Børneeksem hjælp

Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Dawwty » 30. mar 2023, 20:40

Vaniljestang skrev:Hvordan bliver tøjet så rent? Underbukser og madplettet og børnehavebeskidt tøj fx?

Det vil jeg fraråde, alt kan ikke kogevaskes og uden sæbe, så er kogevask et must for at dræbe bakterier.

I kan prøve flydende sæbespåner, det er uden enzymer, farve og duftstoffer.
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Dawwty » 30. mar 2023, 20:43

Vaniljestang skrev:Hvor kan man finde svar på, hvor mange gange om året barnet må få kure med hormonsalve? Synes ikke, hudlægen gav et konkret svar.

Det skal du høre lægen om, det er en medicinsk faglig vurdering som ikke kan overlades til andres erfaringer.
0
Aurora
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2692

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Aurora » 31. mar 2023, 16:24

Jeg er selv allergisk overfor mange typer vaskemiddel/shampoo/sæbe (flydende hygiejneprodukter) og får kløe/eksem af det. Det er det indholdsstof der hedder DDAC (ditetradecylacetamide), jeg ikke kan tåle. Jeg tjekkede lige Remas vaskemiddel, og det stof er faktisk i. Måske kan årsagen være noget så simpelt som overfølsomhed overfor et af indholdsstofferne? Måske værd at tjekke om en udskiftning af vaskemidlet kan hjælpe og nærlæse hvilke kemikalier der er i dem du tester af. Jeg sværger til A+ sensitive, det er det eneste jeg ikke får kløe af.
1
Vaniljestang
Indlæg: 137
Tilmeldt: 20. okt 2018, 12:57
Kort karma: 11
Likede indlæg: 416

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Vaniljestang » 1. apr 2023, 09:07

Dawwty skrev:
Vaniljestang skrev:Hvor kan man finde svar på, hvor mange gange om året barnet må få kure med hormonsalve? Synes ikke, hudlægen gav et konkret svar.



Det skal du høre lægen om, det er en medicinsk faglig vurdering som ikke kan overlades til andres erfaringer.


Det er jo så netop det jeg har gjort ved at spørge HUDLÆGEN, som ikke satte antal på. Derfor efterspørger jeg andre, der evt. har fået oplyst et antal via deres læge/speciallæge. Måske er der ikke noget svar, fordi man ikke kan svare udfra evidens. Det er nok svært at lave et klinisk forsøg, hvor målet er at finde ud, hvor meget hormoncreme, der skal til før det er decideret skadeligt, forestiller jeg mig.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Sangius » 1. apr 2023, 09:45

Vaniljestang skrev:
Dawwty skrev:
Vaniljestang skrev:Hvor kan man finde svar på, hvor mange gange om året barnet må få kure med hormonsalve? Synes ikke, hudlægen gav et konkret svar.



Det skal du høre lægen om, det er en medicinsk faglig vurdering som ikke kan overlades til andres erfaringer.


Det er jo så netop det jeg har gjort ved at spørge HUDLÆGEN, som ikke satte antal på. Derfor efterspørger jeg andre, der evt. har fået oplyst et antal via deres læge/speciallæge. Måske er der ikke noget svar, fordi man ikke kan svare udfra evidens. Det er nok svært at lave et klinisk forsøg, hvor målet er at finde ud, hvor meget hormoncreme, der skal til før det er decideret skadeligt, forestiller jeg mig.


Vi fik vist nok at vide at vi kunne smøre to gange om ugen, når det ikke var "i udbrud".
Vi smører dog kun efter behov nu.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf FruKuk » 1. apr 2023, 09:47

Sangius skrev:
Vaniljestang skrev:
Dawwty skrev:
Vaniljestang skrev:Hvor kan man finde svar på, hvor mange gange om året barnet må få kure med hormonsalve? Synes ikke, hudlægen gav et konkret svar.



Det skal du høre lægen om, det er en medicinsk faglig vurdering som ikke kan overlades til andres erfaringer.


Det er jo så netop det jeg har gjort ved at spørge HUDLÆGEN, som ikke satte antal på. Derfor efterspørger jeg andre, der evt. har fået oplyst et antal via deres læge/speciallæge. Måske er der ikke noget svar, fordi man ikke kan svare udfra evidens. Det er nok svært at lave et klinisk forsøg, hvor målet er at finde ud, hvor meget hormoncreme, der skal til før det er decideret skadeligt, forestiller jeg mig.


Vi fik vist nok at vide at vi kunne smøre to gange om ugen, når det ikke var "i udbrud".
Vi smører dog kun efter behov nu.


Samme melding har vi fået. Og en understregning af, at den hormoncreme, der er på markedet i dag, er meget nemmere for leveren at udskille som affaldsstof, end tidligere hormoncreme, så derfor sagde det nyeste protokol, at man kunne (og burde) smøre oftere end man anbefalede tidligere.
1
MissB
Indlæg: 2338
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 253
Likede indlæg: 2121

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf MissB » 2. apr 2023, 05:30

Jeg har selv eksem, og min søn desværre også. Det er ikke alt vaskemiddel jeg kan tåle selvom det har alle de rette mærkninger. Fx kan jeg ikke tåle Minirisk.

Vi bruger Neutral og Grøn Balance.
1
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Dawwty » 2. apr 2023, 08:32

Vaniljestang skrev:
Dawwty skrev:
Vaniljestang skrev:Hvor kan man finde svar på, hvor mange gange om året barnet må få kure med hormonsalve? Synes ikke, hudlægen gav et konkret svar.



Det skal du høre lægen om, det er en medicinsk faglig vurdering som ikke kan overlades til andres erfaringer.


Det er jo så netop det jeg har gjort ved at spørge HUDLÆGEN, som ikke satte antal på. Derfor efterspørger jeg andre, der evt. har fået oplyst et antal via deres læge/speciallæge. Måske er der ikke noget svar, fordi man ikke kan svare udfra evidens. Det er nok svært at lave et klinisk forsøg, hvor målet er at finde ud, hvor meget hormoncreme, der skal til før det er decideret skadeligt, forestiller jeg mig.

Men det jeg mener er, hudlægen må tage stilling til det, udfra en konkret vurdering for hver patient.

Andres erfaring er måske rigtige for dem, men ikke jer. Det var det jeg mente med at det er en medicinsk faglig vurdering, måske er der andre hensyn for jer, måske er det et andet produkt!
3
Jin_ah
Indlæg: 70
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:41
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Jin_ah » 20. apr 2023, 20:34

Jeg kan desværre ikke give dig nogen løsning, men jeg kan fortælle dig om min søns forløb, og så kan du bruge det, du synes du kan :)

Han er i dag 12 og har haft eksem siden 1-årsalderen.
Startede med mild hormoncreme. Det blev langsomt skruet op eftersom eksemet bare blev værre og værre.
Vi har været ved samtlige hudlæger i regionen og omkring 10-årsalderen sagde de, at vi var nødt til at acceptere og finde ro i at behandlingen er hormoncreme, også selvom andre (velmenende) kommer med gode råd om alle mulige alternative behandlingsformer (og også altid gerne vil fortælle en, at hormoncreme jo er skadeligt). Vi fik dog recept på Protopic, som ikke er hormoncreme, og så skulle vi kun smøre med hormoncreme ved udbrud.

Efter næsten 10 år med svær eksem, var det faktisk ved at tære på os alle, uden vi selv egentlig vidste det, der findes trods alt værre ting ens barn kan fejle. Men vi endte på privathospital hvor lægen (som selvfølgelig også var læge på Odense) synes det var så svær eksem, at det var værd at prøve med medicin. Han har nu i næsten 2 år været på Methotrexat, som også gives til psoriasis og gigt patienter. Det er selvfølgelig skrappe sager og vi bliver fulgt tæt (gratis) i Odense, og hold da op….han har stadig udbrud af og til, men hans livskvalitet steg lige med 100 %. Han får sin nattesøvn, fordi han ikke ligger og klør sig i søvne mere. Han kan komme i svømmehal uden at være plaget af det flere dage efter. Han kan koncentrere sig bedre i skolen fordi det ikke klør hele tiden og jeg kunne blive ved.

Jeres er selvfølgelig for lille til det endnu, men måske Protopic er noget for jer? Ellers kan jeg også anbefale at være medlem af Astma og Allergi foreningen. Der har vi fået mange gode råd og erfaringer fra.

Held og Lykke :)
1
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Oak123 » 20. apr 2023, 21:02

Vaniljestang skrev:Tak for de mange svar allerede. Min datter er 4 år. Den fiskeolie, Sangius linker til er netop den hun ikke kunne lide. Smager de der Equazen bedre og må børn på 4 bruge dem?
Har godt hørt det med Neutral produkter. Vi bruger Remas vaskemiddel, men jeg vil forsøge Nettos. Og se nærmere på nogle af de foreslåede cremer, vi ikke kender/har prøvet.


Hvis Equazen til børn kun EyeQ med jordbær til bær, som er sådan nogle kapsel lignende nogen til børn der skal tygges - så kan jeg ikke anbefale dem. Min datter fik dem og spiste dem nogenlunde (utroligt nok), men jeg ville lige smage en en dag - og føj for dælen hvor de smager dårlig :puke:
0
Cbas
Indlæg: 525
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 214

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Cbas » 21. apr 2023, 14:18

Min søn har også børneeksem og i perioder har det været ret slemt. Han har haft det på håndledet og fingrene men der har faktisk ikke rigtig været noget de seneste år.

Men nu er han begyndt at have noget på det øvre øre (altså ikke øreflippen, men det hårde stykke øverst på øret - hvad hedder det?). Har I oplevet jeres børn have eksem der?

Det ser også lidt anderledes ud end det han tidligere har haft
0
Vaniljestang
Indlæg: 137
Tilmeldt: 20. okt 2018, 12:57
Kort karma: 11
Likede indlæg: 416

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Vaniljestang » 21. apr 2023, 16:38

Oak: min datter har fået Equazen fiskeolie i en uge nu. Vi trykker olien ud på en ske (det står der på etiketten man kan) og hun accepterer den. Kapslen er nemlig meget gummiagtig/sej. Af og til får hun en lille klat jordbærmarmelade til. Jeg har selv smagt kapslerne og jeg synes, de smager ok i forhold til andre fiskeolier.

Cbas: har ikke oplevet eksem på det sted på øret, du beskriver.
0
Vaniljestang
Indlæg: 137
Tilmeldt: 20. okt 2018, 12:57
Kort karma: 11
Likede indlæg: 416

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Vaniljestang » 29. apr 2023, 16:58

Nu er det jo solcreme tid suk. Min erfaring er, at eksemet forværres af solcreme. Jeg overvejer at prøve en let voksen solcreme faktor 30 til hende. En hvor huden kan ånde... Kender I en god en?
0
MellowGorilla
Indlæg: 437
Tilmeldt: 4. apr 2023, 10:46
Kort karma: 17
Likede indlæg: 790

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf MellowGorilla » 29. apr 2023, 21:47

Vaniljestang skrev:Nu er det jo solcreme tid suk. Min erfaring er, at eksemet forværres af solcreme. Jeg overvejer at prøve en let voksen solcreme faktor 30 til hende. En hvor huden kan ånde... Kender I en god en?


Jeg har tidligere anvendt La Roche-Posay efter anbefaling fra læge og hudlæge. Men nu anvender jeg Derma, da den for mine børn virker lige så godt på eksem, samtidig med at jeg oplever at den meget hurtigere absorberes i huden. Dog ved jeg ikke om alle har samme effekt, da den er ret fed.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Sangius » 30. apr 2023, 00:05

Vaniljestang skrev:Nu er det jo solcreme tid suk. Min erfaring er, at eksemet forværres af solcreme. Jeg overvejer at prøve en let voksen solcreme faktor 30 til hende. En hvor huden kan ånde... Kender I en god en?


Vi kører en del med langt, løst tøj i lyse farver + kasket.

Og så ellers p20 solcreme.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Børn"