Hvad skal jeg vide om amning?

Lys
Indlæg: 5927
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10671

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Lys » 11. aug 2022, 13:52

pinkmoon skrev:Er der nogen som kan anbefale en god ammevejleder i omegnen af København, hvis det skulle blive nødvendigt?


På Østerbro har sundhedsplejen en ammevejledning, der er åben et par gange om ugen. Jeg ved ikke, om den kun er åben for dem, der bor i distriktet og det dur jo heller ikke ved akutte problemer i weekenden, men jeg fik hjælp der helt modsvarede den, jeg fik på Babyinstituttet (som for et par år siden var det sted, som “alle” opsøgte). Bare for at sige, at der godt kan være offentlige tilbud.

Jeg vil i øvrigt ikke nødvendigvis anbefale babyinstituttet - men det handler mere om deres generelle måde at kommunikere på end om deres kompetencer.

Havde jeg brug for hjælp i dag, ville jeg nok ringe efter Jordemodertids ammebulance. Jeg har ikke selv brugt dem til ammevejledning, men jeg havde en rigtig god oplevelse med dem under graviditeten.
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2354
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Myresluger » 11. aug 2022, 15:42

En helt modsatrettet - du skal ikke amme for enhver pris! Jeg havde store åbne sår på brystvorterne og græd af smerte ved alle amninger indtil jeg stoppede med at amme, trods vejledning fra sundhedsplejerske, suttebrikker, is nedkøling osv. jeg ville ønske at nogen (sundhedsplejersken f.eks.) havde sagt det til mig. Tilgengæld blev jeg foreslået smertestillende tabletter inden amning - der trak jeg grænsen. Så kæmp for at få det til at virke, men sig stop hvis ikke det fungerer.
13
Iforbifarten
Indlæg: 576
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1000

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Iforbifarten » 11. aug 2022, 16:21

Hav et par ammebrikker på lager. Det er ikke sikkert du får brug for dem, men hvis du gør er det meget rart, der ikke er nogen, der skal drøne til et døgnapotek midt om natten fordi det er der man er desperat og vil prøve med dem.

Hvis man ender med at amme med brikker, så er det ikke nødvendigvis sådan "at baby vokser ud af dem og sagtens kan lære at die uden" og det vigtigste er at det virker for jer. Efter tre måneder gad jeg ikke forsøge mere uden med min ældste. Hun blev ammet med brik til vi stoppede med amning omkring et år. Nr. 2 har aldrig haft brug for brikkerne.

Hvis man pumper ud og der ikke kommer særligt meget betyder det ikke nødvendigvis at der ikke er mælk nok. Nogen bryster fungerer bare ikke med pumper. Jeg kunne ikke få meget ud, men på størrelsen af især den første var vi ret sikrer på hun ikke manglede næring...
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8552
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1301
Likede indlæg: 15257

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Zonta » 11. aug 2022, 17:00

Hvis nu I får brug for at supplere, ville jeg sørge for en lille sutteflaske og en eller to brikker MME (det færdigblandede) derhjemme på forhånd. Ikke for at opfordre til flaske, men jeg stod lige pludselig med en enormt hysterisk baby med gulsot og mig, der ikke kunne amme særlig godt og det ville have været rart at kunne give MME hurtigt uden først at skulle ned og købe det.
Og bare lige en disclaimer - jeg ved godt, at man ikke bare skal give MME fuldstændig ukritisk, men det kan være en redning en enkelt gang imellem, der ikke smadrer amningen.

Men derudover ville jeg også researche på certificerede ammevejledere. Det ville jeg ønske jeg havde prøvet. Og så ville jeg også ønske, at jeg havde læst om overproduktion af mælk. Synes oftest jeg hørte om underproduktion og problemer med for lidt mælk. Jeg havde alt alt for meget mælk og det var jeg på ingen måde forberedt på.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1450
Likede indlæg: 16181

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Urtekussen » 11. aug 2022, 17:19

Nogle babyer spiser på 10 minutter. Alle mine har været hurtige og alligevel taget rigtigt på og ikke spist specielt ofte.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8988
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18381

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Mi55y » 11. aug 2022, 17:52

Man kan godt få ustyrligt spændte og ømme bryster, når mælken løber til. Her lindrer varme bade og varmepude, og så kan man forsøge at malke lidt ud eller bruge en vakuumpumpe til at tage det værste. Det kan også gøre det nemmere for baby at tage fat. Nu har jeg hhv flad og indadvendt, og da spændtheden var allerværst, var det nærmest umuligt for baby at få fat. Jeg ved ikke, om det overhovedet er et issue med normale brystvorter.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Iforbifarten
Indlæg: 576
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1000

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Iforbifarten » 11. aug 2022, 17:58

Zonta skrev:Hvis nu I får brug for at supplere, ville jeg sørge for en lille sutteflaske og en eller to brikker MME (det færdigblandede) derhjemme på forhånd. Ikke for at opfordre til flaske, men jeg stod lige pludselig med en enormt hysterisk baby med gulsot og mig, der ikke kunne amme særlig godt og det ville have været rart at kunne give MME hurtigt uden først at skulle ned og købe det.
Og bare lige en disclaimer - jeg ved godt, at man ikke bare skal give MME fuldstændig ukritisk, men det kan være en redning en enkelt gang imellem, der ikke smadrer amningen.

Men derudover ville jeg også researche på certificerede ammevejledere. Det ville jeg ønske jeg havde prøvet. Og så ville jeg også ønske, at jeg havde læst om overproduktion af mælk. Synes oftest jeg hørte om underproduktion og problemer med for lidt mælk. Jeg havde alt alt for meget mælk og det var jeg på ingen måde forberedt på.


Nå ja! Et par af de der forvandlede brikker og et blødt pilleglas hvis man kan snuppe det med fra afdelingen. Begge mine fik sådan et par glas i løbet af den tid vi var indlagt (på opfordring af personalet og det var også dem, der gav det), fordi de var sultne og mælken ikke rigtig var løbet til endnu.
1
Rosie
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. okt 2015, 15:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 123

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Rosie » 11. aug 2022, 18:07

Mi55y skrev:Man kan godt få ustyrligt spændte og ømme bryster, når mælken løber til. Her lindrer varme bade og varmepude, og så kan man forsøge at malke lidt ud eller bruge en vakuumpumpe til at tage det værste. Det kan også gøre det nemmere for baby at tage fat. Nu har jeg hhv flad og indadvendt, og da spændtheden var allerværst, var det nærmest umuligt for baby at få fat. Jeg ved ikke, om det overhovedet er et issue med normale brystvorter.


Det kan det godt være. Vi måtte ringe til barselsklinikken og få hjælp da baby græd utrøsteligt og ikke kunne få fat. Vi blev guidet i det som jeg kan læse hedder “Reverse pressure softening”.
https://www2.hse.ie/babies-children/breastfeeding/tips-techniques/reverse-pressure-softening/
2
TomKah
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4346

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf TomKah » 11. aug 2022, 18:13

For mig virkede det at tage tid. Jeg ammede på begge bryster hver gang og skiftede fra bryst 1 til bryst 2 efter 15 minutter. Mine babyer har aldrig frivilligt sluppet bristet.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17388
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3596
Likede indlæg: 42429

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf LaMariposa » 11. aug 2022, 19:01

pinkmoon skrev:Er der nogen som kan anbefale en god ammevejleder i omegnen af København, hvis det skulle blive nødvendigt?


Her blev BabyInstituttet min redning, da jeg var ved at køre lidt fast i det. Vores kommunale ammehjælp havde først en tid otte dage efter, og det kunne vi ikke vente på. De tog os ind en søndag og fik gang i det. De har mange ansatte, hvilket giver god mulighed for at få en tid hurtigt, og går meget op i, at alle kommunikerer det samme.

Ellers vil jeg anbefale lanolincreme og ammeindlæg fra Lansinoh og brystskaller fra Medela. Det er guld værd, hvis du skulle få ømme brystvorter.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf billiebean » 11. aug 2022, 19:21

Man kan godt smide ammebrikker igen. Og en sterilisator virker måske overkill men er dælme handy hvis det er brik-vejen man ender på.
Det kan godt gøre ondt i starten og så blive bedre i takt med at baby vokser til og kan gribe bedre om brystet.
Har man mistet meget blod under fødslen kan mælkeproduktionen være påvirket og det kan være svært at få amningen i gang. Så kan det være en løsning at supplere med flaske/små snapseglas med mme indtil kroppen er ovenpå.
Medela har en flaske der giver lidt modstand så barnet ikke bliver for glad for flaske og for at få mælken serveret uden arbejde.

Amning er lidt en joker. For nogen går det let som en leg og for andre er det en sand kamp og kan komme til at fylde uforholdsmæssigt meget.
2
DannyZuko
Indlæg: 430
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 746

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf DannyZuko » 11. aug 2022, 21:13

Jeg tog et forberedende ammekursus hos Dengodebarsel, og det kan virkelig anbefales. Det er online og kostede ca. 200 kr. da jeg tog det.
4
Acflem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 21. feb 2022, 11:56
Kort karma: 5
Likede indlæg: 56

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Acflem » 12. aug 2022, 20:38

Jeg vil anbefale en god fast ammepude, og sæt dig godt til rette så du sidder behageligt, inden baby lægges til.

Og så Google ammestillinger med billeder og fx prøve den stilling der hedder laid back. Tror det hedder ammenet.dk - der er billeder og guides til hvilke stillinger er gode til forskellige problemer. Din partner kan hjælpe med at ligge til.

Og snacks, vand, telefon og fjernbetjening indenfor rækkevidde :fløjt:
3
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9702

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Tanten » 12. aug 2022, 20:54

Hvis du har meget mælk, kan du amme fra skiftevis det ene og så det andet bryst næste gang, så barnet ikke bliver overfyldt og gylper for meget.
Hvis brysterne spænder meget, kan et varmt brusebad hjælpe, så mælken løber ud - dels er det ubehageligt, hvis brystet er meget spændt, dels kan det være vanskeligt for baby at få suget hele brystvorten incl. den brune område uden om godt ind i munden, så du ikke får sår/bliver hudløs.

De første gange, du ammer, kan det udløse efterveer, der kan være ret smertefulde - det er godt og helt naturligt, fordi det hjælper livmoderen med at trække sig sammen efter fødslen.

Sørg for at drikke rigeligt med væske, og hav gerne din yndlingsdrik stående ved siden af, når du sidder og ammer.

Du skal være forberedt på, at mælken kan begynde at løbe, når du er sammen med din mand og bliver ophidset og får orgasme, hvilket kom lidt bag på mig og føltes "out of place" - men er en naturlig refleks.

Husk, at der kan være dage, hvor dit barn dier ved dig i ét væk, såkaldte appetitspring, hvor baby regulerer din produktion ift. sine behov.

Hvis du er meget udmattet, kan det påvirke din mælkeproduktion i negativ retning. Af og til kan det være en hjælp, at baby får kamillete eller en brik med modermælkserstatning, hvis det handler om, at du SKAL hvile for at få produktionen op.

Og husk: En god mor sidder ikke brysterne. Lykkes amning ikke, er det jo godt, der findes MME. Det handler ikke kun om, at baby skal have de vigtige antistoffer i din mælk, men også om, at I hænger sammen som par og familie.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9669
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29302

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Sangius » 12. aug 2022, 20:59

Tanten skrev:
Hvis du er meget udmattet, kan det påvirke din mælkeproduktion i negativ retning. Af og til kan det være en hjælp, at baby får kamillete eller en brik med modermælkserstatning, hvis det handler om, at du SKAL hvile for at få produktionen op.


Sundhedsstyrelsen fraråder kamillete til børn under 3 år. Hvis man er virkelig har behovet, kan man give MME eller kogt (afkølet) vand. :)

Det kan f.eks. gives med ske eller med et lille shot glas, hvis man ikke vil risikere sutteforvirring.
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Graviditet"