Hvordan vælger man fertilitetsklinik?

Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Hvordan vælger man fertilitetsklinik?

Indlægaf Lys » 19. nov 2017, 14:09

Jeg overvejer meget kraftigt at gå i fertilitetsbehandling som enlig, dvs. ved brug af donorsæd. I første omgang vil det formentlig være inseminationsbehandling. Jeg skal selvfølgelig have en henvisning og udredning, men lige nu forsøger jeg at blive lidt klogere på processen.

Jeg vil tro, at jeg “hører til” på Rigshospitalet baseret på min bopæl.

Men er det det bedste valg at få inseminationsbehandling i det offentlige (og hvordan med ventelister?) Skal man vælge en decideret fertilitetsklinik (privat)? Eller “bare” en gynækolog?

Hvis det ikke lykkes ved insemination, er det så en fordel for den videre behandling, at det sker samme sted som inseminationen?

Er der ellers noget, der er godt at vide/være forberedt på?
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Hvordan vælger man fertilitetsklinik?

Indlægaf Little_Woman » 19. nov 2017, 15:43

Jeg er i behandling på Riget, det valgte jeg i sin tid. Hvordan regler og ventetider er i dag ved jeg ikke, men der står med garanti noget på deres hjemmeside om det.

Logistik er en kæmpe faktor - man skal til mange undersøgelser, hvis behandlingen trækker ud, og så er det rart at fx arbejdsplads og behandlingssted ligger nogenlunde tæt, om muligt. Alle steder der gør den slags, ville jeg have tiltro til at de kan inseminere, men det betyder noget med beliggenheden, hvis du ender med at komme der 50+ gange.

Jeg har været mega glad for Riget, dem kan jeg kun anbefale. De har desuden åbent alle dage, så er det optimalt at inseminere søndag, så gør de det. Andre steder ved jeg, at de har lukket fx søndag.

Good luck med beslutningen :)
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Hvordan vælger man fertilitetsklinik?

Indlægaf Little_Woman » 19. nov 2017, 15:47

Og mavefornemmelse - også det! Var ude at besøge to private klinikker da Riget var underdrejet pga Sundhedsplatformen (og dermed afvist behandlingsstart 3 mdr i træk), der var var vildt forskellige. Det ene sted ville jeg ikke lægge så meget som en bøjet 5’er, det andet bliver mit alternativ, hvis jeg ikke kan hjælpes på Riget.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Hvordan vælger man fertilitetsklinik?

Indlægaf Lys » 19. nov 2017, 15:52

Little_Woman skrev:Og mavefornemmelse - også det! Var ude at besøge to private klinikker da Riget var underdrejet pga Sundhedsplatformen (og dermed afvist behandlingsstart 3 mdr i træk), der var var vildt forskellige. Det ene sted ville jeg ikke lægge så meget som en bøjet 5’er, det andet bliver mit alternativ, hvis jeg ikke kan hjælpes på Riget.


God pointe. Jeg havde egentlig tænkt, at jeg nok ville vælge en privatklinik til inseminationsbehandlingen, men en veninde har bestemt ikke været tilfreds med den klinik hun havde valgt (alt går alt for hurtigt og hun føler sig ikke ordentligt vejledt), hvilket fik mig til at genoverveje det offentlige.

Jeg vil prøve at finde info om ventelister et sted.
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Hvordan vælger man fertilitetsklinik?

Indlægaf Little_Woman » 19. nov 2017, 16:09

12-14 mdr, ser det ud til - og kun hvis du bor i deres område.

https://www.rigshospitalet.dk/afdelinge ... ordan.aspx

Der KAN også være travlt på Riget, elle det ER der, men jeg føler mig så vældig godt taget hånd om, både da jeg var ny derinde og nu hvor jeg er i gang med mit 3. år. Man er ikke bare et nummer i rækken, det føler jeg virkelig ikke.
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Hvordan vælger man fertilitetsklinik?

Indlægaf Alphilia » 19. nov 2017, 17:30

Vi hører nok egentlig til Riget, men der er så vidt jeg husker frit valg, også uden for Region H.
Som Little_woman siger, så er det ikke et dårligt træk at tænke over logistikken - vi valgte det sted med kortest ventetid, nu ville jeg nok have valgt anderledes.
Logistikken kommer i hvert fald til at have indflydelse når/hvis vi fortsætter i det private.
1
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Hvordan vælger man fertilitetsklinik?

Indlægaf Lys » 19. nov 2017, 17:50

Rikke skrev:Da vi (for tusind år siden) var i behandling, valgte vi i startfasen en privatklinik. Fordi det “kun” var insemination, var det dækket af det offentlige og ventetiden var ikke-eksisterende der, så for at komme hurtigere igang, startede vi altså der. Er reglerne ikke stadig sådan?

Da det kom til at vi havde brug for IVF, valgte vi uden at blinke Hvidovre.


Jo, sådan forstår jeg også reglerne. Men hvordan vælger man så privatklinik? Hvad lå der til grund for den klinik, I valgte. Og oplevede I problemer ved at skifte klinik undervejs i forløbet?

Jeg er ikke sådan heeeelt klar til at smække stængerne i bøjlerne, så jeg overvejer at få henvisningen og komme på ventelisten nu, hvis jeg vælger det offentlige.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvordan vælger man fertilitetsklinik?

Indlægaf billiebean » 20. nov 2017, 07:30

Nu er din case - so far - mere enkel og lige til end vores, så jeg ville tænke praktik, tillid og økonomi i den rækkefølge. Dvs. afstand til klinikken, tiltro til personalet og din mavefornemmelse når du er på stedet og så selvfølgelig også pris holdt op mod ventetid. Der er ingen ben i at skifte klinik. Den nye klinik vil dog ofte gerne tage nye blodprøver og laver en ny undersøgelse. Og det kan sådan set være rigtig fint, så man får frisk data at arbejde med.
1

Tilbage til "Graviditet"