Puttetid

Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Puttetid

Indlægaf hotlips » 22. maj 2018, 23:26

Efter aftensmaden er der aftentur eller tid i haven, i øjeblikket er det tit rulleskøjterne der skal øves på, og så plejer vi at sidde 10 minutter på træstubbene i forhaven eller på hans nye bro i baghaven, så går vi ind og smider tøjet og hvis det ikke er for sent ser vi en film eller det vi kan nå af en, jeg plejer at sige når der er 10 minutter til puttetid.
Så er der tandbørstning og så i seng, jeg læser historie, det er ikke bestemt angivet hvor meget, langt de fleste dage er det 5 minutter før han bliver lagt rigtigt og kysset godnat og så er han væk efter 5 minutters historie mere , men en gang eller to om måneden tager det længere, så er han simpelthen ikke træt nok eller afslappet nok til at geare ned hurtigt og så kan det måske tage en halv time, en meget sjælden gang har det været længere og så læser jeg til jeg kan se han er klar til at sove, så bliver han lagt rigtigt og smækkysset og så er han væk efter et par minutter.

Det er ikke meget vi har haft af problemer med at sove eller falde i søvn og det er heller ikke noget han betragter som noget skidt at skulle i seng, så det går meget fredeligt for sig, når han har en dag hvor han er for frisk til at lægge sig og sove så har det altid været min holdning at han ikke kommer til at sove hurtigere af at man gør det til hyl og skrig og slåskamp, jeg kan ikke selv sove på kommando og det kender jeg kun en enkelt der kan, så det bebrejder jeg ham ikke.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16081
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29899

Re: Puttetid

Indlægaf TinaW » 23. maj 2018, 08:43

Min 9-årige får besked 20 min før sengetid om at børste tænder mm.
Han vil hellere selv læse, end at blive læst for, så det gør han de fleste af dagene.
Indtil han var 5, skulle jeg helst ligge med ham indtil han sov, men siden er det gået som en leg. Han vågner sjældent om natten.
Af og til vil han gerne sove oppe på vores hyggemadras, men oftest er det i egen seng.
Han skal helst sove omkring klokken 20:30, for at få sine 10 timer.
1
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Puttetid

Indlægaf Kanga » 27. maj 2018, 19:02

5 år og 10 mdr.

For to mdr. siden gik det SÅ godt. Ved 19-tiden var det ind på værelset, tage nattøj på, læse historie, børste tænder, putte med mor eller far. Sov 30-60 minutter efter.

I dag, hvor han er i Forårs-SFO :cuss: er det en pest. Han er slet ikke træt. I børnehave gik han i skovgruppen, og det gør en forskel.
Ca. 20.30 er det ind på værelset, tage nattøj på, læse historie, børste tænder, putte med mor eller far. Sover 30-60 minutter efter.
Vi har forsøgt at trumfe de gamle puttetider igennem, men det er et helvede, for han er vitterligt ikke træt.

Behøver jeg sige, at egentid og voksentid er en by i Rusland? Weekenderne er endnu værre. Denne weekend har han holdt sig vågen til kl. 23.00.

Han starter skole i august. Jeg håber, at hjernecellerne kommer på arbejde i en grad, så han bliver mere træt.
Da han startede i skovbørnehave sov han fra 16-06, no kidding. Det er måske lige i overkanten, men der er dage, hvor jeg ønsker mig tilbage.

Kanga
0
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Puttetid

Indlægaf Lisva » 27. maj 2018, 21:00

Lige for tiden er det mest noget med at løbe fra rum til rum for at trøste den, der skriger højst. De er henholdsvis 2 år og 7 uger. Det er sindssygt hårdt - især de to aftener om ugen, hvor jeg er alene med dem. :gisp:
0
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Puttetid

Indlægaf Fledermäuslein » 29. maj 2018, 10:51

Lisva skrev:Lige for tiden er det mest noget med at løbe fra rum til rum for at trøste den, der skriger højst. De er henholdsvis 2 år og 7 uger. Det er sindssygt hårdt - især de to aftener om ugen, hvor jeg er alene med dem. :gisp:


Måske kunne du bære den lille i en vikle, mens du putter den store? Det gør jeg nogen gange, hvis jeg er alene med mine (5 år og knap 1).
0
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Puttetid

Indlægaf Lisva » 29. maj 2018, 12:34

Fledermäuslein skrev:
Lisva skrev:Lige for tiden er det mest noget med at løbe fra rum til rum for at trøste den, der skriger højst. De er henholdsvis 2 år og 7 uger. Det er sindssygt hårdt - især de to aftener om ugen, hvor jeg er alene med dem. :gisp:


Måske kunne du bære den lille i en vikle, mens du putter den store? Det gør jeg nogen gange, hvis jeg er alene med mine (5 år og knap 1).


Jeg har prøvet at tage den lille med, så jeg kan sidde med hende inde hos den store, men det er, som om de begge bliver påvirket af den andens gråd. :( Men er det noget med, at sådan en vikle ligefrem kan have en beroligende effekt? Og hvad gør man - køber en eller laver den selv? Det sidste er jeg vist ikke helt tryg ved. :gruble:
0
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Puttetid

Indlægaf Fledermäuslein » 29. maj 2018, 13:09

Lisva skrev:
Fledermäuslein skrev:
Lisva skrev:Lige for tiden er det mest noget med at løbe fra rum til rum for at trøste den, der skriger højst. De er henholdsvis 2 år og 7 uger. Det er sindssygt hårdt - især de to aftener om ugen, hvor jeg er alene med dem. :gisp:


Måske kunne du bære den lille i en vikle, mens du putter den store? Det gør jeg nogen gange, hvis jeg er alene med mine (5 år og knap 1).


Jeg har prøvet at tage den lille med, så jeg kan sidde med hende inde hos den store, men det er, som om de begge bliver påvirket af den andens gråd. :( Men er det noget med, at sådan en vikle ligefrem kan have en beroligende effekt? Og hvad gør man - køber en eller laver den selv? Det sidste er jeg vist ikke helt tryg ved. :gruble:


Man køber en. Det er en jungle i starten, men der er god hjælp at hente i f.eks. gruppen Slyngegalleriet på facebook. Der er også grupper, hvor man kan købe brugte vikler, det er typisk en rigtig god ting, for så ved man allerede på forhånd, om den lever op til ens krav. Du ville nok skulle starte med en i 100% bomuld, som er nem at binde og god til små babyer.

Jeg synes helt klart, at viklen har en beroligende effekt. Min søn ville ikke sove i barnevognen, da han var lille, så stort set alle hans lure de første par måneder foregik i viklen på maven af mig. En anden kæmpe fordel er, at man har hænderne frie til andre ting. Det var f.eks. aldrig noget problem at købe ind, ingen autostol, der skulle stå i vognen, eller barnevogn, der skulle skubbes, så man ikke kunne have alle varerne. Og med hensyn til putning har du begge hænder til at holde i hånden eller nusse hår, eller hvad der nu end virker. Hvis du har babyen med under putningen af den store - og den forhåbentlig er rolig i viklen - skal du ikke samtidig bekymre dig om, hvornår babyen nu begynder at skrige, og så vil du sikkert udstråle mere ro, så den store hurtigere falder i søvn. Det lyder i hvert fald megahårdt, som det er nu :kram:
0
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Puttetid

Indlægaf Lisva » 29. maj 2018, 13:50

Tusind tak for svar! Og ja, det er virkelig hårdt, når de begge to græder. :( Jeg tror, jeg skal have købt mig en vikle. Er den bedre end en bæresele? Jeg har nemlig en sele, men jeg synes ikke, jeg kan bukke mig bare en smule, uden at hendes hoved rasler rundt. :/
0
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Puttetid

Indlægaf Fledermäuslein » 29. maj 2018, 15:21

Lisva skrev:Tusind tak for svar! Og ja, det er virkelig hårdt, når de begge to græder. :( Jeg tror, jeg skal have købt mig en vikle. Er den bedre end en bæresele? Jeg har nemlig en sele, men jeg synes ikke, jeg kan bukke mig bare en smule, uden at hendes hoved rasler rundt. :/


Det er en smagssag tror jeg, om man er mest til sele eller vikle eller begge dele. Men til de helt små er viklen bedre, fordi den støtter nakken og sidder tættere. Og selv om det ser uoverskueligt ud i starten, så lærer man hurtigt og der er mange gode turorials på youtube.
0
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Puttetid

Indlægaf SonataA » 29. maj 2018, 17:44

Vi børster tænder kl 19, så ligger de i sengen 10 min senere.
Hende på 8 får lov at læse til senest kl 20. Derefter tænder vi musikken og hun falder hurtigt i søvn.
Ham på knap 6 får nogle gange læst historie, andre gange vælger han bare at lytte til musik.
Vi har aldrig haft lange rutiner omkring putning. Så hurtigt som muligt passer os fint, så kan vi læse og hygge inden!
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Puttetid

Indlægaf Sangius » 29. maj 2018, 18:20

Har en datter som bliver 2 i september.
Vi spiser aftensmad kl 17, og så får hun lidt aftengrød kl 18.30 ish. Kl 19 børster vi tænder og går op i seng.
Her ammes hun i søvn, mens hun hører historie. Lige for tiden elsker hun "kartoflens historie" på youtube. Jeg lærer også noget :D
På gode dage tager det 30 min, på dårlige 2 timer. Det varierer.
Når får putter øffer hun rundt i vores seng og hører historie, og lægger sig selv til at sove på et tidspunkt. Det tager som regel lidt længere tid, men ikke altid. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Puttetid

Indlægaf Sangius » 29. maj 2018, 18:24

Lisva skrev:Tusind tak for svar! Og ja, det er virkelig hårdt, når de begge to græder. :( Jeg tror, jeg skal have købt mig en vikle. Er den bedre end en bæresele? Jeg har nemlig en sele, men jeg synes ikke, jeg kan bukke mig bare en smule, uden at hendes hoved rasler rundt. :/


Der findes rigtig gode bæreseler, som har både hoved og nakkestøtte til se små. Viklen fungerer også fint - den bruger vi :)
Selen skal altis støtte helt fra knæhase til knæhase, og så skal knæene sættes højere end rumpen, så barnet sidder som en frø, mave mod mave. Når barnet slapper af er det vigtigt at ryggen runder ud i et c, den må ikke holdes rank.

Jeg har aldrig selv brugt bæresele, men ved at mange bruger ergobaby, manduca, tula...

I facebookgruppen "slyngegalleriet" kan du sikkert få rås og vejledning til den sele/vikle som er god til netop jer :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Puttetid

Indlægaf vibbsen » 29. maj 2018, 18:53

Kanga skrev:5 år og 10 mdr.

For to mdr. siden gik det SÅ godt. Ved 19-tiden var det ind på værelset, tage nattøj på, læse historie, børste tænder, putte med mor eller far. Sov 30-60 minutter efter.

I dag, hvor han er i Forårs-SFO :cuss: er det en pest. Han er slet ikke træt. I børnehave gik han i skovgruppen, og det gør en forskel.
Ca. 20.30 er det ind på værelset, tage nattøj på, læse historie, børste tænder, putte med mor eller far. Sover 30-60 minutter efter.
Vi har forsøgt at trumfe de gamle puttetider igennem, men det er et helvede, for han er vitterligt ikke træt.

Behøver jeg sige, at egentid og voksentid er en by i Rusland? Weekenderne er endnu værre. Denne weekend har han holdt sig vågen til kl. 23.00.

Han starter skole i august. Jeg håber, at hjernecellerne kommer på arbejde i en grad, så han bliver mere træt.
Da han startede i skovbørnehave sov han fra 16-06, no kidding. Det er måske lige i overkanten, men der er dage, hvor jeg ønsker mig tilbage.

Kanga


Kære Kanga. Af hjertet tak. Nu behøver jeg ikke at sælge Emma (6 år og 10 dage) på Ebay til den første den bedste der vil give så meget som en pakke rosiner for hende. Hun er åbenbart ikke defekt alligevel....

Ovenstående er PRÆCIS hvad vi oplever omkring puttetid i øjeblikket. Vi er gået fra at putte på 20 minutter klokken 19 til at putte på 1 time og 20 minutter klokken 20. Stå optid er fuldstændig det samme. Mellem 6 og 6.30...Hun bliver KUN på sit værelse til 6.30 når kaninuret står op fordi vi har truet med at ringe til julemanden, tandfeen og påskeharen....

Jeg håber virkelig at hun bliver lidt mere træt når hun starter i skole 14 august....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Puttetid

Indlægaf Zombie » 30. maj 2018, 11:32

vibbsen skrev:
Kanga skrev:5 år og 10 mdr.

For to mdr. siden gik det SÅ godt. Ved 19-tiden var det ind på værelset, tage nattøj på, læse historie, børste tænder, putte med mor eller far. Sov 30-60 minutter efter.

I dag, hvor han er i Forårs-SFO :cuss: er det en pest. Han er slet ikke træt. I børnehave gik han i skovgruppen, og det gør en forskel.
Ca. 20.30 er det ind på værelset, tage nattøj på, læse historie, børste tænder, putte med mor eller far. Sover 30-60 minutter efter.
Vi har forsøgt at trumfe de gamle puttetider igennem, men det er et helvede, for han er vitterligt ikke træt.

Behøver jeg sige, at egentid og voksentid er en by i Rusland? Weekenderne er endnu værre. Denne weekend har han holdt sig vågen til kl. 23.00.

Han starter skole i august. Jeg håber, at hjernecellerne kommer på arbejde i en grad, så han bliver mere træt.
Da han startede i skovbørnehave sov han fra 16-06, no kidding. Det er måske lige i overkanten, men der er dage, hvor jeg ønsker mig tilbage.

Kanga


Kære Kanga. Af hjertet tak. Nu behøver jeg ikke at sælge Emma (6 år og 10 dage) på Ebay til den første den bedste der vil give så meget som en pakke rosiner for hende. Hun er åbenbart ikke defekt alligevel....

Ovenstående er PRÆCIS hvad vi oplever omkring puttetid i øjeblikket. Vi er gået fra at putte på 20 minutter klokken 19 til at putte på 1 time og 20 minutter klokken 20. Stå optid er fuldstændig det samme. Mellem 6 og 6.30...Hun bliver KUN på sit værelse til 6.30 når kaninuret står op fordi vi har truet med at ringe til julemanden, tandfeen og påskeharen....

Jeg håber virkelig at hun bliver lidt mere træt når hun starter i skole 14 august....


Pip fra en pædagog:

Lige nu dalrer de bare rundt og leger hygge-chill i SFO'en. Det er meget sundt for dem at få sådan et afbræk og få slappet lidt af --- for skolestart er som en bombe i deres hoved, efterfulgt af SFO-tid hvor der skal gøres op for stillesiddende aktiviteter, så de giver den max gas.

Nogle børn har brug for enten lidt ekstra tid i SFO til at give den gas og ræse siden-stille ud af kroppen, eller at være aktive derhjemme. Andre unger har jeg oplevet bare smide sig i sækkestole og kigge i Anders And fra de havde fri og til de kom hjem - hvor de helst fortsatte...

Min pointe er vist: Det er en fase, det er sundt for dem, og en dejlig kølig mojito til aftensmaden kan hjælpe forældrene indtil de endelig sover. :lol:
1
aka Forbies

:gammel:
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Puttetid

Indlægaf Kanga » 30. maj 2018, 20:44

Zombie skrev:
vibbsen skrev:
Kanga skrev:5 år og 10 mdr.

For to mdr. siden gik det SÅ godt. Ved 19-tiden var det ind på værelset, tage nattøj på, læse historie, børste tænder, putte med mor eller far. Sov 30-60 minutter efter.

I dag, hvor han er i Forårs-SFO :cuss: er det en pest. Han er slet ikke træt. I børnehave gik han i skovgruppen, og det gør en forskel.
Ca. 20.30 er det ind på værelset, tage nattøj på, læse historie, børste tænder, putte med mor eller far. Sover 30-60 minutter efter.
Vi har forsøgt at trumfe de gamle puttetider igennem, men det er et helvede, for han er vitterligt ikke træt.

Behøver jeg sige, at egentid og voksentid er en by i Rusland? Weekenderne er endnu værre. Denne weekend har han holdt sig vågen til kl. 23.00.

Han starter skole i august. Jeg håber, at hjernecellerne kommer på arbejde i en grad, så han bliver mere træt.
Da han startede i skovbørnehave sov han fra 16-06, no kidding. Det er måske lige i overkanten, men der er dage, hvor jeg ønsker mig tilbage.

Kanga


Kære Kanga. Af hjertet tak. Nu behøver jeg ikke at sælge Emma (6 år og 10 dage) på Ebay til den første den bedste der vil give så meget som en pakke rosiner for hende. Hun er åbenbart ikke defekt alligevel....

Ovenstående er PRÆCIS hvad vi oplever omkring puttetid i øjeblikket. Vi er gået fra at putte på 20 minutter klokken 19 til at putte på 1 time og 20 minutter klokken 20. Stå optid er fuldstændig det samme. Mellem 6 og 6.30...Hun bliver KUN på sit værelse til 6.30 når kaninuret står op fordi vi har truet med at ringe til julemanden, tandfeen og påskeharen....

Jeg håber virkelig at hun bliver lidt mere træt når hun starter i skole 14 august....


Pip fra en pædagog:

Lige nu dalrer de bare rundt og leger hygge-chill i SFO'en. Det er meget sundt for dem at få sådan et afbræk og få slappet lidt af --- for skolestart er som en bombe i deres hoved, efterfulgt af SFO-tid hvor der skal gøres op for stillesiddende aktiviteter, så de giver den max gas.

Nogle børn har brug for enten lidt ekstra tid i SFO til at give den gas og ræse siden-stille ud af kroppen, eller at være aktive derhjemme. Andre unger har jeg oplevet bare smide sig i sækkestole og kigge i Anders And fra de havde fri og til de kom hjem - hvor de helst fortsatte...

Min pointe er vist: Det er en fase, det er sundt for dem, og en dejlig kølig mojito til aftensmaden kan hjælpe forældrene indtil de endelig sover. :lol:


Tak for opmuntring.
Jeg har desværre ikke de store forhåbninger til SFO-aktivitetsniveau. Det er meget inaktive pædagoger, vi har. Det, jeg har set til SFO-personalet i den 'store' SFO er, når de hænger ud af vinduer og døre og råber og skriger af børnene... Og nej, der er ikke lige umiddelbart et alternativ i vores lokalområde.

Kanga
0

Tilbage til "Børn"