Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Mi55y » 31. aug 2017, 06:59

HappyPaww skrev:Så er vi i samme båd! Skal nok holde dig opdateret om fremskridt. Nu er det jo lidt virksomhedsafhæ gigt, men jeg oplevede at min chef var meget lydhør, da jeg bragte rekruttering og fastholdelse af kvindelige medarbejdere på banen.

Min fagforening (Krifa) var ikke til nogen hjælp overhovedet... :/


Det er jo noget med, som en anden også skrev, at det kan være næsten omkostningsfrit for arbejdsgiver at udbetale løn under barsel, men jeg forstår ikke lige hvordan og hvorledes. Har prøvet at læse om det, men ja... :genert: Håber at fagforeningen måske kan hjælpe med nogle gode argumenter.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf HappyPaww » 31. aug 2017, 08:53

Mi55y skrev:
HappyPaww skrev:Så er vi i samme båd! Skal nok holde dig opdateret om fremskridt. Nu er det jo lidt virksomhedsafhæ gigt, men jeg oplevede at min chef var meget lydhør, da jeg bragte rekruttering og fastholdelse af kvindelige medarbejdere på banen.

Min fagforening (Krifa) var ikke til nogen hjælp overhovedet... :/


Det er jo noget med, som en anden også skrev, at det kan være næsten omkostningsfrit for arbejdsgiver at udbetale løn under barsel, men jeg forstår ikke lige hvordan og hvorledes. Har prøvet at læse om det, men ja... :genert: Håber at fagforeningen måske kan hjælpe med nogle gode argumenter.

Det kommer an på ens løn. De kan få noget retur gennem barselsfonden, men det er ikke særlig meget desværre...
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Mi55y » 31. aug 2017, 09:10

HappyPaww skrev:Det kommer an på ens løn. De kan få noget retur gennem barselsfonden, men det er ikke særlig meget desværre...


Hmm... Barselsdagpengene er stort set en halvering af min løn, så det bliver i hvert fald en dyr affære for os, hvis ikke arbejdsgiver vil betale fuld løn i en periode.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf HappyPaww » 31. aug 2017, 09:18

Mi55y skrev:
HappyPaww skrev:Det kommer an på ens løn. De kan få noget retur gennem barselsfonden, men det er ikke særlig meget desværre...


Hmm... Barselsdagpengene er stort set en halvering af min løn, så det bliver i hvert fald en dyr affære for os, hvis ikke arbejdsgiver vil betale fuld løn i en periode.

Jep - samme her :( Min kæreste tjener mindre end mig, så her ville vi være nødt til at lade ham få mere af barslen, end vi ønsker... Og derudover spare, hvor vi kan, og evt. låne/få hjælp af vores forældre... Det er mildest talt ikke særlig fedt, og sætter lige en dæmper på glæden ved det hele.

Man burde virkelig sætte ind og ændre minimumskravet i funktionærloven. Men jeg har heller ikke indtryk af, at der er særlig mange arbejdspladser - ej heller private - som kun følger den. Vi er vist bare uheldige...
1
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Daflo » 31. aug 2017, 09:31

Jeg får desværre også kun den smule der er sikret i funktionærloven. Jeg er bange for det er mere almindeligt end man tror.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Slettet bruger » 31. aug 2017, 10:27

Jeg får 2 uger med fuld løn og 7 uger med ca. 24.000,- om måneden. De 7 uger får de vist dækket af noget barselsfond. Dagpenge for resten.

Kvinder på min arbejdsplads får 14 uger efter fødslen med fuld løn, jeg ved ikke hvor meget de får inden.

Min kone fik SU ved begge vores børns fødsler, og der får man et års ekstra SU som man kan få udbetalt rimelig fleksibelt, så hun fik et halvt år med dobbelt SU hvilket jo så faktisk var en stigning på 6000,- om måneden i vores husstandsindkomst. Efterfølgende gik jeg så på forældreorlov og brændte en masse penge af. Og da min kone ikke har brugt dagpengeuger, har jeg alle ugerne for mig selv, så jeg har næsten et år til gode på dagpenge. Jeg overvejer at bruge nogle af dem i forbindelse med børnenes skolestarter.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Santa » 31. aug 2017, 13:39

HappyPaww skrev:
Mi55y skrev:Vi har jo lige opstartet projekt baby, og vi har åbenbart ikke nogle barselsordning overhovedet på job. Jeg er så så heldig, at jeg er i gang med at opdatere vores personalehåndbog, så jeg spurgte ind til det i forbindelse med det. Fædre får de 2 uger betalt med fuld løn, men de har ingen kvinder haft på barsel siden 80'erne, så der havde de ingen retningslinjer. De har så sagt, at de ville finde ud af det... Så jeg tænker, at jeg tager fat i min fagforening, hvis/når heldet er ude, hvis ikke jeg har hørt noget til den tid.

Så er vi i samme båd! Skal nok holde dig opdateret om fremskridt. Nu er det jo lidt virksomhedsafhæ gigt, men jeg oplevede at min chef var meget lydhør, da jeg bragte rekruttering og fastholdelse af kvindelige medarbejdere på banen.

Min fagforening (Krifa) var ikke til nogen hjælp overhovedet... :/


Det er Krifa som regel ikke.....eller nogen af de andre gule fagforeninger.
Men du kunne jo melde dig ind i en rigtig en - en, som har jurister, rådgivere og sagsbehandlere ansat, og derfor faktisk kan og vil hjælpe deres medlemmer med lige præcis sådan noget som barsel.
De temmelig gode - set i global kontekst - barselsvilkår vi har i DK, er ikke noget, som arbejdsgiverne har foræret os, det er noget vi gennem fagforeningerne har TILKÆMPET os.
9
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Santa » 31. aug 2017, 13:43

HappyPaww skrev:
Mi55y skrev:
HappyPaww skrev:Det kommer an på ens løn. De kan få noget retur gennem barselsfonden, men det er ikke særlig meget desværre...


Hmm... Barselsdagpengene er stort set en halvering af min løn, så det bliver i hvert fald en dyr affære for os, hvis ikke arbejdsgiver vil betale fuld løn i en periode.

Jep - samme her :( Min kæreste tjener mindre end mig, så her ville vi være nødt til at lade ham få mere af barslen, end vi ønsker... Og derudover spare, hvor vi kan, og evt. låne/få hjælp af vores forældre... Det er mildest talt ikke særlig fedt, og sætter lige en dæmper på glæden ved det hele.

Man burde virkelig sætte ind og ændre minimumskravet i funktionærloven. Men jeg har heller ikke indtryk af, at der er særlig mange arbejdspladser - ej heller private - som kun følger den. Vi er vist bare uheldige...

Virksomheder, som ikke følger loven om barsel.....her kunne en rigtig fagforening jo osse hjælpe.
Det er muligt, at du synes at jeg er irriterende at høre på, men jeg forstår ikke at folk ikke kan se sammenhængen mellem det arbejde de rigtige fagforeninger gør, og så gode ansættelsesvilkår.
Og hvis man er for nærig til at betale for en fagforening eller kun vil betale for en gul, ja, så ligger man altså som man har redt.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Mi55y » 31. aug 2017, 13:53

Santa skrev:
HappyPaww skrev:
Mi55y skrev:
HappyPaww skrev:Det kommer an på ens løn. De kan få noget retur gennem barselsfonden, men det er ikke særlig meget desværre...


Hmm... Barselsdagpengene er stort set en halvering af min løn, så det bliver i hvert fald en dyr affære for os, hvis ikke arbejdsgiver vil betale fuld løn i en periode.

Jep - samme her :( Min kæreste tjener mindre end mig, så her ville vi være nødt til at lade ham få mere af barslen, end vi ønsker... Og derudover spare, hvor vi kan, og evt. låne/få hjælp af vores forældre... Det er mildest talt ikke særlig fedt, og sætter lige en dæmper på glæden ved det hele.

Man burde virkelig sætte ind og ændre minimumskravet i funktionærloven. Men jeg har heller ikke indtryk af, at der er særlig mange arbejdspladser - ej heller private - som kun følger den. Vi er vist bare uheldige...

Virksomheder, som ikke følger loven om barsel.....her kunne en rigtig fagforening jo osse hjælpe.
Det er muligt, at du synes at jeg er irriterende at høre på, men jeg forstår ikke at folk ikke kan se sammenhængen mellem det arbejde de rigtige fagforeninger gør, og så gode ansættelsesvilkår.
Og hvis man er for nærig til at betale for en fagforening eller kun vil betale for en gul, ja, så ligger man altså som man har redt.


Hvor ser du, at der skrives om virksomheder, der ikke følger loven?

Jeg har en gul fagforening. Fordi jeg ikke arbejder indenfor mit fag, og fordi de to arbejdspladser, jeg har været på ikke har overenskomst. Så synes jeg faktisk, at det er spild af penge at være i en rigtig. Jeg skal bare være sikret et forløb, hvis jeg skulle blive arbejdsløs.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf HappyPaww » 31. aug 2017, 13:53

Hold da op - tak for den, Santa ;)

Min erfaring siger bare at på det private arbejdsmarked, som følger funktionærloven og altså ikke har overenskomster, men højest individuelt forhandlede goder, så kan en fagforening ikke gøre meget fra eller til alligevel.

Og det handler i øvrigt ikke om nærighed, men om, at nogle af os, desværre må fraprioritere visse ting i vores økonomi, for at få råd til husleje, forsikringer, institution og andet nødvendigt.
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Chachacha » 31. aug 2017, 14:53

Vores er så sneaky indrettet at man de første 9 mdr. af ens ansættelse har de absolutte minimumskrav. Derefter bliver det en smule bedre og efter 2 år har man ret til 6 mdr. efter og vist også en måned inden med fuld løn.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf FruKuk » 31. aug 2017, 18:58

Mi55y skrev:
HappyPaww skrev:Så er vi i samme båd! Skal nok holde dig opdateret om fremskridt. Nu er det jo lidt virksomhedsafhæ gigt, men jeg oplevede at min chef var meget lydhør, da jeg bragte rekruttering og fastholdelse af kvindelige medarbejdere på banen.

Min fagforening (Krifa) var ikke til nogen hjælp overhovedet... :/


Det er jo noget med, som en anden også skrev, at det kan være næsten omkostningsfrit for arbejdsgiver at udbetale løn under barsel, men jeg forstår ikke lige hvordan og hvorledes. Har prøvet at læse om det, men ja... :genert: Håber at fagforeningen måske kan hjælpe med nogle gode argumenter.


Hos os (privat uden overenskomst - social fond) får man 4 uger før termin og 23 uger efter fødsel ca. 24.000 kr før skat, derefter overgår man til barselsdagpenge. Dette grundet manglende økonomi til både at hyre en barselsvikar og betale differencen fra refusionen (svarende til enten barselsfond eller dagpenge) og op til folks almindelige løn.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf FruKuk » 31. aug 2017, 19:02

Mi55y skrev:
Santa skrev:
HappyPaww skrev:
Mi55y skrev:
HappyPaww skrev:Det kommer an på ens løn. De kan få noget retur gennem barselsfonden, men det er ikke særlig meget desværre...


Hmm... Barselsdagpengene er stort set en halvering af min løn, så det bliver i hvert fald en dyr affære for os, hvis ikke arbejdsgiver vil betale fuld løn i en periode.

Jep - samme her :( Min kæreste tjener mindre end mig, så her ville vi være nødt til at lade ham få mere af barslen, end vi ønsker... Og derudover spare, hvor vi kan, og evt. låne/få hjælp af vores forældre... Det er mildest talt ikke særlig fedt, og sætter lige en dæmper på glæden ved det hele.

Man burde virkelig sætte ind og ændre minimumskravet i funktionærloven. Men jeg har heller ikke indtryk af, at der er særlig mange arbejdspladser - ej heller private - som kun følger den. Vi er vist bare uheldige...

Virksomheder, som ikke følger loven om barsel.....her kunne en rigtig fagforening jo osse hjælpe.
Det er muligt, at du synes at jeg er irriterende at høre på, men jeg forstår ikke at folk ikke kan se sammenhængen mellem det arbejde de rigtige fagforeninger gør, og så gode ansættelsesvilkår.
Og hvis man er for nærig til at betale for en fagforening eller kun vil betale for en gul, ja, så ligger man altså som man har redt.


Hvor ser du, at der skrives om virksomheder, der ikke følger loven?

Jeg har en gul fagforening. Fordi jeg ikke arbejder indenfor mit fag, og fordi de to arbejdspladser, jeg har været på ikke har overenskomst. Så synes jeg faktisk, at det er spild af penge at være i en rigtig. Jeg skal bare være sikret et forløb, hvis jeg skulle blive arbejdsløs.


SL sagde sågar til mig, da jeg henvendte mig omkring min kontrakt, at de kun havde et råd til mig, nu jeg var ansat i det private - "find et sted med overenskomst". Og med så elendig rådgivning ville jeg altså betale det dobbelte af, hvad en gul fagforening koster.

Jeg er dog generelt af den holdning, at hvis man arbejder indenfor et område med en fagspecifik fagforening og ønsker at nyde godt at goderne, der kæmpes hjem, så må man også betale.
1
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Joe » 31. aug 2017, 19:32

4 uger før og cirka et år (måske lidt mindre) efter med fuld løn.
0
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Barselsorlov/ordninger - hvordan er jeres?

Indlægaf Daflo » 31. aug 2017, 19:45

Santa skrev:
HappyPaww skrev:
Mi55y skrev:Vi har jo lige opstartet projekt baby, og vi har åbenbart ikke nogle barselsordning overhovedet på job. Jeg er så så heldig, at jeg er i gang med at opdatere vores personalehåndbog, så jeg spurgte ind til det i forbindelse med det. Fædre får de 2 uger betalt med fuld løn, men de har ingen kvinder haft på barsel siden 80'erne, så der havde de ingen retningslinjer. De har så sagt, at de ville finde ud af det... Så jeg tænker, at jeg tager fat i min fagforening, hvis/når heldet er ude, hvis ikke jeg har hørt noget til den tid.

Så er vi i samme båd! Skal nok holde dig opdateret om fremskridt. Nu er det jo lidt virksomhedsafhæ gigt, men jeg oplevede at min chef var meget lydhør, da jeg bragte rekruttering og fastholdelse af kvindelige medarbejdere på banen.

Min fagforening (Krifa) var ikke til nogen hjælp overhovedet... :/


Det er Krifa som regel ikke.....eller nogen af de andre gule fagforeninger.
Men du kunne jo melde dig ind i en rigtig en - en, som har jurister, rådgivere og sagsbehandlere ansat, og derfor faktisk kan og vil hjælpe deres medlemmer med lige præcis sådan noget som barsel.
De temmelig gode - set i global kontekst - barselsvilkår vi har i DK, er ikke noget, som arbejdsgiverne har foræret os, det er noget vi gennem fagforeningerne har TILKÆMPET os.




Jeg har også kun ret til barsel iflg. funtionærloven og jeg er skam medlem af en helt rigtig fagforening med jurister, rådgivere og forhandlingsret. Desværre er jeg privatansat i en virksomhed uden overenskomst, også kan fagforeningen altså ikke hjælpe. Men jeg tror også på fagforeninger og støtter op om det, derfor er jeg medlem selvom de ikke kan forhandle for mig.
Jeg ville ønske jeg også var en del af en kæmpe personalegruppe i en stor eller offentlig virksomhed, så jeg også kunne tilkæmpe mig de samme rettigheder som offentligt ansatte. Men som den eneste ansatte indenfor min faggruppe er det bare svært at organisere en generalstrejke.
1

Tilbage til "Graviditet"