Hvad spiser jeres børn?

Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Bimmerdyret » 12. mar 2018, 08:41

FormerlyKnownAs skrev:
Jeg spørger netop altid forældrene om børn kan lide det jeg planlægger at lave til en frokost eller aftensmad hvis vi får besøg. Det gør jeg generelt uanset hvem vi får til spisning, er det egentlig ikke meget normalt? Dels fordi det er træls at lave mad nogen ikke kan lide det, børn som voksne, og vi netop er bevidste om at vores egen er stort set altspisende, dels evt allergi fordi det sidder helt fast i os at det kan være et issue og dels skal der jo ligesom bare brændstof på. Kan de lide det og det, hvad vil de have på burger, pizza osv og køber ind efter det. Det er spild af penge.


Jo, det er meget normalt at spørge, men fordi x kan lide sine forældres eller families frikadeller, er det ikke en garanti for at de kan lide dine.
Og det er ikke en kritik af dine frikadeller, de kan bare ikke lide DINE.

Først omtalte barn er bedstevennen og hans mor siger altid at han spiser alt. Det er bare slet ikke hvad vi oplever her.


Nej, men det skal du ikke tage personligt :)
Hans mor kan lave alt og han spiser det uden problemer - der er sikkert noget han "spiser og accepterer af pligt" ;) hvilket gør at mor siger han spiser alt.

Mine børn kan beskrives som altædende/"pligt"spisende.

Hvad angår det sidste ville de sikkert aldrig sige på en "vi skal have,,," at "det kan jeg ikke lide".
De ville spise det uanset hvad og sige det smagte godt eller sige...det er ikke noget jeg normalt kan lide, men det smagte rigitg godt.
Eksempel: de spiser ikke rå tomater, og ville sikkert sigte en salatskål...men spiser hvis det er umuligt.

Hvis de præsenteres for noget de ikke har prøvet før (eksempel: fiskelasagne der var et hit hos en kammerat), så siger de det ærligt...men ok det var så også et hit hos dem.

:lol: have en kammerat til ældsten ovre: jeg tænker = fvrikadeller og lavede en kæmpe portion (drenge i voksealderen)
Kammeraten spiste 8 store frikadeller.

Snakkede med hans mor dagen efter : han kan ikke lide frikadeller, men åbenbart dine = hit med opskrift,
Hun fik den....no go...hjemme.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 12. mar 2018, 08:50

HappyPaww skrev:Der er da bestemt et opdragelseselementi det, og det kombineret med et barn der måske er lidt sensitiv over for forandringer/nye ting, det være sig både over for ny mad men også i situationer som at spise hos andre, tror jeg er hovedårsagen til kræsenhed. Og nogle børn har jo også kræsne forældre hvor det så smitter af på børnene.

Vi gør som vi mener er rigtigt og hvad vi har tålmodighed og overskud til. Og jeg har fx den holdning at det ikke er ude hos andre at min barn skal lære at spise - så må han godt nøjes med brød hvis det er det han vil, for det er ikke der han lærer det (men er så også i forvejen ikke super god til at håndtere brud på sin rutine). Selvfølgelig får han at vide at maden ikke er ulækker og han må ikke sige ad, men vi vil ikke tvinge ham til at spise hvis han ikke vilog det ødelægger aftenen for alle.


Enig. Det er bare ikke fedt at udstille barnet på den måde. Jeg kan slet ikke have det, i alle aspekter hvor man udstiller barnet negativt.

Det irriterer mig også derfor grænseløst hvis nogen trækker kræsenkortet fordi et barn ikke gider/vil/kan spise et eller andet til en middag. Hold nu mund og bland dig udenom.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 12. mar 2018, 08:56

Bimmerdyret skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Jeg spørger netop altid forældrene om børn kan lide det jeg planlægger at lave til en frokost eller aftensmad hvis vi får besøg. Det gør jeg generelt uanset hvem vi får til spisning, er det egentlig ikke meget normalt? Dels fordi det er træls at lave mad nogen ikke kan lide det, børn som voksne, og vi netop er bevidste om at vores egen er stort set altspisende, dels evt allergi fordi det sidder helt fast i os at det kan være et issue og dels skal der jo ligesom bare brændstof på. Kan de lide det og det, hvad vil de have på burger, pizza osv og køber ind efter det. Det er spild af penge.


Jo, det er meget normalt at spørge, men fordi x kan lide sine forældres eller families frikadeller, er det ikke en garanti for at de kan lide dine.
Og det er ikke en kritik af dine frikadeller, de kan bare ikke lide DINE.

Først omtalte barn er bedstevennen og hans mor siger altid at han spiser alt. Det er bare slet ikke hvad vi oplever her.


Nej, men det skal du ikke tage personligt :)
Hans mor kan lave alt og han spiser det uden problemer - der er sikkert noget han "spiser og accepterer af pligt" ;) hvilket gør at mor siger han spiser alt.

Mine børn kan beskrives som altædende/"pligt"spisende.

Hvad angår det sidste ville de sikkert aldrig sige på en "vi skal have,,," at "det kan jeg ikke lide".
De ville spise det uanset hvad og sige det smagte godt eller sige...det er ikke noget jeg normalt kan lide, men det smagte rigitg godt.
Eksempel: de spiser ikke rå tomater, og ville sikkert sigte en salatskål...men spiser hvis det er umuligt.

Hvis de præsenteres for noget de ikke har prøvet før (eksempel: fiskelasagne der var et hit hos en kammerat), så siger de det ærligt...men ok det var så også et hit hos dem.

:lol: have en kammerat til ældsten ovre: jeg tænker = fvrikadeller og lavede en kæmpe portion (drenge i voksealderen)
Kammeraten spiste 8 store frikadeller.

Snakkede med hans mor dagen efter : han kan ikke lide frikadeller, men åbenbart dine = hit med opskrift,
Hun fik den....no go...hjemme.


Det er temmelig forfejlet hvis du tror at jeg tager noget som helst personligt ift hvad andre spiser og ikke spiser.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Bimmerdyret » 12. mar 2018, 09:02

FormerlyKnownAs skrev:
Det er temmelig forfejlet hvis du tror at jeg tager noget som helst personligt ift hvad andre spiser og ikke spiser.



My bad...det var bare den opfattelse jeg fik ud af dine indlæg...
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Daybreak » 12. mar 2018, 09:06

Vores børn (2 og 5 år) spiser meget bredt og varieret herhjemme, er generelt gode til at smage på tingene hjemme, Elsker grøntsager, især rå, men også kogt broccoli og blomkål, bagte rodfrugter mv. er et mega hit.

Men når vi er ude spiser de stort set ikke noget. Heller ikke selvom det er mad som de herhjemme elsker. Den store er begyndt at blive bedre til at smage på tingene ude også, men vil ofte kunne ses spisende kun pasta og grøntsager. Vi accepterer det, og taler egentlig ikke rigtig om det. Vi ved jo, at når de er hjemme i trygge rammer spiser de godt. Tænker nok det skal komme igen - som små (under 1,5 år) har de spist hvad end der blev serveret.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FruKuk » 12. mar 2018, 09:12

Jeg kobler en stor del af mine børns kræsenhed med vores manglende opdragelse/indsats på området. Det samme med deres total manglende evne til at være på restaurant.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 12. mar 2018, 09:15

Dikus skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
ajnaM skrev:Mit klare indtryk er, at de fleste børn spiser ret lidt, når de er på besøg. Også til fødselsdage og så videre. Måske fordi der sker så meget, at maden ikke er det mest spændende.

Min 5-årige er i øvrigt megakræsen og har altid været det. Det er lidt afhængigt af dagsformen, men som udgangspunkt kan han ikke lide ting, han ikke ved hvad er. Eksempelvis tomatsovs med tern af 'noget' i. I øvrigt spiser han i perioder utroligt lidt, så 10 pastaskruer ville ikke være mærkeligt.
Vi lader ham i store træk selv styre det. Sørger for, at der altid er noget på bordet, vi ved, han kan lide - og har han smagt på maden uden at kunne lide det, kan han få en rugbrød med smør.
Han er 125 cm høj og vejer 23 kilo, så noget får han altså ned.

Og bliver jeg nok sådan lidt... provokeret af at læse dit indlæg. :genert: Det lyder som om, du mener, at kræsenhed er et spørgsmål om manglende opdragelse? At din dreng spiser alt, fordi han er blevet introduceret til det? Det tror jeg måske er et tilfælde af, at man tilskriver sin egen opdragelse lidt for meget. :D


Skal jeg så bliver provokeret af en storsmilende smiley over at jeg tager vores tilgang til mad som årsag til at han er altspisende? Vi har kæmpet en ulig kamp i 3,5 år med et barn der blev indlagt på hospitalet gentagende gange fordi han blev modbydeligt syg af mad, ikke spiste i op til en uge ad gangen, så mad som fjenden osv. Jeg synes at vi har en ret stor andel i at han spiser både godt og sjældent siger at han ikke bryder sig om noget.

Jeg har ikke skrevet noget om opdragelse og kræsenhed nogle steder. Men flere har sendt mig pb’er og grønne fordi at de ikke “tør” skrive deres holdning fordi så kommer riven frem uanset at det er en nuanceret holdning til koblingen af de to. Det er rigtig ærgerligt synes jeg.

Jeg synes at det er dårlig opdragelse at sige ad eller at noget er ulækkert. At sige “det kan jeg ikke lide” uden overhovedet st have set, endsige smagt det et måske også noget man som forældre kan arbejde med.

Jeg er klar over at smagsløg er forskellige. Jeg er klar over at sennep sjældent er noget børn vil spise med ske. Konsistensen af af en kartoffel der er kogt, bagt eller friteret er vidt forskellig og det giver da mening at man har en præference.

Jeg kan dog ikke lade være at tænke mig, bemærk tænke for ejg kunne ikke drømme om at sige et pip, når to forældre får 3 børn der kun spiser toastbrød, pasta, agurk remoulade og kylling. Jeg har svært ved at se at man får 3 børn som har præcis den præference.


Altså... For god ordens skyld: Jeg synes, du har forsøgt at være så rummelig og disclaimer-agtig i dit oplæg og indlæg, så du tager al sjov ud af det :kys:

Jef har jo et totalt kræsent barn. Og hun er 15, så det er ved at være træls. Vi kunne have skændtes SÅ godt om det her emne, hvis du bare havde skrevet, hvad du lige tænke og ikke det, du mener :D

Men at det er hamrende uopdragent at kalde andres mad ulækkert, burde altså ikke kunne diskuteres.



Det kunne vi, mindet er mig der får alt lååårtet og jeg gider ikke stå for det alene fordi andre ikke har lyst/tør/vil indgå i så brændfarlig et emne :lol:

Jeg er jo ikke fornægter af forskellige smagsløg, slet ikke.

Og du siger jo selv at din er kræsen, men hun er jo god og høflig og selv hun smager på tingene. Så er man bare rigtig langt.

Det der ad osv er håbløst.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 12. mar 2018, 09:16

Bimmerdyret skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Det er temmelig forfejlet hvis du tror at jeg tager noget som helst personligt ift hvad andre spiser og ikke spiser.



My bad...det var bare den opfattelse jeg fik ud af dine indlæg...


Jeg ikke engang nævnt det, men alle omstændighederne jeg undrer mig over. Så jeg forstår ikke opfattelsen.
0
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Kakro05 » 12. mar 2018, 09:17

N er MEGET selektiv. Han spiste alt da vi introducerede mad ved 6 mdr. Da han blev lidt over 1 år, skar han det meste mad fra og spiste primært; hvidt brød med smør (når han fik lov), havregryn med mælk (eller som grød), banan, rugbrød, leverpostej med remoulade, ting der mindre om frikadeller (bla falafler), pasta carbonara, majs og det var stort set det. Nu er han lidt over 2 år og han spiser mere og mere varieret. Han spiser bla selleri, agurk, peberfrugt, makrel i tomat og en del pasta retter og lidt rigtig kød (koteletter bla.) og nogle supper. Så ja, han er møg kræsen (eller var), men han er aldrig blevet presset.....han har altid kunne få havregryn eller rugbrød som alternativ. Nu kan jeg se at det lige så langsomt bliver bedre og bedre.
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Charly » 12. mar 2018, 10:19

Jeg tror ikke, at man direkte kan opdrage sit barn til ikke at være kræsent. Men jeg tror bestemt, at man har nogen indflydelse på deres tilgang til mad - man kan da i hvert fald lære barnet ikke at sige ad til mad og til pænt at spise udenom det, man ikke kan lide eller høfligt sige (hvis adspurgt), at det er ikke lige er en. Jeg ville helt ærligt blive pissesur over, at nogle unger i børnehaven sagde ad til mit barns madpakke og gjorde at han så ikke ville have det med mere, og jeg ville tage den op med pædagogerne indtil de fik sat en stopper for det. Jeg synes virkelig, det er en uskik!
3
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf ajnaM » 12. mar 2018, 11:31

FormerlyKnownAs skrev:
ajnaM skrev:Mit klare indtryk er, at de fleste børn spiser ret lidt, når de er på besøg. Også til fødselsdage og så videre. Måske fordi der sker så meget, at maden ikke er det mest spændende.

Min 5-årige er i øvrigt megakræsen og har altid været det. Det er lidt afhængigt af dagsformen, men som udgangspunkt kan han ikke lide ting, han ikke ved hvad er. Eksempelvis tomatsovs med tern af 'noget' i. I øvrigt spiser han i perioder utroligt lidt, så 10 pastaskruer ville ikke være mærkeligt.
Vi lader ham i store træk selv styre det. Sørger for, at der altid er noget på bordet, vi ved, han kan lide - og har han smagt på maden uden at kunne lide det, kan han få en rugbrød med smør.
Han er 125 cm høj og vejer 23 kilo, så noget får han altså ned.

Og bliver jeg nok sådan lidt... provokeret af at læse dit indlæg. :genert: Det lyder som om, du mener, at kræsenhed er et spørgsmål om manglende opdragelse? At din dreng spiser alt, fordi han er blevet introduceret til det? Det tror jeg måske er et tilfælde af, at man tilskriver sin egen opdragelse lidt for meget. :D


Skal jeg så bliver provokeret af en storsmilende smiley over at jeg tager vores tilgang til mad som årsag til at han er altspisende? Vi har kæmpet en ulig kamp i 3,5 år med et barn der blev indlagt på hospitalet gentagende gange fordi han blev modbydeligt syg af mad, ikke spiste i op til en uge ad gangen, så mad som fjenden osv. Jeg synes at vi har en ret stor andel i at han spiser både godt og sjældent siger at han ikke bryder sig om noget.

Jeg har ikke skrevet noget om opdragelse og kræsenhed nogle steder. Men flere har sendt mig pb’er og grønne fordi at de ikke “tør” skrive deres holdning fordi så kommer riven frem uanset at det er en nuanceret holdning til koblingen af de to. Det er rigtig ærgerligt synes jeg.

Jeg synes at det er dårlig opdragelse at sige ad eller at noget er ulækkert. At sige “det kan jeg ikke lide” uden overhovedet st have set, endsige smagt det et måske også noget man som forældre kan arbejde med.

Jeg er klar over at smagsløg er forskellige. Jeg er klar over at sennep sjældent er noget børn vil spise med ske. Konsistensen af af en kartoffel der er kogt, bagt eller friteret er vidt forskellig og det giver da mening at man har en præference.

Jeg kan dog ikke lade være at tænke mig, bemærk tænke for ejg kunne ikke drømme om at sige et pip, når to forældre får 3 børn der kun spiser toastbrød, pasta, agurk remoulade og kylling. Jeg har svært ved at se at man får 3 børn som har præcis den præference.


Nej, jeg synes bare, det var lidt sjovt. Altså, man kan sagtens mene, at man har fundet den hellige gral udi børneopdragelse, men ofte er det måske ikke alene en selv, der er årsag til barnets fortræffeligheder. Omvendt kan man trøste sig selv, når noget fucker op, med at det nok ikke alene er ens forældreevner, der bærer skylden.

Jeg havde den i øvrigt selv på flere punkter med min store dreng. Indtil jeg mødte lillebror, som bare er et andet barn, og indså, at det nok ikke alene var mig og min indflydelse, der havde betydning, men at børn også bare er forskellige.

Ikke at det skal betyde, man ikke skal opdrage - og jeg er også enig med dig i, at børn ikke skal have lov at sige "Ad" til mad. Men nogle, mange endda, børn siger så bare "det kan jeg ikke lide", selvom de hele livet er blevet introduceret til alverdens mad. Man kan forsøge at opdrage på dem, og forhåbentlig har det effekt på sigt - men rigtig mange små børn har alligevel svært ved mange ting.


Men altså - hvad er det, du tror, du gør, som andre ikke gør? Siden du reelt mener, du har fundet noget, som gør din opdragelse særligt effektfuld? For på mig lyder det som om, du gør præcis som alle os andre - men bare er begavet med en dejligt madglad dreng. Men det kan jo være, jeg tager fejl.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf ajnaM » 12. mar 2018, 11:38

HappyPaww skrev:Der er da bestemt et opdragelseselementi det, og det kombineret med et barn der måske er lidt sensitiv over for forandringer/nye ting, det være sig både over for ny mad men også i situationer som at spise hos andre, tror jeg er hovedårsagen til kræsenhed. Og nogle børn har jo også kræsne forældre hvor det så smitter af på børnene.

Vi gør som vi mener er rigtigt og hvad vi har tålmodighed og overskud til. Og jeg har fx den holdning at det ikke er ude hos andre at min barn skal lære at spise - så må han godt nøjes med brød hvis det er det han vil, for det er ikke der han lærer det (men er så også i forvejen ikke super god til at håndtere brud på sin rutine). Selvfølgelig får han at vide at maden ikke er ulækker og han må ikke sige ad, men vi vil ikke tvinge ham til at spise hvis han ikke vilog det ødelægger aftenen for alle.


Det er jo så noget andet - at man kan have forskellige tanker om, hvad god opdragelse er.

Jeg kender dog ikke nogen, der reelt tvinger barnet til at spise. Smage på maden, måske, men mit indtryk er, at de færreste tror på, at tvang er vejen frem i forhold til mad.


Min far blev i øvrigt som barn tvunget til at spise peberrod. De fik peberrodssovs til aftensmaden, og da han nægtede, gik han sulten i seng. Da han stod op om morgenen, stod tallerkenen fra aftensmaden der. Sådan fortsatte det, til han til sidst spiste. Han har hadet peberrod lige siden.
Det eksempel plejer jeg at huske, når jeg en sjælden gang imellem får lyst til at tvinge en af drengene til at spise noget specifikt.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 12. mar 2018, 11:45

ajnaM skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
ajnaM skrev:Mit klare indtryk er, at de fleste børn spiser ret lidt, når de er på besøg. Også til fødselsdage og så videre. Måske fordi der sker så meget, at maden ikke er det mest spændende.

Min 5-årige er i øvrigt megakræsen og har altid været det. Det er lidt afhængigt af dagsformen, men som udgangspunkt kan han ikke lide ting, han ikke ved hvad er. Eksempelvis tomatsovs med tern af 'noget' i. I øvrigt spiser han i perioder utroligt lidt, så 10 pastaskruer ville ikke være mærkeligt.
Vi lader ham i store træk selv styre det. Sørger for, at der altid er noget på bordet, vi ved, han kan lide - og har han smagt på maden uden at kunne lide det, kan han få en rugbrød med smør.
Han er 125 cm høj og vejer 23 kilo, så noget får han altså ned.

Og bliver jeg nok sådan lidt... provokeret af at læse dit indlæg. :genert: Det lyder som om, du mener, at kræsenhed er et spørgsmål om manglende opdragelse? At din dreng spiser alt, fordi han er blevet introduceret til det? Det tror jeg måske er et tilfælde af, at man tilskriver sin egen opdragelse lidt for meget. :D


Skal jeg så bliver provokeret af en storsmilende smiley over at jeg tager vores tilgang til mad som årsag til at han er altspisende? Vi har kæmpet en ulig kamp i 3,5 år med et barn der blev indlagt på hospitalet gentagende gange fordi han blev modbydeligt syg af mad, ikke spiste i op til en uge ad gangen, så mad som fjenden osv. Jeg synes at vi har en ret stor andel i at han spiser både godt og sjældent siger at han ikke bryder sig om noget.

Jeg har ikke skrevet noget om opdragelse og kræsenhed nogle steder. Men flere har sendt mig pb’er og grønne fordi at de ikke “tør” skrive deres holdning fordi så kommer riven frem uanset at det er en nuanceret holdning til koblingen af de to. Det er rigtig ærgerligt synes jeg.

Jeg synes at det er dårlig opdragelse at sige ad eller at noget er ulækkert. At sige “det kan jeg ikke lide” uden overhovedet st have set, endsige smagt det et måske også noget man som forældre kan arbejde med.

Jeg er klar over at smagsløg er forskellige. Jeg er klar over at sennep sjældent er noget børn vil spise med ske. Konsistensen af af en kartoffel der er kogt, bagt eller friteret er vidt forskellig og det giver da mening at man har en præference.

Jeg kan dog ikke lade være at tænke mig, bemærk tænke for ejg kunne ikke drømme om at sige et pip, når to forældre får 3 børn der kun spiser toastbrød, pasta, agurk remoulade og kylling. Jeg har svært ved at se at man får 3 børn som har præcis den præference.


Nej, jeg synes bare, det var lidt sjovt. Altså, man kan sagtens mene, at man har fundet den hellige gral udi børneopdragelse, men ofte er det måske ikke alene en selv, der er årsag til barnets fortræffeligheder. Omvendt kan man trøste sig selv, når noget fucker op, med at det nok ikke alene er ens forældreevner, der bærer skylden.

Jeg havde den i øvrigt selv på flere punkter med min store dreng. Indtil jeg mødte lillebror, som bare er et andet barn, og indså, at det nok ikke alene var mig og min indflydelse, der havde betydning, men at børn også bare er forskellige.

Ikke at det skal betyde, man ikke skal opdrage - og jeg er også enig med dig i, at børn ikke skal have lov at sige "Ad" til mad. Men nogle, mange endda, børn siger så bare "det kan jeg ikke lide", selvom de hele livet er blevet introduceret til alverdens mad. Man kan forsøge at opdrage på dem, og forhåbentlig har det effekt på sigt - men rigtig mange små børn har alligevel svært ved mange ting.


Men altså - hvad er det, du tror, du gør, som andre ikke gør? Siden du reelt mener, du har fundet noget, som gør din opdragelse særligt effektfuld? For på mig lyder det som om, du gør præcis som alle os andre - men bare er begavet med en dejligt madglad dreng. Men det kan jo være, jeg tager fejl.


Sorry, men du tillæger mig altså en masse som jeg ikke har hverken sagt eller ment. At sige at jeg tror at jeg sidder med en hellig gral er ikke særlig pænt. Finder det egentlig ret nedladende.

Jeg synes det er rigitg ærgerligt at flere ikke har lyst til at deltage, men det er er altså årsagen. Man må ikke tage ære for at ens barn spiser whatever det nu gør, for det er bare held.

Jeg har ingen idé om hvad andre gør, det vedkommer ikke mig, jeg går ikke op i det i det daglige. Jeg lagde summen af nogle observationer sammen og oprettede en tråd om hvorvidt andre gør de samme observationer. Men jeg føler ikek jeg gør andet end at glatte ud for at jeg er enig i ret meget af det mange andre skriver og så forsvare ting jeg hverken siger eller mener.
3
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf ajnaM » 12. mar 2018, 11:50

FormerlyKnownAs skrev:Sorry, men du tillæger mig altså en masse som jeg ikke har hverken sagt eller ment. At sige at jeg tror at jeg sidder med en hellig gral er ikke særlig pænt. Finder det egentlig ret nedladende.

Jeg synes det er rigitg ærgerligt at flere ikke har lyst til at deltage, men det er er altså årsagen. Man må ikke tage ære for at ens barn spiser whatever det nu gør, for det er bare held.

Jeg har ingen idé om hvad andre gør, det vedkommer ikke mig, jeg går ikke op i det i det daglige. Jeg lagde summen af nogle observationer sammen og oprettede en tråd om hvorvidt andre gør de samme observationer.


Jeg må have læst noget forkert ind i dit startindlæg - sådan lyder det i hvert fald. :) Og jeg var ikke ude på at være nedladende. I hvert fald ikke mere nedladende, end jeg troede, du var i dit indlæg. Det beklager jeg!


Måske er det fordi, jeg har haft denne diskussion så mange gange. Det er lidt i samme båd som folk, der kommer og siger til en, hvis baby ikke sover, at "du skal da bare gøre X eller Y, det har vi gjort, og vores barn sover altid igennem". Og man gider næsten ikke at sige, at man selvfølgelig har prøvet både X og Y forlængst.

Men at jeg føler, jeg har været møllen igennem flere gange, betyder selvfølgelig ikke, at andre ikke skal kunne tage turen. Og måske kommer der også nyttig info ud af den. Jeg skal generelt lade være med at være så pessimistisk. :P
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf ajnaM » 12. mar 2018, 11:51

I øvrigt er det da trist, hvis der sidder folk, der ikke føler, de kan deltage i debatten af frygt for at blive offer for andre debattører. Sådan synes jeg ikke, det plejer at være herinde? Håber ikke, mine indlæg har bidraget til den følelse. :genert:
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Børn"