Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Tux » 1. sep 2017, 12:16

Daflo skrev:
Chichu skrev:Nogle steder har man jo også valgt at få en højere løn i stedet for gode barsels - og børnevilkår. Jeg arbejder i den offentlige sektor, hvor vi har super gode vilkår. Til gengæld er lønnen ikke særlig god i forhold til det private. Man skal jo altid se på den samlede pakke af løn, pension, goder og rettigheder.

Mange af mine kvindelige kollegaer tager al barsel og alle sygedage og alle alt muligt andet, fordi "min mand har jo så dårlige vilkår" i den der private virksomhed, hvor han tjener rigtig godt. Men han kunne jo ved lønforhandlingerne vælger at konvertere noget af lønnen til flere rettigheder. Men det er jo de aller færreste, der gør det og så er de dårlige vilkår jo nogle man selv har valgt.

(Disclaimer: jeg ved godt, at ovenstående ikke gælder for alle. Der er helt sikkert nogle, som ikke har det store at forhandle om og som ikke tjener nok til, at noget kan omlægges. Deres situation er anderledes. )


Jeg synes tit det bliver nævnt man bare kan forhandle om bedre vilkår ved ansættelsen. Men det er bare ikke realistisk som kvinde i en ansættelsessituation at sige at man vil have betalt barsel, ellers er man ikke interesseret i jobbet. Så får man i langt de fleste tilfælde bare ikke jobbet. Sådan er vilkårene desværre.

I nogle tilfælde ja, i nogle tilfælde nej - det kommer jo helt an på jobbet og ens profil. Men sådan er det jo for alt muligt, der er også nogle der har en ekstra ferieuge, eller arbejdsgiverbetalt pension. Vi har ved lov sikret rigtig gode barslesvilkår her i Danmark, så jeg synes det er passende at bedre goder er et konkurrenceparameter for at tiltrække og fastholde gode medarbejdere, frem for at det er noget alle skal give.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf HappyPaww » 1. sep 2017, 12:27

Åh ja, flextid/afspadsering/overarbejdsbetaling :love:
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Chachacha » 1. sep 2017, 16:21

Altså jeg gik som nyuddannet akademiker ind i et job i det offentlige, hvor jeg fik tillæg i stakkevis, betalt frokostpause, fri telefon, flextid, 17,something% i pension oveni lønnen og sindssygt gode barselsvilkår til en stilling i det private med præcis samme løn uden goderne og halveret barsel, hvis jeg vel at mærke når at være der i to 2 år inden.

Mange af mine studieveninder fik desuden som nyuddannede i første job i det private flere tusinde kroner mindre end mig om måneden i startløn. Bare for at give lidt perspektiv.
5
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Aesel82 » 1. sep 2017, 17:45

Jeg får det, som virksomheden kan få refunderet (dagpenge + fra barselsfonden) i fire uger før og 24 uger efter. Resten er på barselsdagpenge.

I min kontrakt + i vores personalehåndbog står der, at det er på funktionærvilkår med halv løn, evt. suppleret op med barselsdagpenge, men første gang jeg skulle på barsel fik jeg (helt uden at spørge om det i øvrigt) et tillæg med ovenstående aftale.

Prøv som minimum at forhandle sådan en aftale hjem - der koster jo ikke virksomheden noget. Men nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er så attraktivt for dig, når jeg ikke kender din løn. Jeg fik 21.500 før skat sidst jeg var på barsel i 2015.

Jeg er i øvrigt privatansat på funktionærvilkår uden overenskomst.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf HappyPaww » 1. sep 2017, 21:16

Aesel82 skrev:Jeg får det, som virksomheden kan få refunderet (dagpenge + fra barselsfonden) i fire uger før og 24 uger efter. Resten er på barselsdagpenge.

I min kontrakt + i vores personalehåndbog står der, at det er på funktionærvilkår med halv løn, evt. suppleret op med barselsdagpenge, men første gang jeg skulle på barsel fik jeg (helt uden at spørge om det i øvrigt) et tillæg med ovenstående aftale.

Prøv som minimum at forhandle sådan en aftale hjem - der koster jo ikke virksomheden noget. Men nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er så attraktivt for dig, når jeg ikke kender din løn. Jeg fik 21.500 før skat sidst jeg var på barsel i 2015.

Jeg er i øvrigt privatansat på funktionærvilkår uden overenskomst.

Jeg får 37000 brutto (ca 22000 Netto) - så det er en stor nedgang i i indkomst jeg får :(
0
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Aesel82 » 1. sep 2017, 22:24

HappyPaww skrev:
Aesel82 skrev:Jeg får det, som virksomheden kan få refunderet (dagpenge + fra barselsfonden) i fire uger før og 24 uger efter. Resten er på barselsdagpenge.

I min kontrakt + i vores personalehåndbog står der, at det er på funktionærvilkår med halv løn, evt. suppleret op med barselsdagpenge, men første gang jeg skulle på barsel fik jeg (helt uden at spørge om det i øvrigt) et tillæg med ovenstående aftale.

Prøv som minimum at forhandle sådan en aftale hjem - der koster jo ikke virksomheden noget. Men nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er så attraktivt for dig, når jeg ikke kender din løn. Jeg fik 21.500 før skat sidst jeg var på barsel i 2015.

Jeg er i øvrigt privatansat på funktionærvilkår uden overenskomst.

Jeg får 37000 brutto (ca 22000 Netto) - så det er en stor nedgang i i indkomst jeg får :(


Ja okay, det er dæleme mange penge så :(
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Lulu » 2. sep 2017, 08:03

HappyPaww skrev:
Aesel82 skrev:Jeg får det, som virksomheden kan få refunderet (dagpenge + fra barselsfonden) i fire uger før og 24 uger efter. Resten er på barselsdagpenge.

I min kontrakt + i vores personalehåndbog står der, at det er på funktionærvilkår med halv løn, evt. suppleret op med barselsdagpenge, men første gang jeg skulle på barsel fik jeg (helt uden at spørge om det i øvrigt) et tillæg med ovenstående aftale.

Prøv som minimum at forhandle sådan en aftale hjem - der koster jo ikke virksomheden noget. Men nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er så attraktivt for dig, når jeg ikke kender din løn. Jeg fik 21.500 før skat sidst jeg var på barsel i 2015.

Jeg er i øvrigt privatansat på funktionærvilkår uden overenskomst.

Jeg får 37000 brutto (ca 22000 Netto) - så det er en stor nedgang i i indkomst jeg får :(


Det er virkelig hårdt. Vi har gjort det det sidste år (samme lønnedgang til mig), vi har kun kunnet klare det fordi vi var vant til at jeg var på su /dimittend sats dagpenge inden da (jeg var i løntilskud og kun ansat med min løn i 6 mdr inden jeg skulle på barsel).
0
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Aquadorable » 2. sep 2017, 08:16

HappyPaww skrev:
Aesel82 skrev:Jeg får det, som virksomheden kan få refunderet (dagpenge + fra barselsfonden) i fire uger før og 24 uger efter. Resten er på barselsdagpenge.

I min kontrakt + i vores personalehåndbog står der, at det er på funktionærvilkår med halv løn, evt. suppleret op med barselsdagpenge, men første gang jeg skulle på barsel fik jeg (helt uden at spørge om det i øvrigt) et tillæg med ovenstående aftale.

Prøv som minimum at forhandle sådan en aftale hjem - der koster jo ikke virksomheden noget. Men nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er så attraktivt for dig, når jeg ikke kender din løn. Jeg fik 21.500 før skat sidst jeg var på barsel i 2015.

Jeg er i øvrigt privatansat på funktionærvilkår uden overenskomst.

Jeg får 37000 brutto (ca 22000 Netto) - så det er en stor nedgang i i indkomst jeg får :(


Ja, det er virkelig surt! Jeg var i samme båd, inden jeg fik forhandlet lidt barsel hjem. Får 38500,- (23500,- udbetalt), så det er jo en lønnedgang på ca 10.000 kroner udbetalt hver måned, når jeg skal på barselsdagpenge! Av, av, av. Jeg er glad for, at jeg "kun" får seks måneder på barselsdagpenge, når vi på et tidspunkt skal have barn :tie:
Senest rettet af Aquadorable 2. sep 2017, 08:17, rettet i alt 1 gang.
1
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf FruKuk » 2. sep 2017, 08:17

Vi har også måttet skære helt ind til benet, under mine barsler, jeg gik cirka 10.000 udbetalt ned om måneden i indtægt. Så vi sparede op inden og undlod ferier/luksus under barslerne.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Mani » 2. sep 2017, 09:13

Det her er vores ordning:

Løn under barsel
Virksomheden betaler barselsløn til moderen i de fire uger før fødslen samt til i de efterfølgende 23 uger af barselsorloven. Efter 27 ugers barsel stopper lønudbetalingen, og du får i stedet udbetalt dagpenge i det omfang, du er berettiget til det.
Virksomheden betaler barselsløn til faderen i de to ugers barsel efter fødslen. Ved øvrigt forældreorlov får du i stedet udbetalt dagpenge i det omfang, du er berettiget til det.

Har du været ansat i mindst ni måneder, og er du berettiget til dagpenge, får du fuld løn i de første 27 uger, dog ikke over kr. 27.776,- pr. måned. Ved en lønindkomst over 34.720,- ydes der i perioden 80 procent af den fulde løn.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf avdotja » 2. sep 2017, 12:16

Mænd har 2+10 uger med fuld løn hos os (i det private). Ved faktisk ikke hvor meget kvinder har :gruble: Af en eller anden grund er jeg fristet til at sige 4+14 uger med fuld løn, men virksomheder der giver 10 uger til faderen giver vist også typisk lidt mere end 14 uger til moderen, så det er sikkert ikke rigtigt...

Man skal have været ansat i 9 måneder for at få fuld løn under barslen, hvilket jeg finder helt fair.

Børn er ikke aktuelt for mit vedkommende, så gode barselsordninger ville ikke have en effekt på mig. De 8,5 uges ferie som en anden nævner derimod :fløjt:

EDIT: Kvinder har 4 uger før forventet termin samt 24 uger efter fødslen med fuld løn.
Senest rettet af avdotja 7. sep 2017, 16:53, rettet i alt 2 gange.
0
MCIS
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19. apr 2016, 20:36
Kort karma: 3
Likede indlæg: 43

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf MCIS » 6. sep 2017, 20:01

8 uger før termin + 32 uger efter med fuld løn
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Lilleluftballon » 7. sep 2017, 10:30

Mani skrev:Det her er vores ordning:

Løn under barsel
Virksomheden betaler barselsløn til moderen i de fire uger før fødslen samt til i de efterfølgende 23 uger af barselsorloven. Efter 27 ugers barsel stopper lønudbetalingen, og du får i stedet udbetalt dagpenge i det omfang, du er berettiget til det.
Virksomheden betaler barselsløn til faderen i de to ugers barsel efter fødslen. Ved øvrigt forældreorlov får du i stedet udbetalt dagpenge i det omfang, du er berettiget til det.

Har du været ansat i mindst ni måneder, og er du berettiget til dagpenge, får du fuld løn i de første 27 uger, dog ikke over kr. 27.776,- pr. måned. Ved en lønindkomst over 34.720,- ydes der i perioden 80 procent af den fulde løn.


Må man virkelig have en ordning hvor en kvinde får mere løn under forældreorlov end en ligestillet mand? Man kan jo ikke være på barselsorlov i 23 uger, efter 14 uger holder kvinden også forældreorlov. Er det ikke i strid med ligestillingsloven eller noget?
0
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Kakro05 » 8. sep 2017, 11:11

Jeg skal være ansat i 21 mdr og så har jeg ret til at gå fra 4 uger før termin og til 14 uger med fuld løn og 10 ugers forældreorlov med løn. Så jeg ender nok på barsel kun på barselsdagpenge :lol: :lol: .
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf TomKah » 8. sep 2017, 16:36

Jeg synes det er helt fair at der er minimumsvilkår og rettigheder og konkurrenceparametre.
Jeg har været på barsel 3 gange i tre forskellige virksomheder. Første gang fuld løn i hele barslen, anden og tredje gang de der 4+14+10 uger (tror endda kun det var plus 8 tredje gang).

Man har en hel graviditet til at lægge penge til side for at sprede skaden lidt ud. Det var i hvert fald hvad jeg gjorde.
0

Tilbage til "Graviditet"