Dagpleje, vuggestue eller hjemmepasning

primle
Kort karma: 113
Likede indlæg: 1110

Re: Dagpleje, vuggestue eller hjemmepasning

Indlægaf primle » 24. mar 2020, 20:43

FormerlyKnownAs skrev:
primle skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Mistermor skrev:En privat dagplejer kan vel selv bestemme sin pris og sin åbningstid. Det kan en kommunal ikke, og hendes løn er ikke på det niveau, men det er egenbetalingen nok heller ikke.
Edit; 2500 koster dagpleje i Randers Kommune.

Prisen er sat efter hvad kommunens tilskud er og hvad offentlige koster. Jeg har aldrig set andet i hvert fald. Men det står dem frit for i princippet. Men de skal jo også kunne betales kan man sige. Forældrene betaler fuld pris og så får de x kroner retur fra kommunen. Der gælder samme regler med de 48 timer at de i princippet skal råde over 48 timer om ugen. Min søns dagplejemor havde i perioder 48 timers uger.

Så er der mange private dagplejere der ikke ‘overholder’ reglerne, hvis jeg forstår det du skriver rigtigt. Vores første private dp havde åbent 44 timer om ugen. Vi betalte 7000. Anden gang var en storbørns dp med 44,5 timer åbent. Den ene åbnede og den anden lukkede. Så deres reelle arbejdstid var aldrig 44,5. Vi betalte ca 8300. I Aalborg.

De skal ikke, men det hedder bare at der er et loft på 48 timer og at man aftaler det med forældrene. Det har de kommunale ikke, på papiret, mulighed for. Det skal tilbyde en åbningstid på 48.

Okay. Så giver det mere mening.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 10068

Indlægaf FormerlyKnownAs » 24. mar 2020, 20:45

Mistermor skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Mistermor skrev:En privat dagplejer kan vel selv bestemme sin pris og sin åbningstid. Det kan en kommunal ikke, og hendehttp://debatten.net/forum/memberlist.phps løn er ikke på det niveau, men det er egenbetalingen nok heller ikke.

Prisen er sat efter hvad kommunens tilskud er og hvad offentlige koster. Jeg har aldrig set andet i hvert fald. Men det står dem frit for i princippet. Men de skal jo også kunne betales kan man sige. Forældrene betaler fuld pris og så får de x kroner retur fra kommunen. Der gælder samme regler med de 48 timer at de i princippet skal råde over 48 timer om ugen. Min søns dagplejemor havde i perioder 48 timers uger.

Får forældrene et tilskud, som er en del af de 10.000?

Jeg forstår ikke :genert:

Eksempel fra en jeg kender som selv har en privat dagpleje - hun er tilmed uddannet pædagog. På hendes side står der:

En plads hos xx koster 8150 kr. Pr. mdr.

Tilskuddet fra xx Kommune i 2019 er 5938 kr. Pr. mdr.

Egenbetalingen er 2212 kr. Pr. mdr.

Sammenlignet med en kommunal dagpleje (pris 2639 kr.) spares der 427 kr. Pr mdr.
Og sammenlignet med en vuggestueplads (pris 2951 kr.) spares der 739 kr. Pr mdr.
0
HelseDullen
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 499
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 9644

Indlægaf Mistermor » 24. mar 2020, 21:07

FormerlyKnownAs skrev:
Mistermor skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Mistermor skrev:En privat dagplejer kan vel selv bestemme sin pris og sin åbningstid. Det kan en kommunal ikke, og hendehttp://debatten.net/forum/memberlist.phps løn er ikke på det niveau, men det er egenbetalingen nok heller ikke.

Eksempel fra en jeg kender som selv har en privat dagpleje - hun er tilmed uddannet pædagog. På hendes side står der:

Sammenlignet med en kommunal dagpleje (pris 2639 kr.) spares der 427 kr. Pr mdr.
Og sammenlignet med en vuggestueplads (pris 2951 kr.) spares der 739 kr. Pr mdr.

Når en debattør siger, at de giver 10.000, er det inklusiv et tilskud på omk. 6000 (Google) fra kommunen. Så de selv giver 4000.
Jeg undrede mig over, at man gad gå på arbejde, hvis man skulle betale 10.000 til pasning af et barn. :blush:
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 24. mar 2020, 21:11

Mistermor skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Mistermor skrev:
FormerlyKnownAs skrev:

Når en debattør siger, at de giver 10.000, er det inklusiv et tilskud på omk. 6000 (Google) fra kommunen. Så de selv giver 4000.
Jeg undrede mig over, at man gad gå på arbejde, hvis man skulle betale 10.000 til pasning af et barn. :blush:

På den måde. Forstod ikke hvordan du mente for jeg havde ikke skrevet om 10.000 :lol:

Og nej er du gal...man skulle da lavet noget helt exceptionelt så
1
HelseDullen
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 499
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 9644

Indlægaf Mistermor » 24. mar 2020, 21:20

Men når nu jeg så har fået ind med skeer, hvordan det hænger sammen.... så tænker jeg, at dagplejeren stadig ikke får alle pengene.
Man kunne sige, at det ville være smartere, at forældrene bare fik mindre tilskud, men jeg tror, at noget af forældrebetalingen/tilskuddet går til drift af dagplejeområdet. F.eks. til at dagplejepædagogen kommer på kontrolbesøg, eller at der laves iagttagelse af et barn, der kunne have problemer, og til generel økonomisk administration.

Så jeg tror stadig ikke, at hun får 40.000.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 24. mar 2020, 21:32

Det gør hun. Men hun skal jo så betale skat af dem. Og alt det andet omkring at have en DP- mad, slid, legetøj og praktiske ting osv.

Jeg gad det ikke. Og min søns DPs hjem var da også noget medtaget. Hun er lige stoppet efter 15 år. Og så bare det at det er ens private hjem...jeg kunne ikke. Men heldigvis er der nogle gør.

Forskellen er at den private aflønnes direkte af forældrene og den kommunale af, ja kommunen. Forældrene er reelt DPs arbejdsgivere. Men ift alt det pædagogiske med tilsyn osv er det fuldstændig som ved off.
Senest rettet af FormerlyKnownAs 24. mar 2020, 21:35, rettet i alt 1 gang.
1
HelseDullen
godtnavn
Kort karma: 573
Likede indlæg: 5494

Indlægaf godtnavn » 24. mar 2020, 21:32

Mistermor skrev:Men når nu jeg så har fået ind med skeer, hvordan det hænger sammen.... så tænker jeg, at dagplejeren stadig ikke får alle pengene.
Man kunne sige, at det ville være smartere, at forældrene bare fik mindre tilskud, men jeg tror, at noget af forældrebetalingen/tilskuddet går til drift af dagplejeområdet. F.eks. til at dagplejepædagogen kommer på kontrolbesøg, eller at der laves iagttagelse af et barn, der kunne have problemer, og til generel økonomisk administration.

Så jeg tror stadig ikke, at hun får 40.000.

Nej vi betaler direkte til dp, så hun får de lidt over 40.000 kr. Men der skal selvfølgelig betales oplevelser, mad, sørges for vogn osv. af lønnen. Derfor det høje fradrag der gør at 60% af lønnen er skattefri.

Men derfor mener jeg alligevel ikke de skal holde åbent mere end hvad der står i deres kontrakt.
1

Tilbage til "Børn"