Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf HerErJeg » 5. jun 2018, 17:18

Vores søns fodbold og hele setup'et omkring klubben hænger os alle langt ud af halsen, ham selv inklusive.
Det er en særdeles lang historie, men er spørgsmålet irrellevant, så den hopper jeg over.
Det er nok ret sandsynligt, at der skal ske noget nyt, og det vil vi kun bakke ham op i, godt at prøve nyt.

Spørgsmålet er så bare, der er så mange drenge i klassen der spiller fodbold og hans berøringsflade er med børn der spiller fodbold. Hvis han nu dropper det og vælger noget helt andet som ingen i klassen går til, kan venskaberne så overhovedet opretholdes, realistisk set?
Som jeg ser det, så er børn nådesløse overfor hinanden. Hvad der gør andre kede af det, det rager dem langsomt, bare jeg kan tænke på mig selv. Måske ikke en hel generalisering, men så i hvert fald i den klasse, den er ret slem. Vores frygtsom forældre, er at han simpelthen glider ud til siden, kontakten er der måske i skolen fordi man er så tæt sammen, men bagefter? Sorry mate...?
Et eksempel er det kære online spil Fortnight. Man spiller vist i hold af 4 spillere. Hvis der så logger nogen ind som er sejere at have på sit hold, så stritter man da bare en tilfældig ud, så holdet er så "elite" som muligt. Det er vist helt almindeligt, og har ramt hårdt her i huset mange gange. Børnene er så gamle, at det godt kender konsekvensen af sådan en handling, man er bare flintrenes ligeglad.
Vi kan godt frygte, om det kan gentage over for dem som spiller/ikke spiller fodbold. Du er fortid, her er kun plads til de rigtige...

Nogen som kan bidrage med hvad der sker når der skiftes interesser til noget helt andet i 10-11 års alderen?
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23206

Re: Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf Mani » 5. jun 2018, 17:32

Vores har gjort det. Og nej, de er ikke i centrum ifht. fodbolddrengene - men det er faktisk heller ikke dem de hygger sig med.
De har det fint med deres gamer venner og deres venner fra deres sport.
Så er det et problem ikke at være in med de seje fodbold gutter kan det være svært. Men hvis man får skabt relationer om sine egne foretrukne interesser tænker jeg ikke det er et problem.

Så ja, man risikerer at miste kontakter, men de rigtige venner er i reglen mere end fodbold. 2 af drengene der kommer her i huset spiller fodbold - resten samme sportsgren som mine drenge, en helt 3 eller dyrker sletikke idræt.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf Anlewi » 5. jun 2018, 17:45

Mine drenge er ikke fodbolddrenge

Den ene spiller musik og den anden håndbold. Jeg syntes det har givet dem en større flade af venner, da de både har haft klassekammerater med også orkesterkammerater eller klub kammerater.
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf milisa » 5. jun 2018, 19:12

Jeg mindes at kunne huske tråde fra dig tidligere om emnet? Og har jeg ret, ville jeg ikke tøve med at løbe risikoen, for det setup er da for tåbeligt.

Min nevø gjorde det, og mistede nogle venner og fik nogle andre. Der var intet drama, kontakten gled bare ud, da der lissom ikke var et fælles holdepunkt - meget lig hvad der ofte sker med skolevenner, gymnasievenner osv senere hen i livet.
2
Tally-ho
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf HerErJeg » 5. jun 2018, 19:31

milisa skrev:Jeg mindes at kunne huske tråde fra dig tidligere om emnet? Og har jeg ret, ville jeg ikke tøve med at løbe risikoen, for det setup er da for tåbeligt.

Min nevø gjorde det, og mistede nogle venner og fik nogle andre. Der var intet drama, kontakten gled bare ud, da der lissom ikke var et fælles holdepunkt - meget lig hvad der ofte sker med skolevenner, gymnasievenner osv senere hen i livet.

Helt rigtigt husket. Det skal jo bare ikke være vores beslutning på hans vegne, men nu virker det som om han er så gennemført træt af det hele, at et skift er ret sandsynligt.
Umiddelbart synes han måske golf virker spændende, ideen med handicap der udjævner forskellige niveauer er jo totalt kontrast til fodboldverdenen, hvor alting måles og vejes konstant.
Så får han en interesse som han ikke kan dele med ret mange, og slet ikke i hans klasse.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. jun 2018, 19:35

Jeg er enig med de andre, og derudover håber jeg, at du overfor din søn holder lav profil med dit meget negative og offensive syn på børns sociale evner og hensynstagen til andre. Jeg kan ikke helt greje, om du generaliserer, eller om forholdene omkring din søn er så horrible som beskrevet. Hvis det sidste er tilfældet, skal der selvfølgelig tages affære, ikke bare i forhold til fodbold, men generelt, og ellers er det i hvert fald vigtigt, at du ikke overfører dit sortsyn til ham, da det givetvis vil kunne gøre ham temmelig utryg.

Som flere skriver, sker det hele tiden, at mennesker glider fra hinanden, når det fælles grundlag forsvinder. Det handler ikke om ondskabsfulde børn, og hvis man lægger den forestilling lidt på hylden som forælder, vil man givetvis også være mere motiveret for at hjælpe sit barn med at forsøge at opretholde nogle af venskaberne.
4
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf HerErJeg » 5. jun 2018, 20:01

DetSorteCirkus skrev:Jeg er enig med de andre, og derudover håber jeg, at du overfor din søn holder lav profil med dit meget negative og offensive syn på børns sociale evner og hensynstagen til andre. Jeg kan ikke helt greje, om du generaliserer, eller om forholdene omkring din søn er så horrible som beskrevet. Hvis det sidste er tilfældet, skal der selvfølgelig tages affære, ikke bare i forhold til fodbold, men generelt, og ellers er det i hvert fald vigtigt, at du ikke overfører dit sortsyn til ham, da det givetvis vil kunne gøre ham temmelig utryg.

Som flere skriver, sker det hele tiden, at mennesker glider fra hinanden, når det fælles grundlag forsvinder. Det handler ikke om ondskabsfulde børn, og hvis man lægger den forestilling lidt på hylden som forælder, vil man givetvis også være mere motiveret for at hjælpe sit barn med at forsøge at opretholde nogle af venskaberne.

Det er sådan i klassen, at de er udvalgt til et særligt forløb omkring kinflikthåndtering, mobning og i det hele behandle hinanden pænt. Eneste ulempe er at det nærmest er nyttesløst. Ballademagere er uændret, klassens tykke pige har ikke fået det lettere og rigtig mange sidder bare og venter til det hele er ovre.
Så jeg lider ikke af ubegrundet sortsyn eller lukker galde ud omkring alt og alle, men jeg bekymrer mig virkelig omkring det jeg hører og selv oplever. Som forældre snakker vi meget sammen, men han hører det ikke. Så hans træthed og irritation kommer fra ham selv, og er ikke ord som puttes i munden på ham.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf ajnaM » 5. jun 2018, 20:14

Jeg ville være mere bange for at vise ham, at man skal gå på kompromis med sig selv for at passe ind i en gruppe, end for at han endte uden for gruppen. Hvis det giver mening?

Ved at lade ham holde fast i fodbolden, selvom det hænger ham langt ud ad halsen, af frygt for at han vil falde uden for fællesskabet, viser I ham jo sådan set, at det er vigtigere ikke at stå uden for end at have sig selv med. Og det er vel at mærke et fællesskab, der lyder vanvittigt usundt.

Jeg ville støtte op om ham, også selvom han mister venner. Lade ham skabe nye, sunde relationer til en anden sportsgren. Vise ham, at han er god nok, også selvom nogle fodboldidioter eventuelt holder ham ude.
8
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf milisa » 6. jun 2018, 05:38

HerErJeg skrev:
milisa skrev:Jeg mindes at kunne huske tråde fra dig tidligere om emnet? Og har jeg ret, ville jeg ikke tøve med at løbe risikoen, for det setup er da for tåbeligt.

Min nevø gjorde det, og mistede nogle venner og fik nogle andre. Der var intet drama, kontakten gled bare ud, da der lissom ikke var et fælles holdepunkt - meget lig hvad der ofte sker med skolevenner, gymnasievenner osv senere hen i livet.

Helt rigtigt husket. Det skal jo bare ikke være vores beslutning på hans vegne, men nu virker det som om han er så gennemført træt af det hele, at et skift er ret sandsynligt.
Umiddelbart synes han måske golf virker spændende, ideen med handicap der udjævner forskellige niveauer er jo totalt kontrast til fodboldverdenen, hvor alting måles og vejes konstant.
Så får han en interesse som han ikke kan dele med ret mange, og slet ikke i hans klasse.


Ved du hvad, jeg tror faktisk, du længe har gjort ham en bjørnetjeneste. I dit forsøg på at beskytte ham mod at være udenfor og i vaklen mellem at gøre det rigtige for ham og ikke træffe nogen beslutninger for ham, tror jeg måske, du har fastholdt ham i noget træls.

Allerede i de første tråde nævnte du, at sønnike var træt af det, dengang var du bare i tvivl om, det måske bare var en fase. Jeg tror virkelig, at din beskyttertrang hæmmer ham - selvom jeg udmærket ved, at det ikke er det, du vil. Din omsorg for din søn har jo lyst ud ad alle indlæg! Men fx med golf, bliver du bekymret før, at han ikke kan dele med mange - jamen, pkt 1) definere mange og 2) og er du sikker? Som i, kender du den konkrete klub? Kast ham dog ud i det, hvis det er det, han gerne vil!

Jeg tror helt sikkert, den rigtige beslutning er at sige til sønnike, at det dersens fodbold på den måde, den klub er bygget op på, det er sig kun for folk med ringe selvtillid, der har brug for at holde andre nede for at holde sig selv oppe, og han er alt for god til det. Og så finder I sammen en anden hobby - golf, håndbold, whatever.

Held og lykke!
2
Tally-ho
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf BlueBunny » 6. jun 2018, 06:49

Jeg ved ikke om jeg har overset hans alder?
Hvis han er indskoling, tidlig mellemskole, så kan man som forældre påvirke i højere grad. Derefter er det at tale med ham om hvordan venskaber opbygges, udvikles, fastholdes, afsluttes.

At stoppe med en aktivitet som er omdrejning for mange fritidsaktiviteter vil uundgåeligt have en indvirkning. De andre vil have oplevelser han ikke er del af. Både som minder, referencer og som ting de ser frem til. De vil mødes og dermed lave andre (lege-)aftaler. Som forælder vil man have dialog med de andre forældre, på sidelinien til kampe, ved feks sportscamp mv. Her laves måske også bånd som påvirker børnene.

Ønsker man at stoppe er der god mulighed for at fastholde. Det kræver at man er initiativtager, forstående, og melder åbent ud at man har en interesse i at deltage i aktiviter uden for fodbold. Så hvis de lige husker ham hvis der laves biograf, svømme eller anden aftale efter kamp. Det kræver accept af at de andre taler om deres interesse og at man giver plads til det uden at opfatte det som om at man udelukkes.

Så enten skal der gøres en ændring for at fastholde ham i nuværende eller tag det som det kommer. Nye relationer opstår. Det kan bare være hårdt at føle gode venner forsvinder. Desværre er livet sådan
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf ajnaM » 6. jun 2018, 11:40

BlueBunny skrev:Jeg ved ikke om jeg har overset hans alder?
Hvis han er indskoling, tidlig mellemskole, så kan man som forældre påvirke i højere grad. Derefter er det at tale med ham om hvordan venskaber opbygges, udvikles, fastholdes, afsluttes.

At stoppe med en aktivitet som er omdrejning for mange fritidsaktiviteter vil uundgåeligt have en indvirkning. De andre vil have oplevelser han ikke er del af. Både som minder, referencer og som ting de ser frem til. De vil mødes og dermed lave andre (lege-)aftaler. Som forælder vil man have dialog med de andre forældre, på sidelinien til kampe, ved feks sportscamp mv. Her laves måske også bånd som påvirker børnene.

Ønsker man at stoppe er der god mulighed for at fastholde. Det kræver at man er initiativtager, forstående, og melder åbent ud at man har en interesse i at deltage i aktiviter uden for fodbold. Så hvis de lige husker ham hvis der laves biograf, svømme eller anden aftale efter kamp. Det kræver accept af at de andre taler om deres interesse og at man giver plads til det uden at opfatte det som om at man udelukkes.

Så enten skal der gøres en ændring for at fastholde ham i nuværende eller tag det som det kommer. Nye relationer opstår. Det kan bare være hårdt at føle gode venner forsvinder. Desværre er livet sådan


Enig.

I øvrigt tænker jeg, at det er rigtig sundt at vænne børnene til, at al aktivitet ikke foregår omkring én ting. Altså at hele deres liv ikke kommer til at handle om fodbold/computerspil/whatever. At man godt kan have venner forskellige steder, og at man godt kan være en god ven, selvom man ikke er god til fodbold.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf Charly » 6. jun 2018, 12:05

HerErJeg skrev:
milisa skrev:Jeg mindes at kunne huske tråde fra dig tidligere om emnet? Og har jeg ret, ville jeg ikke tøve med at løbe risikoen, for det setup er da for tåbeligt.

Min nevø gjorde det, og mistede nogle venner og fik nogle andre. Der var intet drama, kontakten gled bare ud, da der lissom ikke var et fælles holdepunkt - meget lig hvad der ofte sker med skolevenner, gymnasievenner osv senere hen i livet.

Helt rigtigt husket. Det skal jo bare ikke være vores beslutning på hans vegne, men nu virker det som om han er så gennemført træt af det hele, at et skift er ret sandsynligt.
Umiddelbart synes han måske golf virker spændende, ideen med handicap der udjævner forskellige niveauer er jo totalt kontrast til fodboldverdenen, hvor alting måles og vejes konstant.
Så får han en interesse som han ikke kan dele med ret mange, og slet ikke i hans klasse.

Men forhåbentligt kan han så dele interessen med de andre fra golfklubben :)

Jeg synes, der er stor værdi i at have venner i mange forskellige sammenhænge og i at turde lave de ting, man rent faktisk selv har lyst til.

Min dreng går op i rollespil som den eneste i sin klasse, men han har gode kammerater i klassen alligvel, og han har så kammerater fra rollespil. På den måde bliver hans berøringsflade større, og det er da kun dejligt for ham.
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf vibbsen » 6. jun 2018, 12:30

Altså....I den by jeg kommer fra gik "man" enten til kor eller til håndbold. Eller til begge dele. Sådan var det bare. Det kunne til nød accepteres at "man" gik til badminton istedet for håndbold. Men så SKULLE man gå til kor. Var man virkelig med i "inderkredsen" så gik man også til Samspil om tirsdagen....Det var dog kun for de særligt udvalgte favoritter fra kor. Man kunne IKKE gå til samspil uden at gå til kor.

Jeg NÆGTEDE kategorisk at gå til kor. Jeg ville simpelthen ikke. Som den eneste pige i vores årgang (vi var ca 60 elever) gik jeg ikke til kor. Og da jeg samtidig led af boldskræk, så var håndbold ikke rigtig en mulighed.Badminton gad jeg heller ikke.

Istedet gik jeg til svømning, til teakwondo og til ridning. Med tiden fik jeg egen hest og droppede teak-won-doen....

Jeg blev ikke altid behandlet lige pænt i skolen. Men det havde altså ikke noget at gøre med mit valg af sportsgrene. Men blot det faktum af børn kan være nogen små sataner.....Jeg havde da venner fra skolen også. At jeg gik til nogen andre sportsgrene var i den forbindelse ikke noget problem. Det eneste mit valg af sportsgrene betød var at jeg i forbindelse med disse havde nogen "andre" venner også. Venner som ikke nødvendigvis kom fra vores lille by (Jeg red i en anden by, svømmede i en anden by og dyrkede teakwondo i en anden by)

I forbindelse med håndbold foregik der et ret ubehagelig spil om hvem der var in og hvem der var yt. Og i kor-regi var det næsten ligeså slemt. Her gjaldt det om at være korlederens favorit. Ellers så var man "ude"...Dertil kom sig - det kom frem mange år efter - at han misbrugte adskillige af pigerne i koret/på samspilshollet....Alt det undgik jeg jo så....Det grinede vi meget af sidst jeg var sammen med nogen gamle skolevenner....Man kan vel sige at det eneste jeg gik glip af ved ikke at dele "fritidsaktiviteter" med mine skolekammerater var nederlag og at blive gramset på af en gammel gris....

Så jeg ville uden at blinke lade mit barn skifte fritidsaktivitet.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2018, 12:36

HerErJeg skrev:Vores søns fodbold og hele setup'et omkring klubben hænger os alle langt ud af halsen, ham selv inklusive.
Det er en særdeles lang historie, men er spørgsmålet irrellevant, så den hopper jeg over.
Det er nok ret sandsynligt, at der skal ske noget nyt, og det vil vi kun bakke ham op i, godt at prøve nyt.

Spørgsmålet er så bare, der er så mange drenge i klassen der spiller fodbold og hans berøringsflade er med børn der spiller fodbold. Hvis han nu dropper det og vælger noget helt andet som ingen i klassen går til, kan venskaberne så overhovedet opretholdes, realistisk set?
Som jeg ser det, så er børn nådesløse overfor hinanden. Hvad der gør andre kede af det, det rager dem langsomt, bare jeg kan tænke på mig selv. Måske ikke en hel generalisering, men så i hvert fald i den klasse, den er ret slem. Vores frygtsom forældre, er at han simpelthen glider ud til siden, kontakten er der måske i skolen fordi man er så tæt sammen, men bagefter? Sorry mate...?
Et eksempel er det kære online spil Fortnight. Man spiller vist i hold af 4 spillere. Hvis der så logger nogen ind som er sejere at have på sit hold, så stritter man da bare en tilfældig ud, så holdet er så "elite" som muligt. Det er vist helt almindeligt, og har ramt hårdt her i huset mange gange. Børnene er så gamle, at det godt kender konsekvensen af sådan en handling, man er bare flintrenes ligeglad.
Vi kan godt frygte, om det kan gentage over for dem som spiller/ikke spiller fodbold. Du er fortid, her er kun plads til de rigtige...

Nogen som kan bidrage med hvad der sker når der skiftes interesser til noget helt andet i 10-11 års alderen?


Hvis klassen virkelig består af så ondskabsfulde børn med så dårlige værdier som du her beskriver, og de tiltag, der er i gang overhovedet ikke virker, så ville jeg ikke bare lade ham skifte idrætsgren, men flytte ham til en anden skole.
3
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Mister man venner hvis der skiftes idrætsaktivitet?

Indlægaf Zombie » 20. jun 2018, 15:04

Jeg havde en meget urolig klasse med en del ballade, og det var skønt med spejder og jujutsu med andre venner, så når tingene i skolen var totalt lort, kunne jeg tage en lille pause fra skolekammerater og ses med nogle andre.

Det gjorde faktisk også, at ændre fra klassen som var træt af fnidder, opsøgte mig engang imellem for også at få et afbræk.

Det var først på en anden skole fra 8. Klasse, og op gennem gymnasiet, at jeg blev mobbet.
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Børn"