Hvad skal jeg vide om amning?

Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5688
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1492
Likede indlæg: 23052

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf POCKETKITTEN » 12. aug 2022, 21:06

Og
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
12
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9702

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Tanten » 12. aug 2022, 21:45

Sangius skrev:
Tanten skrev:
Hvis du er meget udmattet, kan det påvirke din mælkeproduktion i negativ retning. Af og til kan det være en hjælp, at baby får kamillete eller en brik med modermælkserstatning, hvis det handler om, at du SKAL hvile for at få produktionen op.


Sundhedsstyrelsen fraråder kamillete til børn under 3 år. Hvis man er virkelig har behovet, kan man give MME eller kogt (afkølet) vand. :)

Det kan f.eks. gives med ske eller med et lille shot glas, hvis man ikke vil risikere sutteforvirring.


Ja, anbefalingerne ændres hele tiden. Det er jo mange år siden, jeg var småbørnsmor, og selvom erindringen om amning og ammeudfordringer er valid, er der jo kommet ny viden til siden da - både om amning, hvordan barnet må ligge, babypudder eller ej, lammeskind osv.
Senest rettet af Tanten 13. aug 2022, 16:47, rettet i alt 1 gang.
3
Lys
Indlæg: 5927
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10673

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Lys » 13. aug 2022, 06:55

Jeg var til et ammeforedrag på APA og læste den bog, som Babyinstituttet har skrevet om amning. Jeg var især glad for at vide, at appetitspring og øget efterspørgsel handler om at øge udbuddet og ikke om manglende mælk. Og så gav det mig selvtillid og tro på, at jeg kunne. Og viden om (omtrent) hvordan det skulle se ud, når baby har rigtigt fat, så jeg med det samme på fødestuen kunne se, at det ikke rigtigt lykkedes, så jeg kunne blive indlagt
Med henblik på ammeetablering.

Og så handler det også om at kunne afgive kontrollen og have ro i, at man ikke aner hvor meget baby spiser, men som udgangspunkt have tillid til at baby siger til efter behov og spiser det h*n har brug for. Og så skal man selvfølgelig kende faresignalerne, så man kan bede om hjælp, hvis noget ikke er som det skal være.
2
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3448
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 276
Likede indlæg: 3092

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Alphilia » 13. aug 2022, 07:09

Håndudmalkning kan være rigtig fint at sætte sig lidt ind i. Hvis baby ikke er interesseret i brystet fra start kan det være en rigtig fin måde at stimulere brystet plus det er rart at kunne når brystet er mere spændt.
AUH har lavet en rigtig fin video om det:

https://region-midtjylland.23video.com/ ... udmalkning
1
JoyNips
Indlæg: 12123
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34096

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf JoyNips » 13. aug 2022, 07:41

Lys skrev:
Og så handler det også om at kunne afgive kontrollen og have ro i, at man ikke aner hvor meget baby spiser, men som udgangspunkt have tillid til at baby siger til efter behov og spiser det h*n har brug for. Og så skal man selvfølgelig kende faresignalerne, så man kan bede om hjælp, hvis noget ikke er som det skal være.


This! Jeg synes det der har været sværest at være i netop har været ikke at vide, om baby fik nok.
Men hvis baby er rimelig tilfreds - sådan efter babystandard og fraregnet fussy evenings - og tager på (husk at ammebabyer tager på i ryk. Indimellem er det vægten der øges og indimellem er det længden) og i øvrigt nogenlunde følger sin udvikling (med de individuelle variationer ifht motorik, sprog osv, som man allerede ser i babystadiet), så skal man prøve at have tillid til at baby får nok mad. Det er først hvis man begynder at hælde erstatning i baby og dermed ikke øger sin egen produktion, at man kommer i en downward spiral.

Og det er naturligvis HELT okay at gå på erstatning eller delvis erstatning hvis man ikke kan være i amningen af den ene eller den anden grund. Man skal ikke ødelægge sig selv for det når nu der er et rigtig glimrende alternativ.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 926
Likede indlæg: 10775

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Little_Woman » 14. aug 2022, 19:02

Et lille pip, om hvad man (også) skal vide om amning; måske går det bare fint og uproblematisk, fra starten, uden de helt store hovedbrud. Bare lige for at sige, at det også er en mulighed :)
7
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
pinkmoon
Indlæg: 1725
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 192
Likede indlæg: 6873

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf pinkmoon » 14. aug 2022, 19:32

Tusind tak for alle de gode råd, de er simpelthen så værdsat!

Jeg føler mig rimelig fortrøstningsfuld, men også forberedt på at tage hurtigt fat i en ammekonsulent hvis nu det ikke glider nogenlunde sådan relativt hurtigt.
0
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf MrsHyacinth » 14. aug 2022, 20:04

Jeg vil bare lige tilføje, at man sagtens kan have et udfordrende forløb i starten med smerter (jeg havde det som om nogen flænsede mine boobs med barberblade indefra ved nedløb de første måneder) og begrænset produktion (supplerede og powerpumpede som en gal i flere måneder) uden at det betyder, man ikke kan amme.

I dag har jeg en toddler på 20 mdr, der lystigt ammer (det havde jeg ikke set komme), og som dagligt efterspørger “boob”. Det har fungeret fuldstændig ukompliceret fra han var omkring 6 mdr, hvis man ser bort fra, at jeg sov dårligt, fordi amning var hans go-to ift at falde i søvn ved hyppige opvågninger.

Jeg troede, det ville blive megasvært, men det har efter den første hårde periode været umanerligt nemt.
1
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf MrsHyacinth » 14. aug 2022, 20:07

...og ja! Appetitspring er en ting. Det kan være åndssvagt hårdt, men som alt andet med babyer er det en fase. Det er godt at vide, så man ikke tror, man er defekt, når baby rammer 4 mdr og bliver til et lille sugemallemonster dag og nat.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf 1234 » 21. aug 2022, 18:26

Little_Woman skrev:Et lille pip, om hvad man (også) skal vide om amning; måske går det bare fint og uproblematisk, fra starten, uden de helt store hovedbrud. Bare lige for at sige, at det også er en mulighed :)

Jeg synes faktisk, det her er ret vigtigt!

Jeg har også en oplevelse i min omgangskreds, at dem der bekymrede sig meget og researchede meget på forhånd ofte havde sværere forløb end dem der tog det lidt mere som det kommer. Det kan selvfølgelig være et tilfælde, men amning handler virkelig også meget om at bare være i det og lade det tage den tid det tager.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1450
Likede indlæg: 16182

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Urtekussen » 21. aug 2022, 18:58

Jeg har ikke fået en dyt vejledning. Jeg var faktisk i tvivl om jeg havde lyst til at amme helt indtil fødslen.
Jeg fik lige vist, hvordan jeg skulle holde på brystet og så gik det bare som smurt (2 uger med ømme bryster, men det tror jeg ikke kan undgås) og jeg har ammet 4 børn, den yngste i over 2 år.

Så det kan altså også godt lade sig gøre at man bare er ualmindeligt heldig med amning.
2
2011
2015
2018
2020
2023
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf 1234 » 21. aug 2022, 19:25

kartoffelpizza skrev:
1234 skrev:
Little_Woman skrev:Et lille pip, om hvad man (også) skal vide om amning; måske går det bare fint og uproblematisk, fra starten, uden de helt store hovedbrud. Bare lige for at sige, at det også er en mulighed :)

Jeg synes faktisk, det her er ret vigtigt!

Jeg har også en oplevelse i min omgangskreds, at dem der bekymrede sig meget og researchede meget på forhånd ofte havde sværere forløb end dem der tog det lidt mere som det kommer. Det kan selvfølgelig være et tilfælde, men amning handler virkelig også meget om at bare være i det og lade det tage den tid det tager.

Jeg har til gengæld den omvendte erfaring. Alle dem der kørte “min krop ved hvad den skal” er alle som en endt på flaske efter 2-3 uger - og det er glimrende. Men de ville faktisk gerne amme.
Og alle dem der researchede, måske tog et kursus eller fik lidt vejledning efter har alle ammet så længe de ønskede.

Og både din og min oplevelse kan være rent tilfælde. Og mellemvejen findes jo også.
Fx vælger jeg selv at se nogle videoer samt tage det korte kursus én aften min gravid-træner tilbyder til december, men med indstillingen at funker det ikke findes der jo MME.

Nu skrev jeg meget bekymrede og researchede meget. Jeg tror ikke research i sig selv er vejen til et dårligt forløb. Jeg havde da også læst en enkel brochure og så havde jeg en enkel vejledning med en jordemoder på hospitalet efter fødslen. Så var da heller ikke total uforberedt.
0
pinkmoon
Indlæg: 1725
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 192
Likede indlæg: 6873

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf pinkmoon » 21. aug 2022, 19:35

Både min mor og min søster har haft fuldstændig uproblematiske ammeforløb, hvilket selvfølgelig ikke er nogen garanti for mit, men jeg er rimelig fortrøstningsfuld omkring at det ikke nødvendigvis behøver blive meget svært eller besværligt.
2
Cbas
Indlæg: 536
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 222

Re: Hvad skal jeg vide om amning?

Indlægaf Cbas » 22. aug 2022, 11:24

pinkmoon skrev:Både min mor og min søster har haft fuldstændig uproblematiske ammeforløb, hvilket selvfølgelig ikke er nogen garanti for mit, men jeg er rimelig fortrøstningsfuld omkring at det ikke nødvendigvis behøver blive meget svært eller besværligt.


Så tror jeg godt, du kan være rimelig fortrøstsningsfuld.

Min mor, søster og jeg har alle haft meget nemme og helt uproblematiske fødsler og ammeforløb. Det har bare været naturligt og helt ligetil for alle af os.

Vores graviditeter har også været ok nemme. Mine har været lidt hårde - men det har skyldtes andre faktorer.

Og jeg havde ikke lavet den store research udover at læse Politikens graviditetsbog!
0

Tilbage til "Graviditet"