Babynavne og traditioner

godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf godtnavn » 9. dec 2016, 13:12

Rakel skrev:
godtnavn skrev:
Rakel skrev:I min familie får man mor/fars fornavn + fornavn + efternavn.
Pigerne har mit navn og drengen fars.
Dertil er pigerne opkaldt efter mennesker i vores liv.


Så hvis I får 3 piger skal alle 3 hedde det samme til fornavn? Eller misforstår jeg det?

Jeg ville synes det var besværligt hvis man bor 4 med samme navn under samme tag, hvordan ved man så hvem der snakkes til :genert:


Man skal bare have fornavne nok at give af :blomst:

Vi har to pige og en dreng og skal ikke have flere :)


Arh på den måde, jeg tænker altid på navn nummer 2 som et mellemnavn også når det er noget man kan hedde til fornavn. Men så giver det bedre mening, det ville ellers være nemt at kalde på alle :lol:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Danseprinsesse » 9. dec 2016, 16:57

Vi har ingen navnetraditioner i vores familier.

Før vi begyndte at lave barn, nævnte jeg engang for min kæreste, at jeg godt kunne tænke mig at kalde en evt. søn for Knud efter min farfar.
Da vi fik at vide, at der lå en dreng i maven, sagde min kæreste "så skal vi have en Knud", og sådan blev det.
3
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Bøtte » 9. dec 2016, 18:27

Vi har ingen faste traditioner. Men min far er opkaldt efter sin morfar så havde vi fået en dreng, ville jeg gerne opkalde ham efter min far.
Min mand var dog ikke overbevist. Og vi har kun piger, og skal formentlig ikke have flere, så det bliver ikke aktuelt.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Lulu » 9. dec 2016, 21:18

I min mands familie var det tradition at man fik et fornavn, og så ellers sin fars, farfars, oldefars og tipoldefars fornavne som mellemnavn og så efternavnet. Mine svigerforældre brød traditionen med min mand og vi valgte ikke at genoptage den.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Sorenspige » 11. dec 2016, 20:24

Jeg er selv opkaldt efter to oldemødre, men vores børn er ikke opkaldt efter nogen.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf HappyPaww » 11. dec 2016, 20:47

Vi har ingen traditioner bortset fra at min kæreste er islænding, og derfor bruger fars fornavn + son/dottir som efternavn til børn. Det har vi ført videre og vores søn er ydermere opkaldt efter min far, som ikke lever mere. Det er som mellemnavn og vi bruger det aldrig - jeg glemmer faktisk tit at han hedder det :lol:
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf godtnavn » 11. dec 2016, 21:08

HappyPaww skrev:Vi har ingen traditioner bortset fra at min kæreste er islænding, og derfor bruger fars fornavn + son/dottir som efternavn til børn. Det har vi ført videre og vores søn er ydermere opkaldt efter min far, som ikke lever mere. Det er som mellemnavn og vi bruger det aldrig - jeg glemmer faktisk tit at han hedder det :lol:


Det var faktisk også planen her, men har nu fået en "det er forkert hvis vi ikke hedder det samme til efternavn"-krise, så nu ender pigen nok med ikke at blive en -dottir alligevel.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf HappyPaww » 11. dec 2016, 21:15

godtnavn skrev:
HappyPaww skrev:Vi har ingen traditioner bortset fra at min kæreste er islænding, og derfor bruger fars fornavn + son/dottir som efternavn til børn. Det har vi ført videre og vores søn er ydermere opkaldt efter min far, som ikke lever mere. Det er som mellemnavn og vi bruger det aldrig - jeg glemmer faktisk tit at han hedder det :lol:


Det var faktisk også planen her, men har nu fået en "det er forkert hvis vi ikke hedder det samme til efternavn"-krise, så nu ender pigen nok med ikke at blive en -dottir alligevel.

Ja det er lidt noget rod - vores label på postkassen er utrolig langt :lol: Og det er også lidt forkert at jeg har et son-efternavn, så vi er tre forskellige sonner :stoned: Men jeg kan nu godt lide traditionen og manden insisterede, så det er ok. Bliver vi engang gift kan det dog godt tænkes st jeg skifter efternavn til min kærestes, så vi i det mindste så kun har to forskellige efternavne i familien...
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf godtnavn » 11. dec 2016, 21:21

HappyPaww skrev:
godtnavn skrev:
HappyPaww skrev:Vi har ingen traditioner bortset fra at min kæreste er islænding, og derfor bruger fars fornavn + son/dottir som efternavn til børn. Det har vi ført videre og vores søn er ydermere opkaldt efter min far, som ikke lever mere. Det er som mellemnavn og vi bruger det aldrig - jeg glemmer faktisk tit at han hedder det :lol:


Det var faktisk også planen her, men har nu fået en "det er forkert hvis vi ikke hedder det samme til efternavn"-krise, så nu ender pigen nok med ikke at blive en -dottir alligevel.

Ja det er lidt noget rod - vores label på postkassen er utrolig langt :lol: Og det er også lidt forkert at jeg har et son-efternavn, så vi er tre forskellige sonner :stoned: Men jeg kan nu godt lide traditionen og manden insisterede, så det er ok. Bliver vi engang gift kan det dog godt tænkes st jeg skifter efternavn til min kærestes, så vi i det mindste så kun har to forskellige efternavne i familien...


Vi har allerede aftalt at når vi en dag bliver gift tager kæresten mit mellemnavn og jeg hans efternavn, så vi kommer alle til at have samme navne-kombination til den tid. Derfor er det også det børnene skal have :)

Synes dog dottir er så fint, men så vil hun være den eneste der ikke passer ind i navnene, så jeg ved ikke. Kan være jeg ombestemmer, det er jo først til dåben jeg skal have bestemt mig og det bliver først til sommer :)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf godtnavn » 11. dec 2016, 21:22

Men jeg vil have -dottir og ikke -dóttir, så det ved jeg slet ikke om vi må :gruble:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf dgd2007 » 11. dec 2016, 21:24

Nej :)
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf HappyPaww » 11. dec 2016, 21:51

godtnavn skrev:Men jeg vil have -dottir og ikke -dóttir, så det ved jeg slet ikke om vi må :gruble:

Det tror jeg ikke er noget problem - kender flere der bare skriver det uden accent..
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf POCKETKITTEN » 11. dec 2016, 21:57

Min elskede bedstemor hed Hedvig til mellemnavn, og hvis jeg får en datter, skal hun også have det.

Vi har også en meget lang tradition for navnet Herman, men den døde i min generation.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf milisa » 14. feb 2017, 22:09

Ja. Én person i hver generation opkaldes efter en efter forældrenes valg person i en bestemt bog. Den person, der så har fået æren, fører traditionen videre. Min far, mig og min datter er opkaldt efter hver vores (sjovt nok...) person i den her bog. Håber da datteren fører det videre, hvis hun får børn.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Babynavne og traditioner

Indlægaf Aima » 15. feb 2017, 01:23

Hvis jeg fik en søn, ville jeg gerne kalde ham Søren efter min bror. Alternativt hed min far Mogens, og var opkaldt efter sin morfar som hed Magnus, så det kunne jeg også overveje. Altså Magnus, Mogens-navnet er jeg ikke udpræget fan af.

Anyway, jeg planlægger ikke børn, men altså hvis nu uheldet alligevel skulle være ude en dag.
1
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Graviditet"