Babynavne og traditioner

Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Babynavne og traditioner

Indlægaf Mi55y » 9. dec 2016, 07:48

Manden og jeg kom til at tale om dette den anden dag. Så vidt han ved, har de ingen traditioner i hans familie. På min bedstefars side har den ældste søn i hveranden generation heddet Anders (og så det efternavn, som jeg bærer som mellemnavn) så længe tilbage, det kan spores, hvilket er begyndelsen af 1600-tallet. Min bedstefar hed Anders, så derfor kunne jeg godt tænke mig, at en evt. søn ville komme til at hedde det minimum som andet fornavn.

Min farmor hedder Karla som andet fornavn, og det kan jeg også rigtig godt lide og kunne sagtens finde på at bruge det. Jeg ville også elske at ære min bedstemor i et babynavn, men hun hedder Lizzie Ruth - og det er bare ikke nogle navne jeg er fan af.

Har I nogle af den slags traditioner eller er jeres børn opkaldt efter nogen? I min generation møder jeg ofte folk, der er opkaldt efter familiemedlemmer i andet fornavn, men min fornemmelse er, at det er en praksis, der ikke er særlig brugt mere.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Sangius » 9. dec 2016, 07:53

Ingen traditioner her. Men får vi en søn en dag, bliver han opkaldt efter min mands farbror. Min nevø er opkaldt efter min oldefar. Men jeg har på fornemmelsen at det er blevet mere in, for tiden? Specielt også gordi gamle navne er populære igen:)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Ficus » 9. dec 2016, 08:28

Ingen af vores familier har specifikke traditioner, men i min mors familie er der ret mange Fritz'er. Det gad jeg RIGTIG gerne kalde en evt. søn, men kan på ingen måde sælge den til min kæreste, så har afskrevet det for længe siden.

Dog kan jeg mærke at hvis det endte med en Fritz alligevel, så ville det irritere mig sindssygt at mange siger Frit-z, i stedet for Frets, som vi altid har gjort i min familie
Senest rettet af Ficus 9. dec 2016, 08:32, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf AgentPixie » 9. dec 2016, 08:29

I min fars familie bliver man opkaldt efter sine bedste- og oldeforældre.
Fx har min søster vores farmors fornavn som andet fornavn og jeg har hendes mellemnavn som andet fornavn.
Mit fornavn er min oldemors fornavn, hendes andet fornavn er min søsters fornavn.
Vores navne er ret sære fordi min farfar og farmor blev født i slutningen af 1800 tallet, så det er nogle gamle nogle.

I min kærestes familie skal den førstefødte søn hedde et navn med J.

Jeg vil gerne følge de traditioner, men ved ikke om det bliver aktuelt. De navne vores forældre og bedsteforældre har matcher ikke hinanden, og jeg vil ikke kun vælge navne fra fx min familie?
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf JoyNips » 9. dec 2016, 08:46

Ja, men vi følger dem ikke til vores baby.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Jenny
Indlæg: 136
Tilmeldt: 29. dec 2015, 07:54
Kort karma: 12
Likede indlæg: 141

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Jenny » 9. dec 2016, 09:16

Ingen specifikke traditioner (men mange der har holdninger ;) ). Mit andet fornavn havde min mormor dog også og det samme havde min oldemor. Både min mand og jeg er enige om at det navn skal indgå i en evt. piges navn, men om det bliver som fornavn eller andet fornavn vides ikke.. :lun:
0
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Guldfisk » 9. dec 2016, 09:35

Min mor opkaldte sin første datter efter sin mor. Jeg fik så min farmors mellemnavn til fornavn. Min søster og jeg er hhv. 29 og 27.

Udover det er det ikke tradition i familien. Min mor var den sidste af sine søskende, der fik børn, og ingen af de andre havde vist opkaldt efter familie.
Jeg har heller ikke selv intentioner om det, hvis det skulle blive aktuelt.
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Evapeva » 9. dec 2016, 10:15

Ingen (kendte) navnetraditioner i vores familier, men vi har selv fundet på til vores børn, at drengenavne skal starte med A (som min mand), mens pigenavne skal starte med E (som jeg selv).

Begge vores sønner starter derfor selvfølgelig med A, og så må vi se, om "overraskelsen" i maven bliver en A eller en E.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Mi55y » 9. dec 2016, 10:18

Evapeva skrev:Ingen (kendte) navnetraditioner i vores familier, men vi har selv fundet på til vores børn, at drengenavne skal starte med A (som min mand), mens pigenavne skal starte med E (som jeg selv).

Begge vores sønner starter derfor selvfølgelig med A, og så må vi se, om "overraskelsen" i maven bliver en A eller en E.


Sådan ender det måske også her... Helt underbevidst er de fleste af mine yndlingsnavne til piger med K som jeg selv og mange af mine yndlingsnavne til drenge med M som kæresten.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Evapeva » 9. dec 2016, 10:21

Mi55y skrev:
Evapeva skrev:Ingen (kendte) navnetraditioner i vores familier, men vi har selv fundet på til vores børn, at drengenavne skal starte med A (som min mand), mens pigenavne skal starte med E (som jeg selv).

Begge vores sønner starter derfor selvfølgelig med A, og så må vi se, om "overraskelsen" i maven bliver en A eller en E.


Sådan ender det måske også her... Helt underbevidst er de fleste af mine yndlingsnavne til piger med K som jeg selv og mange af mine yndlingsnavne til drenge med M som kæresten.


Det er faktisk også ret hyggeligt. :)

Men hvis det bliver en dreng, så tror jeg faktisk alligevel at jeg bryder vores regel. 4 A'er og ét E? Ej, det bliver for kompakt og nærmest en børneremse, gør det ikke? :genert:

Overvejer altså et E-navn til tredje barn uanset køn. Skal bare liiiige have den solgt til manden. :D
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Mi55y » 9. dec 2016, 10:30

Evapeva skrev:Det er faktisk også ret hyggeligt. :)

Men hvis det bliver en dreng, så tror jeg faktisk alligevel at jeg bryder vores regel. 4 A'er og ét E? Ej, det bliver for kompakt og nærmest en børneremse, gør det ikke? :genert:

Overvejer altså et E-navn til tredje barn uanset køn. Skal bare liiiige have den solgt til manden. :D


Det er vist også kun fair. Du kan jo ikke blive ved at poppe dem ud bare for at få et E mere!
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Ficus » 9. dec 2016, 10:56

Gik i folkeskoleklasse med en pige hvis initialer var A.B.C. - da vi begyndte at snakke om drenge, sagde hun altid at hun ville finde en mand der startede med B og så tvinge ham til at få hendes hendes efternavne, eller endnu bedre, hvis han selv hed noget med B eller C, for så virkede hun jo ikke så mærkelig.... eventuelle børn skulle så hedde videre på alfabetet C, D, E.

Hun hedder nu ABC, med et nyt C-navn, mand hedder BBC, barn 1 CBC og barn 2 DBC :-D Helt perfekt som hun havde planlagt. For uindviede ser det jo ikke så specielt ud.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16112

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Urtekussen » 9. dec 2016, 11:07

Vi har startet en tradition, ved at vores søn hedder Preben som sin far og farfar.

Begge børn har fået mit efternavn, det betød meget for mig.

Og man kan næsten altid få sin vilje, når man har presset ~5 kg ud.
2
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Muuh » 9. dec 2016, 11:21

Min mand hedder det samme som sin far, men det er ikke en tradition vi har ført videre. Men da min mands navn stammer fra den nordiske mytologi, har vi valgt at begge vores sønners navne har en sammenhæng til den nordiske mytologi

Min far hedder det samme som hans farfar, den tradition har vi heller ikke ført videre
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf godtnavn » 9. dec 2016, 12:31

Rakel skrev:I min familie får man mor/fars fornavn + fornavn + efternavn.
Pigerne har mit navn og drengen fars.
Dertil er pigerne opkaldt efter mennesker i vores liv.


Så hvis I får 3 piger skal alle 3 hedde det samme til fornavn? Eller misforstår jeg det?

Jeg ville synes det var besværligt hvis man bor 4 med samme navn under samme tag, hvordan ved man så hvem der snakkes til :genert:
0

Tilbage til "Graviditet"