Forældre i sen alder

Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10459

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Lys » 17. mar 2018, 16:36

Mistermor skrev:
milisa skrev:
Nej, det tror jeg faktisk ikke. Ekstra Bladet lavede flerr artikler og gik decideret på gaden for at spørge folk, hvad de mente om hendes graviditet. Riskær fik én artikel, som primært var et referat af hans eget fb-opslag.


Ok.
En ting er selvfølgelig mediernes behandling, noget andet den folkelige mening. Jeg håber da, at der er rigtig mange, der mener Riskær skulle være stoppet med at få børn, da han kom i fængsel.


Fordi han blev straffet eller pga hans alder, da han var fængslet?
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10459

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Lys » 17. mar 2018, 16:37

milisa skrev:
Mistermor skrev:
milisa skrev:Det forarger mig en milliard gange mere, at det er et issue pga hende, men ikke var det med Lidegåed og Riskær. Jeg brækker mig fysisk næste gang nogen påstår, der er ligestilling i Danmark.

Jeg er selv i syv sind ang alder. Jeg har altid haft 37 som en eller anden grænse for børn, men da ønsket om nr 2 lissom er der og nr 2 ikke er, så kan jeg da mærke, at principperne ryger.

Jeg synes alt over 40 er for gammelt, men lad os nu se, hvad jeg siger, når jeg om 2 år selv er 40.


Men tror du ikke, omtalen skyldes, at mændene har noget yngre koner?

Og er det ikke også et issue med Riskær? Jeg tænker da, han er en idiot, hver gang det dukker op i medierne, at han har gjort en ny kvinde gravid, sådan som han lever/har levet sit liv.


Nej, det tror jeg faktisk ikke. Ekstra Bladet lavede flerr artikler og gik decideret på gaden for at spørge folk, hvad de mente om hendes graviditet. Riskær fik én artikel, som primært var et referat af hans eget fb-opslag.


Benedikte Kiærs mand er jo også noget yngre end hende (vist nok 41). Det lader ikke til at have nogen betydning for mediedækningen.
1
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10459

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Lys » 17. mar 2018, 17:10

Mistermor skrev:
Lys skrev:
Mistermor skrev:
milisa skrev:
Nej, det tror jeg faktisk ikke. Ekstra Bladet lavede flerr artikler og gik decideret på gaden for at spørge folk, hvad de mente om hendes graviditet. Riskær fik én artikel, som primært var et referat af hans eget fb-opslag.


Ok.
En ting er selvfølgelig mediernes behandling, noget andet den folkelige mening. Jeg håber da, at der er rigtig mange, der mener Riskær skulle være stoppet med at få børn, da han kom i fængsel.


Fordi han blev straffet eller pga hans alder, da han var fængslet?
Først det ene, så det andet. :)


Mener du at man ikke bør få børn, hvis man er straffet? Beklager, men jeg skal åbenbart have skåret det ud i pap :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Slettet bruger » 17. mar 2018, 18:18

milisa skrev:Det forarger mig en milliard gange mere, at det er et issue pga hende, men ikke var det med Lidegåed og Riskær. Jeg brækker mig fysisk næste gang nogen påstår, der er ligestilling i Danmark.


Der bliver jo aldrig ligestilling med lige det. De fleste mænd kan fint producere et barn som 62-årige uden hjælp, men 62 år er langt forbi sidste mulighed for kvinder. Og selv som 48-årig har hun vel haft brug for hjælp til det. Hvis kvinder kunne blive naturligt gravide i 50'erne og 60'erne, ville det ikke på samme måde blive opfattet som moralsk uforsvarligt.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf ExCoastal » 17. mar 2018, 18:23

Min mor var 50, da min yngste søster blev født. Og jeg var lige fyldt 25! Det var på ingen måde planlagt, og hendes kæreste var også hurtig til at stikke halen mellem benene.

Det vakte jo en del opmærksomhed, men graviditet og fødsel var helt uden komplikationer. Ude og Hjemme bragte endda to store artikler, en da min søster var nyfødt, og så en opfølgning et år senere.

Jeg tror ikke, at det har betydet særligt meget, at min mor var så gammel, hun har altid været meget aktiv og deltaget i mange ting. Min søster er 30 i dag, og min mor er stadig i live. Hun klarer sig fint, selvom hun er fyldt 80.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf milisa » 17. mar 2018, 19:13

abcd skrev:
milisa skrev:Det forarger mig en milliard gange mere, at det er et issue pga hende, men ikke var det med Lidegåed og Riskær. Jeg brækker mig fysisk næste gang nogen påstår, der er ligestilling i Danmark.


Der bliver jo aldrig ligestilling med lige det. De fleste mænd kan fint producere et barn som 62-årige uden hjælp, men 62 år er langt forbi sidste mulighed for kvinder. Og selv som 48-årig har hun vel haft brug for hjælp til det. Hvis kvinder kunne blive naturligt gravide i 50'erne og 60'erne, ville det ikke på samme måde blive opfattet som moralsk uforsvarligt.


Du misforstår, hvad jeg brokker mig over. Det handler ikke om, hvem, der kan få børn, hvordan og hvornår. Det handler udelukkende om den fordømmelse, hun møder, som mænd i samme alder og ældre ikke møder.
6
Tally-ho
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Slettet bruger » 17. mar 2018, 19:48

milisa skrev:
abcd skrev:
milisa skrev:Det forarger mig en milliard gange mere, at det er et issue pga hende, men ikke var det med Lidegåed og Riskær. Jeg brækker mig fysisk næste gang nogen påstår, der er ligestilling i Danmark.


Der bliver jo aldrig ligestilling med lige det. De fleste mænd kan fint producere et barn som 62-årige uden hjælp, men 62 år er langt forbi sidste mulighed for kvinder. Og selv som 48-årig har hun vel haft brug for hjælp til det. Hvis kvinder kunne blive naturligt gravide i 50'erne og 60'erne, ville det ikke på samme måde blive opfattet som moralsk uforsvarligt.


Du misforstår, hvad jeg brokker mig over. Det handler ikke om, hvem, der kan få børn, hvordan og hvornår. Det handler udelukkende om den fordømmelse, hun møder, som mænd i samme alder og ældre ikke møder.


Ja, og jeg mener fordømmelsen skyldes at kvinder på 48 normalt ikke kan få børn, det kan mænd på 48 sagtens. Så vi er vant til at 48-årige mænd får børn, det har de altid gjort, men det er først for ganske nylig at det er blevet muligt for 48-årige kvinder. 1 ud af 25 børn af 45-årige kvinder har Down's syndrom. Det gælder kun for 1 ud 1100 børn af 25-årige kvinder. Det kan man vel godt mene er rimelig grund til forargelse. Ikke at jeg selv er forarget.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Zombie » 21. mar 2018, 01:11

Jeg får ikke børn før jeg er 34-35 år, hvid alt går vel. Der er den forskel fra min gravide veninde, som er midt i 20erne, at jeg har en reel refleksion ift Downs og den slags.
Til gengæld er jeg mere aktiv og det tror jeg bliver en fordel. En aktiv 25 årig ville så have mere energi end mig, Men det er jo ikke en konkurrence.

Og jeg er også der, hvor jeg HÅBER på 2 børn, Men mentalt godt ved, Jeg risikerer kun at få et og det vil jeg stadig føle mig heldig over.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. mar 2018, 05:24

Min mor var knap 36, da hun fik mig, og det var sent i starten af 80erne. Tilmed blev hun alvorligt syg, da jeg var et par år gammel og er det nu igen, hvor hun er rundet de 72. Jeg føler ikke og har aldrig følt, at jeg har en gammel mor, selvom jeg for det meste har haft den ældste sammenlignet med jævnaldrene mennesker og til trods for, at hun altså på to meget centrale tidspunkter i livet, nemlig som småbørnsmor og nu på vej ind i alderdommen, er blevet udsat for hurtig svækkelse.

Tværtimod har hun ofte virket yngre end folk, jeg har mødt, der er født omkring samtidig med hende og som har fået børn tidligt. Det, tror jeg, hænger sammen med, at man følger med i børn og unges verden på førstehånd, så længe man selv er forælder til et barn eller teenager. Det er i selvfølgelig ikke sådan for alle, men det er det altså heller ikke, at man nødvendigvis bliver en streng og konservativ forælder, fordi man er født et godt stykke tid før sine børn.

Omkring mig er det helt normalt at få første barn, når man er i midten eller slutningen af 30erne, også for kvinderne, og det smitter selvfølgelig også af på, hvad jeg finder almindeligt. Det er også uhørt at komme med forcerende bemærkninger til andres børneplaner.
Jeg synes, man skal tage biologien alvorligt, men hvis vi taler egnethed som forældre, er alder virkelig en svær faktor at sige noget generelt om, er min erfaring.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Sangius » 21. mar 2018, 05:32

abcd skrev:
milisa skrev:
abcd skrev:
milisa skrev:Det forarger mig en milliard gange mere, at det er et issue pga hende, men ikke var det med Lidegåed og Riskær. Jeg brækker mig fysisk næste gang nogen påstår, der er ligestilling i Danmark.


Der bliver jo aldrig ligestilling med lige det. De fleste mænd kan fint producere et barn som 62-årige uden hjælp, men 62 år er langt forbi sidste mulighed for kvinder. Og selv som 48-årig har hun vel haft brug for hjælp til det. Hvis kvinder kunne blive naturligt gravide i 50'erne og 60'erne, ville det ikke på samme måde blive opfattet som moralsk uforsvarligt.


Du misforstår, hvad jeg brokker mig over. Det handler ikke om, hvem, der kan få børn, hvordan og hvornår. Det handler udelukkende om den fordømmelse, hun møder, som mænd i samme alder og ældre ikke møder.


Ja, og jeg mener fordømmelsen skyldes at kvinder på 48 normalt ikke kan få børn, det kan mænd på 48 sagtens. Så vi er vant til at 48-årige mænd får børn, det har de altid gjort, men det er først for ganske nylig at det er blevet muligt for 48-årige kvinder. 1 ud af 25 børn af 45-årige kvinder har Down's syndrom. Det gælder kun for 1 ud 1100 børn af 25-årige kvinder. Det kan man vel godt mene er rimelig grund til forargelse. Ikke at jeg selv er forarget.


Hvis barnet er et resultat af fertilitetsbehandling, kan du ikke nødvendigvis regne med statstikken for downs.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Rapfisk » 21. mar 2018, 07:30

Mænds fertilitet falder også, selv om vi alle har hørt om de mænd, der har fået børn langt ind i bedstefar-alderen. Det er kkke normalen. Mænd over 45 har derudover en stærkt øget risiko for at producere børn med misdannelser.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf hotlips » 21. mar 2018, 09:39

Rapfisk skrev:Mænds fertilitet falder også, selv om vi alle har hørt om de mænd, der har fået børn langt ind i bedstefar-alderen. Det er kkke normalen. Mænd over 45 har derudover en stærkt øget risiko for at producere børn med misdannelser.


Faktisk har man også fundet ud af at de kan give visse former for kræft videre som fædrene har fået pga alder men som altså gives videre i drenge, det synes jeg sq er ret skræmmende.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Slettet bruger » 21. mar 2018, 09:53

Rapfisk skrev:Mænds fertilitet falder også, selv om vi alle har hørt om de mænd, der har fået børn langt ind i bedstefar-alderen. Det er kkke normalen. Mænd over 45 har derudover en stærkt øget risiko for at producere børn med misdannelser.


Ifølge nedenstående artikel stiger en mands risiko for at få et Downs-barn med 30-40% når han er over 40, og 300% når han er over 50. Det er selvfølgelig væsentligt, men det er overhovedet ikke i nærheden af den øgede risiko der er for kvinder.

Link: https://www.b.dk/viden/aeldre-faedre-oe ... mongolisme

Hvis risikoforøgelsen var den samme for en 45-årig kvinde som for en 50-årig mand, ville hendes risiko for at få et Downs-barn være 1 ud af 400, men den er som sagt 1 ud af 25.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf hotlips » 21. mar 2018, 10:09

Alders skavanker vil man altid få men udover de helt generelt kommer senere end for 40 år siden så har det sociale aspekt også en hel del at sige, livsstilssygdomme der jo noget der kommer af at gøre noget i lang tid og det kan jo så også gøre en stor forskel hvis man bliver forældre sent.

Min mor og min drengs farmor har to år imellem, min mor er 62,og der er en verden til forskel, allerede da farmoren var i starten af 40erne var hun i praksis en gammel dame, hun har ejet et værtshus ved Blågårds plads og så vidt jeg kan forstå er hun selv gået pænt til drikkevarerne, idag fejler hun alt muligt og kommer helst ikke ud, hun har været førtidspensionist i 20 år mindst og hendes børn er begyndt at forberede sig på at de ikke kan forvente at hun er i live om et år. Hun kommer heller ikke til Benjamins fødselsdag selv om jeg har tilbudt at få hende hentet og kørt hjem.

Min mor arbejder mindst 60 timer om ugen, og som regel går hun til noget, det har bla været spansk og dans og hun er frivillig på frilandsmuseet i perioder,hun har sjældent to aftener i træk hjemme. Hun har leget kravleræs med Benjamin før han lærte at gå, og når hun holder sine aftaler er der næsten frit slag, de har bagt pizza, været på tur i dobbelt dækker turistbusserne og hun er generelt med på det meste.

Det er helt uhyggeligt at se på synes jeg, det er meget fremmed at opleve at man kan være så udsuget for liv og lyst til glæde i en alder hvor jeg også har set mine bedsteforældre have fuld smæk på endnu men jeg tror også det er noget man på en eller anden måde har indflydelse på mentalt, jeg kan ikke helt forstå det men jeg er helt sikker på at det i høj grad handler om at man gerne vil videre i stedet for bare at gå i stå og jeg tror at alene det at man vælger at få børn det bør være en ret god indikator for at man ikke har sat sig i lænestolen og ser frem til at vokse fast endnu.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Rapfisk » 21. mar 2018, 10:26

abcd skrev:
Rapfisk skrev:Mænds fertilitet falder også, selv om vi alle har hørt om de mænd, der har fået børn langt ind i bedstefar-alderen. Det er kkke normalen. Mænd over 45 har derudover en stærkt øget risiko for at producere børn med misdannelser.


Ifølge nedenstående artikel stiger en mands risiko for at få et Downs-barn med 30-40% når han er over 40, og 300% når han er over 50. Det er selvfølgelig væsentligt, men det er overhovedet ikke i nærheden af den øgede risiko der er for kvinder.

Link: https://www.b.dk/viden/aeldre-faedre-oe ... mongolisme

Hvis risikoforøgelsen var den samme for en 45-årig kvinde som for en 50-årig mand, ville hendes risiko for at få et Downs-barn være 1 ud af 400, men den er som sagt 1 ud af 25.

Jeg har kun skrevet om misdannelser og (nedsat fertilitet), for kvinders risiko for Downs er ganske rigtigt større. Til gengæld er det jo fx ikke et problem for folk som Riskjær, der har yngre mødre til børnene.
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Børn"