Legekammerat med kriminel familie

Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4895
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6487

Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Stars » 5. apr 2018, 10:35

Ikke mit problem denne gang, men min søsters:

Min søster har den datter på 7 år, som går i 1. klasse.
Forleden kom vil til at tale om en klassekammerat, hun leger lidt med - min søster var ikke vild med forholdene hjemme hos hende sådan generelt og vil helst ikke have, hendes datter kommer der. Vi havde ikke ro til at tale nærmere om det, men I kan nok forestille jer hjem, hvor I helst ikke vil have jeres børn kommer. Hjemmet bærer tydeligt præg af flere års fattigdom, og det er nok generelt en ressourcesvag (hvor jeg dog hader det ord) familie.

Nå - men sagen er, at min datter kunne fortælle, at legekammerats storebror er kriminel. Han har et par domme og har for et par måneder siden begået røveri i et supermarked 1-1,5 km hjemmefra :tie:

Hvordan forholder man sig som mor? Altså, man kan jo ikke sige: "Du må ikke lege hos XX, fordi hans bror er kriminel."
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2563
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8592

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Raenil » 5. apr 2018, 10:38

Medmindre jeg er bange for min datters sikkerhed, må hun lege med hvem hun vil.
Og som du fremlægger sagen, ville jeg ikke være bekymret.
9
Lykke
Indlæg: 6938
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 231
Likede indlæg: 6465

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Lykke » 5. apr 2018, 10:39

Men hvorfor må hun ikke komme der, eller er der mere i det end at broren er kriminel?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7099
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13322

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Rapfisk » 5. apr 2018, 10:42

Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at man i den alder har venner, som har nogle andre sociale forhold end én selv. Senere i livet kommer vi meget til at omgås dem, der ligner os selv, og så er det på kryds og tværs godt at have de oplevelser med i bagagen.

Som forældre kan jeg dog godt forstå, at man er bekymret, men jeg tror meget, det handler om, at man taler om, hvad barnet oplever, når det leger hos den-eller-den ven. Sandsynligvis hører din niece ikke om kriminaliteten osv., når hun er der, men hvis det er, handler det om, at hun har nogle gode værdier med hjemmefra, så hun har dem at stille op mod, hvis der bliver sagt noget andet i legekammeratens familie. I den alder vil hun sandsynligvis fortælle hjemme, hvis hun har overhørt noget, hun ikke kan få til at passe med det, hun kender hjemmefra, hos legekammeraten.
10
Livslinjen: 70 201 201
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Slettet bruger » 5. apr 2018, 10:43

Jeg ville heller ikke umiddelbart have noget problem med det. Jeg ville have problemer hvis jeg vidste at forældrene f.eks. var narkomaner og kunne risikere at være helt fraværende på stoffer, men så skulle der vel også ske et eller andet med barnet fra kommunens side.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4895
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6487

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Stars » 5. apr 2018, 10:46

Lykke skrev:Men hvorfor må hun ikke komme der, eller er der mere i det end at broren er kriminel?


Det fik jeg ikke fat i, lidt svært at tale om det, når man har børnene hængende ved benene.
Men min søster var ikke ret glad for at datteren kom i hjemmet allerede inden, hun fik mistanke om storebror.
Jeg kender ikke selv familien, men jeg tænker familie, hvor de voksne ikke har det store overskud til børnene.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4895
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6487

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Stars » 5. apr 2018, 10:48

Rapfisk skrev:Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at man i den alder har venner, som har nogle andre sociale forhold end én selv. Senere i livet kommer vi meget til at omgås dem, der ligner os selv, og så er det på kryds og tværs godt at have de oplevelser med i bagagen.

Som forældre kan jeg dog godt forstå, at man er bekymret, men jeg tror meget, det handler om, at man taler om, hvad barnet oplever, når det leger hos den-eller-den ven. Sandsynligvis hører din niece ikke om kriminaliteten osv., når hun er der, men hvis det er, handler det om, at hun har nogle gode værdier med hjemmefra, så hun har dem at stille op mod, hvis der bliver sagt noget andet i legekammeratens familie. I den alder vil hun sandsynligvis fortælle hjemme, hvis hun har overhørt noget, hun ikke kan få til at passe med det, hun kender hjemmefra, hos legekammeraten.

Det gør hun ganske sikkert ikke. De gange, han har været inde og sidde, har han "været i Frankrig"
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Juki » 5. apr 2018, 10:49

Påvirker broderens adfærd veninden eller er det noget der fx åbenlyst bliver talt om i hjemmet, også når din niece er der?

Er din niece utryg ved at besøge dem?

Medmindre der fx blev drukket og indtaget stoffer eller datteren var utryg ved at besøge dem, så ville jeg som udgangspunkt ikke gøre noget(medmindre veninden mistrives selvfølgelig) Men ellers er det jo ikke venindens skyld at hendes bror er en idiot.
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4895
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6487

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Stars » 5. apr 2018, 11:00

Pigen skulle efter sigende være sød nok. Og min søster har ikke noget imod, de leger sammen, bare det ikke er hjemme hos veninden.
Det var udgangspunktet inden, hun hørte om storebroderen.
Han gør bare, at hun endnu mindre har lyst til, datteren kommer der.


Jeg ved godt, man ikke kan skærme sine børn fra alt ondt i verden.
Men hvor har jeg hevet mig fortvivlet i håret mange gange, fordi min datter samlede på dårligt selskab.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4383
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10741

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf BlueBunny » 5. apr 2018, 11:06

Så længe mit barn er i indskolingsalder eller under, så er jeg opmærksom på hvilke hjem han færdes i. Jeg vil kunne være tryg. Derfor kan det da være jeg ville foretrække de lavede legeaftaler hos os.
En storebror der har begået røveri ville trække ned, han skulle ikke have ansvar for mit barn. Hvis forældrene er i hjemmet og jeg er tryg ved dem, så ok, men jeg ville være mere opmærksom end ellers. Og prøve mig lidt frem i det små. Altså ikke lige springe ud i en Disney/sove aftale.

Edit: jeg er selvfølgelig også opmærksom når de når mellemskolen. Her regner jeg bare med at jeg nemmere kan træffe dem på mobil, og de kan sige fra mv i en anden grad
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Studsgaard » 5. apr 2018, 11:51

At broren har gjort det ville ikke kune gøre at mit barn ikke skulle komme i hjemmet. Hvis bare forældrene er søde og man stoler på de tager fint vare på mit barn imens hun er der, så ville broderens kriminalitet ikke betyde noget for mig.

Min datter går også i klasse med en virkelig sød pige, hvis far har tilhørsforhold(medlemskab tror jeg) til en stor rockerbande. Hun leger både med pigen når hun er hos moderen eller faderen (de er skilt) Han er flink og en god far overfor sine piger, og går ikke med vest m.m her i vores lille by. Ham har jeg heller ikke noget problem med han har vores datter på besøg. Hvad han laver af ting når børnene ikke er der det er ikke mit problem, så længe han er den søde og meget opmærksomme far vi oplever, npr han er sammen med børnen.
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Ficus » 5. apr 2018, 12:23

Jeg er nok lidt mere sart og streng end de fleste, men jeg ved ikke om jeg havde haft det skide fedt med at sende min dreng derhen for at lege og jeg havde nok forsøgt at det blev sådan at de legede hos os, hvis de skulle lege sammen.
Børn opfanger mere end man lige tror, det går selvfølgelig begge veje, men jeg så helst at han ikke på nogen måde opfangede at ture i fængsel og røveri er noget man tager let på og omgåes.

Han må i øvrigt heller ikke være i rygerhjem, hvor der ryges indenfor, jeg har noget familie der ryger hash og jeg praktiserer allerede at tage hjem, hvis de er ude og ryge mens vi er der eller hvis jeg vurderer de er skæve, ligesom at min kæreste har noget familie med virkelig træls opførsel, hvor vi også går, når “balladen” begynder...

Jeg er både blevet kaldt sart, pylret, curlingmor og andet nice, men jeg er fuldstændig ligeglad.
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3087
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8048

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Charly » 5. apr 2018, 12:40

Ficus skrev:Jeg er nok lidt mere sart og streng end de fleste, men jeg ved ikke om jeg havde haft det skide fedt med at sende min dreng derhen for at lege og jeg havde nok forsøgt at det blev sådan at de legede hos os, hvis de skulle lege sammen.
Børn opfanger mere end man lige tror, det går selvfølgelig begge veje, men jeg så helst at han ikke på nogen måde opfangede at ture i fængsel og røveri er noget man tager let på og omgåes.

Han må i øvrigt heller ikke være i rygerhjem, hvor der ryges indenfor, jeg har noget familie der ryger hash og jeg praktiserer allerede at tage hjem, hvis de er ude og ryge mens vi er der eller hvis jeg vurderer de er skæve, ligesom at min kæreste har noget familie med virkelig træls opførsel, hvor vi også går, når “balladen” begynder...

Jeg er både blevet kaldt sart, pylret, curlingmor og andet nice, men jeg er fuldstændig ligeglad.

Men der står da ikke, at der bliver taget let på røveri og fængselsdomme?
4
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Ficus » 5. apr 2018, 12:49

Charly skrev:Men der står da ikke, at der bliver taget let på røveri og fængselsdomme?


Nej, det gør der ikke, jeg har måske læst mere ind i søsterens bekymringer end der står. Men der står til gengæld at hun i forvejen havde det lidt svært med at datteren kom derhjemme og allerede det tror jeg at jeg havde reageret på. Så føler hun sig måske ikke helt tryg ved det i forvejen.
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3087
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8048

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Charly » 5. apr 2018, 12:55

Ficus skrev:
Charly skrev:Men der står da ikke, at der bliver taget let på røveri og fængselsdomme?


Nej, det gør der ikke, jeg har måske læst mere ind i søsterens bekymringer end der står. Men der står til gengæld at hun i forvejen havde det lidt svært med at datteren kom derhjemme og allerede det tror jeg at jeg havde reageret på. Så føler hun sig måske ikke helt tryg ved det i forvejen.

Nej, det gør hun sikkert ikke - altså føler sig tryg, og det kan der jo være mange grunde til.

Men mit umiddelbare svar er, at mit barn godt måtte komme i hjemme, selvom legekammeratens bror havde siddet i fængsel. Medmindre det flød med stoffer osv. - men det giver vel sig selv :)
0

Tilbage til "Børn"