Hvad går 0.kl ud på?
- FormerlyKnownAs
- Indlæg: 13017
- Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
- Kort karma: 2860
- Likede indlæg: 28063
Re: Hvad går 0.kl ud på?
Og et heeeelt andet skema
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
- FormerlyKnownAs
- Indlæg: 13017
- Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
- Kort karma: 2860
- Likede indlæg: 28063
Re: Hvad går 0.kl ud på?
Dikus skrev:Det virker som et af de lette valg
Ja umiddelbart er det. Lokaliteterne var virkelig skrabede, det må jeg sige. Men hvis det pædagogisk og fagligt er det som giver mest mening, så er det jo sekundært. Et stort plus er også at de har svømning.
1
Re: Hvad går 0.kl ud på?
Det lyder som det helt rigtige - og omgivelserne vil jeg netop også sige er sekundære, hvis pædagogikken og fagligheden er god. Jeg ville hve det så skidt med den anden type skole!
0
Re: Hvad går 0.kl ud på?
Der er sket en vis udvikling i de sidste 25 år mht. børnehaveklasse/"0. klasse".
I begyndelsen var der betydeligt mere fokus på børnehave-delen - jeg kender nogle, der arbejde med det dengang, og de var oprindeligt nærmest forargede over, når nogen foreslog, at børnene skulle lære at læse (Og det var slet ikke på tale, at de skulle kunne det i forvejen.)
Men i de senere år har de sådan noget i 0. klasse, men også - afhængigt af læreren - diverse måder at "lege" viden ind i børnene, snarere end terperi.
Børnene er for øvrigt ca. 6 år, når de starter - ikke 4½. Så der er stor forskel. Er det Engand, vi snakker om?
I begyndelsen var der betydeligt mere fokus på børnehave-delen - jeg kender nogle, der arbejde med det dengang, og de var oprindeligt nærmest forargede over, når nogen foreslog, at børnene skulle lære at læse (Og det var slet ikke på tale, at de skulle kunne det i forvejen.)
Men i de senere år har de sådan noget i 0. klasse, men også - afhængigt af læreren - diverse måder at "lege" viden ind i børnene, snarere end terperi.
Børnene er for øvrigt ca. 6 år, når de starter - ikke 4½. Så der er stor forskel. Er det Engand, vi snakker om?
0
- FormerlyKnownAs
- Indlæg: 13017
- Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
- Kort karma: 2860
- Likede indlæg: 28063
Re: Hvad går 0.kl ud på?
HappyPaww skrev:Det lyder som det helt rigtige - og omgivelserne vil jeg netop også sige er sekundære, hvis pædagogikken og fagligheden er god. Jeg ville hve det så skidt med den anden type skole!
Enig. Og jeg var meget positiv over at så mening i at han blev i en klasse som var alderssvarende. På den i går var vi klar over og okay med, at han skulle gå i 4-5 år trin. Men altså ikke 3-4 år.
Vi skal se en anden i morgen, men den har jeg næsten afskrevet allerede ved mailudveksling. De insisterede kraftigt på at hans alder hører til year 1. Altså svarende til 1. Klasse i dk. Det er jo endnu mere håbløst.
0
Re: Hvad går 0.kl ud på?
FormerlyKnownAs skrev:Dikus skrev:Det virker som et af de lette valg
Ja umiddelbart er det. Lokaliteterne var virkelig skrabede, det må jeg sige. Men hvis det pædagogisk og fagligt er det som giver mest mening, så er det jo sekundært. Et stort plus er også at de har svømning.
Jeg ville være ligeglad med omgivelserne, når de faglige og pædagogiske rammer er bedre.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
-
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 18. jul 2017, 20:35
- Kort karma: 1
- Likede indlæg: 7
Re: Hvad går 0.kl ud på?
Dikus skrev:Det er bare en udfording med andre landes skolesystemer... Hold fast i, at din dreng altså ikke er "bagud" - sååååå lang tid tager det ham ikke at indhente - og han har det rart undervejs.
Jeg har selv - her i DK - taget kampe med lærere, hvis forventninger til mig eller mit barn, jeg slet ikke var enig i.
Jeg har ikke fortrudt en eneste gang, at jeg stod fast på at afvige fra normen.
Dem, din søn kommer i skole med, kan måske læse - men har de haft samme nærvær til deres forældre? Reflekterer de over det, de oplever? Sætter oplevelser ind i en social/kulturel kontekst?
... Mit bud er, at din søn helt umærkeligt er foran på de punkter "vi" tillægger værdi. Og at han nok skal nå at lære at læse. Inden sjette klasse kan han så have læst dobbelt så mange bøger, fordi han læser for sjov...
*hilsen hende som f.eks. ikke tvang et uvilligt barn til at læse 20 minutter om dagen - og først kom ud af skammekrogen i de større klasser *
Dit indlæg er godt nok dømmende og jeg kan ikke lade være at trække på smile båndet over du påstår at danske børn har haft mere nærvær med deres forældre. Vi snakker Danmark hvor 99 pct af alle børn sendes i institution som 1 årig og tilbringer op til 8-10 timer der hver dag.
Jeg bor selv i England. Her går langt hovedparten hjemme indtil de er 3, hvorefter de er afsted ca 15 timer i Pre School indtil de stsrter i skole mellem 4 og 5 år. De børn har haft langt mere nærvær end de fleste danske børn.
Min datter på 4 er startet i skole i år og jeg vil langt hellere sende hende afsted der end i en dansk børnehave der stort set ikke har ressourcer til at fokusere på det enkelte barn.
Min datter stor trives i er fantastisk lærings miljø med massere af tid til leg og børnetid og oveni det massere af kompetente fantastiske lærere, der udvikler hende fantastisk.
Bare fordi en kultur er anderledes er den ikke dårlig.
Til trådstarter kunne dit barn ikke starte op nu således at han fik det sidste halve år af reception class med, det ville jeg anbefale. Det er hårdt at starte direkte i year one især hvis han heller ikke er flydende i engelsk?
Men det skal nok gå. Vi havde virkelig vores forbehold og var nervøse for at møde et strengt gammeldags skolesystem men nu frygter vi mere om den danske folkeskole kommer til at leverer samme niveau når vi engang vender hjem. Men engelske/amerikanske børn er præcis som danske børn og undervisningen er altså tilrettelagt deres niveau.
2
-
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 18. jul 2017, 20:35
- Kort karma: 1
- Likede indlæg: 7
Re: Hvad går 0.kl ud på?
Dikus skrev:Sommerfugl23 skrev:Dikus skrev:Det er bare en udfording med andre landes skolesystemer... Hold fast i, at din dreng altså ikke er "bagud" - sååååå lang tid tager det ham ikke at indhente - og han har det rart undervejs.
Jeg har selv - her i DK - taget kampe med lærere, hvis forventninger til mig eller mit barn, jeg slet ikke var enig i.
Jeg har ikke fortrudt en eneste gang, at jeg stod fast på at afvige fra normen.
Dem, din søn kommer i skole med, kan måske læse - men har de haft samme nærvær til deres forældre? Reflekterer de over det, de oplever? Sætter oplevelser ind i en social/kulturel kontekst?
... Mit bud er, at din søn helt umærkeligt er foran på de punkter "vi" tillægger værdi. Og at han nok skal nå at lære at læse. Inden sjette klasse kan han så have læst dobbelt så mange bøger, fordi han læser for sjov...
*hilsen hende som f.eks. ikke tvang et uvilligt barn til at læse 20 minutter om dagen - og først kom ud af skammekrogen i de større klasser *
Dit indlæg er godt nok dømmende og jeg kan ikke lade være at trække på smile båndet over du påstår at danske børn har haft mere nærvær med deres forældre. Vi snakker Danmark hvor 99 pct af alle børn sendes i institution som 1 årig og tilbringer op til 8-10 timer der hver dag.
Jeg bor selv i England. Her går langt hovedparten hjemme indtil de er 3, hvorefter de er afsted ca 15 timer i Pre School indtil de stsrter i skole mellem 4 og 5 år. De børn har haft langt mere nærvær end de fleste danske børn.
Min datter på 4 er startet i skole i år og jeg vil langt hellere sende hende afsted der end i en dansk børnehave der stort set ikke har ressourcer til at fokusere på det enkelte barn.
Min datter stor trives i er fantastisk lærings miljø med massere af tid til leg og børnetid og oveni det massere af kompetente fantastiske lærere, der udvikler hende fantastisk.
Bare fordi en kultur er anderledes er den ikke dårlig.
Til trådstarter kunne dit barn ikke starte op nu således at han fik det sidste halve år af reception class med, det ville jeg anbefale. Det er hårdt at starte direkte i year one især hvis han heller ikke er flydende i engelsk?
Men det skal nok gå. Vi havde virkelig vores forbehold og var nervøse for at møde et strengt gammeldags skolesystem men nu frygter vi mere om den danske folkeskole kommer til at leverer samme niveau når vi engang vender hjem. Men engelske/amerikanske børn er præcis som danske børn og undervisningen er altså tilrettelagt deres niveau.
Det var ikke for at være dømmende, men taget ud fra TS's tidligere indlæg om, hvordan hun har adskilt sig, fordi hun ikke har haft en nanny, men selv været sammen med sit barn. I det land, hun befinder sig i.
Det handlede derfor ikke om statistik, men om noget helt konkret.
Helt i orden, jeg læste det bare dømmende.
Men er også vant til at blive mødt af meget lidt åbensind fra danskere så snart noget er lidt anderledes hvilket vel må forventes når man bor i udlandet.
0
- FormerlyKnownAs
- Indlæg: 13017
- Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
- Kort karma: 2860
- Likede indlæg: 28063
Re: Hvad går 0.kl ud på?
Sommerfugl23 skrev:Dikus skrev:Det er bare en udfording med andre landes skolesystemer... Hold fast i, at din dreng altså ikke er "bagud" - sååååå lang tid tager det ham ikke at indhente - og han har det rart undervejs.
Jeg har selv - her i DK - taget kampe med lærere, hvis forventninger til mig eller mit barn, jeg slet ikke var enig i.
Jeg har ikke fortrudt en eneste gang, at jeg stod fast på at afvige fra normen.
Dem, din søn kommer i skole med, kan måske læse - men har de haft samme nærvær til deres forældre? Reflekterer de over det, de oplever? Sætter oplevelser ind i en social/kulturel kontekst?
... Mit bud er, at din søn helt umærkeligt er foran på de punkter "vi" tillægger værdi. Og at han nok skal nå at lære at læse. Inden sjette klasse kan han så have læst dobbelt så mange bøger, fordi han læser for sjov...
*hilsen hende som f.eks. ikke tvang et uvilligt barn til at læse 20 minutter om dagen - og først kom ud af skammekrogen i de større klasser *
Dit indlæg er godt nok dømmende og jeg kan ikke lade være at trække på smile båndet over du påstår at danske børn har haft mere nærvær med deres forældre. Vi snakker Danmark hvor 99 pct af alle børn sendes i institution som 1 årig og tilbringer op til 8-10 timer der hver dag.
Jeg bor selv i England. Her går langt hovedparten hjemme indtil de er 3, hvorefter de er afsted ca 15 timer i Pre School indtil de stsrter i skole mellem 4 og 5 år. De børn har haft langt mere nærvær end de fleste danske børn.
Min datter på 4 er startet i skole i år og jeg vil langt hellere sende hende afsted der end i en dansk børnehave der stort set ikke har ressourcer til at fokusere på det enkelte barn.
Min datter stor trives i er fantastisk lærings miljø med massere af tid til leg og børnetid og oveni det massere af kompetente fantastiske lærere, der udvikler hende fantastisk.
Bare fordi en kultur er anderledes er den ikke dårlig.
Til trådstarter kunne dit barn ikke starte op nu således at han fik det sidste halve år af reception class med, det ville jeg anbefale. Det er hårdt at starte direkte i year one især hvis han heller ikke er flydende i engelsk?
Men det skal nok gå. Vi havde virkelig vores forbehold og var nervøse for at møde et strengt gammeldags skolesystem men nu frygter vi mere om den danske folkeskole kommer til at leverer samme niveau når vi engang vender hjem. Men engelske/amerikanske børn er præcis som danske børn og undervisningen er altså tilrettelagt deres niveau.
Dikus kender mig og min baggrund og ved alt om at jeg sætter mit barn allerhøjest og samværet med ham. Jeg har som udlandsdansker kæmpet en hård og ulig kamp med andre expats om hvordan man er om og med sit barn, hvilket resulterede i en altopslugende ensomhed.
Hun skrev ikke noget om danske børn. Hun skriver om mit barn
4
- FormerlyKnownAs
- Indlæg: 13017
- Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
- Kort karma: 2860
- Likede indlæg: 28063
Re: Hvad går 0.kl ud på?
Sommerfugl23 skrev:Dikus skrev:Sommerfugl23 skrev:Dikus skrev:Det er bare en udfording med andre landes skolesystemer... Hold fast i, at din dreng altså ikke er "bagud" - sååååå lang tid tager det ham ikke at indhente - og han har det rart undervejs.
Jeg har selv - her i DK - taget kampe med lærere, hvis forventninger til mig eller mit barn, jeg slet ikke var enig i.
Jeg har ikke fortrudt en eneste gang, at jeg stod fast på at afvige fra normen.
Dem, din søn kommer i skole med, kan måske læse - men har de haft samme nærvær til deres forældre? Reflekterer de over det, de oplever? Sætter oplevelser ind i en social/kulturel kontekst?
... Mit bud er, at din søn helt umærkeligt er foran på de punkter "vi" tillægger værdi. Og at han nok skal nå at lære at læse. Inden sjette klasse kan han så have læst dobbelt så mange bøger, fordi han læser for sjov...
*hilsen hende som f.eks. ikke tvang et uvilligt barn til at læse 20 minutter om dagen - og først kom ud af skammekrogen i de større klasser *
Dit indlæg er godt nok dømmende og jeg kan ikke lade være at trække på smile båndet over du påstår at danske børn har haft mere nærvær med deres forældre. Vi snakker Danmark hvor 99 pct af alle børn sendes i institution som 1 årig og tilbringer op til 8-10 timer der hver dag.
Jeg bor selv i England. Her går langt hovedparten hjemme indtil de er 3, hvorefter de er afsted ca 15 timer i Pre School indtil de stsrter i skole mellem 4 og 5 år. De børn har haft langt mere nærvær end de fleste danske børn.
Min datter på 4 er startet i skole i år og jeg vil langt hellere sende hende afsted der end i en dansk børnehave der stort set ikke har ressourcer til at fokusere på det enkelte barn.
Min datter stor trives i er fantastisk lærings miljø med massere af tid til leg og børnetid og oveni det massere af kompetente fantastiske lærere, der udvikler hende fantastisk.
Bare fordi en kultur er anderledes er den ikke dårlig.
Til trådstarter kunne dit barn ikke starte op nu således at han fik det sidste halve år af reception class med, det ville jeg anbefale. Det er hårdt at starte direkte i year one især hvis han heller ikke er flydende i engelsk?
Men det skal nok gå. Vi havde virkelig vores forbehold og var nervøse for at møde et strengt gammeldags skolesystem men nu frygter vi mere om den danske folkeskole kommer til at leverer samme niveau når vi engang vender hjem. Men engelske/amerikanske børn er præcis som danske børn og undervisningen er altså tilrettelagt deres niveau.
Det var ikke for at være dømmende, men taget ud fra TS's tidligere indlæg om, hvordan hun har adskilt sig, fordi hun ikke har haft en nanny, men selv været sammen med sit barn. I det land, hun befinder sig i.
Det handlede derfor ikke om statistik, men om noget helt konkret.
Helt i orden, jeg læste det bare dømmende.
Men er også vant til at blive mødt af meget lidt åbensind fra danskere så snart noget er lidt anderledes hvilket vel må forventes når man bor i udlandet.
Jeg oplever tilgengæld at danske expats er meget lidt åbensindede når det kommer til børn og hvordan og hvorledes. jeg kan fylde en bog med alt det fordømmelse over ikke at have en nanny til mit barn, over st sende ham i nursery 3 dage om ugen i timer ad gangen som 1,5 årig. Over at sige nej tak til aftenarrangementer fordi mit barn kom forud for andet. Osv osv osv.
0
-
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 18. jul 2017, 20:35
- Kort karma: 1
- Likede indlæg: 7
Re: Hvad går 0.kl ud på?
FormerlyKnownAs skrev:Sommerfugl23 skrev:Dikus skrev:Sommerfugl23 skrev:Dikus skrev:Det er bare en udfording med andre landes skolesystemer... Hold fast i, at din dreng altså ikke er "bagud" - sååååå lang tid tager det ham ikke at indhente - og han har det rart undervejs.
Jeg har selv - her i DK - taget kampe med lærere, hvis forventninger til mig eller mit barn, jeg slet ikke var enig i.
Jeg har ikke fortrudt en eneste gang, at jeg stod fast på at afvige fra normen.
Dem, din søn kommer i skole med, kan måske læse - men har de haft samme nærvær til deres forældre? Reflekterer de over det, de oplever? Sætter oplevelser ind i en social/kulturel kontekst?
... Mit bud er, at din søn helt umærkeligt er foran på de punkter "vi" tillægger værdi. Og at han nok skal nå at lære at læse. Inden sjette klasse kan han så have læst dobbelt så mange bøger, fordi han læser for sjov...
*hilsen hende som f.eks. ikke tvang et uvilligt barn til at læse 20 minutter om dagen - og først kom ud af skammekrogen i de større klasser *
Dit indlæg er godt nok dømmende og jeg kan ikke lade være at trække på smile båndet over du påstår at danske børn har haft mere nærvær med deres forældre. Vi snakker Danmark hvor 99 pct af alle børn sendes i institution som 1 årig og tilbringer op til 8-10 timer der hver dag.
Jeg bor selv i England. Her går langt hovedparten hjemme indtil de er 3, hvorefter de er afsted ca 15 timer i Pre School indtil de stsrter i skole mellem 4 og 5 år. De børn har haft langt mere nærvær end de fleste danske børn.
Min datter på 4 er startet i skole i år og jeg vil langt hellere sende hende afsted der end i en dansk børnehave der stort set ikke har ressourcer til at fokusere på det enkelte barn.
Min datter stor trives i er fantastisk lærings miljø med massere af tid til leg og børnetid og oveni det massere af kompetente fantastiske lærere, der udvikler hende fantastisk.
Bare fordi en kultur er anderledes er den ikke dårlig.
Til trådstarter kunne dit barn ikke starte op nu således at han fik det sidste halve år af reception class med, det ville jeg anbefale. Det er hårdt at starte direkte i year one især hvis han heller ikke er flydende i engelsk?
Men det skal nok gå. Vi havde virkelig vores forbehold og var nervøse for at møde et strengt gammeldags skolesystem men nu frygter vi mere om den danske folkeskole kommer til at leverer samme niveau når vi engang vender hjem. Men engelske/amerikanske børn er præcis som danske børn og undervisningen er altså tilrettelagt deres niveau.
Det var ikke for at være dømmende, men taget ud fra TS's tidligere indlæg om, hvordan hun har adskilt sig, fordi hun ikke har haft en nanny, men selv været sammen med sit barn. I det land, hun befinder sig i.
Det handlede derfor ikke om statistik, men om noget helt konkret.
Helt i orden, jeg læste det bare dømmende.
Men er også vant til at blive mødt af meget lidt åbensind fra danskere så snart noget er lidt anderledes hvilket vel må forventes når man bor i udlandet.
Jeg oplever tilgengæld at danske expats er meget lidt åbensindede når det kommer til børn og hvordan og hvorledes. jeg kan fylde en bog med alt det fordømmelse over ikke at have en nanny til mit barn, over st sende ham i nursery 3 dage om ugen i timer ad gangen som 1,5 årig. Over at sige nej tak til aftenarrangementer fordi mit barn kom forud for andet. Osv osv osv.
Danske expats er vel også danskere vi har bevidst holdt os væk fra expat miljøet og istedet bosat os lokalt så vi omgåes ikke andre danskere men kun lokale. Til gengæld hører vi mange fordomme hjemmefra til fx skoleuniform og tiltaleform til lærerne som man jo ikke er på fornavn med.
Jeg vidste ikke i kendte hinanden og læste hendes indlæg mere generelt - jeg beklager.
Men jeg vil stadig anbefale dig at starte din søn op i skole nu istedet for at vente til sommer. At lade ham starte med børn 2 år yngre er jo ikke en heldig løsning men at komme direkte ind i year 1 er benhårdt - der forventes det at børn kan læse, regne mv mens reception class mere er den blide overgang til skole livet.
0
- FormerlyKnownAs
- Indlæg: 13017
- Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
- Kort karma: 2860
- Likede indlæg: 28063
Re: Hvad går 0.kl ud på?
Sommerfugl23 skrev:FormerlyKnownAs skrev:Sommerfugl23 skrev:Dikus skrev:Sommerfugl23 skrev:Dikus skrev:Det er bare en udfording med andre landes skolesystemer... Hold fast i, at din dreng altså ikke er "bagud" - sååååå lang tid tager det ham ikke at indhente - og han har det rart undervejs.
Jeg har selv - her i DK - taget kampe med lærere, hvis forventninger til mig eller mit barn, jeg slet ikke var enig i.
Jeg har ikke fortrudt en eneste gang, at jeg stod fast på at afvige fra normen.
Dem, din søn kommer i skole med, kan måske læse - men har de haft samme nærvær til deres forældre? Reflekterer de over det, de oplever? Sætter oplevelser ind i en social/kulturel kontekst?
... Mit bud er, at din søn helt umærkeligt er foran på de punkter "vi" tillægger værdi. Og at han nok skal nå at lære at læse. Inden sjette klasse kan han så have læst dobbelt så mange bøger, fordi han læser for sjov...
*hilsen hende som f.eks. ikke tvang et uvilligt barn til at læse 20 minutter om dagen - og først kom ud af skammekrogen i de større klasser *
Dit indlæg er godt nok dømmende og jeg kan ikke lade være at trække på smile båndet over du påstår at danske børn har haft mere nærvær med deres forældre. Vi snakker Danmark hvor 99 pct af alle børn sendes i institution som 1 årig og tilbringer op til 8-10 timer der hver dag.
Jeg bor selv i England. Her går langt hovedparten hjemme indtil de er 3, hvorefter de er afsted ca 15 timer i Pre School indtil de stsrter i skole mellem 4 og 5 år. De børn har haft langt mere nærvær end de fleste danske børn.
Min datter på 4 er startet i skole i år og jeg vil langt hellere sende hende afsted der end i en dansk børnehave der stort set ikke har ressourcer til at fokusere på det enkelte barn.
Min datter stor trives i er fantastisk lærings miljø med massere af tid til leg og børnetid og oveni det massere af kompetente fantastiske lærere, der udvikler hende fantastisk.
Bare fordi en kultur er anderledes er den ikke dårlig.
Til trådstarter kunne dit barn ikke starte op nu således at han fik det sidste halve år af reception class med, det ville jeg anbefale. Det er hårdt at starte direkte i year one især hvis han heller ikke er flydende i engelsk?
Men det skal nok gå. Vi havde virkelig vores forbehold og var nervøse for at møde et strengt gammeldags skolesystem men nu frygter vi mere om den danske folkeskole kommer til at leverer samme niveau når vi engang vender hjem. Men engelske/amerikanske børn er præcis som danske børn og undervisningen er altså tilrettelagt deres niveau.
Det var ikke for at være dømmende, men taget ud fra TS's tidligere indlæg om, hvordan hun har adskilt sig, fordi hun ikke har haft en nanny, men selv været sammen med sit barn. I det land, hun befinder sig i.
Det handlede derfor ikke om statistik, men om noget helt konkret.
Helt i orden, jeg læste det bare dømmende.
Men er også vant til at blive mødt af meget lidt åbensind fra danskere så snart noget er lidt anderledes hvilket vel må forventes når man bor i udlandet.
Jeg oplever tilgengæld at danske expats er meget lidt åbensindede når det kommer til børn og hvordan og hvorledes. jeg kan fylde en bog med alt det fordømmelse over ikke at have en nanny til mit barn, over st sende ham i nursery 3 dage om ugen i timer ad gangen som 1,5 årig. Over at sige nej tak til aftenarrangementer fordi mit barn kom forud for andet. Osv osv osv.
Danske expats er vel også danskere vi har bevidst holdt os væk fra expat miljøet og istedet bosat os lokalt så vi omgåes ikke andre danskere men kun lokale. Til gengæld hører vi mange fordomme hjemmefra til fx skoleuniform og tiltaleform til lærerne som man jo ikke er på fornavn med.
Jeg vidste ikke i kendte hinanden og læste hendes indlæg mere generelt - jeg beklager.
Men jeg vil stadig anbefale dig at starte din søn op i skole nu istedet for at vente til sommer. At lade ham starte med børn 2 år yngre er jo ikke en heldig løsning men at komme direkte ind i year 1 er benhårdt - der forventes det at børn kan læse, regne mv mens reception class mere er den blide overgang til skole livet.
Lad mig præcisere. Danskere i Dk oplever jeg mere åbensind og nysgerrighed fra end danske expats.
Han går i børnehave og skal ikke starte i skole nu. Det er først relevant fra sommer. Year 1 har aldrig været aktuelt st han skulle starte i uanset fra vore side.
Senest rettet af FormerlyKnownAs 15. feb 2018, 04:11, rettet i alt 1 gang.
0
- FormerlyKnownAs
- Indlæg: 13017
- Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
- Kort karma: 2860
- Likede indlæg: 28063
Re: Hvad går 0.kl ud på?
Vi så den sidste skole i dag, det blev det ikke nemmere af. Det var en virkelig fed skole med gode arealer, værelser osv. Britisk ind til benet og ret akademisk og der blev talt om hvor godt at de klarede sig i tests osv. Det naturligvis vigtigt at børnene klarer sig godt, men tests er list sekundært i min optik. Der var også bløde værdier og rigtig meget forældreinddragelse hvilket jeg finder vigtigt. Alt i alt, en super skole med en anelse overvægt på akademisk fokus. Men igen, skolen havde alt og mere til af hvad en skole skal have og jeg kan godt se at når jeg sammenligner de fysiske rammer med Montessori i går, er det som at gå fra slum til en typisk dansk privatskole . Ærlig snak.
Havde rektor sagt ok til at han skulle starte i kindergarten havde vi sagt ja med det samme. Men det sagde han ikke. Sekretæren var insisterende i sine mails om hans alder var til year 1 og det samme var rektor. Det var ikke til diskussion.
Vi skal tænke og snakke, læse og se tiden an.
Havde rektor sagt ok til at han skulle starte i kindergarten havde vi sagt ja med det samme. Men det sagde han ikke. Sekretæren var insisterende i sine mails om hans alder var til year 1 og det samme var rektor. Det var ikke til diskussion.
Vi skal tænke og snakke, læse og se tiden an.
0
Re: Hvad går 0.kl ud på?
^Kunne I få lov til (hvis I har tid) at overvære 3-4 timer el lign i year 1? Det kan jo være, det slet ikke er så "slemt" på den skole?
0
Tally-ho
- FormerlyKnownAs
- Indlæg: 13017
- Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
- Kort karma: 2860
- Likede indlæg: 28063
Re: Hvad går 0.kl ud på?
Vi var inde og se en klasse som have matematik undervisning. Det var nede på gulvet hvor de sad og læreren sad på lille stol og de talte om capacity- a little left, a lot left etc. Vi så en bog som de skriver i og så hvordan et barn havde udviklet sig fra dag 1 til nu og det er klart at det var store uregerlige bogstaver og to-tre bogstavsord til pæne bogstaver og små sætninger. Når man er skrevet ind/op, bliver eleven inviteret ind på skolen og deltage i 3 timer.
Men han springer jo 1 klassetrin over reelt set og mangler den der brobygning der er ved at have der sidste år i børnehaven. Og tænker også hvad vi gør om 4 år når vi formegentligt ender mere permanent i Danmark. Så er han et år forud ift de andre.
Det er lidt svært at beslutte. Der var enormt meget godt ved den i dag, det må jeg sige. Både akademisk, praktisk, børnehøjde osv. Minus er at det er en stor skole med 700+ elever- men vist fordelt på to skoler og skoledagen er lang. 8-14.45 og så er der agter School activities.
Akademisk er han nok mere på Montessori niveau i kraft af st han også går i en fribørnehave der lægger op til at de forsætter på friskole og læring og pædagogik spiller derfor sammen. Men motorisk og fysiske udfordringer osv er der mere på den andens
Vi overvejer også 1 år på Montessori og så fra year 2 på den anden, det er bare også lidt noget rod når han også har et skift til sommer.
Vi tænker og trækker på andres erfaringer og ser tiden an. Vi var fra vores side meget fast besluttede på at year 1 slet ikke var aktuelt.
Har bedt rektor sende et skema for year 1 klassen.
Men han springer jo 1 klassetrin over reelt set og mangler den der brobygning der er ved at have der sidste år i børnehaven. Og tænker også hvad vi gør om 4 år når vi formegentligt ender mere permanent i Danmark. Så er han et år forud ift de andre.
Det er lidt svært at beslutte. Der var enormt meget godt ved den i dag, det må jeg sige. Både akademisk, praktisk, børnehøjde osv. Minus er at det er en stor skole med 700+ elever- men vist fordelt på to skoler og skoledagen er lang. 8-14.45 og så er der agter School activities.
Akademisk er han nok mere på Montessori niveau i kraft af st han også går i en fribørnehave der lægger op til at de forsætter på friskole og læring og pædagogik spiller derfor sammen. Men motorisk og fysiske udfordringer osv er der mere på den andens
Vi overvejer også 1 år på Montessori og så fra year 2 på den anden, det er bare også lidt noget rod når han også har et skift til sommer.
Vi tænker og trækker på andres erfaringer og ser tiden an. Vi var fra vores side meget fast besluttede på at year 1 slet ikke var aktuelt.
Har bedt rektor sende et skema for year 1 klassen.
0