som det skal kunne ved udgangen af børnehaveklassen, da mange af de kompetencer allerede er blevet bearbejdet i første halvår.
Forskning på området sidst i 2012 viste heller ikke nogen sammenhæng mellem faglig udvikling og øget trivsel.


Jeg forholdt mig til startoplægget og dér gav mit indlæg fint mening.

Jeg er ikke synderligt imponeret af reformen - og sikkert flere med mig. Igen. For mig giver det mest mening at have fokus på det enkelte barn - hvad der reelt i dag ikke er en mulighed. Jeg forstår godt den sygeliggørelse, der tales om, når der diskuteres skoleudsættelse.


Jo, jo - ingen kritik - dit oplæg giver super mening :kram: både til startoplægget og til resten.
Er skam absolut ikke en reform-fan :cuss:
Fokus på det enkelte barn er noget man altid fremhæver som det vigtigste, der hvor alle parter får størst udbytte -barn, pædagogisk personale, lærere, forældre osv.

Desværre er det sådan at virkeligheden mere er drømmen om at lave alpint skiløb i Sahara.
For tid til individuel indsats er en mangelvare (læs sne i en ørken) for både børn, pædagoger, lærere og forældre.
0
Nephentes
Indlæg: 57
Tilmeldt: 28. sep 2015, 19:49
Kort karma: 18
Likede indlæg: 43

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Nephentes » 2. dec 2015, 02:32

Mira er født den 30 december 2009, og hun startede i skole i SFO i april og i skole her i august. Vi var i tvivl, børnehaven var i tvivl, skolen var i tvivl, og normalt ville det betyde skoleudsættelse, men i forholdene i Miras børnehave var helt utilstrækkelige, og en pædagog indrømmede modstræbende at de gerne så at hun blev et år ekstra, for at hun kunne "shine" og være den store der hjalp de små, de havde ingen skoleforberedelse, og meget lidt kreativitet, det meste af tiden bestod i leg selv, ingen pædagogstyrede projekter, en institution hårdt ramt af besparelser. Vi kunne se hendes jævnaldrende veninder forsvinde, og beslutningen blev taget om at lade hende få fra April til august i vores fantastiske SFO. Tiden i SFO var fantastisk, men det var med lidt ondt i maven at hun røg i skole i august, for hun var nok desværre ikke klar syntes vi.
Heldigvis fik hun en fantastisk lærer der er enormt rummende, og hun forstod vores prioritering.
Mira er ansigtsblind i høj grad, men det påvirker hende ikke i særlig høj grad, hun har flere gode veninder der heldigvis har accepteret at Mira ikke altid hvem de er, og derudover skal der bare meget til at slå Mira ud.
Skolearbejdet....hun er ikke moden nok der, men efter aftale med læreren bliver Mira ikke presset ud i noget hun ikke har lyst til, og vi har i sammenrråd med læreren besluttet os for at se tiden an til foråret, hvor Mira nok kommer tilbage i SFOen og starter påny i 0. Klasse til næste forår.
Hvor vil jeg hen med det her?
Hvis Miras børnehave havde haft resoureserne til at aktivere (og ikke blot opbevare) de store børn, jamen så var hun blevet et år mere i børnehaven, men sådan er det ikke, og der er desværre ingen andre tilbud til børnene der er lidt for store til en mangelfuld børnehaves tilbud, og lidt for små til skolestart.

I Miras klasse er hun den yngste i øvrigt. Det hele står og falder med at hun rent faktisk trives i skolen, elsker at være der, elsker veninderne, elsker SFOen, og så kan det godt være hun bliver omgænger, men så bliver hun til gengæld superhaj til at gå i 0. klasse.

Det her om skolestart eller ej har fyldt enormt meget i vores hoveder det sidste år, vi tror selv på at vi har gjort det bedste for hende, og vi håber det.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Akehurst2 » 2. dec 2015, 10:25

polavyk skrev:Men selvom der er sket meget på skoleområdet, er det vel stadig tilfældet, at man skal søge om udsættelse, og at kommunerne behandler ansøgninger forskelligt, hvilket er det, der er relevant for vores debat fra artiklen.

Jeg savner en forklaring på, hvorfor du mener, forældre skal kunne udsætte deres barns skolestart et år efter forgodtbefindende. Hvad skal det gøre godt for? Hvorfor skal børn, der ikke har problemer vente et år med at komme i skole?

Og så bliver jeg ærlig talt harm over den måde, du nedgør pædagogers arbejde på. Det er faktisk en uddannelse på niveau med læreruddannelsen. Så mon ikke, der findes flere pædagoger, der har et retvisende billede af de børn, de arbejder med, end det modsatte.


Jamen, det er vel netop det, der giver problemer. Der var mange, der gerne ville udsætte uden konkrete problemer, men bare for at være på den sikre side.

Og det er selvfølgelig en fordel at være den ældste - som det fremgår af artiklen. Men nogen skal jo være de yngste, og ved at udsætte for mange, så ender man med et ret stort spring, så de yngste har måske 1,5 år op til de ældste, og det er jo en stor forskel for børn (og kan være rigtig svært i forhold til pubertet - man ser jo meget på det barn, der står mellem børnehave og 0. klasse, men aldersforskellen består jo). Og så bliver man endnu mere tilbøjelig til at udsætte = ond cirkel.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Fru Sunshine » 2. dec 2015, 14:45

Jeg synes, at det er sørgeligt, at man er nødt til at gøre så mange krumspring for at udsætte skolestart.
Jeg har simpelthen set for mange børn blive puttet i skole for tidligt, og det er altså ikke optimalt at lade dem gå om. Det kan så nemt komme til at føles som et nederlag, når de ikke skal følge med deres kammerater til næste klassetrin.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Fru Sunshine » 2. dec 2015, 16:50

polavyk skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes, at det er sørgeligt, at man er nødt til at gøre så mange krumspring for at udsætte skolestart.
Jeg har simpelthen set for mange børn blive puttet i skole for tidligt, og det er altså ikke optimalt at lade dem gå om. Det kan så nemt komme til at føles som et nederlag, når de ikke skal følge med deres kammerater til næste klassetrin.


Hvordan er proceduren for at lade et barn gå om? Er den forskellig fra skole til skole, og hviler den på undersøgelser fra ppr? Hvem træffer beslutningen?

Min tanke er, om der er passende sammenhæng mellem vanskelighederne med at få skoleudsættelse og kravene, der stilles for at gå om? Kunne man forestille sig, at der er børn, der går børnehaveklassen om, hvor det ikke var strengt nødvendigt? Jeg mener, det forekommer næppe i forhold til skoleudsættelse, fordi proceduren er "streng og svær".

Nu har jeg aldrig selv haft del i proceduren, da jeg mest har fungeret på mellemtrinnet, men så vidt jeg er informeret, er det noget, der aftales mellem lærer, forældre og skolens ledelse. Muligvis er der noget PPR inde over, men jeg ved det faktisk ikke.

Jeg tror såmænd ikke, at man bevidst vælger at lade sit barn starte tidligt, fordi de jo bare kan gå om (ret mig, hvis jeg misforstår dig), men der er flere, hvor det er nødvendigt, fordi de bare ikke er klar, når de skal videre i næste klasse, og så havde det jo været bedre, hvis man som før kunne beslutte at lade sit barn vente.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Fru Sunshine » 2. dec 2015, 22:19

polavyk skrev:
Fru Sunshine skrev:
polavyk skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes, at det er sørgeligt, at man er nødt til at gøre så mange krumspring for at udsætte skolestart.
Jeg har simpelthen set for mange børn blive puttet i skole for tidligt, og det er altså ikke optimalt at lade dem gå om. Det kan så nemt komme til at føles som et nederlag, når de ikke skal følge med deres kammerater til næste klassetrin.


Hvordan er proceduren for at lade et barn gå om? Er den forskellig fra skole til skole, og hviler den på undersøgelser fra ppr? Hvem træffer beslutningen?

Min tanke er, om der er passende sammenhæng mellem vanskelighederne med at få skoleudsættelse og kravene, der stilles for at gå om? Kunne man forestille sig, at der er børn, der går børnehaveklassen om, hvor det ikke var strengt nødvendigt? Jeg mener, det forekommer næppe i forhold til skoleudsættelse, fordi proceduren er "streng og svær".

Nu har jeg aldrig selv haft del i proceduren, da jeg mest har fungeret på mellemtrinnet, men så vidt jeg er informeret, er det noget, der aftales mellem lærer, forældre og skolens ledelse. Muligvis er der noget PPR inde over, men jeg ved det faktisk ikke.

Jeg tror såmænd ikke, at man bevidst vælger at lade sit barn starte tidligt, fordi de jo bare kan gå om (ret mig, hvis jeg misforstår dig), men der er flere, hvor det er nødvendigt, fordi de bare ikke er klar, når de skal videre i næste klasse, og så havde det jo været bedre, hvis man som før kunne beslutte at lade sit barn vente.


Jeg tænker mere, at hvis det nu krævede lige så stor indsats, at et barn skulle gå om, ville det måske være et incitament for kommunerne til at ramme rigtigt første gang, fremfor at skabe en børnehaveplads ved at afslå udsættelse.

Rigtig mange beslutninger er præget stærkt af økonomi. Da jeg arbejdede i en specialgruppe i en børnehave, så vi det ofte i forhold til skolevalg. Når der var x antal pladser i specialskole, skulle der også helst kun være x antal børn, der skulle henvises dertil.

.......................

Jeg argumenterer ikke for, at børn hellere skal gå børnehaveklassen om. Jeg mener bare, at der skal foreligge nogle årsager til skoleudsættelse. Og det skal være saglige argumenter. Forældre skal selvfølgelig høres og tages alvorligt, men det må -også for børnenes skyld - være de professionelles vurderinger, der vejer tungest, når beslutningen skal tages.

Jeg er ret sikker på, at det er nemmere at lade en elev gå om end at få udsat skolestart. Desværre.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Bimmerdyret » 3. dec 2015, 22:15

polavyk skrev:
Men selvom der er sket meget på skoleområdet, er det vel stadig tilfældet, at man skal søge om udsættelse, og at kommunerne behandler ansøgninger forskelligt, hvilket er det, der er relevant for vores debat fra artiklen.

Jeg savner en forklaring på, hvorfor du mener, forældre skal kunne udsætte deres barns skolestart et år efter forgodtbefindende. Hvad skal det gøre godt for? Hvorfor skal børn, der ikke har problemer vente et år med at komme i skole?

Og så bliver jeg ærlig talt harm over den måde, du nedgør pædagogers arbejde på. Det er faktisk en uddannelse på niveau med læreruddannelsen. Så mon ikke, der findes flere pædagoger, der har et retvisende billede af de børn, de arbejder med, end det modsatte.


Nu har man jo altid skullet søge om udsættelse, så lige det er jo ikke noget nyt.
Ja kommunerne behandler ansøgninger forskelligt ligesom de behandler alle mulige ting på forskellig vis af forskellige årsager - ofte er ordet økonomi det man hører som årsag, fordi det er billigere at have 1 barn i skole end 1 barn i børnehave.

Som sådan er det ikke rigtig noget nyt i artiklen hvad angår de faktuelle oplysninger, udover at de glemmer at der kan være børn på 4 år og 8 mdr i en bh-klasse som yngste børn, fordi man også kan starte i det år man fylder 5.
At de bruger Nationale test som referenceramme til at børn, der starter senere klarer sig bedre giver jeg ikke noget for, da Nationale test ikke er 5 flade ører værd, hvilket flere eksperter også har været inde på.

Jeg siger ikke at forældre skal kunne udsætte efter forgodtbefindende, men med de forhold der er i mange institutioner i dag, så er forældrenes vurdering ofte mere værd end pædagogernes - netop fordi forældrene ved at børnene har problemer og vil få problemer, som pædagogerne slet ikke har været opmærksomme på.

Til sidst.. nej pædagoguddannelsen og læreruddannelsen er ikke på samme niveau - der er forskel både i optagelseskrav, indholdsmæssige forskelle og så er læreruddannelsen længere :genert:
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Bimmerdyret » 3. dec 2015, 22:32

Fru Sunshine skrev:Jeg er ret sikker på, at det er nemmere at lade en elev gå om end at få udsat skolestart. Desværre.


Jeg ved at der er flere børn i min kommune der går om, fordi kommunen kun tillader udsættelse af skolestart hvis det er en anbefaling fra PPR.
I min kommune eksisterer begreberne "umodenhed" og "ikke skoleparat" simpelthen ikke i en del år
Det betyder at et barn på 5,5 år, der ikke bruger de voksne i børnehaven og stadig græder når mor afleverer om morgen bare skal starte i skole som normalt.

Når der er tale om udsat skolestart, vil man ofte lave en form for indsatsplan for barnet for at gøre det skoleparat : og det er nu altså mere end "at få leget af".
Men barnet ovenfor kan man jo ikke ligefrem sige ikke har brug for hjælp, men får ikke nogen indsatsplan, men sendes blot videre med samme problemer nu bare i skoleregi.

For i min kommune, så kan PPR ikke kunnet anbefale udsættelse på børn de ikke kendte i forvejen og de oprettede ikke nye sager - på baggrund af ønske om udsættelse ej eller om børnehaven vurderer udsættelse fordi de ikke havde kapacitet.

Så som :sol: så rigtigt siger - det er nemmere at lade eleven gå om end få udsat skolestart, fordi det at gå om ikke er ensbetydende med at PPR overhovedet skal indover.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Fru Sunshine » 4. dec 2015, 00:25

Det her bør ikke udvikle sig til en diskussion om læreres vs pædagogers kompetencer.
Det er to forskellige uddannelser, der giver forskellige kompetencer, der helst skulle komplimentere hinanden.

Jeg er ikke i tvivl om, at pædagogerne i institutionerne gør et glimrende stykke arbejde, og en udsat skolestart skal bero på fællesskøn fra både pædagoger og forældre.

Jeg har bare set for mange børn, der ville have haft bedst af at vente.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Fru Sunshine » 4. dec 2015, 11:42

polavyk skrev:
Fru Sunshine skrev:Det her bør ikke udvikle sig til en diskussion om læreres vs pædagogers kompetencer.
Det er to forskellige uddannelser, der giver forskellige kompetencer, der helst skulle komplimentere hinanden.

Jeg er ikke i tvivl om, at pædagogerne i institutionerne gør et glimrende stykke arbejde, og en udsat skolestart skal bero på fællesskøn fra både pædagoger og forældre.

Jeg har bare set for mange børn, der ville have haft bedst af at vente.


Der er helt sikkert børn, der kommer i skole, der burde have ventet. Men som proceduren er, skyldes det afgørelsen fra kommunens side og ikke, at pædagogerne ikke kan vurdere børnenene. Jeg bliver harm, når min profession angribes på den måde, ganske som i gør, når lærerne kritiseres. (Det har jeg da set i tråden om lærernes arbejdsvilkår) Pædagoger har også professionel stolthed. :)

Selvfølgelig har I det.
Og jeg forstår godt, du reagerer.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Børn"