Deltid eller fuldtid før barsel

Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Deltid eller fuldtid før barsel

Indlægaf Lumin » 22. aug 2017, 10:42

Vi er lige startet projekt baby. :pompom:
Jeg arbejder som sygeplejerske i blandede vagter og har altid været på 32 timer. Nu taler vi om herhjemme om jeg bør gå på på 37 pga det økonomiske aspekt. Det vil selvfølgelig give lidt mere hver måned men ikke mindst betyde en forskel på ca 18.000 kr i løbet af barsel samt evt sygemelding. Jeg ved dog allerede nu at jeg ikke vil være på 37 timer igen efter barsel.
Jeg synes det er en stor forskel økonomisk, men de blandede vagter gør at jeg synes mit arbejde fylder meget for mig, lkke mindst pga weekend arbejde.
Har nogle af jer andre haft samme overvejelser? Hvad gjorde i?
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Deltid eller fuldtid før barsel

Indlægaf Alphilia » 22. aug 2017, 19:59

Jeg arbejder også i blandede vagter i sundhedssektoren, for det meste meget travle vagter.
I min drømmeverden gik jeg først på deltid efter en barsel, netop pga det økonomiske aspekt med dagpenge.
Skæbnen ville, at jeg af andre årsager er gået på deltid. Jeg lever gerne med lavere indtægt under en barsel fremfor at gå op i tid. Det er ikke det værd - for mig.
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Deltid eller fuldtid før barsel

Indlægaf Shmartiesh » 22. aug 2017, 20:33

Jeg er også sygepl. På fuldtid. Og på barsel. Jeg vil hellere bruge noget ferie eller lidt barsel på at have lidt flere fridage de første måneder eller hvor meget man nu har, end at gå ned i tid. Jeg er så også kun ansat i dagvagt så de skiftende arbejdstider er pt ikke et problem for os.

Og det økonomiske aspekt og pensionen ville jeg også være ked af at undvære.
0
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Deltid eller fuldtid før barsel

Indlægaf Daflo » 24. aug 2017, 08:51

Jeg ville aldrig spekulere i det på den måde. Hvis du reelt ønsker at arbejde deltid nu, og også vil arbejde deltid efter barsel er det jo ren spekulation i hvordan du får flest penge ud af din arbejdsgiver.
6
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Deltid eller fuldtid før barsel

Indlægaf billiebean » 24. aug 2017, 09:24

Daflo skrev:Jeg ville aldrig spekulere i det på den måde. Hvis du reelt ønsker at arbejde deltid nu, og også vil arbejde deltid efter barsel er det jo ren spekulation i hvordan du får flest penge ud af din arbejdsgiver.


Og tyv tror hver mand stjæler. Når man er på barsel er man "låst fast" på en sats og har ikke mulighed for at skrue op eller ned, mens man før og efter kan træffe et aktivt valg. Jeg læser det som, at TS prøver ikke at sætte sig selv i en dårlig situation, som hun ikke har mulighed for at komme ud af.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Deltid eller fuldtid før barsel

Indlægaf Akehurst2 » 24. aug 2017, 09:31

billiebean skrev:
Daflo skrev:Jeg ville aldrig spekulere i det på den måde. Hvis du reelt ønsker at arbejde deltid nu, og også vil arbejde deltid efter barsel er det jo ren spekulation i hvordan du får flest penge ud af din arbejdsgiver.


Og tyv tror hver mand stjæler. Når man er på barsel er man "låst fast" på en sats og har ikke mulighed for at skrue op eller ned, mens man før og efter kan træffe et aktivt valg. Jeg læser det som, at TS prøver ikke at sætte sig selv i en dårlig situation, som hun ikke har mulighed for at komme ud af.


Ja. Og der kan jo iøvrigt gå ganske lang tid med at blive og være gravid, så det er jo ikke sådan, at TS ikke arbejder fuldtid i en periode før hun skal på barsel.
0
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Deltid eller fuldtid før barsel

Indlægaf Daflo » 24. aug 2017, 09:50

billiebean skrev:
Daflo skrev:Jeg ville aldrig spekulere i det på den måde. Hvis du reelt ønsker at arbejde deltid nu, og også vil arbejde deltid efter barsel er det jo ren spekulation i hvordan du får flest penge ud af din arbejdsgiver.


Og tyv tror hver mand stjæler. Når man er på barsel er man "låst fast" på en sats og har ikke mulighed for at skrue op eller ned, mens man før og efter kan træffe et aktivt valg. Jeg læser det som, at TS prøver ikke at sætte sig selv i en dårlig situation, som hun ikke har mulighed for at komme ud af.


Ej, det er da ikke tyv tror hver mand stjæler. Det er jo det hun skriver, ikke noget jeg finder på.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Deltid eller fuldtid før barsel

Indlægaf Tux » 24. aug 2017, 11:08

Daflo skrev:Jeg ville aldrig spekulere i det på den måde. Hvis du reelt ønsker at arbejde deltid nu, og også vil arbejde deltid efter barsel er det jo ren spekulation i hvordan du får flest penge ud af din arbejdsgiver.

Arbejdsgiver og fælleskassen..
1
Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Re: Deltid eller fuldtid før barsel

Indlægaf Lumin » 24. aug 2017, 12:55

Tak for svarene alle sammen, jeg har besluttet at gå på fuld tid fra næste måned.

Jeg synes det er naturligt at overveje hvad det betyder for min økonomi at skulle på dagpenge. Jeg tænker nok ikke på det som at snyde arbejdsgiver /systemet men at jeg snyder mig selv for en masse penge, i og med at det er mit eget valg at have været på 32 timer, fordi jeg holder sådan af de mange fridage.
1

Tilbage til "Graviditet"