Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf FruKuk » 29. jun 2017, 20:19

Barselsfondens sats 4 uger før termin og 23 uger efter fødslen, derefter dagpenge.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Zonta » 29. jun 2017, 20:41

4 uger før termin og 14 uger efter med fuld løn. Så er der forældreorlov, hvor jeg kan få fuld løn i 13 uger, men dog højest svarende til en timesats på 145 kr. Resten er på barselsdagpenge.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. jun 2017, 21:18

HappyPaww skrev:Har fundet ud af, at min arbejdsplads' barselsordning er mildest talt virkelig ringe :sur: Den følger vist minimumskravet i loven - 14 uger med 50% løn, resten på dagpenge :gisp: Det er helt vildt latterligt!

Min første barsel et andet sted var så det helt modsatte og havde en super god ordning med 80% fuld løn i et år - så det her er godt nok lidt af en kamel at sluge... Min kæreste er nyuddannet og har været på SU indtil nu- og får han ikke fast job skal han læse videre = meget lav indtægt. Frygter nærmest at vi må gå fra hus og hjem - havde virkelig ikke forventet at det kunne være SÅ ringe...

Jeg har tænkt mig at tage kampen op og plædere for en bedre ordning, da jeg er første kvindelige medarbejder nogensinde i virksomheden som skal på barsel, og på trods af to år med udelukkende meget positive MUS har jeg aldrig fået en lønforhøjelse...

Det var godt nok en mavepuster og tog sgu lige lidt af glæden - utroligt det skal være sådan..
Men hvordan ser det ud for jer andre generelt?



I vil nok have ret til friplads tilskud, hvis du er på dagpenge og far er på s.u.
Jeg mener at friplads beregnes på aktuelle måneds indkomst og ikke på den fulde års indkomst.
Men i skal aktivt søge det.

Alt efter fars situation, så er det måske også værd at overveje længde af din orlov, og evt, deltids orlov til dig og fuld barsel til far.



Nu gik der lige praktiker og løsning i den...
min overenskomst siger
Otte uger før termin, seksogtyve uger fra fødslen, fuld pension igennem hele orlovsperioden.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf ajnaM » 30. jun 2017, 06:15

Jeg har 8 uger før og 46 uger efter med fuld løn og pension. Ikke noget krav om, at man skal have været ansat X måneder/år, før ordningen træder i kraft. Arbejder i fagforening. :genert: Har også 2 dages barn syg, omsorgsdage og 8,5 uges ferie. Klager bestemt ikke over forholdene.

Kender mange, der har virkelig ringe barsels- og børneforhold. Nærmest ingen betalt barsel, ordninger der først træder i kraft efter flere år i virksomheden, ingen fleksibilitet, aftenarbejde hver aften osv. osv... Det er, efter hvad jeg kan se i omgangskredsen, særligt udtalt i de store konsulenthuse - hvor man ironisk nok prøver at få flere kvinder frem i ledelseslagene. Good luck with that - alle de kvindelige, dygtige konsulenter, jeg kender, har fundet et andet arbejde efter endt barsel.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Lilleluftballon » 30. jun 2017, 07:46

Jeg at 4 uger før termin og 24 uger betalt efter fødsel, man skal have været ansat 9 måneder på terminsdagen- ellers er der ingen betalt barsel. 1 barn syg og ingen omsorgsdage. Ok, uden at være prangende
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Evapeva » 30. jun 2017, 11:55

Olaf skrev:Fuld løn i alle uger af graviditetsorlov, barselsorlov, fædreorlov og forældreorlov (og mener faktisk at fædrene får tre ugers fædreorlov mod de normale to). Så op til 50 uger for mødrene og 35 uger til fædrene afhængig af hvordan man vælger at fordele forældreorloven.


Wow, det er jo for vildt. Og jeg som troede, statsansatte havde de allerbedste betingelser. :genert:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Kolibrien » 30. jun 2017, 12:35

Jeg har også funktionærlovens barselsoverenskomst med halv løn 4 uger før og 14 uger efter. Da jeg blev gravid kontaktede jeg strakt mit fagforbund, som forhandlede en markant bedre ordning for mig. Når virksomheden er medlem af en barselsfond (hvilket er lovpligtigt) kan de få refunderet det meste af lønnen ved at udbetale fuld løn i x antal uger før og efter.

Jeg endte med fuld løn 4 uger før og 22 uger efter, herefter 8 uger med reduceret løn. Faktisk var ordningen så god både for mig og min arbejdsgiver, at de ikke har nogen økonomisk udgift ved at have mig på barsel til fuld løn.

Kontakt straks din fagforening og få dem til at lave en beregning, du kan præsentere for din arbejdsgiver.
4
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf MyGirl » 30. jun 2017, 13:20

Fuld løn 4 uger før og 24 uger efter. Min kæreste har 2+8 uger med fuld løn.
0
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf limitededition » 30. jun 2017, 14:06

ajnaM skrev:Jeg har 8 uger før og 46 uger efter med fuld løn og pension. Ikke noget krav om, at man skal have været ansat X måneder/år, før ordningen træder i kraft. Arbejder i fagforening. :genert: Har også 2 dages barn syg, omsorgsdage og 8,5 uges ferie. Klager bestemt ikke over forholdene.

Kender mange, der har virkelig ringe barsels- og børneforhold. Nærmest ingen betalt barsel, ordninger der først træder i kraft efter flere år i virksomheden, ingen fleksibilitet, aftenarbejde hver aften osv. osv... Det er, efter hvad jeg kan se i omgangskredsen, særligt udtalt i de store konsulenthuse - hvor man ironisk nok prøver at få flere kvinder frem i ledelseslagene. Good luck with that - alle de kvindelige, dygtige konsulenter, jeg kender, har fundet et andet arbejde efter endt barsel.


Det lyder da helt vildt! :D det må være eftertragtet at arbejde i fagforening tænker jeg? :)
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf HappyPaww » 30. jun 2017, 15:50

ajnaM skrev:Jeg har 8 uger før og 46 uger efter med fuld løn og pension. Ikke noget krav om, at man skal have været ansat X måneder/år, før ordningen træder i kraft. Arbejder i fagforening. :genert: Har også 2 dages barn syg, omsorgsdage og 8,5 uges ferie. Klager bestemt ikke over forholdene.

Kender mange, der har virkelig ringe barsels- og børneforhold. Nærmest ingen betalt barsel, ordninger der først træder i kraft efter flere år i virksomheden, ingen fleksibilitet, aftenarbejde hver aften osv. osv... Det er, efter hvad jeg kan se i omgangskredsen, særligt udtalt i de store konsulenthuse - hvor man ironisk nok prøver at få flere kvinder frem i ledelseslagene. Good luck with that - alle de kvindelige, dygtige konsulenter, jeg kender, har fundet et andet arbejde efter endt barsel.

Jeg tror nemlig også at jeg ender med at søge nyt job efter min barsel, hvis de ikke giver mig mere. Synes det sgu er at skide lidt på deres medarbejdere der ellers har vist stor loyalitet og fleksibilitet!



Det er godt nok stor forskel på hvilke forhold folk har. I stedet for alle dem der går på barrikaderne for at få bedre overenskomster, burde man da stå sammen om at få ændret funktionærloven!

Vi klarer den nok, og må se hvad tiden bringer. Og så må vi leve på en sten og søge de tilskud vi kan. Vi satser dog stærkt på at manden har job, og så hjælper det jo trods alt noget (det er det fede ved, at vi har været vant til hans SU altid trods alt :D)
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Luffegås » 30. aug 2017, 11:38

Åha jeg er helt nervøs for at spørge. Firmaet fattes penge og personale, og der står i personalehåndbogen at jeg har ret til 3 mdr. med løn, MEN en kollega sagde forleden den personalehåndbog blev ikke overholdt hvad f.eks. angår massageordning og andet.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf HappyPaww » 30. aug 2017, 13:28

Luffegås skrev:Åha jeg er helt nervøs for at spørge. Firmaet fattes penge og personale, og der står i personalehåndbogen at jeg har ret til 3 mdr. med løn, MEN en kollega sagde forleden den personalehåndbog blev ikke overholdt hvad f.eks. angår massageordning og andet.


Står det kun i personalehåndbog og ikke i kontrakten? Jeg tror dog du kan være rimelig sikker på at barselsordningen overholdes - det er trods alt en "vigtigere" ting end massage... Kan du tjekke med en HR?

Min chef har heldigvis lovet mig at de kigger på det, og finder en løsning, så jeg er nogenlunde fortrøstningsfuld. Det kan kun blive bedre jo!
Jeg har også argumenteret for, at de altså får svært ved at ansætte og tiltrække yngre kvinder til firmaet, hvis vores vilkår ikke bare matcher vores konkurrenters nogenlunde. Og jeg truede indirekte med, at jeg ville søge nyt job efter barsel, hvis ikke jeg fik noget bedre :devil: Det hjalp lidt på selvtilliden at jeg fik en virkelig god review og pæn bonus i år :D
0
Yetie
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:18
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5018

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Yetie » 30. aug 2017, 13:53

Jeg har spurgt vores medarbejderkonsulent, som har tavshedspligt. Han siger at vi har 4 + 22 uger med fuld løn. Det er ret okay når man ikke har en overenskomst, og der står ikke noget i kontrakten. Jeg er i hvert fald lettet! Frygtede at jeg ikke fik noget som helst.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Mi55y » 31. aug 2017, 06:32

Vi har jo lige opstartet projekt baby, og vi har åbenbart ikke nogle barselsordning overhovedet på job. Jeg er så så heldig, at jeg er i gang med at opdatere vores personalehåndbog, så jeg spurgte ind til det i forbindelse med det. Fædre får de 2 uger betalt med fuld løn, men de har ingen kvinder haft på barsel siden 80'erne, så der havde de ingen retningslinjer. De har så sagt, at de ville finde ud af det... Så jeg tænker, at jeg tager fat i min fagforening, hvis/når heldet er ude, hvis ikke jeg har hørt noget til den tid.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf HappyPaww » 31. aug 2017, 06:35

Mi55y skrev:Vi har jo lige opstartet projekt baby, og vi har åbenbart ikke nogle barselsordning overhovedet på job. Jeg er så så heldig, at jeg er i gang med at opdatere vores personalehåndbog, så jeg spurgte ind til det i forbindelse med det. Fædre får de 2 uger betalt med fuld løn, men de har ingen kvinder haft på barsel siden 80'erne, så der havde de ingen retningslinjer. De har så sagt, at de ville finde ud af det... Så jeg tænker, at jeg tager fat i min fagforening, hvis/når heldet er ude, hvis ikke jeg har hørt noget til den tid.

Så er vi i samme båd! Skal nok holde dig opdateret om fremskridt. Nu er det jo lidt virksomhedsafhæ gigt, men jeg oplevede at min chef var meget lydhør, da jeg bragte rekruttering og fastholdelse af kvindelige medarbejdere på banen.

Min fagforening (Krifa) var ikke til nogen hjælp overhovedet... :/
1

Tilbage til "Graviditet"