Vold mod gravide

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Vold mod gravide

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. maj 2022, 07:05

Wizzze skrev:
Allmost_Famous skrev:Wizze, for pokker... Al respekt for din nysgerrighed, men det er sgu lidt tonedøvt at fyre en masse åndssvage smileys af sted og bede folk i et gravidtetsforum fortælle om de har oplevet at være udsat for vold i deres graviditet.

Mig bekendt er du ikke gravid eller har en gravid partner, og selvom jeg ikke er fortaler for "ingen egne børn = ingen mening om opdragelse"-holdet, så er det her altså lidt upassende for dig at lave underholdning ud af.


Jeg ser det ikke som underholdning, jeg synes det er seriøst skræmmende, at der er så mange observationer på det ene hospital som undersøger for vold. Jeg har ikke tidligere linket at vold og graviditet var en ting, og så prøver jeg at forstå om det ER en ting, eller det er mediehype. Jeg efterlyser ikke nødvendigvis om det er sket for en herinde, det kunne også være at man havde en nabo, bekendt eller kollega hvor det var sket. Nu kan jeg så læse at det er sket for en herinde, og det bekræfter jo at det er en ting, en ting jeg i min naivitet ikke troede skete, jeg er nok meget gammeldags, men i min verden slår man ikke på kvinder, og da slet ikke gravide af slagsen.

Og hvis ikke i dette afsnit, hvor så? Det er jo desværre graviditetsrelateret, og åbenbart i nogen tilfælde udløst af graviditeten?


Det handler vel ikke om at være gammeldags. Vold var endnu mere udbredt i de såkaldte gamle dage, og det giver simpelthen ikke mening at associere "gammeldags" med "imod vold mod kvinder", da modsætningen så må være "moderne" og "for vold mod kvinder".
Langt snarere er det et spørgsmål om generelt at erkende og være opmærksom på, at tingene, på godt og ondt, ofte kan tænkes at foregå på andre måder, end man lige umiddelbart kender fra sig selv, sin egen hverdag og det miljø, man normalt færdes i. Jeg skriver "umiddelbart", fordi netop vold har det med at eksistere i det skjulte, og man derfor måske i realiteten er tættere på, i dette tilfælde, vold mod gravide, end man selv går og tror.

Noget andet er så, som andre allerede har påpeget, at hvis man gerne vil have ny viden baseret på andres personlige erfaringer, og her skal man være opmærksom på, at det også kan være svært bare lige at diske op med en case om overgreb på en bekendt, nabo eller kollega, virker det for det meste distancerende at bruge emojier og formulere sig, som om det drejer sig om et skørt billede i Wtf-tråden.
9
Kakadu
Indlæg: 3484
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10294

Re: Vold mod gravide

Indlægaf Kakadu » 1. maj 2022, 08:07

Tusindvis af kvinder bliver udsat for ydmygelser, kontrollerende adfærd, vold, voldtægt, manipulation, drabsforsøg osv af deres mandlige partnere. Og eftersom det er kvinder, der bliver gravide, kan jeg ikke forstå, det kan undre dig TS, at dette selvfølgelig også overgår gravide?

Eller havde du forestillet dig, at mænd der opfører sig sådan her har et ærekodeks, der får dem til at holde inde, så længe kvinden er gravid? Det finder jeg faktisk provokerende. Partnervold er oprørende nok i sig selv. Kvinder er mennesker. Endda endnu mere end et foster er, hvis vi skal gå ned ad dén vej. Så det burde være forfærdende nok, at så mange kvinder bliver udsat for dette, også selv om de ikke er gravide.
9
Hvis hesten er død, så stå af.
pinkmoon
Indlæg: 1701
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6824

Re: Vold mod gravide

Indlægaf pinkmoon » 1. maj 2022, 08:57

En graviditet er i sig selv en stressende og bekymrende periode hvor man bliver udfordret på energi, overskud, humør, helbred, fysik, økonomi, sexliv og parforhold.

Hvis der i forvejen er vold i forholdet, synes jeg kun det giver meget god mening at det eskalerer under en graviditet.
2
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Vold mod gravide

Indlægaf JoyNips » 1. maj 2022, 09:01

Globally 1 in 3 women experience physical and/or sexual violence in their lifetime, mostly by an intimate partner.


https://www.who.int/health-topics/viole ... #tab=tab_1

Så kan det jo ikke undre særlig meget at også gravide udsættes for det.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Vold mod gravide

Indlægaf Akehurst2 » 1. maj 2022, 11:07

Wizzze skrev:Og hvis ikke i dette afsnit, hvor så? Det er jo desværre graviditetsrelateret, og åbenbart i nogen tilfælde udløst af graviditeten?


Graviditetsforummet handler om debattørernes erfaringer med graviditet og tankerne omkring det.

Vold, herunder mod kvinder, herunder mod gravide, er et samfundsproblem og hører hjemme under forummet for politik og samfund.
10
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Vold mod gravide

Indlægaf Akehurst2 » 1. maj 2022, 12:36

DetSorteCirkus skrev:Noget andet er så, som andre allerede har påpeget, at hvis man gerne vil have ny viden baseret på andres personlige erfaringer, og her skal man være opmærksom på, at det også kan være svært bare lige at diske op med en case om overgreb på en bekendt, nabo eller kollega, virker det for det meste distancerende at bruge emojier og formulere sig, som om det drejer sig om et skørt billede i Wtf-tråden.


Ja, og hvis man er en debattør, der aldrig (eller helt uhyre sjældent og så godt skjult) selv bringer noget personligt og svært til debatten, så er det vanskeligere at bede andre krænge sjælen ud.

Jeg mener ikke, alle skal dele det mest intime af sig selv for at være med. Det er fint at holde det til mere overfladiske eller upersonlige emner. Men man skal vare heller ikke forvente det af andre, så.
4

Tilbage til "Graviditet"