Hvorfor er dine børn uopdragne?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30015

Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf Wizzze » 31. jan 2018, 18:35

Regeringen har idag søsat en debat om børneopdragelse, og uopdragne børn der ikke er klar til at modtage undervisning.
http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-01-3 ... e-raad-her

Nu kender jeg jo debatten, og forudsætter derfor at det er jer, der er forældre til de uopdragne unger :devil: :-D
Så hvorfor er din yngel så uopdraget? :-p

Ej, jeg regner selvfølgelig med at I har helt styr på det med opdragelsen, og er klar med jeres oplevelser med dårlig opdragelse er? og bud på hvad god opdragelse er?

De fleste af os har nok oplevet en voksen i et supermarked, mere optaget af mobilen, end at ungen er i gang med at rydde hylderne, eller hvor barnet prøver at få den voksens opmærksomhed, og den voksne bare er "ja ja, mor snakker lige med Valborg, vent nu bare ..." Men hvad er den modsatte historie? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2591
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8664

Re: Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf Raenil » 31. jan 2018, 18:39

Noget med at støj fra larmende børn ikke generer mig så meget som støj fra grædende børn.
Og de leger altså helt vildt meget, når de ikke må se ipad/fjernsyn.

Så vores børn støjer meget...
0
JoyNips
Indlæg: 12154
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34200

Re: Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf JoyNips » 31. jan 2018, 18:44

Jeg har ikke tid til at opdrage, jeg har for travlt med at have en anerkendende tilgang. :-D
7
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
ajnaM
Indlæg: 10118
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27712

Re: Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf ajnaM » 31. jan 2018, 18:58

Jeg skulle lige til at oprette en hidsig tråd, så jeg måske undgår at svine Mai Mercado til på Facebook. Men den var her allerede! Så here goes... :genert:

F*ck hvor er jeg træt af, at vores såkaldt liberale regering virkelig ikke kan komme med bedre forslag på et totalt gennemreguleret og overmåde presset familie- og børneområde end at nedsætte et 'ekspertpanel' bestående af kendisser, der har til formål at blande sig i, hvordan man skal opdrage sine børn - og i øvrigt slå forældrene lidt mere i hovedet.

Mage til ansvarsforflygtigelse skal man da kraftstejleme lede længe efter. Ikke nok med, at denne totalt inkompetente minister ikke selv tør stå frem med sine egne bud på, hvad denne 'opdragelse' skal handle om, men vælger at sætte alt fra Thomas Mygind til Tom Jensen til det - så er hun også med til at vaske hænderne for, at det, der VIRKELIG betyder noget i forhold til børns ringere skoleparathed, er de rammer i daginstitutionerne, der er blevet udsultet - og som hun har ansvaret for.

Det er symbolpolitik, og det er antiliberalt. Jeg bliver helt harm over det.



Helt seriøst, bland dig udenom og pas dit eget arbejde. :evil:
Senest rettet af ajnaM 31. jan 2018, 19:01, rettet i alt 1 gang.
21
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10118
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27712

Re: Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf ajnaM » 31. jan 2018, 19:00

Nå men i øvrigt opdrager jeg fint mine børn selv. Den gode opdragelse er den, min mavefornemmelse giver mig, når jeg ser på mine drenge.


Det eneste, jeg eventuelt kunne bruge mere af, er mere tid og overskud til at være sammen med dem. Og så en vished om, at der rent faktisk var andre, kompetente voksne til at hjælpe og støtte dem, i de timer jeg er på arbejde.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf Studsgaard » 31. jan 2018, 19:27

Jeg lærer mine børn at vi er forskellige og vi hver har styrker og svagheder. At vi skal respektere hinanden på godt og ondt. Jeg forsøger at lære dem at stol på sig selv og mærke efter hvordan de har det. Vi opdrager med tydelige grænser for hvad vi vil have og forventer og massere kærlighed. Og så lærer de at det vi gør ikke altid er det alle andre gør.

Mine drenge har jo ADHD, men jeg får så ofte at vide at de er skønne velopdragne børn der er skønne at være sammen med, så det klapper vi sku os selv på skuldrene over. Mange der ikke ved de har det siger, det kan de ikke forstå drengene har det for er jo ikke helt vilde og ustyrlige, men velformulerede og reflekter over ting.

Vi bruger også en noglegange råden humor, noget man ellers siger kan være svær for børn (specielt ironi) men vi gør det alle i familien og det er gjort med stor kærlighed når jeg kalder mellemsten for min skønne møgunge.
1
Lykke
Indlæg: 6957
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 231
Likede indlæg: 6485

Re: Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf Lykke » 31. jan 2018, 19:35

Jeg tror på anerkendelse og ikke opdragelse.

Nu handler det så om skoleparathed. Men hele det der Mai Macado om opdragelse, og at hun er ligeglad med hvordan man opdrager, bare man opdrager.
Altså helt ærligt.

Mindre opdragelse, og mere anerkendelse af de her små mennesker, som også er mennesker.
4
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1967
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4848

Re: Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf milisa » 31. jan 2018, 20:02

Jeg tror bestemt på opdragelse og faste, klare, men frem for alt rimelige grænser. Børn og hunde skal på så mange områder opdrages ens. Uden sammenligning i øvrigt, trods alt......

Og så tror jeg på, at vi ville få et bedre samfund, hvis vi droppede den der tro på, at alle har ret til at blande sig i alt.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1187
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3334

Re: Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf Pyjamas » 31. jan 2018, 20:24

Jeg er med på anerkendelse-holdet. Det er rigtig vigtigt for mig, at min søn føler sig set og hørt, og ikke kun når han har gjort noget rigtigt eller forkert. Ligeledes håber jeg, at jeg aldrig kommer til at bruge min "voksen-magt" over for ham, såsom forklaringen "Fordi jeg siger det!". Det vil jeg aldrig sige til en voksen, og jeg husker det som et modbydeligt svar, som jeg sommetider fik som barn. Udover anerkendelse er retfærdighed, rimelige konsekvenser og åbenhed vigtigt for mig.

Jeg fejler sommetider i min opdragelse, og min søn gakker sommetider helt ud, men jeg tror på, at den måde, jeg tackler det bagefter, har rigtig stor betydning for hans trivsel og opførsel, også når han skal i skole. Og det synes jeg, at både han og jeg er gode til at håndtere.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf Studsgaard » 31. jan 2018, 20:45

Pyjamas skrev:Jeg er med på anerkendelse-holdet. Det er rigtig vigtigt for mig, at min søn føler sig set og hørt, og ikke kun når han har gjort noget rigtigt eller forkert. Ligeledes håber jeg, at jeg aldrig kommer til at bruge min "voksen-magt" over for ham, såsom forklaringen "Fordi jeg siger det!". Det vil jeg aldrig sige til en voksen, og jeg husker det som et modbydeligt svar, som jeg sommetider fik som barn. Udover anerkendelse er retfærdighed, rimelige konsekvenser og åbenhed vigtigt for mig.

Jeg fejler sommetider i min opdragelse, og min søn gakker sommetider helt ud, men jeg tror på, at den måde, jeg tackler det bagefter, har rigtig stor betydning for hans trivsel og opførsel, også når han skal i skole. Og det synes jeg, at både han og jeg er gode til at håndtere.

Jeg tænker da at alle forældre laver fejl. Vi er ikke super mennesker, men som du skriver, så syntes jeg det er rigtig vigtigt at håndtere det på en god måde og ikke bare lade som om det ikke skete.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5651
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10034

Re: Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf FruKuk » 31. jan 2018, 21:09

Mine unger har to “huller” i deres opdragelse;
- Manglende bordskik og manglende evne til ikke at afbryde.

Første hul skyldes manglende prioritering, og det burde vi gøre noget mere ved. Andet hul skyldes, at jeg selv er slem til det og monkey see monkey do

Ellers tror jeg, at det går nogenlunde.
1
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1187
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3334

Re: Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf Pyjamas » 31. jan 2018, 21:11

Studsgaard skrev:
Pyjamas skrev:Jeg er med på anerkendelse-holdet. Det er rigtig vigtigt for mig, at min søn føler sig set og hørt, og ikke kun når han har gjort noget rigtigt eller forkert. Ligeledes håber jeg, at jeg aldrig kommer til at bruge min "voksen-magt" over for ham, såsom forklaringen "Fordi jeg siger det!". Det vil jeg aldrig sige til en voksen, og jeg husker det som et modbydeligt svar, som jeg sommetider fik som barn. Udover anerkendelse er retfærdighed, rimelige konsekvenser og åbenhed vigtigt for mig.

Jeg fejler sommetider i min opdragelse, og min søn gakker sommetider helt ud, men jeg tror på, at den måde, jeg tackler det bagefter, har rigtig stor betydning for hans trivsel og opførsel, også når han skal i skole. Og det synes jeg, at både han og jeg er gode til at håndtere.

Jeg tænker da at alle forældre laver fejl. Vi er ikke super mennesker, men som du skriver, så syntes jeg det er rigtig vigtigt at håndtere det på en god måde og ikke bare lade som om det ikke skete.


Nej, bestemt ikke supermennesker, bare mennesker :D Vores børn skal vide, at vi forældre også fejler, og at det er ok at lave fejl.
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5920
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10940

Re: Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf Bøtte » 31. jan 2018, 21:17

Lykke skrev:Jeg tror på anerkendelse og ikke opdragelse.

Nu handler det så om skoleparathed. Men hele det der Mai Macado om opdragelse, og at hun er ligeglad med hvordan man opdrager, bare man opdrager.
Altså helt ærligt.

Mindre opdragelse, og mere anerkendelse af de her små mennesker, som også er mennesker.


Jeg bliver, som mor til et barn født sidst i december (ovenikøbet et for tidligt født barn), en anelse provokeret af det de mener manglende opdragelse er problemet i forbindelse med skoleparathed.

Det kunne jo også være at man skulle gøre det nemmere at blive skoleudsat. Så det ikke skulle være en kamp for forældrene at få deres barn senere i skole.

Skoleudsættelse var på tale ved vores datter. Hun er dog klar, synes både vi og børnehaven, men vi har kortvarigt talt om det, og der blev vi opmærksomme på at det virkelig er svært at få skoleudsat et barn, der ikke ‘fejler’ noget. Også selv om barnet er født for tidligt og reelt set burde have været en årgang yngre.

Skulle vores datter have været udsat, skulle jeg/vi have sat himmel og jord i bevægelse for at få det til at ske. Og det er da ikke rimeligt, og formentlig ikke noget alle forældre har ressourcer til.
Den primære årsag til dette skulle eftersigende være at et år mere i børnehave er dyrere end et år i 0. klasse.

Jeg synes det er helt og aldeles det forkerte sted de sætter ind. Det er total skudt ved siden af.
11
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1967
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4848

Re: Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf milisa » 1. feb 2018, 18:48

Helt enig, Bøtte. Der er jo hul i hovedet med den hersens årgangsfiksering. I min folkeskoleklasse havde vi en med fødselsdag d. 7/1 og en d. 1/12. Der er jo næsten et helt år mellem de to!
1
Tally-ho
Minitrolden
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. aug 2017, 20:00
Kort karma: 19
Likede indlæg: 165

Re: Hvorfor er dine børn uopdragne?

Indlægaf Minitrolden » 1. feb 2018, 18:57

Mai Mercado... Jeg er så vred, så jeg kan slet ikke formulere noget sammenhængende. Hun skider højt og flot på al evidensbaseret forskning og sit eget ansvar som minister. Der er lagt i kakkelovnen til endnu en omgang forældrebashing - denne gang direkte fra ministeriet. Det er simpelthen under al kritik. Det er så forkasteligt!
4

Tilbage til "Børn"