Det gode børneliv

1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Det gode børneliv

Indlægaf 1234 » 29. apr 2018, 05:38

Denne tråd kommer af en diskussion nogle af mine kollegaer havde, hvor jeg kom til, at tænke hvad debatten mon ville sige. Det var tre af mine kollegaer der blev enig om, at det meget bedre for børn, at vokse op i små lokal samfund pga. fællesskabsfølelsen og det stærke foreningsliv, hvor man arbejder sammen for der sker noget og tager fælles ansvar for den lokale skole.

Jeg kan udmærket se deres pointe og er selv vokset op sådan et sted, men samtidig synes jeg virkede også var mange dårlige ting. Jeg passede ikke særlig godt ind i det miljø personlighedsmæssig og jeg havde fx en veninde der forblev den nye pige fra 2.kl til hun blev færdig. Antallet af fritidsaktiviteter er også mere begrænset så hvis man ikke synes de ting, der er, er fede kommer man nemt udenfor. Jeg synes også det svært at undgå, at alle ved alt om alle og det kan være fedt, men synes og det har mange dårlige sidder.

Men jeg kan samtidig godt se at storbyen måske ikke helt er indrettet efter børn og deres tempo, men jeg vil gerne høre hvad I andre tænker? Hvor tænker I det bedst for børn at vokse op? Og hvorfor? Eller har det reelt ingen betydning?
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Det gode børneliv

Indlægaf Planten » 29. apr 2018, 05:42

For mig er det gode børneliv et liv, hvor man bliver elsket og støttet. Fuldstændig uafhængigt af hvor man bor.
15
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Det gode børneliv

Indlægaf 1234 » 29. apr 2018, 05:48

Planten skrev:For mig er det gode børneliv et liv, hvor man bliver elsket og støttet. Fuldstændig uafhængigt af hvor man bor.

Så du tror ikke der er nogen steder er en fordel fremfor andre? Jeg ved ikke så meget om børn endnu, men jeg har arbejdet en del med unge og der kan jeg i hvert fald konstatere en forskel. Jeg ved dog ikke om det så meget landsby vs storby der dog, men mere andre faktorer der i hvert fald har stor betydning.

Overskriften skal jo ikke forstås som, at man har et dårligt liv andre stede.
Senest rettet af 1234 29. apr 2018, 05:52, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Det gode børneliv

Indlægaf Planten » 29. apr 2018, 05:52

1234 skrev:
Planten skrev:For mig er det gode børneliv et liv, hvor man bliver elsket og støttet. Fuldstændig uafhængigt af hvor man bor.

Så du tror ikke der er nogen steder er en fordel fremfor andre? Overskriften skal jo ikke forstås som, at man har et dårligt liv andre stede.

Næh. Jeg er selv vokset op i en by med 2500 indbyggere. Dengang var der sikkert kun 2000. Jeg er ikke blevet et bedre menneske, end dem, jeg kender, der er vokset op i større byer.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Det gode børneliv

Indlægaf 1234 » 29. apr 2018, 05:58

Planten skrev:
1234 skrev:
Planten skrev:For mig er det gode børneliv et liv, hvor man bliver elsket og støttet. Fuldstændig uafhængigt af hvor man bor.

Så du tror ikke der er nogen steder er en fordel fremfor andre? Overskriften skal jo ikke forstås som, at man har et dårligt liv andre stede.

Næh. Jeg er selv vokset op i en by med 2500 indbyggere. Dengang var der sikkert kun 2000. Jeg er ikke blevet et bedre menneske, end dem, jeg kender, der er vokset op i større byer.

Jeg ved nu ikke om man direkte bliver et bedre mennesker og jeg tror heller ikke det sådan man skal forstå mine kollegaers diskussion. En af dem bor i centrum af en storby med sine børn. Det handlede bare mere om det gav børnene en naturlig indlæring i forhold til at tage ansvar fx i foreningslivet. Hvor jeg nu godt kan godt se noget af det han siger, når jeg laver en sammenligning mellem dem jeg kender, der opvokset i en landsby og dem der er opvokset i en storby.

Diskussion var nu også mere hvad der havde mest kvalitet i forhold til det gode børneliv og jeg tør godt påstå fx at det skidt for børn over en vis alder at bo langt fra legekammerater. Jeg er opvokset på en mark langt væk fra naboer og andre børn og det er altså ikke fedt, når man bliver ældre end 8, at man ikke kan gå hen til sine venner uformelt, men skal lave en formel aftale og have sine forældre til at køre. Og så kan man jo ikke bare spille fodbold en halv time og så tage hjem. Det vil jeg fx aldrig byde mine egne børn for jeg hadet det virkelig fra en meget ung alder og det blev kun værre med alderen.
Senest rettet af 1234 29. apr 2018, 06:02, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Det gode børneliv

Indlægaf Planten » 29. apr 2018, 06:01

1234 skrev:
Planten skrev:
1234 skrev:
Planten skrev:For mig er det gode børneliv et liv, hvor man bliver elsket og støttet. Fuldstændig uafhængigt af hvor man bor.

Så du tror ikke der er nogen steder er en fordel fremfor andre? Overskriften skal jo ikke forstås som, at man har et dårligt liv andre stede.

Næh. Jeg er selv vokset op i en by med 2500 indbyggere. Dengang var der sikkert kun 2000. Jeg er ikke blevet et bedre menneske, end dem, jeg kender, der er vokset op i større byer.

Jeg ved nu ikke om man direkte bliver et bedre mennesker og jeg tror heller ikke det sådan man skal forstå mine kollegaers diskussion. En af dem bor i centrum af en storby med sine børn. Det handlede bare mere om det gav børnene en naturlig indlæring i forhold til at tage ansvar fx i foreningslivet. Hvor jeg nu godt kan godt se noget af det han siger, når jeg laver en sammenligning mellem dem jeg kender, der opvokset i en landsby og dem der er opvokset i en storby.

Det har det så ikke gjort i fx min folkeskoleklasse. De er ikke mere engagerede end andre, der er opvokset mere befolkede steder. Den, der er engagerede i foreningsliv, er dem, hvis forældre også har været det. Dem, der har lært det hjemmefra - uanset lokalsamfundets størrelse.
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Det gode børneliv

Indlægaf Filipai » 29. apr 2018, 06:04

Jeg boede i en lille by indtil mine forældre blev skilt som 14-årig. Og som børneliv var det da skønt at man kendte nærmest alle i byen med børn, og at der var trygt at færdes og at der var fællesskabsfølelse. Som preteen og op, forfærdeligt. Hvis man ikke passede ind stod det tydeligt klart, og når man sagde nej til at ryge og drikke, og senere tage stoffer var det også en ting man blev holdt udenfor med.
Jeg kunne aldrig i mit liv drømme om at flytte tilbage til et mindre landsby samfund. Tror mit liv havde været væsentligt anderledes, til det bedre, hvis jeg ikke havde været i den by, hvor man kunne folk kunne slippe afsted med så meget mere, fordi man jo “stod sammen”.
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Det gode børneliv

Indlægaf Orchidea » 29. apr 2018, 06:04

Jeg tror ikke man kan stille det op på den måde, at det er bedre at være barn i et lokalsamfund end i en større by eller omvendt. Der er fordele og ulemper ved de fleste ting i livet og det gælder vel også her.

Jeg tænker at det handler om at vælge det man mener passer bedst til sin familie. Og så er jeg forøvrigt rørende enig med planten. Det kunne ikke siges bedre.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Det gode børneliv

Indlægaf 1234 » 29. apr 2018, 06:05

Planten skrev:Det har det så ikke gjort i fx min folkeskoleklasse. De er ikke mere engagerede end andre, der er opvokset mere befolkede steder. Den, der er engagerede i foreningsliv, er dem, hvis forældre også har været det. Dem, der har lært det hjemmefra - uanset lokalsamfundets størrelse.

Men tror du ikke der er flere forældre, der er det i de små samfund, fordi der ellers ikke sker noget? Hvor det nemmere at freeride i de store?
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Det gode børneliv

Indlægaf Planten » 29. apr 2018, 06:07

1234 skrev:
Planten skrev:Det har det så ikke gjort i fx min folkeskoleklasse. De er ikke mere engagerede end andre, der er opvokset mere befolkede steder. Den, der er engagerede i foreningsliv, er dem, hvis forældre også har været det. Dem, der har lært det hjemmefra - uanset lokalsamfundets størrelse.

Men tror du ikke der er flere forældre, der er det i de små samfund, fordi der ellers ikke sker noget? Hvor det nemmere at freeride i de store?

Nej, det tror jeg ikke.
Der er også stor forskel for mig, ved at være en del af det, af pligt kontra af brændende ønske.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Det gode børneliv

Indlægaf LaScrooge » 29. apr 2018, 06:08

Trygge omstændigheder giver børn en god opvækst. Men det afhænger af de voksne, der er i barnets liv, mere end om det er i byen eller på landet. Masser af børn har elendige liv i mindre samfund, der ellers teoretisk byder på det, dine kollegaer snakker om, og masser af børn vokser op og trives med alle de muligheder en storby giver.

Jeg tror at den eneste forskel der reelt kan siges at være, er at der er mindre forurenet på landet. Luften er renere og måske tilbringer man mere tid udendøre på steder, hvor det er snavset på den gode måde. På den anden side er der helt sikkert flere dårligt isolerede og dårligt opvarmede huse med skimmelsvamp på landet. Det er også sundhedsskadeligt.
1
And we both know: I will be delicious
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Det gode børneliv

Indlægaf 1234 » 29. apr 2018, 06:10

Orchidea skrev:Jeg tror ikke man kan stille det op på den måde, at det er bedre at være barn i et lokalsamfund end i en større by eller omvendt. Der er fordele og ulemper ved de fleste ting i livet og det gælder vel også her.

Jeg tænker at det handler om at vælge det man mener passer bedst til sin familie. Og så er jeg forøvrigt rørende enig med planten. Det kunne ikke siges bedre.


Altså det er ikke, fordi jeg har nogle holdning til, hvad der er bedst lige nu. Jeg ville egentlig bare gerne have en åbent diskussion af ulemper og fordele i en gruppe, hvor alle deltagere ikke arbejder i en landkommuner, hvor vi arbejder for skabe historien om det gode børneliv på landet :lol: og hvor flertallet ikke bor i en landsby.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det gode børneliv

Indlægaf Slettet bruger » 29. apr 2018, 06:13

Vi har valgt et almindeligt parcelhuskvarter i udkanten af en større provinsby. Det har vi gjort fordi det giver en god kombination af rolige omgivelser og de muligheder bynærhed giver for børnene.

Når vi engang skal bo uden børn igen, tror jeg det enten bliver inde i en større by eller ude på landet. Men for børnene synes jeg en mellemting er det optimale.

Men selvfølgelig er der vigtigste at børnene har gode forældre og en tryg opvækst.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Det gode børneliv

Indlægaf Planten » 29. apr 2018, 06:14

1234 skrev:
Orchidea skrev:Jeg tror ikke man kan stille det op på den måde, at det er bedre at være barn i et lokalsamfund end i en større by eller omvendt. Der er fordele og ulemper ved de fleste ting i livet og det gælder vel også her.

Jeg tænker at det handler om at vælge det man mener passer bedst til sin familie. Og så er jeg forøvrigt rørende enig med planten. Det kunne ikke siges bedre.


Altså det er ikke, fordi jeg har nogle holdning til, hvad der er bedst lige nu. Jeg ville egentlig bare gerne have en åbent diskussion af ulemper og fordele i en gruppe, hvor alle deltagere ikke arbejder i en landkommuner, hvor vi arbejder for skabe historien om det gode børneliv på landet :lol: og hvor flertallet ikke bor i en landsby.

Så synes jeg, man skal tage med, at man ofte i små samfund, kun har mulighed for at gå til spejder, håndbold, gymnastik og fodbold. Det er rimeligt begrænset, hvis man brænder for noget andet.
I dagens Danmark er vi dogikke så isolerede i vores lokalsamfund.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Det gode børneliv

Indlægaf 1234 » 29. apr 2018, 06:17

LaScrooge skrev:Trygge omstændigheder giver børn en god opvækst. Men det afhænger af de voksne, der er i barnets liv, mere end om det er i byen eller på landet. Masser af børn har elendige liv i mindre samfund, der ellers teoretisk byder på det, dine kollegaer snakker om, og masser af børn vokser op og trives med alle de muligheder en storby giver.

Jeg tror at den eneste forskel der reelt kan siges at være, er at der er mindre forurenet på landet. Luften er renere og måske tilbringer man mere tid udendøre på steder, hvor det er snavset på den gode måde. På den anden side er der helt sikkert flere dårligt isolerede og dårligt opvarmede huse med skimmelsvamp på landet. Det er også sundhedsskadeligt.

Det er lidt sjovt du nævner det sidste som en ulempe på landet for alle dem jeg kender der har boet med skimmelsvamp har været i almen lejligheder i byen. Men jeg kender selvfølgelig heller ingen der boet i sådan nogle Låsby huse :lol:

Når tilbage til emnet. Jeg tror bare aldrig jeg hørt nogen italesætte fordelene i byen for børn. Det kommer altid til handle om, hvorfor de voksne synes det fedt. Jeg skrev fx bachelor om bosætning efter dimission og der var massere af dem vi interviewede der kom med argumenter i forhold til deres fremtidige børn på landet , men ingen af dem der boede i byen. Og det synes jeg bare er lidt interessant at det er langt mere italesat. I hvert fald i den del af landet jeg bor i.
0

Tilbage til "Børn"