pre teen - og det at få tingende gjort uden skænderier

Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

pre teen - og det at få tingende gjort uden skænderier

Indlægaf Zoxa » 6. mar 2018, 19:31

Min elskede datter er nok ved at være rigtig “pre-teen”, hun er 11½ år og de første ansatser til babbedutter begyndte for et ½ års tid siden.
Nu begynder jeg så også at få glæde at humøret – eller rettere, hendes fornuft er hoppet en tur om på bagsiden af månen.
Det viser sig mest I glemsomhed og at jeg oplever at jeg konstant skal hundse med hende. Især om morgenen.

Klage sangen er ikke ny I verdens historien – det ved jeg alt om :genert:

Men jeg har virkelig en oplevelse af at hun trænger til at få trukket hovedet ud af røven og sat tilbage på skuldrene igen :lol:

For at vi begge skal have en god dag er det nødvendigt at jeg finder en måde ikke at “nagge” hende konstant – men også at hun ikke bliver pålagt ansvar hun ikke er klar til.

Men det tager pludselig en ½ time at få bare bukserne på om morgenen – og det har jeg hverken tid eller tålmodighed til. Og så begynder jeg jo at nagge hende.

Vi bitcher lidt overfor hinanden, men ikke decideret ubehageligt eller hvor vi skændes, men for løbet er typisk om morgenen;

Hun får lov til at få øjne og morgen mad, tøjet er klar;
og så skal jeg I gang med; skat, du skal tage tøj på? “ja, ja” (helt væk)
5 minutter senere – skat – tag nu tøj på, …
osv
osv

Skat, du har ikke børstet hår, lagt madpakken I tasken – you name it...

“MOR – Jeg skal nok!!”. “ok, men hvornår?” mumle, mumle...
Det stresser mig sindsygt meget om morgenen, og det er symptomatisk også på andre tidspunkter, men det er bare en skidt start på dagen for os begge.

Nogle gode råd derude?

Ps. jeg har sagt til hende at der er en super let måde til at få mig til at stoppe; bare gør tingende :stoned:
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: pre teen - og det at få tingende gjort uden skænderier

Indlægaf Allmost_Famous » 6. mar 2018, 19:47

Herhjemme modregnes brokketid og lignende med skærmtid. Så kan man jo overveje om det er vigtigst for en at bruge en halv time på at ynke over at skulle lægge tøj til vask, eller om det er federe at bruge til sekunder på tøjet, og så have en halv times fred foran fjerneren.

Det tager ikke det hele - men der minimerer det. Ingen skærm før tingene er gjort.

Min unge på samme alder er også en hormonel håndgranat, og det er fandeme træls. Men jeg har altid troet på, at visse kampe skal tages nu, så de ikke bliver værre senere.

KlååågeÅge//off :lol:
4
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: pre teen - og det at få tingende gjort uden skænderier

Indlægaf Zoxa » 6. mar 2018, 19:51

Tamara skrev:Seriøst så ville jeg få spat og vække hende 1-1 1/2 time tidligere end normalt ind til hun fattede pointen med at stå færdigt på rimelig tid (og så samme tid tidligere i seng). Eller lave et pointsystem for at optjene til ting, som hun gerne vil.


ha ha ha - så skal jeg selv op kl. fucking 3 - men den er værd at overveje
0
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: pre teen - og det at få tingende gjort uden skænderier

Indlægaf Zoxa » 6. mar 2018, 19:56

Allmost_Famous skrev:Herhjemme modregnes brokketid og lignende med skærmtid. Så kan man jo overveje om det er vigtigst for en at bruge en halv time på at ynke over at skulle lægge tøj til vask, eller om det er federe at bruge til sekunder på tøjet, og så have en halv times fred foran fjerneren.

Det tager ikke det hele - men der minimerer det. Ingen skærm før tingene er gjort.

Min unge på samme alder er også en hormonel håndgranat, og det er fandeme træls. Men jeg har altid troet på, at visse kampe skal tages nu, så de ikke bliver værre senere.

KlååågeÅge//off :lol:


Jeg er enig, hvis jeg får luget ukrudtet NU, bliver det ikke så slemt senere.

Og den der med at fint - nu har du så brokket en 10 min - dvs at du kan lege 10 min mindre med Marie - har jeg også forklaret hende. For komme hjem tid kl 17 har ikke ændret sig.

Og skærm/fjernsyns tid kan jeg ikke rigtig tage fra hende, da hun ikke rigtig bruger det
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: pre teen - og det at få tingende gjort uden skænderier

Indlægaf Persnikedy » 6. mar 2018, 19:57

Får hun sovet ordenligt? Når hun går i seng om aften, går hun så i seng? Eller ligger hun med telefonen, bøger, eller andet?
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: pre teen - og det at få tingende gjort uden skænderier

Indlægaf Allmost_Famous » 6. mar 2018, 20:00

Zoxa skrev:
Allmost_Famous skrev:Herhjemme modregnes brokketid og lignende med skærmtid. Så kan man jo overveje om det er vigtigst for en at bruge en halv time på at ynke over at skulle lægge tøj til vask, eller om det er federe at bruge til sekunder på tøjet, og så have en halv times fred foran fjerneren.

Det tager ikke det hele - men der minimerer det. Ingen skærm før tingene er gjort.

Min unge på samme alder er også en hormonel håndgranat, og det er fandeme træls. Men jeg har altid troet på, at visse kampe skal tages nu, så de ikke bliver værre senere.

KlååågeÅge//off :lol:


Jeg er enig, hvis jeg får luget ukrudtet NU, bliver det ikke så slemt senere.

Og den der med at fint - nu har du så brokket en 10 min - dvs at du kan lege 10 min mindre med Marie - har jeg også forklaret hende. For komme hjem tid kl 17 har ikke ændret sig.

Og skærm/fjernsyns tid kan jeg ikke rigtig tage fra hende, da hun ikke rigtig bruger det

Jeg er så nederen, at jeg går direkte efter struben. Legeaftaler efter skole har også været på stand-by en god periode, fordi den unge mand mente, at det der med oprydning var overvurderet.

Hvis man vil lege med vennerne, må man jo sørge for ikke at spilde sin tid på brok :fløjt:
3
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: pre teen - og det at få tingende gjort uden skænderier

Indlægaf Artem » 6. mar 2018, 20:01

Et weekend projekt til at hjælpe om morgen. :D

1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: pre teen - og det at få tingende gjort uden skænderier

Indlægaf Zoxa » 6. mar 2018, 20:07

Persnikedy skrev:Får hun sovet ordenligt? Når hun går i seng om aften, går hun så i seng? Eller ligger hun med telefonen, bøger, eller andet?


Ja, det gør hun - og det er også min naturlige rytme. Ca. kl 19 er alt det "alvorlige" overstået. Kl 20 begynder vi begge at gøre natte klar, forstået på den måde at baderi skal gøres der, nattøjet komme på. Måske hyggeser vi noget i tv, men 20.15 skal hun under dynen for hun er nødsaget til at sove. Ofte vil hun gerne ligge med en bog før og når jeg kysser ind på hende (tjekker) er hun i dyb søvn. Selv hedder det normalt 21, så der er ikke plads til megen slinger i valsen, for jeg skal op kl 5
0
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: pre teen - og det at få tingende gjort uden skænderier

Indlægaf Zoxa » 6. mar 2018, 20:13

Artem skrev:Et weekend projekt til at hjælpe om morgen. :D




Tak for inspirationen :klap: Den sættes på gavelisten, til dig altså :blomst:
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: pre teen - og det at få tingende gjort uden skænderier

Indlægaf TomKah » 6. mar 2018, 20:27

Hvad tid står hun op om morgenen? OG hvorfor skal du 1½ time tidligere op, hvis du allerde står op kl 5?

Hjemme hos os er det meget længe siden der kom styr på morgenen. Min søn er også knap 12, men jeg oplever ham heldigvis på ingen måde som preteen endnu. Vi har en hel fast plan med *check-in* tidspunkter, og den er den samme hver dag. Op, fri tid til kl 7. Kl 7 morgenmad. Derefter påklædning. Fri tid til kl 7.45. Afgang.
Han afviger aldrig fra planen, fordi han ved dels at han fri tid inden skole bliver naturligt indskrænket hvis han ikke følger planen. Han ved også at hvis han kommer for sent i skole, så får han ikke lov at gå selv, dvs. han vil skulle afsted 7.30 med mig - igen lig mindre tid til sig selv om morgenen.

Så fast plan og check-in tider i planen, det er mit forslag.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: pre teen - og det at få tingende gjort uden skænderier

Indlægaf Studsgaard » 6. mar 2018, 20:29

Kan en liste hjælpe?
Så skal du ikke huske hende på alle tingene, men blot henvise til listen, evt med tid sat på.

Hun har en alder hvor det ikke vil være sjovt at tage afsted uden bukser på, som jo vil være konsekvensen hvis ikke hun har fået dem på når i skal ud af døren.
1

Tilbage til "Børn"