Den obligatoriske: tasken til fødslen

Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf Danseprinsesse » 12. jun 2016, 01:34

Altså at forberede sig praktisk til en fødsel er da noget af en angstprovokerende oplevelse, når nu man er kontrolfreak.

Jeg skal pakke en taske, og der er ikke nogen, der kan fortælle mig, hvor længe jeg skal være hjemmefra, hvilken størrelse tøj mit barn skal bruge, eller hvordan vejret bliver. Du godeste. :nerve:
Der er en masse forslag til pakkelister på nettet, men nogle af dem giver mig en fornemmelse af, at jeg skal pakke til en ny 30-års krig.


Indtil videre har jeg noteret:
- Tøj til baby i str. 50 + 56, primært nogle bodyer/bukser og heldragter. Desuden hue, sokker og trøje med lynlås.
- Babysvøb.
- Et par stofbleer.
- Sutter (som jeg ikke forventer at få brug for).
- Mozartbamsen, som vi har spillet for maven.
- Ammepude.
- Toiletting til mig inkl. læbesnask, hårelastik og håndcreme (her er jeg på hjemmebane!).
- Skjorte til min kæreste.
- Et par bøger (som jeg ikke forventer at læse i).
- Telefon + oplader.
- Vandrejournal.
- Amme-BH (+ ammeindlæg?).
- Behagelige sandaler.
- Toiletpapir.
- Drikkedunk.

Tøj til mig selv kan jeg slet ikke overskue. Jeg ejer ikke store, løse bukser, opknappelige bluser, morgenkåbe, joggingtøj og hvad jeg ellers læser om. Og jeg tænker egentlig heller ikke lige, jeg gider købe det.

Og så er jeg ved at dø af grin over at læse, at jeg skal medbringe en madpakke til den kommende far. Skal vi smøre en ny hver dag den næste måned just in case? Eller evt. gøre det mellem veerne?
Til mig selv køber jeg en pose lakridser, nej nok to.


Må jeg høre, hvad du havde med, hvad du kunne have undværet, og hvad du manglede?
0
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf Undtagelsen » 12. jun 2016, 03:26

Jeg havde også druesukker med, hvilket var ret fantastisk til efter fødslen.
Derudover hårelastik, læbepomade og håndcreme.

Og det havde du jo sådan set selv skrevet på listen, kan jeg se.
Senest rettet af Undtagelsen 12. jun 2016, 04:20, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf Urtekussen » 12. jun 2016, 04:49

Der er forskel på hospitalerne.

Hvor jeg fødte kunne man låne både bleer, babydyne og fik saft under fødslen.
Jeg har læst om nogle steder man end ikke kan få drikkevarer under fødslen
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf Anlewi » 12. jun 2016, 05:06

Husk en læbepomade. Luften på hospitalet kan være meget tør og der bruges meget energi under selve akten.
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf Bøtte » 12. jun 2016, 05:34

Kamera?
Lansinoh (eller anden brystvortecreme)
Ammeindlæg, tænker jeg også du bliver glad for.

Det jeg manglede allermest var en hårelastik, men det har du jo på listen.

Vi havde babydyne og lift med, men det var fordi vi skulle være indlagt mindst en uge, så ville vi gerne fra starten vænne hende til liften.
Babydynerne på hospitalet var heller ikke særligt gode.

Efterfølgende lavede min mor mad til min mand, da det var en dyr fornøjelse at bespise ham. Vi kom hjem med en regning på 1300 fordi han var hos os en hel uge.

Mht til tøj, så brugte jeg en ammetop (de fås relativt billigt i H&M), leggings og cardigan (det var jo så også vinter), og det fungerede fint.
1
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf primle » 12. jun 2016, 10:28

Jeg synes det ser meget fornuftigt ud det du har tænkt på og skrevet ned. Vi var glade for at have egen dyne til baby med. Vi fik en pose med godter til forældrene i barselsgave af min bror og hans kone, det var virkelig godt. Det gav et energiboost de dage vores datter ikke var med på at overholde patienthotellets spisetider (hvilket skete mere end én gang).

Vi endte med at være på patienthotellet alle de dage det var muligt. Hvilket betød at vi tilsidst var ved at løbe tør for tøj til baby. Jeg kunne ikke overskue noget og slet ikke at min mand skulle afsted efter mere. Så jeg aner ikke hvad hun havde på på hjemturen. Jeg var fuldstændig ligeglad og har ingen billeder derfra. Det kan jeg godt fortryde i dag, men i situationen var det sådan det var. Men jeg kan mærke, at det betyder noget for mig denne gang, at vi har bare lidt styr på det og har gjort os nogle tanker omkring det (egentlig åndssvagt og irrationelt, min datter har overlevet fint), men man styrer jo ikke altid selv de der følelser og hormoner.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf Danseprinsesse » 12. jun 2016, 14:31

Rakel skrev:Lad være med at gå så meget op i det.

Barnefaderen henter det, som du evt. mangler, hvis I bliver længere end forventet eller mangler noget, der ikke var tænkt på.

Jeg har sørget for at have mad/drikkevarer med til mig selv også. Der er ikke nødvendigvis noget som helst, der er værd at spise på barsel/fødegang. Og man kan ende med at bruge mange timer der.

Daglig medicin, hvis du får noget - tag det med. Hvis du skal bruge særMME, så hav det med. Vores har skulle have Nutramigen ved behov og RH fx havde det ikke hjemme.

Jeg har haft babydynen med, men det er ikke et must.
Autostol, hvis I skal i bil/taxa hjem og I planlægger en ambulant fødsel. Ellers kan far jo nå at hente den eller barnevogn.


Hvordan ved man, om man skal bruge særMME?
Jeg forventer at amme, men ved selvfølgelig ikke, hvordan det kommer til at gå.

Nå ja, autostol er selvfølgelig også på listen. :)

De fleste af de der ting til bagefter har jeg det ret afslappet med. Det kan min kæreste netop hente ved behov.
Men mit kontrolgen kan slet ikke lige rumme, at jeg står og mangler en eller anden dims under fødslen eller lige efter, fordi jeg ikke var beredt. :genert:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf Danseprinsesse » 12. jun 2016, 14:33

Urtekussen skrev:Der er forskel på hospitalerne.

Hvor jeg fødte kunne man låne både bleer, babydyne og fik saft under fødslen.
Jeg har læst om nogle steder man end ikke kan få drikkevarer under fødslen


På mit fødested har de også tøj, bleer og alt det der. :)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf Danseprinsesse » 12. jun 2016, 14:41

Bøtte skrev:Kamera?
Lansinoh (eller anden brystvortecreme)
Ammeindlæg, tænker jeg også du bliver glad for.

Det jeg manglede allermest var en hårelastik, men det har du jo på listen.

Vi havde babydyne og lift med, men det var fordi vi skulle være indlagt mindst en uge, så ville vi gerne fra starten vænne hende til liften.
Babydynerne på hospitalet var heller ikke særligt gode.

Efterfølgende lavede min mor mad til min mand, da det var en dyr fornøjelse at bespise ham. Vi kom hjem med en regning på 1300 fordi han var hos os en hel uge.

Mht til tøj, så brugte jeg en ammetop (de fås relativt billigt i H&M), leggings og cardigan (det var jo så også vinter), og det fungerede fint.


Ja, dyne har jeg egentlig også tænkt vi skulle have med.
Men endte så med, at min kæreste kan hente den og babynesten/liften, hvis vi ender med at blive indlagt.
Kan være det bare skal være i bilen..

Lansinoh har jeg faktisk stillet frem.
Jeg tror, jeg køber et enkelt sæt ammeindlæg i uld/silke og tager med sammen med lidt engangs, som jeg allerede har.
Og jeg må nok også købe lidt ammetøj. Det er bare fordi, jeg ikke gider købe for meget, hvis nu amning ikke lykkes.

Vores spejlreflekskamera har jeg overvejet. Men nåede faktisk frem til, at vi nok alligevel kun vil bruge telefonerne/iPad, som har gode kameraer.
Nu bliver jeg i tvivl igen. :)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf Danseprinsesse » 12. jun 2016, 14:55

primle skrev:Jeg synes det ser meget fornuftigt ud det du har tænkt på og skrevet ned. Vi var glade for at have egen dyne til baby med. Vi fik en pose med godter til forældrene i barselsgave af min bror og hans kone, det var virkelig godt. Det gav et energiboost de dage vores datter ikke var med på at overholde patienthotellets spisetider (hvilket skete mere end én gang).

Vi endte med at være på patienthotellet alle de dage det var muligt. Hvilket betød at vi tilsidst var ved at løbe tør for tøj til baby. Jeg kunne ikke overskue noget og slet ikke at min mand skulle afsted efter mere. Så jeg aner ikke hvad hun havde på på hjemturen. Jeg var fuldstændig ligeglad og har ingen billeder derfra. Det kan jeg godt fortryde i dag, men i situationen var det sådan det var. Men jeg kan mærke, at det betyder noget for mig denne gang, at vi har bare lidt styr på det og har gjort os nogle tanker omkring det (egentlig åndssvagt og irrationelt, min datter har overlevet fint), men man styrer jo ikke altid selv de der følelser og hormoner.


Ja, jeg køber nok lige lidt kiks, slik og nødder for en sikkerheds skyld. På "vores" barselshotel er der altid mad til rådighed.
Det er mere det med en køletaske med en decideret madpakke, det kommer ikke til at ske her. :lol:
Så må han gå i kiosken, køre på McDonalds eller sulte!

Det er pudsigt, du skriver det med tøj hjem.
Da jeg læste alle folks lister i går, så dukkede den op mange gange: "og så selvfølgelig det helt særlige sæt tøj, som du har udvalgt til turen hjem".
Det havde jeg slet ikke overvejet kunne være vigtigt.
Men så endte jeg nemlig også med at sidde der og være helt hormonel og næsten få åndenød over ikke at have et SÆRLIGT sæt tøj til turen hjem.
Nu ender jeg nok med at gå ud og købe noget, fordi jeg er bange for at fortryde det ellers. :blush:

Jeg er tilbøjelig til at mene, at min pakke-panik måske (måske!) kunne være projicering af almindelig nervøsitet for fødslen.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf Lulu » 12. jun 2016, 15:03

^ vi havde ikke noget specielt til turen hjem/første sæt tøj (det var det samme vi kørte hjem 12 timer efter fødslen). Men jeg havde fundet det vi havde jeg syntes var mest nuttet. I dag hænger det i glas og ramme sammen med huen han fik på hospitalet og en body vi fik i barselsgave (en speciel en). Ved den næste gør vi det samme.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf Lilleluftballon » 12. jun 2016, 15:24

Hvad vi rent faktisk brugte:
Et sæt tøj til baby (som var alt for stort, men helt ok)
Autostol
Bløde bukser og en ekstra t shirt til mig.
En ekstra t shirt til min mand

Nåede ikke at spise eller drikke noget under fødslen. Efter var der saft og sandwich, og barselshotellet havde mad. Vi brugte hospitalets tøj mens vi var der, så det var først da vi skulle hjem at vi havde brug for tøj til mig og baby.

Amme tøj kan altså sagtens være en blød top eller løs t shirt man kan hive op eller ned. Det behøver ikke at være mere fancy end det. Senere kan du så anskaffe nogle rigtige toppe osv, hvis du føler behovet er der. Jeg har altid bare klaret det med en tynd elastisk stroptop under mit almindelige tøj. Så kan man trække blusen op og toppen ned, og dermed amme uden at blotte sig for meget.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf Sangius » 12. jun 2016, 15:30

Nu har jeg aldrig født, så jeg gisner bare:

Hvad med hygiejnebind? Eller får man udleveret det, og er de 'gode nok' eller måske endda bedre end hvad man selv kan købe?

Jeg tror jeg vil sørge for at have nemme snacks med, som nødder, juice osv. Jeg bliver hurtig dårlig, hvis mit blodsukker falder. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf Bøtte » 12. jun 2016, 16:24

Danseprinsesse skrev:
Bøtte skrev:Kamera?
Lansinoh (eller anden brystvortecreme)
Ammeindlæg, tænker jeg også du bliver glad for.

Det jeg manglede allermest var en hårelastik, men det har du jo på listen.

Vi havde babydyne og lift med, men det var fordi vi skulle være indlagt mindst en uge, så ville vi gerne fra starten vænne hende til liften.
Babydynerne på hospitalet var heller ikke særligt gode.

Efterfølgende lavede min mor mad til min mand, da det var en dyr fornøjelse at bespise ham. Vi kom hjem med en regning på 1300 fordi han var hos os en hel uge.

Mht til tøj, så brugte jeg en ammetop (de fås relativt billigt i H&M), leggings og cardigan (det var jo så også vinter), og det fungerede fint.


Ja, dyne har jeg egentlig også tænkt vi skulle have med.
Men endte så med, at min kæreste kan hente den og babynesten/liften, hvis vi ender med at blive indlagt.
Kan være det bare skal være i bilen..

Lansinoh har jeg faktisk stillet frem.
Jeg tror, jeg køber et enkelt sæt ammeindlæg i uld/silke og tager med sammen med lidt engangs, som jeg allerede har.
Og jeg må nok også købe lidt ammetøj. Det er bare fordi, jeg ikke gider købe for meget, hvis nu amning ikke lykkes.

Vores spejlreflekskamera har jeg overvejet. Men nåede faktisk frem til, at vi nok alligevel kun vil bruge telefonerne/iPad, som har gode kameraer.
Nu bliver jeg i tvivl igen. :)


Jeg brugte bare disse ammetoppe:
http://m.hm.com/dk/product/13906?article=13906-D
De var gode uden at være fantastiske. Hjemme brugte jeg mit normale tøj (primært kjoler og strømpebukser) som jeg så trak op ved amning (medmindre jeg bare gik rundt i ovennævnte outfit :-D ) og når jeg var ude trak jeg en stram sort nederdel på udover kjolen, så kunne jeg amme uden at flashe mås :lol: Og ammetop under kjolen.

God ide bare at have tingene i bilen, så er de tæt på ved behov.

Jeg synes nogle det var nemmere med kamera, vi oplevede begge to at mobilen ringede midt i vi tog billeder, men kvaliteten var heller ikke helt så godt dengang for 3,5 år siden.

Mht tøj, så er hospitalets babytøj (i hvert fald der hvor vi var) virkelig kedeligt og underligt langt og stift og det lignede umiskendeligt det jeg havde på 26 år tidligere. De havde i øvrigt to størrelse 44 og 62. Ingen af delene passede. Jeg havde glemt strømper (pakkede tasken efter spontan vandafgang 4 uger for tidligt, så jeg var slet ikke klar) og derfor fik hun hospitalets tøj på første dag. Fik dog hurtigt min mor til at medbringe strømper, for det hospitaletstøj var virkelig underligt.

Vi havde fået en dragt af min mor, som hun skulle have på hjem, men lige da vi stod med det ene ben ude af døren sked hun i gennem og vi måtte skifte til en alm H&M natdragt.
Så meget for den tradition :lol: (hun havde den dog på hjem til mine forældre juleaften et par dage før).
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Den obligatoriske: tasken til fødslen

Indlægaf ajnaM » 12. jun 2016, 18:36

Lige meget om du skal amme eller ej, vil jeg mene, du vil blive rigtig glad for et par løse joggingbukser. :genert:


Ellers vil jeg sige, at du godt kan lade stofbleerne og engangs-ammeindlæggene blive hjemme - de er først relevante, efter mælken er løbet til, og det vil sandsynligvis først ske, når du er hjemme igen. Sutter kan du også let nøjes med en enkelt. Toiletpapir er overflødigt - jeg brugte vådservietter/skumklude de første dage, og det stod klar på patienthotellet... men spørg, hvad der er! Drikkedunk har jeg svært ved at se nødvendigheden i. Og bøgerne tror jeg virkelig heller ikke, du får brug for... :lol:

Til gengæld tænker jeg, du kan få god gavn af en lydbog eller måske en computer med nogle film eller serier på. Der er ret meget amme-tid i starten, og jeg kunne godt have brugt noget underholdning i de mange mange timer, jeg ammede på patienthotellet. Kæresten sov jo meget af tiden, og baby lå jo bare og spiste. ;)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Graviditet"